גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האקזיט יגדל: כל חבר אגד יקבל בסה"כ כ-3.7 מיליון שקל עם השלמת מכירת החברה

קרן התשתיות קיסטון נערכת למימוש אופציה לרכישת יתרת 40% ממניות ענקית התחבורה הציבורית, שמציגה שיפור ניכר בתוצאות תחת שליטתה ● קיסטון הבטיחה מסגרת אשראי של מיליארד שקל מהבנקים הפועלים ודיסקונט לצורך הרכישה מידי כ-1,300 חברי אגד

אוטובוס של אגד
אוטובוס של אגד

קרן התשתיות קיסטון  נערכת למימוש האופציה לרכישת יתרת מניות חברת התחבורה הציבורית אגד (40%) מידי המחזיקים בהן, מאות חברי אגד. הקרן שמניותיה נסחרות בבורסה הודיעה, יחד עם שותפתה להחזקה, קרן המורים והגננות, על הסכם לקבלת מסגרת אשראי בסכום של עד 1 מיליארד שקל עליו חתמה עם גופים בנקאיים בהובלת בנק הפועלים ובנק דיסקונט.

ישראלית נוספת על הכוונת של השורטיסטים בוול סטריט 
מה עושים עם 100 אלף שקל בשנתיים? המדריך למשקיע לטווח הקצר 

הסכם המסגרת יהיה בתוקף עד פברואר 2025. סכום הרכישה המוערך, בהנחה שבו כל בעלי המניות של אגד יבחרו לממש את האופציה ולמכור, צפוי לעמוד על 1.8 מיליארד שקל אחרי ניכוי דיבידנדים והתאמת ריבית ומדד. כלומר, בהנחה של מימוש מקסימלי יצטרכו קיסטון והשותפה לממן ממקורות עצמיים כ-800 מיליון שקל. מחיר המימוש  של האופציה משקף את שווייה של אגד במועד הרכישה המקורי (4.8 מיליארד שקל) בניכוי חלוקת דיבידנדים עד למימוש האופציה בתוספת ריבית והצמדה.

בשלב הראשון של העסקה, שהושלם באוקטובר 2022 שילמו קיסטון וקרן המורים סכום של כ-2.9 מיליארד שקל עבור 60% ממניות אגד. בממוצע קיבל כל אחד מכ-1,300 בעלי מניות באגד תמורה של כ-2.3 מיליון שקל. כעת, בהנחה של מימוש יתרת כל המניות בשלב השני, הרי שבממוצע יקבל כל חבר סכום נוסף של כ-1.38 מיליון שקל - ובסה"כ כ-3.7 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס).

יש לציין כי מאז השלמת רכישת השליטה באגד שיערכה קיסטון את שווייה של אגד כלפי מעלה בספריה ל-5.65 מיליארד שקל (כ-18% מעל השווי ברכישה). בד בבד חילקה מאז אגד דיבידנדים בהיקף מצטבר של 630 מיליון שקל, מתוכם 60% הגיעו לשותפות (קיסטון מחזיקה 80% מהשותפות וקרן המורים והגננות ב-20%). הדיבידנדים שימשו בין היתר לפירעון החוב לבנקים המממנים של השלב הראשון ברכישה, לאומי ומזרחי, והחוב אליהם כיום עומד על כ-1.2 מיליארד שקל.

נזכיר שבשנה שעברה הגישה אגד לבית המשפט בקשה לאשר לה לבצע חלוקת דיבידנד מיוחד לבעלי המניות בסך 500 מיליון שקל. בתגובה, המיזם החברתי-כלכלי לובי 99 קרא למדינה לבחון התנגדות לבקשה ולקיים בכך את סמכותה כנושה של אגד. הסיבה לפנייה לבית המשפט לצורך אישור החלוקה הייתה משום שהדיבידנד היה גבוה מיתרת הרווח לחלוקה ודרש הפחתת הון. על רקע ההתנגדות, הוסכם לבסוף על חלוקה של דיבידנד רגיל בסך 110 מיליון שקל, ועל הקטנת הבקשה להפחתת ההון ל-350 מיליון שקל. בסך הכול חולק סכום של 460 מיליון שקל.

מסגרת אשראי של מיליארד שקל מהבנקים הפועלים ודיסקונט

קיסטון, בניהולו של נבות בר, קיימה מכרז בין הבנקים השונים להשגת המימון לשלב השני בעסקה ובחרה כאמור את הצעת הפועלים ודיסקונט. היקף מסגרת האשראי נקבע בהנחה שהאופציה תמומש במלואה (ירכשו 40% ממניות אגד) והוא יותאם לשיעור מימוש האופציה בפועל, אך לא יעלה על 55.55% מתמורת רכישת מניות האופציה. קיסטון צופה כי לצורך מימון העסקה, גם בהינתן מצב שבו היקפה מקסימלי, היא לא תידרש לבצע הנפקת הון.

קיסטון וקרן המורים יהיו רשאיות למשוך ממסגרת האשראי שלוש הלוואות: הראשונה, הלוואת בלון בהיקף של עד 450 מיליון שקל, נושאת ריבית משתנה בשיעור ריבית פריים בתוספת 1%-1.5% לשנה, לפירעון ביוני 2030 ותשלומי ריבית חצי-שנתיים; וכן שתי הלוואות בסך עד 550 מיליון שקל שנושאות ריבית קבועה צמודה או לא בשיעור של אג"ח בסיס ובתוספת מרווח של 2.5%-3%, או ריבית משתנה בשיעור פריים בתוספת מרווח של 1%-1.5%. ההלוואות הללו מיועדות לפירעון בתשלומים חצי-שנתיים עד דצמבר 2029.

להבטחת הפירעון יועמד למלווים שיעבוד ראשון על מניות האופציה. השותפות התחייבה לבצע הערכת שווי של אגד אחת לשנה.

קרן התשתיות קיסטון ניהלה לפני כשנתיים מאבק פיננסי מורכב כדי להשתלט על אגד. בחודש אפריל נבחרה הצעתה כזוכה, לאחר שהצעה גבוהה יותר, שהגישה קבוצת קרסו-מגדל-קרן אלומה, בוטלה בשל דרישת הנהלת אגד לתשלום מקדמה של 15% מסכום הרכישה, דרישה שלא נכללה בתנאי המכרז. קיסטון מחזיקה כיום ב-49% ממניות אגד בשרשור, ויחד עם שותפיה, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, מחזיקה כאמור בכ-60%.

בהתאם להסכם רכישת השליטה באגד, מועד המימוש הראשון של אופציית המכר של יתרת המניות עבור בעלי המניות של אגד הוא אוקטובר 2024 והתשלום יבוצע בפועל עד פברואר 2025. החברים בעלי האופציה צריכים להודיע עד אוגוסט על היקף מימוש האופציה. לחברי אגד שיבחרו שלא למכור את מניותיהם תעמוד אופציה נוספות למכירה בשנת 2025, במועדים דומים במהלך השנה.

בקיסטון מרוצים מתוצאותיה של אגד

אגד פועלת בתחום התחבורה הציבורית בארץ, בהולנד ובפולין, תחום ההיסעים והתיור בישראל, בהפעלת ואחזקת הרכבת הקלה - הקו האדום בגוש דן, בתחזוקת אוטובוסים באמצעות מרכזי שירות עבור אגד ולקוחות חיצוניים, וכן מחזיקה בפורטפוליו של נכסי נדל"ן.

מדוחות קיסטון עולה כי ברבעון הראשון של השנה צמחה אגד שיעור דו-ספרתי בהכנסות וב -EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות). ההכנסות ברבעון היו 1.38 מיליארד שקל, עלייה של 14% ביחס לרבעון המקביל, וה -EBITDA צמח ב-15% ל-298 מיליון שקל. הרווח הנקי של אגד היה 89.7 מיליון שקל, עלייה מ-80.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, והתזרים מפעילות הסתכם ב-316 מיליון שקל, לעומת 166 מיליון שקל ברבעון המקביל. אגד העסיקה בסוף התקופה 6,965 עובדים, 5,098 מהם נהגים, והיו לה 2,959 אוטובוסים.

בסך הכול בקיסטון מרוצים מתוצאותיה של אגד ועל פי ההערכות נראה שהללו עקפו את התחזיות של מנהלי הקרן בעת הרכישה. 

נבות בר, מנכ"ל קיסטון מסר בעקבות השגת המימון כי "אגד מוכיחה את עצמה כהשקעה מצוינת עבור קיסטון ובעלי מניותיה. אנו רואים את אגד מתייעלת בהיבטים תפעוליים ופיננסיים, מתפתחת לשווקים חדשים ומגיעה לצמיחה מרשימה בפרמטרים הפיננסיים השונים. להערכתנו, זו רק תחילתה של הצפת הערך הצפויה מהחברה. אופציית המכירה של חברי אגד מהווה הזדמנות עסקית עבורנו, והזדמנות מימוש נוספת למייסדים. אנו שמחים על הצטרפותם של הפועלים ודיסקונט לגופים הפיננסיים המובילים שמביעים אמון בקיסטון ובאגד ושמחים לסכם את מסגרת המימון לעסקה זו".

קרן קיסטון הוקמה ב-2019 ע"י צמד היזמים רוני בירם (יו"ר החברה) וגיל דויטש ומנוהלת על-ידי נבות בר. הקרן השקיעה עד כה בתחבורה ציבורית, תחנות כוח, מתקני התפלת מים ועוד. שווי השוק של הקרן עומד על כמיליארד שקל, לאחר שמניית החברה צנחה ב-37% מתחילת 2022, טרם ההתמודדות על רכישת אגד. בדוחות הרבעון הראשון של השנה קיסטון הציגה הון עצמי של 2 מיליארד שקל - כפול משווי השוק של החברה -  וחוב פיננסי נטו של כ-740 מיליון שקל. 

עוד כתבות

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; אמזון זינקה לראשונה מעל לשווי של 2 טריליון ד'

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר ● מבחן דרכים

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב הזרימה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר, איראן מגבירה את האיומים לבנות פצצות אטום, ובגרמניה נכנס לתוקף חוק חדש שרוצה למנוע מאנטישמים לקבל אזרחות ● כותרות העיתונים בעולם

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חייו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בין היתר בירושלים בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

הבורסה בשנחאי, סין / צילום: Shutterstock, Dmitri Ometsinsky

מגמה ירוקה במסחר באסיה; בורסת שנגחאי מזנקת ב-1%

אמש וול סטריט ננעלה בעליות; מניות השבבים נפלו ● תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב עולה

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"