גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לים מובילים נוהרים שוב אל טראמפ במטרה להשפיע על סדר היום

אנשי עסקים רואים שיש לטראמפ סיכוי לנצח, ורוצים מקום ליד השולחן

קבוצת התומכים נרחבת וקולנית יותר. דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Anadolu ו־ Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קבוצת התומכים נרחבת וקולנית יותר. דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Anadolu ו־ Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

כשדונלד טראמפ זכה בנשיאות ב-2016, מנהיגים עסקיים נהרו להיפגש עמו, בתקווה למתן את מדיניות הסחר והרטוריקה הפופוליסטית שלו. הם רצו גם לעודד את האג'נדה הידידותית לעסקים שלו בנושאי מס והסרת רגולציה.

WSJ | קרנות לוהטות והקללה של "תשואות המנפחות את עצמן"
WSJ | כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט
WSJ | מה עושה החטיבה המסתורית של סיטיבנק, שמניבה לו מחצית מהרווחים

כעת הם נוהרים לפגוש אותו שוב. מאז שטראמפ ניצח את היריב העיקרי האחרון שלו במפלגה הרפובליקנית, התייצבו מאחוריו שמות גדולים מעולם הפיננסים. השבוע, הקשיבו לו היטב שורה של מנכ"לים, כשהבטיח קיצוצי מסים וסייג כמה מהבטחותיו הקשות ביותר בנוגע להגירה.

המנהלים אומרים שהנכונות שלהם להקשיב לטראמפ נובעת מתסכול מהנשיא ג'ו ביידן, מהבנה גוברת שטראמפ יכול לנצח ומרצון לעצב את סדר היום של המועמד הרפובליקני לפני הבחירות - במקום להיאבק לעשות זאת לאחר מכן. רבים מאלה שהתרחקו מטראמפ בעקבות המהומות ב-6 בינואר 2021 בקפיטול על ידי תומכיו, ריככו את הביקורת שלהם.

אפילו מנכ"לים כמו ג'יימי דיימון מג'יי.פי מורגן צ'ייס ובריאן מויניהן מבנק אוף אמריקה, שנמנעים מאז ומתמיד מתמיכה פומבית, הראו סימני שביעות רצון מהמדיניות של טראמפ או התבטאו בנוגע למדיניות של ביידן.

ג'יימי דיימון / צילום: ap, Alex Brandon

דיימון, מויניהאן, מנכ"לית סיטי ג'יין פרייזר, וצ'רלי שרף מוולס פארגו נכחו כולם בפגישת השולחן העגול לעסקים ביום חמישי, שבה נאם טראמפ לקבוצה. טראמפ אמר להם שכנשיא, הוא יהיה טוב יותר מביידן בכל הקשור למסים וכלכלה. לדברי אדם שנכח שם, טראמפ אמר ששיעור מס החברות צריך להיות 20%, ובשלב מסוים אף העריך שהוא יכול לרדת עד 15% - היעד המקורי של הקמפיין שלו.

תומכים, אבל בזהירות

בתחילת השנה הפתיע דיימון את עמיתיו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, כשאמר בהופעה טלוויזיונית שטראמפ "די צודק" בנושאים מסוימים, כמו סחר והגירה. מויניהן, שנהג באיפוק רב יותר מדיימון, מתח ביקורת על מדיניותו של ביידן ואמר שהיא רעה לעסקים, בהתבסס על שיחות עם לקוחות הבנק. הוא אמר לאנשים שהלקוחות, רבים מהם ממרכז ארה"ב, מתלוננים על המדיניות של ביידן, ובמיוחד על היתרים לפרויקטים בתחום האנרגיה ועל ביצוע עסקאות.

טראמפ שמח לספר למנהיגים העסקיים בעיקר את מה שהם רוצים לשמוע. מלבד הפחתת מיסים נוספת, הוא אמר שיהיה ידידותי לבינה מלאכותית ויקל על הרגולציה, במיוחד עבור ביצוע עסקאות. ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בתקופת ממשל ביידן הייתה בין האגרסיביות ביותר בשנים האחרונות בניסיונותיה לחסום מיזוגים ולרסן חברות ענק.

בריאן מויניהן / צילום: ap, Seth Wenig

אך המדיניות של טראמפ בתחומים כמו הגירה והצהרות שלו בנוגע לשלטון החוק גורמות לעסקים להיזהר. ביום חמישי, הוא העלה בפני הרפובליקנים בבית הנבחרים את הרעיון - שחסרו בו פרטים - של מערכת הכנסה פדרלית למכסים, שתהיה גדולה מספיק כדי להחליף את מס ההכנסה.

הוא אמר למנהיגים העסקיים שהוא בעד שינויים במערכת ההגירה, ושהוא רוצה לתת לזרים משכילים ולסטודנטים בארה"ב שנולדו מחוץ למדינה את ההזדמנות להישאר בה. הוא אמר שהוא לא רוצה שארה"ב תעזוב את נאט"ו, אלא שכל מדינה חברה צריכה לשלם את חלקה ההוגן.

למרות רטינות של כמה מנכ"לים, העסקים שגשגו תחת ביידן. המניות קרובות לשיאים, רווחי החברות עלו, האינפלציה ירדה והכלכלה הצליחה עד כה להתגבר על העלאות ריבית אגרסיביות מצד הפדרל ריזרב. גם תעשיות כמו אנרגיה, שנראה היה שמדיניות ביידן תסכן אותן, הצליחו.

