"כשהמלחמה החלה, היה כאוס מאוד גדול. בעלי עסקים לא ידעו אם יוכלו לשלם משכורות אפילו. היו כאלו שדיברו איתנו מתוך המרחבים המוגנים" - כך מספרת שירה רזי, ראש המערך המסחרי בבנק לאומי, במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי מהיישובים שנמצאים בקו האש.

כנס מדברים צפון | "בצפון יש מלחמה אמיתית יום־יומית - אבל ירושלים לא איתנו"
שני אלופים במיל' יהיו אחראים על השיקום האזרחי של הדרום והצפון
המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת

רזי היא תושבת הקריות, והיא מכירה מצוין את הלך הרוח של העסקים. היא מלווה אותם בצפון ובדרום, וחשופה לכל אתגר וקושי. בשיחה שנערכה במלון אדמונד בראש פינה, כשברקע קולות מטוסים ומסוקים, היא מספרת על תמונת המצב הכלכלית שהשתנתה ברגע אחד, על העסקים שזקוקים לחמצן ותזרים ועל מכשולים רבים ולא צפויים.

מה את רואה מהעסקים, מה־7 באוקטובר ועד היום?
"האסטרטגיה שלנו היא להישאר קרוב ללקוח, גם בתקופות שגרה. אנחנו עוברים איתם את התקופות הקשות והטובות. ברגע שהתחילה המלחמה, הדבר הראשון שהיה מאוד חשוב לנו, הוא קודם כל ליצור קשר עם כל לקוח ולקוח כדי לדעת מה מצבם. היו כאלו שדיברנו איתם מתוך הממ"דים, היו כאלו שלא ידעו אם יוכלו בכלל להעביר את המשכורות הראשונות. היה כאוס מאוד גדול. היה לנו מאוד חשוב להגיד - אנחנו פה. אנחנו העוגן היציב שלכם.

"בשבוע הראשון, העמדנו מספר כלים - דחיית חלויות, הלוואות גישור ועוד. אמרנו ללקוחות - אתם יכולים להיות רגועים, גם אם אתם לא יודעים להתחבר עכשיו להנהלת חשבונות ורוצים להעביר את המשכורות ידנית. אמרנו לקוחות - 'אנחנו פה'. זה היה עיקר התפקיד שלנו בהתחלה".

כתבת גלובס נטע סרוסי עם שירה רזי, ראש המערך המסחרי בבנק לאומי / צילום: גיא צרחי

ובשלב השני?
"ליווינו את יישובי הצפון והדרום. הימשכות של משבר כזה ואי־ודאות כה גדולה הם דבר רע לכלכלה. היא בנויה על כך שיש לנו פה הרבה מאוד עסקים פרטיים, שגם יש להם יכולת להאמין שהמחר יהיה טוב. כשאתה משקיע סכום כסף גדול וקונה מכונה למשל, אתה מאמין שמחר יהיה טוב ושתצליח לעשות עוד עסקים".

מה את שומעת בימים אלו?
"לעסקים שלנו קשה מהרבה בחינות. לדוגמה, בכל מה שקשור לכוח האדם. יש המון מפונים ויש חקלאים שנותרו פה בצפון והמשיכו לעבוד. וגם יש לנו אוכלוסייה גדולה שעובדת עם חו"ל, ואת הלקוחות שם לא מעניין באמת מה קורה פה. הספקים בחו"ל צמצמו את תנאי האשראי לעסקים, מאחר שהייתה בעיית ביטוח. בעצם, חווינו יחד עם הלקוחות את צמצום תנאי האשראי, ועזרנו להם להמשיך לעבוד כרגיל ולספק להם אשראי, במטרה לשדר עסקים כרגיל. בסוף המלחמה תיגמר, ואנחנו צריכים ורוצים להמשיך לשרת את אותם לקוחות. זה חלק גדול מהתפקיד שלנו".

רזי מספרת כי העסקים בצפון כרגע נמצאים במצב של שרידות ולא של צמיחה. "אנחנו נמשיך לממן ולתמוך. בצפון, כרגע לא עושים השקעות של צמיחה, אלא נמצאים במצב של שרידות. עסקים יותר מתעניינים בשאלה איך צולחים את היום־יום. יש פה אנשים מדהימים שמגיעים לעבודה תחת אזעקות, כשהמשפחות שלהן מפונות, והם ממשיכים לפעול כאילו כלום. זה חוסן מטורף, וזו ציונות של ממש".

מה החסמים ועיקר הבעיות שאתם מזהים?
"זה משולב, יש את נושא העובדים, הספקים והמדינה. אם המענקים מהמדינה היו מגיעים בזמן או אפילו לפני, זה היה מקל. אנחנו מלווים יותר ויותר עסקים שמתקשים לצלוח את היום־יום התזרימי. המלחמה הזו הגיעה אחרי עליית ריבית משמעותית ולא אחרי תקופה של פריחה. לכן, אנחנו עוזרים מאוד תזרימית, גם בדברים מהרגע להרגע. אנחנו גאים להיות חלק ולעזור לעסקים, זה הצו 8 שלנו. הניצחון שלנו הוא לא רק בשדה הקרב אלא גם בכלכלה עובדת ובעסקים שממשיכים לעבוד. אנחנו מקווים שאחרי המלחמה תהיה צמיחה ותהיה פריחה, ואנחנו פה גם בשביל לסייע שזה יקרה".

מה התחום שהכי במצוקה?
"תחום התיירות מתקשה מאוד. גם עסקי התעשייה, ויש כמובן את תחום הבניין, שמתקשה גם ברמת העובדים וגם ברמת התזרים".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי