גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו X5 שומר על העיצוב המסורתי ומתחדש במנוע חסכוני במיוחד

הדור המחודש של ב.מ.וו X5 שומר על קווי המתאר והממדים המאיימים של קודמו אבל מציע תא נוסעים אולטרה־מודרני ואת אחת ממערכות הנעת הפלאג־אין המוצלחות בשוק ● מבחן דרכים

BMW X5 50E / צילום: יח''צ
BMW X5 50E / צילום: יח''צ

כמו הרבה יצרני רכב גדולים ומכובדים במערב, גם ב.מ.וו מתייחסת כיום ברגשות מעורבים אל החלטת האיחוד האירופי להטיל מכסי היצף על כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין. מצד אחד קברניטי ב.מ.וו מודעים היטב לכך, שבטווח הארוך הצונאמי הקרוי "יצוא הרכב מסין" עתיד לשטוף ולהטביע את כל שוק הרכב באירופה אם לא יינקטו צעדי בלימה כנגדו.

בלעדי | רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל - והוא סיני
שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך
מבחן דרכים | החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

מצד שני, הם גם יודעים היטב שבטווח הזמן המיידי המהלך האירופי ותגובת הנגד האפשרית של ממשלת סין עשויים לפגוע בצורה קשה באינטרסים העסקיים שלה, הן בסין והן באירופה. נזכיר, שבשנה שעברה מכרה קבוצת ב.מ.וו (כולל המותג מיני) כ־825 אלף כלי רכב בסין, מתוכם קרוב ל־100 אלף חשמליים. לשם השוואה, באותה שנה מכרה החברה בשוק הגרמני הביתי שלה כ־282 אלף כלי רכב בלבד.

יתר על כן, ב.מ.וו גם מייצרת בסין ומייצאת ממנה כמה דגמים חשמליים, חלקם חשובים מאוד עבורה, שצפויים לספוג כעת באירופה מכס כבד של 38% כמו מותגים סיניים עצמאיים.

עד שב.מ.וו תחליט עם איזה צד היא מזדהה ממשיכה החברה להתמקד בייצור רכבי פנאי גדולים ומרשימים עבור לקוחות "מרופדים", שהסטטוס נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. אחד הדגמים הללו מהם הוא ב.מ.וו X5 המחודש.

עיצוב חיצוני

העיצוב המוכר של סדרת ה־X5 הוא אחד הנכסים השיווקיים הגדולים של ב.מ.וו, ומעצביה עשו מאמצים ניכרים לעדכן אותו מבלי לפגוע במקור. לא תמצאו כאן מהפכים דרמטיים או ניסיון להמציא שפת עיצוב חדשה; הפרופורציות המאסיביות עם חלונות הצד הגדולים נותרו ללא שינוי וכך גם חישוקי הענק והממדים המוגזמים (5 מ' לאורך, 2.1 מ' לרוחב בין המראות).

השינוי המרכזי בוצע בחזית, שעוצבה מחדש עם קווים "טכניים", מוצקים ועתירי זוויות נוסח סדרה 7 החדשה. צמד פנסי היי־טק ראשיים חדשים מפיצים למרחוק את תצורת התאורה המוכרת של ב.מ.וו, ואם מישהו בכל זאת לא זיהה באמצע הלילה את הייחוס של הרכב יש גם תאורה היקפית לגריל הייחודי של המותג.

פנים הרכב

תא הנוסעים עבר שינויי עיצוב הרבה יותר משמעותיים. הוא אמנם לא אוונגרדי כמו עיצוב הפנים של ב.מ.וו IX החשמלית, למשל, אבל מאמץ סממנים עדכניים מהדגמים החשמליים של החברה. המרכיב הבולט ביותר בעת כניסה לתא הם המסכים האופקיים הגדולים של לוח המחוונים ושל מערכת המולטימדיה, שיוצרים רצף תצוגה מרהיב באורך של כמעט מטר. עמדת הפיקוד מתהדרת גם בפס "תאורת אווירה" רוחבי, שמשקף את תצורת הנהיגה, ובפתחי אוורור צרים שנשלטים באמצעות מגע.

איכות הייצור והחומרים ראויה לתג המחיר, והתא שופע בחומרי דיפון יקרים למראה ולמגע כולל מתגים ממתכת דחוסה וקרירה, עיטורי סיבי פחמן, עור בתפירה מרשימה ועוד.

האבזור התקני מקיף וכולל בין השאר הרבה מאוד עזרי בטיחות וסיוע בנהיגה מדור אחרון כולל מערכת נהיגה כמעט־אוטונומית, שמאפשרת לנהג לקחת הפוגה ל"הפסקת אוכל" בעת שהמחשב שולט על ההגה והדוושות.

