גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד החם: לא מבינים בכדורגל ועדיין מהמרים על תוצאות היורו

עמדות במשרד שמציגות את טבלת ההימורים, הקרנות מאורגנות ושיחות מסדרון בלתי פוסקות: במקומות עבודה רבים בישראל נפתחו בשבוע האחרון קבוצות של ניחושי היורו ● מה מושך כל כך הרבה חברות לאפשר את התחרות בעבודה, ואיך דווקא אלו שלא מבינים בכדורגל מצליחים להתברג במקומות הגבוהים?

מהמרים במשרד / צילום: דאטהריילס
מהמרים במשרד / צילום: דאטהריילס

עונת הכדורגל נגמרה, גם הכדורסל נותר מאחורינו, אבל הספורט העולמי מספק השנה פגרה נוצצת ומעניינת במיוחד: בעוד קצת יותר מחודש תצא לדרך האולימפיאדה בפריז, ועד אז ייהנו חובבי הספורט מהיורו, אליפות אירופה לנבחרת, שיצא לדרך בגרמניה בשבוע שעבר. למרות שהיינו שמחים לקחת חלק באירוע כמשתתפים, גם כצופים מהצד היורו מספק חגיגה של ממש. הרי בסוף, מה אוהד כדורגל צריך יותר מכדור, כוכבים כמו קיליאן אמבפה וכריסטיאנו רונאלדו, ובירה?

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?
האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט?

אבל האמת היא שהחגיגה הזו היא כבר מזמן לא רק נחלתם של אוהדי הכדורגל. "אם תגיעו היום למשרדי החברה, תשמעו שם בלי סוף שיחות על היורו. וזה מגיע גם מאנשים שלא מבינים כלום", אומרת עומר בן זוהר, מנהלת חווית העובד בסטארט־אפ דאטהריילס, שמפתח ומנהל פלטפורמה לניתוח ותכנון פיננסי למנהלי כספים.

עובדי חברת 365Scores צופים במשחק כדורגל / צילום: 365SCORES

הסיבה להתעניינות יוצאת הדופן של עובדי דאטהריילס היא תחרות הניחושים שפתחו בחברה בתחילת היורו. "זו תקופה מאוד מורכבת לכולם, ואנחנו מנסים כל הזמן למצוא שגרה נעימה ופעילות חוויתית שתישאר בגבולות הטעם הטוב", מסבירה בן זוהר. "היורו היה הפתרון המושלם".

איך העובדים קיבלו את זה? כמה מהם לוקחים חלק?
"יש בתחרות 45 עובדים, מתוך 80 עובדי החברה. באופן לא ברור, דווקא אלה שלא מבינים בכלל מובילים. אנשים כל הזמן מתייעצים על התוצאות ורק רוצים לנצח".

והם לא סתם רוצים לנצח. העובד שיסיים במקום הראשון יקבל מהחברה גיפטקארד של 1,000 שקל לקנייה באדידס, והמקום השני יזכה בגיפטקארד של 500 שקל. "מעבר לזה, יש לנו במשרד עמדת יורו, בה אפשר לראות כל הזמן מי מוביל בתחרות, ובשמינית הגמר אנחנו מארגנים הקרנה עם פיצות ובירות. כולם בתוך האווירה".

"מעבר לאוהדי כדורגל"

וזה לא רק דאטהריילס. כמעט בכל מקום עבודה כיום אפשר למצוא התארגנויות של ניחושי יורו. לפעמים זה נעשה ביוזמת החברה, לפעמים העובדים עצמם מתארגנים ושמים סכום כסף, ולפעמים זה איפשהו בין לבין (כמו למשל בחברת יחסי הציבור מינקובסקי תקשורת, שם העובדים החלו לארגן את ניחושי היורו, והחברה לקחה את זה כמה צעדים קדימה והבטיחה סכום זכייה שעומד על אלפי שקלים). כל זה כמובן מלווה גם בערבי צפייה משותפים ושיחות מסדרון בלתי פוסקות.

"בתחושה שלי זה מתפוצץ עכשיו בכל המעגלים", אומר אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל. "אני לא זוכר שהיה משהו כזה. בתור ילדים היינו עושים ניחושים כאלו והיינו נחשבים לפורצי דרך, אבל היום אי אפשר להתחמק מזה. אני מקבל מכל מקום הזמנות לקבוצות".