ג'יין פרייזר, מנכ''לית סיטיבנק / צילום: ap, Andrew Harnik

רוב אמריקה התאגידית חששה מקרב חוזר בין ביידן לטראמפ. במשך חודשים, ניסו אנשים עם כיסים עמוקים להציב חלופות לשני הגברים. בין המועמדים המועדפים עליהם הייתה ניקי היילי. חלקם אפילו העלו מועמדים חסרי סיכוי כמעט, כמו מזכירת המסחר ג'ינה ריימונדו, שלדבריהם דיברה בשפתם לאור הרקע העסקי שלה. מנהל קרנות הגידור שהפך לאקטיביסט חברתי, ביל אקמן, דחק ללא הצלחה בדיימון עצמו להתמודד לנשיאות.

הצוות של טראמפ חשש שהמנכ"לים לא יהיו מסבירי פנים במיוחד, בין היתר בגלל הרשעתו האחרונה של הנשיא לשעבר, כך לפי אדם המכיר את הנושא. אך נראה שרבים מאלה שלא אוהבים את טראמפ או את חלק מהדברים שעשה או אמר היו מוכנים לתת לו הזדמנות נוספת, אמר אותו אדם.

בקמפיין של טראמפ חלקו על כך שהצוות שלו חשש מהפגישה, ואמרו שטראמפ, כאיש עסקים בעצמו, חש בנוח בסיטואציה. "הנשיא טראמפ התקבל בחום על ידי כל מי שהיה בחדר וזכה לשבחים על הצעות המדיניות שלו בנושאי הסרת רגולציה והפחתת מסים", אמר הדובר סטיבן צ'ונג.

יעברו לקריירה פוליטית?

בכירים רבים אומרים שקדנציה שנייה של טראמפ עשויה להיות קלה יותר לעיכול אם יעמוד לצידו סגן הנשיא הנכון. סנטור קרוליינה הדרומית טים סקוט, סנטור פלורידה מרקו רוביו, סנטור אוהיו ג'יי.די ואנס נחשבים למועמדים פוטנציאליים נבחרים לתפקיד סגן הנשיא בקרב עולם הפיננסים. גם מושל דקוטה הצפונית, דאג בורגום, איש עסקים מצליח ומועמד לנשיאות לשעבר, נמצא בתמהיל המועמדים. ואנס, איש הון סיכון לשעבר שנתמך על ידי התורם הרפובליקני פיטר ת'יל, ערך לאחרונה סיבוב פגישות בעמק הסיליקון.

חלק מהמנהלים עשויים לחשוב על קריירה משלהם. מנהל קרן הגידור ג'ון פולסון והמשקיע סקוט בסנט הם בין השמות שהוצעו לתפקיד שר האוצר, לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל.

הפגישה משכה כמה מן המנהלים העסקיים הבכירים במדינה, לרבות מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"ל Walmart דאג מקמילון, לדברי חלק מהאנשים. ממשל ביידן התייעץ עם מקמילון במגוון נושאים כמו אינפלציה ובעיות שרשרת האספקה, על פי אנשים המכירים את הנושא.

לטראמפ היו כמה תומכים בקרב מנהיגי עמק הסיליקון כשהתמודד בעבר. הפעם נראה שהקבוצה נרחבת וקולנית יותר. תמיכתם של רבים מהם נובעת יותר מתסכול מהאקלים העסקי שעוררה נשיאות ביידן, מאשר מהתלהבות חסרת מעצורים לקראת כהונה נוספת של טראמפ.

בין הבולטים ביותר הוא אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והבעלים של X, ששוחח באופן פרטי עם טראמפ ועם תומכים אחרים שלו, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. השניים דנו בתפקיד ייעוץ אפשרי עבור מאסק אם טראמפ יקבל בחזרה את הבית הלבן. ב-5 ביוני, צייץ מאסק בטוויטר: "אזור המפרץ של סן פרנסיסקו פונה לכיוון טראמפ".

טראמפ זוכה יותר ויותר לתמיכתם של סרבנים שלא תרמו עד לאחרונה למסע הבחירות שלו. בהם גם מרים אדלסון, תורמת ותיקה של המפלגה הרפובליקנית יחד עם בעלה המנוח שלדון, שמתכננת לעזור במימון קבוצת תמיכה פוליטית (super PAC) למען טראמפ.

תורמים מהמגזר הפיננסי העניקו יותר מ-56 מיליון דולר לקמפיין של טראמפ ולקבוצות חיצוניות, על פי נתונים שנאספו ע"י מכון המחקר Center for Responsive Politics. תורמים ממגזר זה, המגיעים מבנקים, חברות השקעות וחברות ביטוח, העניקו כ-40 מיליון דולר לקמפיין של ביידן ולזרועות גיוס כספים הקשורות אליו.

ג'סטין באר וג'ק גילום סייעו לכתיבת מאמר זה.

עוד כתבות

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הדיון בבג"ץ: המנכ"לית הנכנסת של חדשות 13 במינוי חדש

ליבנת נזרי, לשעבר דוברת עיריית רמת גן, מונתה לדוברת חדשות 13 ותיכנס לתפקידה בתחילת יולי ● מתן חודורוב, יו"ר ועד העיתונאים, כתב בתגובה למינוי: "שימו לב לאן הולך הכסף של ערוץ 'בקשיים ובקיצוצים'"

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי ● השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה ● נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר