גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיץ של מגפות: כך תיזהרו מגל חדש של קורונה ושל קדחת הנילוס

שתי נשים מתו ממחלת קדחת הנילוס בסוף השבוע האחרון ● ולמרות התקווה שהקורונה תהפוך למחלה עונתית, נרשמת כעת עלייה במקרים מאומתים ובאשפוזים ● איך נזהרים מגל המגפות הקיץ, ומה לעשות אם יש חשש להדבקות?

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

בישראל של יוני 2024, לאף אחד אין קשב למגפות, אבל הן בשלהן. החודש שוב נצפתה בישראל עלייה חדה במספר חולי הקורונה, כולל עלייה באשפוזים. במקביל, שתי נשים מתו ממחלת קדחת הנילוס. איך נזהרים מהמגפות הנוכחיות ומה צריך לדעת? גלובס עושה סדר.

חזית המדע | מחקר חדש מגלה: כך אפשר לנבא מה יקרה בבורסה
40% מבני האדם סובלים מזה לפחות פעם אחת: מה גורם לשיתוק שינה?
מכה צורבת: האם נוכל לחזות כמה מדוזות יגיעו בשנה?

קדחת הנילוס: הגל הגדול ביותר בישראל

קדחת מערב הנילוס מועברת על ידי יתושים, ועד כה לא הייתה נפוצה בישראל. השנה מסתמן הגל הגדול ביותר של המחלה המוכר לרופאים ישראלים עד כה בשלב זה של השנה. בשבועות האחרונים אובחנו 21 אנשים החולים בקדחת מערב הנילוס, מתוכם 17 אושפזו בבתי החולים עם תסמינים נוירולוגים, ושלושה מהם מונשמים. זהו מספר החולים בקדחת מערב הנילוס שמנוטר בדרך כלל בישראל בשנה שלמה, כאשר שיא המחלה הוא לרוב בשיא הקיץ. בבילינסון נפטרו במפתיע שתי חולות בנות מעל 80 שחלו בקדחת זו.

מהי קדחת מערב הנילוס ואיך היא הגיעה לארץ?

קדחת מערב הנילוס היא מחלה נגיפית המועברת על ידי עקיצת יתוש. ציפורים נודדות מעבירות את המחלה ממדינה למדינה. המחלה תועדה בישראל סמוך לימי קום המדינה, וככל הנראה אחראית למקרים רבים של תחלואת חום שאינם מוסברים, אבל היא יכולה להיות קטלנית לאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, וביניהם מבוגרים, תינוקות וחולים אונקולוגיים.

התסמינים מופיעים 3-4 ימים אחרי ההדבקה, והמחלה מתחילה לגווע כשבוע לאחר ההדבקה. בני אדם בדרך כלל לא מעבירים את המחלה אלה לאלה, אלא רוב ההדבקות החדשות מקורן בעקיצות חדשות.

תסמיני המחלה דומים למחלות חום אחרות: כאבי ראש, הרגשה כללית רעה, בחילות, שלשולים והתנפחות בלוטות הלימפה. תסמינים אפשריים נוספים הם פריחה בעור ודלקת לחמית העין. ניתן להיות נשאים של המחלה ללא תסמינים, ובבדיקה שנערכה בישראל בשנות ה-80 התברר שכ-45% מחיילי המילואים היו חיוביים לנוגדני המחלה, כלומר נדבקו בה מתישהו.

במקרים הקשים מתפתחת המחלה לדלקת קרום המוח, ואז התסמינים יהיו כאבי ראש חזקים, נוקשות בצוואר, חולשת שרירים, ואפילו בלבול או אובדן הכרה. אין היום תרופה למחלה, ובשלב זה הטיפול יהיה בדרך כלל תומך - עירוי נוזלים, הנשמה וכדומה. אין גם חיסון נגד המחלה. לכן, אף שהמחלה אינה מסוכנת לרוב בני האדם, מושם דגש על הטיפול המניעתי והמודעות הציבורית.

הגל מקומי לישראל?

המקור של הווירוס הוא כנראה באפריקה, והוא בודד לראשונה באוגנדה, אבל היום הוא נפוץ במדינות רבות, אך נדיר יותר במדינות קרות, כמו קנדה או רוסיה. אם כי החשש הוא שעם ההתחממות הגלובלית, הן עלולות גם כן להיכנס לרשימה. בארה"ב, חלקים מדרום אמריקה, אירופה וישראל מדובר בווירוס ממשפחה אחת, ואילו באוסטרליה והודו קדחות מערב נילוס בווריאניטים משלהן.

בארה"ב המקרה הראשון זוהה ב-1999, ועד היום המחלה לא מאוד נפוצה במדינה. 

בכל המדינות בהן מתחיל כעת הקיץ נרשמת עלייה במקרי הקדחת, עם תחילת העונה של המחלה, אבל בניגוד לישראל לא נרשמו גלים חריגים.