תנוחת הישיבה גבוהה והראות לכל הכיוונים מצוינת, כולל הראות לאחור מבעד לדלת האחורית האנכית. מרחב הפנים מצוין מלפנים ומאחור כאשר הרצפה הכמעט־שטוחה מאחור מספקת מרווח רגליים בשפע לשלושה, כולל לנוסע במרכז המושב האחורי. תא המטען רחב אך סף ההטענה שלו ממוקם די גבוה, ובגרסת הפלאג־אין יש לו נפח צנוע יחסית לקבוצה של 500 ליטר. הגרסה הזו גם מוותרת על שורת המושבים השלישית למרות שחלק מהמתחרים, דוגמת מרצדס GLE, כבר למדו איך לשלב בין הנעת פלאג־אין ל־7 מקומות ישיבה.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מאמצת את הטרנד המינימליסטי שרווח כיום בשוק רכבי פרמיום ורוב המתגים הפיזיים בוטלו או רוכזו בצביר פיקוד קומפקטי בקונסול המרכזי. גם מוט ההילוכים המוכר הוחלף במתג קפיצי קטן.

ממשק התפעול משקף הרבה השקעה ונסיון ומציג גרפיקה ברורה והגיונית ואפשרות להתאמה אישית של המידע הרב. השליטה בתפריטים יכולה להתבצע באמצעות מגע, מערך מתגים על ההגה, מתג סיבובי בקונסול המרכזי או פיקוד קולי מהיר ומדויק (לא בעברית). ועדיין, חבל שהחברה בחרה לוותר על מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים לטובת תפריטים מסיחי דעת.

מנוע וצריכת דלק

ה־X5 מיובא כיום לישראל בגרסת טורבו־דיזל או בגרסת פלאג־אין טווח ארוך, שהתייצבה למבחן. זו כוללת מנוע טורבו־בנזין עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה בקיבולת של 25.7 קילוואט־שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי מרשים של עד 104 ק"מ ב־WLTP.

ברירת המחדל בהתנעה היא הנעה חשמלית לגמרי, והתרשמנו שעם סוללה טעונה אפשר להשיג יותר מ־70 ק"מ בנסיעה חשמלית רגועה, בטרם נכנס מנוע הבנזין לפעולה. המשמעות היא, שנהגים רגועים, שנוסעים בעיקר בעיר או משייטים בנחת על הכביש המהיר, ומקפידים לטעון את הסוללה מדי יום, יוכלו לנוע יותר מ־1,000 קילומטרים בין ביקורים בתחת דלק. מי שרוכש במיטב כספו ב.מ.וו עם 489 כ"ס ומומנט של 71 קג"מ, שמסוגלת להאיץ ל־100 קמ"ש ב־4.8 שניות, לא עושה זאת כדי לשייט כל היום בנחת עם מנוע חשמלי ולחסוך בדלק.

על הכביש

בחירה במצב הספורט או לחיצה נמרצת על הדוושה מעירים את מנוע הבנזין לחיים והרכב מזנק קדימה בנהמה עמוקה והודף את הנוסעים לאחור גם בעליות תלולות. תיבת ההילוכים המצוינת מחליקה היטב את המעבר בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי. בשורה התחתונה, אחת ממערכות הנעת הפלאג־אין הטובות ביותר שבהן נתקלנו בפלח.

הימים שבהם ב.מ.וו מיצבה את ה־X5 בתור "רכב שטח לנהיגה ספורטיבית" חלפו לבלי שוב. אבל למרות שהרכב שוקל כיום 2.5 טון, ניצב על מתלי אוויר ומצויד באין ספור בקרות אלקטרוניות, הוא עדיין מצליח לשמור על הנהג בתמונה גם בנהיגה נמרצת. ההגה מרגיש מאוזן ומחזיר היזון טוב מהגלגלים, בקרת תנודות הגוף בפניות הדוקה והעברות משקל על כבישים מפותלים מתבצעות באלגנטיות מפתיעה יחסית לכלי כה מאסיבי.

מחיר

ב.מ.וו X5 פלאג־אין 2024 עולה 740 אלף שקל. זה לא מחיר עממי, אך בהשוואה לכמה מהמתחרים ובהתחשב ביכולות המרשימות וברמת המיסוי זהו לא מחיר בלתי הגיוני בימינו - למי שיכול להרשות זאת.

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 350 פלאג-אין

759 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של מרצדסGLE 350 פלאג־אין החדשה. ההנעה משלבת בין מנוע טורבו־דיזל בנפח 2 ליטר לבין מנוע חשמלי וסוללה גדולה של 31 קילוואט. ההספק המשולב 333 כ"ס והטווח החשמלי 89 ק"מ.

מרצדס GLE350 פלאג-אין / צילום: יח''צ

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין

880 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של ריינג'רובר ספורט החדש, בתצורת 460 פלאג־אין. להנעה אחראי מנוע 3 ליטר טורבו־בנזין שביחד עם מנוע חשמלי וסוללה מאסיבית של 35 קילוואט מייצר 440 כ"ס ורושם טווח חשמלי של עד 110 כ"ס.

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק