ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

השוק תלוי יתר על המידה בחברת השבבים, שאחראית לבדה על שליש מהרווח של חודש זה ב-S&P 500

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה. אחת מול 499 מניות / צילום: ap, Chiang Ying-ying
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה. אחת מול 499 מניות / צילום: ap, Chiang Ying-ying

היה זה הטוב שבזמנים, או אולי הרע בזמנים, תלוי את מי שואלים. בסיפור על שני שוקי מניות הניצבים בפני משקיעים אמריקאים, ה־S&P 500 מזנק לשיאים חדשים המונעים על ידי מניה אחת, אנבידיה , בעוד שחברות פחות חשובות נופלות ונשארות הרבה מתחת לשיא שלהן.

ניתוח גלובס | אנבידיה בפסגה של וול סטריט. אז למה ג'נסן הואנג מודאג?
אנבידיה הבאה: המניות שיכולות להגיע לשווי של 4 טריליון דולר עד 2027
מיטב: "מדד S&P 500 התנתק מרוב המניות שבו; מזכיר את הדוט.קום"

מנגד ישנו מדד ראסל 2000 של החברות הקטנות יותר, שירד ב־17% מן השיא של נובמבר 2021 ולא התקדם כלל השנה.

ב־S&P 500, שבו החברות הגדולות ביותר, נסחרת המניה הממוצעת בערך ברמה שבה הייתה בתחילת 2022, ויותר ממחצית מהמניות בו ירדו מאז. גרוע מכך, רק 198 מהן הצליחו לעלות בחודש החולף, אפילו כשהמדד הגיע לשיאים תוך־יומיים חדשים ב־11 מתוך 13 ימי מסחר.

היצרות זו של השוק מעוררת דאגה בקרב אנליסטים טכניים, הסבורים כי פיזור רחב של הביצועים בין מניות רבות - מה שמכונה גודל שוק - הופכים שוק שורי ליותר בר־קיימא.

למעשה, הדבר מצביע על כך שיש שני גורמים שונים שדוחפים ביצועי מניות: מחד ביקוש לשבבים עבור יישומים של בינה מלאכותית (AI), ומאידך דאגות לגבי הכלכלה האמריקאית ורמת הריבית.

הגורם הראשון הוביל את אנבידיה, יחד עם קומץ מניות אחרות ולמעשה את השוק כולו לשיאים חדשים, והפך את אנבידיה לזמן קצר לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם. הגורם השני דחף את רוב המניות מטה, שכן נתונים חלשים מורידים את הציפיות לצמיחה, בעוד שהבנק המרכזי (פד) ממשיך לשקוד על מיתון האינפלציה.

אני מסכים שבמקרה הזה היעדר פיזור רחב של עליות ורווחים מעמיד את העלייה החדה של כלל המדד בסיכון, אך מסיבה אחרת ממה שרבים אולי חושבים.

הרבה פחות פיזור סיכונים

החשש שלי הוא שהשוק מסתמך יתר על המידה על מניה אחת בלבד, אנבידיה. זו היוותה לבדה שליש מן העלייה החודש במדד S&P 500, לפני הנסיגה שלה ביום חמישי, ו־44% מהעליות מתחילת 2022. אם מסיבה כלשהי אנבידיה תפסיק להציג ביצועים - כי הביקוש לשבבים ייחלש כשההייפ של ה־AI ינחת אל המציאות, או פשוט משום שכולם כבר מחזיקים בה - הרי שהמדד יהיה תלוי בשאר השוק. ושאר השוק הרבה פחות חזק.

משקיעים קונים את ה־S&P באמצעות תעודות סל עוקבות מדד זולות ופופולריות, משום שהם רוצים לפזר את החשיפה שלהם על פני חברות רבות. כרגע הם קונים הרבה אנבידיה, ומניות אחרות הקשורות ל־AI. זה עבד עד כה, מכיוון שמרוץ הבינה המלאכותית הוביל לביקוש יוצא דופן לשבבים שמייצרת אנבידיה, אבל ה־S&P פועל הרבה פחות לפיזור סיכונים מאשר בעבר.

ייתכן ששאר השוק יוכל להשתפר אם אנבידיה תיבלם. אך מניות אחרות שטיפסו על הייפ ה־AI אינן צפויות לשגשג אם אנבידיה לא תצליח, כך שהרווחים יסתמכו על המניות הרגישות כלכלית מחוץ לענקיות הטק. כמו כן, אנבידיה עכשיו כל כך גדולה עד שנפילות במנייתה יכולות לגרור מטה שוק שביצועיו היו יכולים להיות טובים לולא כן.

דשדוש במניות הקטנות

אך המשקיעים כיום מודאגים מעתיד הצמיחה, וגם מכך שהפד לא יפחית ריבית מהר מספיק כדי לאושש אותה. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, כאשר התשואה לשנתיים, הרגישה לריבית, ירדה מ־5.1% בסוף אפריל ל־4.7% השבוע. ובינתיים הסוחרים מאפסנים את הציפיות להורדות ריבית ודאי ביולי אך גם בספטמבר, לנוכח המסרים היוצאים מהפד שלפיהם האינפלציה לא בהכרח מתקדמת לעבר היעד שהציבו.

הדבר הוביל לשינוי בהתנהגות של מניות קטנות יותר ב־S&P החודש. במקום להתחזק כשהתשואות באג"ח יורדות, המניה הממוצעת במדד דווקא ירדה במקביל לאג"ח. אפילו החברות הקטנות יחסית בראסל 2000, שנוטות להחזיק יותר חובות ולכן להיות רגישות יותר לתשואות, לא נהנו מכך. כלכלה חלשה יותר, ללא צפי להפחתת ריבית בקרוב, אינה מבשרת טובות למשקיעים בתקופה שבה ריביות גבוהות כבר פוגעות בצרכנים בעלי הכנסה נמוכה ובחברות קטנות וחלשות יותר.

החדשות הטובות הן שהשוק הפכפך. הוא יכול לחזור בקלות מדאגה להיחלשות הכלכלה לאמונה שהצמיחה חזקה, במיוחד מכיוון שהנתונים האחרונים היו מעורבים.

למזלם של אלה שרכשו באופן פסיבי את ה־S&P 500, נבלעו כל החששות מהכלכלה על ידי הרווחים העצומים שרשמו אפל, אנבידיה ומיקרוסופט. האם זה באמת יכול להמשיך כך? מוטב להיות ספקנים.