איך נמנעים מהידבקות?

המחלה מועברת כאמור על ידי עקיצות יתוש, ולא מאדם לאדם, אלא במקרים נדירים בהיריון, הנקה, עירוי דם או השתלת איברים. לכן כללי הזהירות הם בעיקר הימנעות מעקיצות. ניתן להפחית את תנועת היתושים באזורכם על ידי ייבוש מקורות מים עומדים, אפילו בנפח קטן. דוגמה לכך היא קערות מים שרבים משאירים לחתולי רחוב, אך ההמלצה היא להניח את המים לזמן קצר, לאפשר לחתולים לשתות ולסלקם מיד לאחר מכן.

כמו כן, ניתן להתגונן מעקיצות על ידי התקנת רשתות על החלונות, שימוש במפיצי ריח ומריחת חומרים דוחי יתושים על הגוף. אפשר ללבוש בגדים ארוכים ודקים בעת השהייה בחוץ, ואם אתם יושבים באוויר הפתוח, להשתמש במאווררים שיכולים גם הם להרחיק את היתושים ממקום ישיבתכם.

אין צורך לרסס נגד יתושים, ועל פי המשרד להגנת הסביבה, הריסוס לרוב לא יעיל נגד יתושים בוגרים. לרשויות המקומיות אמצעים משלהם לבצע הדברה, בעיקר בשלבים המוקדמים של חיי היתוש.

נעקצתם? מתי מומלץ לפנות לטיפול רפואי

צוות מזיקים והדברה של המשרד להגנת הסביבה מבצע לאורך כל השנה ניטורים של זחלי יתושים במקורות מים ולכידות של יתושים בוגרים. בינתיים, יתושות נגועות במחלה אותרו ברמת גן. רוב החולים שאותרו עד כה הם מאזור גוש דן.

אם נעקצתם על ידי יתוש, אל חשש אפילו אם אתם בקבוצת סיכון. רוב היתושים בישראל אינם נשאים של המחלה. רק אם ישנה התפתחות של תסמינים לאחר העקיצה ואתם בקבוצת סיכון, מומלץ לפנות לעזרה רפואית.

מה גרם לעלייה בתחלואה בישראל כעת?

התפשטות המחלה היא חריגה בעונה זו, וכנראה שהופעתה המוקדמת קשורה בשינויי האקלים העולמיים. גם בארה"ב המחלה הופיעה השנה מוקדם מהרגיל.

קדחת מערב הנילוס היא מחלת קיץ. על פי המשרד האמריקאי להגנת הסביבה, טמפרטורות חמות יותר יכולות להאיץ את התפתחות היתושים, את קצב העקיצות שלהם, ואת המהירות בה המחלה מתפתחת בתוך היתוש. כמו כן משפיעים שינויי האקלים על נדידת הציפורים באופן שמוביל להקדמת המחלה. עדיין לא ידוע האם הקדמת המחלה משמעותה בהכרח גל חמור יותר. בעבר, אכן נרשם מתאם כזה כאשר בקיצים חמים, קדחת מערב הנילוס הגיעה מוקדם יותר וגם הייתה נפוצה יותר.

הקורונה חוזרת? מספר המאושפזים בעלייה

האם אנחנו שוב בעיצומו של גל קורונה?

מספר המאומתים לקורונה, שעליהם דווח למשרד הבריאות, נמצא בעלייה מתחילת מאי. גם במספר המאושפזים עם קורונה, שהוא המדד האמין יותר בתקופה שבה רוב מקרי הקורונה אינם מדווחים, חלה עלייה קלה מתחילת מאי. סימנים אלה בדרך כלל מעידים על תחילתו של גל, אם כי המספרים בינתיים נמוכים אבסולוטית. כרגע יש 13 חולים קשה בקורונה, וכ-91 מאושפזים עם קורונה בכל דרגות החומרה, מספרים לא גבוהים לעומת הממוצע בין הגלים בשנה האחרונה. בשני הגלים האחרונים, בינואר 2024 ובספטמבר 2023, הגיע מספר המאושפזים לכ-450 בשיא. מספרים אלה נחשבים רחוקים מלאיים על תפקוד מערכת הבריאות, בעיקר בקיץ כאשר בתי החולים אינם מוצפים גם בחולי שפעת, דלקת ריאות עונתית ו-RSV.

הקורונה לא הפכה למחלה עונתית?

רוב מחלות דרכי הנשימה הוויראליות פורחות בחורף. בינתיים לא נראה שהקורונה מתכנסת לדפוס זה. נראה שהמחלה מגיעה לשיא כל חמישה חודשים בערך ושהגלים נובעים מהזמן הנדרש להיווצרות של חיסוניות באוכלוסייה לווריאנט נוכחי, ולאחר שהוא מתחיל לדעוך, וריאנט חדש מתחיל לתפוס את מקומו. עם הזמן, עוצמת הגלים הולכת ופוחתת. לאחר שרוב הציבור כבר נחשף הן לחיסון והן למחלה עצמה.