הקרנת משחקי היורו בפאב מקומי / צילום: מיקה כהן

איך אתה מסביר את זה?
"קודם כל יש פה אפקט רשת שגורר אחריו הרבה מאוד אנשים. בנוסף, זה מאוד נגיש - פעם היה צריך את הגאון שיפתח אקסל, יבנה את התשתית, יעדכן אותה כל הזמן וגם יאסוף כסף מאנשים. היום יש עשרות פלטפורמות ואפליקציות שמנהלות את הניחושים, הכל ידידותי וזה לא דורש זמן עבודה. גם עניין העברת הכספים הרבה יותר פשוט".

זה גורם גם להרבה אנשים שלא מבינים בכדורגל להצטרף.
"כן, זה לחלוטין פורץ את גבולות הקהלים הרבה מעבר לאוהדי הכדורגל המסורתיים, זה הפך להיות משהו מאוד חברתי. צריך גם להגיד שאופי היורו מאפשר את זה - מדובר בטורניר מרוכז, לתקופה יחסית קצרה, עם סדרה של אירועים כל יום. לליגת האלופות למשל, שנמרחת על כל העונה, יש קהל נאמן והיא לא מצליחה להגיע הרבה מעבר לאוהדי הכדורגל. אבל טורנירים של נבחרות מצליחים לגמרי - המונדיאל האחרון הגיע בחלק גדול מהזמן ליותר מ־30% רייטינג".

"זה אסקפיזם מעולה", אומרת עידית גוטמן, ד"ר לפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת תל אביב. "אבל גם מעניין לשים לב שלא מדובר בטוטו או במשהו מסודר, הכל התארגנויות פרטיות. הפכנו להיות מדינה של פרלמנטים, הכל בקבוצות. במלחמה זה בא לידי ביטוי באנשים פרטיים שהקימו חמ"ל, ועכשיו זה בא בצורת אסקפיזם".

אחת התופעות המעניינות היא הצלחת הניחושים של אלו שלא מבינים בכלל בכדורגל. בהרבה קבוצות ניחושים, דווקא הם מצליחים להתברג במקומות הגבוהים. "זה שילוב של כמה דברים", מסביר רוזמן. "ראשית, יש הרבה מאוד הפתעות ביורו, למשל הניצחון של סלובקיה על בלגיה, ודווקא לאלו שפחות מבינים יש לפעמים יתרון. אבל במקביל, הסטטיסטיקות כל כך מונגשות ככה שגם מי שלא מבין יכול לראות איזו נבחרת פייבוריטית, מי עשוי לכבוש ומה התוצאה הכי סבירה. חובבי הכדורגל ממלאים הרבה פעמים ניחושים מהרגש, דווקא אלו שאין להם ממש קשר לתחום בודקים וממלאים באופן רציונלי".

אורן רוזמן, מוביל סקטור המדיה ב-Deloitte / צילום: אלמוג סוגבקר

"פעילות משרדית"

כפי שהזכיר רוזמן, האפשרות להצטרף לחגיגת הניחושים הופכת לקלה משמעותית לאור המגוון הרב של האפליקציות והפלטפורמות. אחת החזקות בתחום היא אפליקציית הספורט והדאטה 365Scores. מספר המשתמשים הישראלים שלוקחים חלק בניחושי היורו דרך האפליקציה עומד, נכון לכתיבת שורות אלו, על 168,396 שנמצאים בלא פחות מ־32 אלף קבוצות.

"התחלנו עם זה במונדיאל הקודם", אומר עידן לוצקי, מנהל המותג ושיווק המוצר של 365Scores. "המטרה הייתה להקל על המשתמשים שלנו. לפני שעשינו את זה הייתי פותח בכל טורניר אקסלים עם חברים ומנהל את זה בצורה סזיפית. עכשיו זה נורא נוח וגם משתלב מצוין עם העובדה שיש באפליקציה דאטה על משחקים ונבחרות.

עידן לוצקי / צילום: מיכה לובטון

"האפליקציה שלנו בעיקרה מיועדת לחובבי הספורט, אבל משחק הניחושים מגיע לכל הקהלים. אתה לא מבין כמה מנהלות משאבי אנוש התקשרו אליי בשבועות האחרונים. כל חברה כמעט פותחת קבוצה - דיפלומט פתחו אצלו, תדהר, כולם בהתלהבות. זה נותן פעילות משרדית שכולם מדברים עליה. זה גם מגיע לכל מקום - בתי ספר, משתמשי אינסטגרם פופולריים, יחידות צבאיות. לכל אחד, גם לכאלו שלא מבינים בכדורגל, יש יצר תחרותי והוא רוצה לנצח. בטח אם זה שיחת היום".

איזו נבחרת מועמדת לזכייה לפי ההימורים אצלכם?
"צרפת, 23.15% מהמשתמשים בחרו בה. אחריה אנגליה עם 16% ופורטוגל עם קצת פחות. המועמד הבולט למלך השערים הוא קיליאן אמפבה עם 39.5%".

באפליקציית 365Scores גם מודעים לעובדה שהמשתמשים עשויים להיות עסוקים ולפספס חלק מהניחושים. "בדיוק בשביל זה פתחנו משתמש שנקרא 'הקוף'. זה למעשה מישהו אצלנו במשרד, שבעילום שם ממלא ניחושים ומופיע בכל קבוצה שנפתחת. אם מישהו שוכח למלא אז הוא מקבל את הניחוש של הקוף, כדי שיהיה לו סיכוי בכל זאת".

הקוף מבין כדורגל?
"הוא לגמרי מבין, אבל הניחושים שלו נעים לפי מצב הרוח בכוונה, כדי שלא יקרה מצב שמישהו לא ימלא בכלל ויזכה בזכות הקוף. לפעמים אנחנו עושים תוצאות והפתעות הזויות - ככה למשל גם עשינו בגמר המונדיאל, כשהימרנו שייגמר 3־3. רצה הגורל ובאמת נגמר 3־3. אבל מי שמסתמך רק על הקוף לא יגיע רחוק.

"מה שכן, כל אחד לגמרי יכול לזכות, גם אם הוא לא מבין כלום בכדורגל. מנהל תוכן הדאטה שלנו, אדיר שמשי, צייץ השבוע על מקרה שקרה אצלנו בחברה: '30 שנה אתה רואה כדורגל, שומע פודקאסטים, קורא ניתוחים, מקשיב לכל המומחים ובסוף באה לך איזה מישהי מהכספים ושמה 1־0 סלובקיה כי פעם היא הייתה בבלגיה והאנשים לא היו נחמדים. אין צדק בעולם'".

הכנסות הטוטו צומחות

במקביל לעולם הניחושים הלא פורמלי, גם הימורי הספורט המוסדרים (דוגמת הטוטו בישראל) נמצאים בעלייה מתמדת. "בדוח הטוטו של 2023, ההכנסות צמחו ל־3.5 מיליארד שקל, כאשר מנוע הצמיחה המרכזי הוא השימוש בדיגיטל - רבע מההכנסות הגיעו משם", אומר רוזמן.

"הימורי ספורט נמצאים לגמרי בהארדקור", מסבירה פרופ' בל גבריאל־פריד, ראשת המעבדה לחקר התמכרויות והחלמה באוניבסיטת ת"א. "באופן כללי, הימורים מחולקים לכאלו שהם רק על מזל וכאלה שהם על בסיס מיומנות וידע. בהימורים על ספורט יש ידע מסוים - כמו נבחרות פייבוריטיות ושחקנים טובים - אבל כמובן שלא הכל בשליטה.

"אנשים מחפשים את המשהו שיחיה אותם, וזה בסדר. רוב האנשים יהמרו ולא יקרה להם כלום. אבל צריך לזכור שיש גם אנשים בסיכון וצריך לשים לב שלא מאבדים שליטה. הכל עניין של מינונים".

מה שמעצים עוד יותר את הימורי הספורט זה כמובן היורו. "בכל פעם שיש יורו או מונדיאל, נפח ההימורים גדל משמעותית", מסביר רוזמן. "חודש המונדיאל הקודם למשל היה הטוב בתולדות הטוטו וההכנסות עמדו על 600 מיליון שקל. ההכנסה היומית הגבוהה בהיסטוריה נרשמה בגמר המונדיאל - 28 מיליון שקל. יש המון קהל חדש שמצטרף לאירוע החברתי הזה, וההימורים הם חלק מהעניין".

באיזה מקום אתה מדורג בניחושים אצלכם?
"עזוב, זה יפגע לי במוניטין".

עוד כתבות

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

הגבול עם לבנון / צילום: ap, Ariel Schalit

מבקר המדינה: ישראל לא ערוכה לפינוי תושבים מהצפון – בגלל ויכוח בין השרים


דובר צה"ל בערבית הודיע לעזתים בסביבת סג'עייה שעליהם להתפנות לאזור ההומניטרי ● סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית ● מפגינים חסמו כבישים מרכזיים בקריאה לבחירות ● בסוריה מדווחים על שני הרוגים בתקיפה בדרום המדינה: "ישראל תקפה אווירית מרמת הגולן" ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה ● "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה ● "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרפואה הניתנים ביישובים מרוחקים"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ"ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך הוא התנצל"

קרונות וקטרים חשמליים, בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 ● כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים ● בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"