מחקרי מעבדה הראו שווירוס הקורונה שורד יותר טוב בתנאי קור ולחות נמוכה, אבל נראה שההדבקה בין בני אדם מתרחשת באוויר וכל כך מהר, עד שיעילותה אינה מושפעת ממזג האוויר. זאת בניגוד למחלות שבהן חלק ניכר מההדבקה הוא דרך משטחים. עם זאת, ייתכן שגורמים אחרים המשפיעים על הדבקה יהפכו את הקורונה בעתיד למחלה עונתית, כמו תזמון החזרה של תלמידים וסטודנטים למסגרות, או הזמנים שבהם אנשים שוהים בחדרים סגורים עם פחות אוורור.

איך קוראים לווריאנט נוכחי שמתפשט?

זן הקורונה החדש המתפשט בארה"ב ובבריטניה, וסביר שאחראי גם לתחלואה בישראל, נקרא KP.3. אחרי שמיצו נותני השמות את האותיות היווניות, האלים הרומיים והחיות המיתולוגיות, נראה שרוב הווריאנטים מעתה יקבלו שמות משעממים, אלא אם חס וחלילה ייצרו מחלה קשה ויהפכו לשיחת היום. עם זאת ראוי לציין כי משפחת הווירוסים שכוללת את KP.3 זכתה לשם הזכיר FLiRT, על שם המקומות שבהם יש בווירוס מוטציות.

הזן האחרון הוריד מכס המלכות וגזל את הכתר מ-JN1, הווריאנט שהיה דומיננטי לפניו בארה"ב וגם בישראל. ישנם שני וריאנטים נוספים, KP.2 ו-LB.1 שמסתובבים גם הם בארה"ב, ואולי גם בארץ. כל הווירוסים הללו הם משושלת אומיקרון, ואלה חדשות טובות כי חיסוני הקורונה היו יעילים עד כה במניעת מחלה קשה בווירוסים ממשפחה זו. תסמיני הווריאנט לא שונים מאלה שהכרנו.

מה אפשר לעשות כדי להתגונן?

עבור הציבור הרחב אין הנחיות מיוחדות. קבוצות סיכון כבר למדו כנראה כיצד להיזהר: התחסנות בחיסון המעודכן ביותר, הימנעות ככל האפשר ממקומות צפופים ולא מאווררים בתקופת העלייה ושיא הגל, עטיית מסכות מהסוג שמגן על העוטה אותן עצמו, תשומת לב לתסמינים ופנייה לרופא לבירור אפשרות לקבלת תרופות במקרה של הדבקה. ליתר הציבור מומלץ להימנע ככל האפשר ממגע עם אחרים אם אתם סובלים מתסמיני מחלה נשימתית ויראלית כלשהי.

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר ● מבחן דרכים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

100 מיליון שקל על רחפנים: נחשף הרכש המקומי של משרד הביטחון

משרד הביטחון רכש מחברות ישראליות בהיקף 30 מיליארד שקל מתחילת המלחמה ●  מחצית מהסכום שפורסם הוא עבור ציוד ביטחוני, תחמושת ונשק

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם בחטיבת הנח"ל נפל בדרום רצועת עזה

סמל אייל שיינס, בן 19 מקיבוץ אפיק, לוחם בגדוד 931 - נהרג בקרבות ● כ-40 רקטות שוגרו מלבנון, אחרי שצה"ל חיסל פעיל ביחידה האווירית של חיזבאללה ● אזעקות הופעלו בצפת, בראש הנקרה וביישובים בסביבה ● 4 בני אדם נפגעו משאיפת עשן עקב שרפה שפרצה ביער ביריה ואספקת החשמל שובשה - וחודשה מאוחר יותר ● עדכונים בולטים

בורסות אסיה / צילום: Shutterstock

מגמה ירוקה במסחר באסיה; בורסת שנגחאי מזנקת ב-1%

אמש וול סטריט ננעלה בעליות; מניות השבבים נפלו ● תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב עולה

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ההפתעות שחיזבאללה כבר חשף, ומה הוא עלול לשלוף במלחמה כוללת

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 ובוחנת שכירות של המגדל כולו ● אם המגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

אסדת קידוח גז לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההכנסות יגדלו, הביטחון האנרגטי יצטמצם: יצוא הגז בדרך להתרחב

שותפות מאגר לוויתן קיבלו אישור להכפיל את היקף יצוא הגז ● המהלך אומנם צפוי להגדיל את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים, אך עלול להשליך על היצע הגז למשק המקומי

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם