גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם
מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

האם קרן פיטנגו בדרך לעבור דירה? לגלובס נודע כי הקרן היוקרתית שכרה שטחים בקומה גבוהה במגדל היוקרה לנדמרק A של מליסרון ואפי נכסים בתל אביב, והיא תשלם מחיר כולל של 40 מיליון שקל לתקופה של עשר שנים. 

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק
"החגיגה הסתיימה": תחום הנדל"ן שמדשדש אפילו בחלק מתל אביב

כיום הקרן פועלת ממגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח, ומקורות מעריכים כי בדעתה לעזוב את כתובתה הנוכחית. מדובר בצעד דרמטי מצד הקרן הוותיקה, ואולי גם במסר על שינוי באופי פעילותה. מדובר גם בעדות נוספת לכך שמרכז הכובד של תעשיית ההון סיכון עובר ממקום מושבו הוותיק בהרצליה פיתוח למתחם שרונה בתל אביב ולרחובות הסמוכים לו - הארבעה ובגין.

במסגרת העסקה שכרה הקרן 1,400 מ"ר בקומה גבוהה במגדל לנדמרק A, והיא תשלם כאמור שכר דירה של 40 מיליון שקל לעשר שנים, הכולל דמי ניהול, ארנונה, מקומות חניה ועבודות גמר שאמורות להתבצע.

מקורות המעורים בתחום הנדל"ן המניב מעריכים כי המחיר מגלם מחיר בסיס של כ-140 שקל למ"ר, שעליו נערמו העלויות הנוספות. מחיר זה נחשב למחיר נמוך ממחירי השוק בתקופת השיא של 2022-2021, ואולי אף היווה טריגר למעבר של הקרן דווקא בתקופה הזו.

אחת הוותיקות בישראל

פיטנגו היא אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בישראל. הקרן נוסדה לפני 31 שנה בידי חמי פרס ורמי קאליש, ומנהלת מאז הקמתה השקעות בסך של 3 מיליארד דולר, ועל-פי מאגר קרנות ההון סיכון PitchBook, נותרו לה 465 מיליון דולר פנויים להשקעות.

פיטנגו הייתה לאחת מקרנות ההון סיכון הבולטות של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אך בעשור האחרון היא חווה תחרות גדולה יותר מצד קרנות הון סיכון צעירות יותר וכן מצד קרנות זרות, שמצליחות לא אחת לזכות בהשקעות האטרקטיביות.

בין השקעותיה הבולטות בשנים האחרונות ניתן לציין את חברת הבינה המלאכותית של פרופ' אמנון שעשוע, AI21 לאבס, שגייסה לשורותיה את אנבידיה וזכתה לשווי של 1.4 מיליארד דולר בסיבוב האחרון שהתקיים בנובמבר 2023. פיטנגו הייתה למשקיעה הראשונה בחברה, שמתחרה כעת ב-OpenAI ובגוגל; פיטנגו היא בעלת מניות מרכזית בווליומז (Volumez) שמנהל כיום סגן נשיא אינטל לשעבר, אמיר פיינטוך; וכן בחברת המחשוב הקוונטי, קוואנטום סורס, שבדירקטוריון שלה ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.

הקרן רשמה כמה אקזיטים מפוארים בעשורים הקודמים, בהם מכירת אנוביט לאפל ב-400 מיליון דולר, סופר דיימנשן לקובידיאן ב-300 מיליון דולר, מכירת צ'ק לאינטואיט ב-370 מיליון דולר ומכירת ליבה לסיסקו ב-219 מיליון דולר.

בשנים האחרונות רשמה פחות אקזיטים שכאלה, ביניהם מכירת אופטימל פלוס ב-365 מיליון דולר ומיזוג טאבולה עם קבוצת איון ב-545 מיליון דולר, שהיה לאקזיט המרשים ביותר של פיטנגו בשנים האחרונות.

פיטנגו מגייסת כעת הון לקרן הצמיחה השלישית שלה, פיטנגו גרות', ולפי IVC הצליחה לגייס 150 מיליון דולר מתוך יעד של 400 מיליון דולר וביצעה סגירה ראשונית המאפשרת לה להתחיל להשקיע מהקרן. קרן פינטגו גרות' הקודמת גייסה 250 מיליון דולר ב-2020.

פיטנגו פועלת מאז הקמתה בהרצליה פיתוח, מעוז קרנות ההון סיכון ב-20 השנים הראשונות של התעשייה המקומית. בתחילת שנות ה-2000 שכרה קומה על שטח של כ-1,300 מ"ר במגדלי אקרשטיין ברחוב גלגלי הפלדה בהרצליה פיתוח, בעבר שטח שזכה לכינוי "קריית ההון סיכון בישראל", כיוון שפעלו ממנו קרנות הון סיכון רבות כגון ויולה, באטרי וג'מיני. מאז היא פועלת מהם, ומסניף קטן בן כמה עשרות מ"ר במבנה טמפלרי בשרונה בתל אביב. הסניף הקטן ייסגר, ופעילותו תשולב במשרדים החדשים בלנדמרק.

גל הגירה דרומה

בעשור האחרון, על-מנת לקסום ליזמים המתגוררים בתל אביב ומעוניינים להקים בה את החברות שלהם, היגרו יותר קרנות הון סיכון דרומה ופתחו משרדים במתחם שרונה ובמגדלי הארבעה, ביניהן בסמר, לייטספיד, באטרי, אינסייט וקרן TLV פרטנרס של יוצאי פיטנגו, שממוקמת ברחוב הארבעה. כמה קרנות, בהן פיטנגו עצמה וקרן ויולה, הקימו סניפים במתחם שרונה, ומרכז הכובד שלהן ממשיך לפעול מהרצליה.

לנדמרק הוא פרויקט יוקרתי של שני מגדלים בני 40 קומות בבעלות מליסרון ואפי נכסים. מגדל אחד, A, שבו שכרה פיטנגו את השטחים, הוא לתעסוקה ולמשרדים, ומגדל שני, B, מיועד גם למגורים.

העסקה הבולטת ביותר במגדלים בוצעה לפני כשנתיים, כשמטא (פייסבוק) שכרה במגדל A שטח של כ-51 אלף מ"ר ב-20 קומות ו-660 חניות לתקופה של שבע שנים, בתמורה ל-700 מיליון שקל.בהמשך נודע כי החברה תאכלס ככל הנראה רק 13 קומות, ואת היתרה סביר שתשכיר בשכירות משנה.

גם חברת הסייבר של שלמה קרמר, קייטו נטוורקס, דיווחה בתחילת החודש כי תשכור 17 אלף מ"ר על פני 6 קומות במגדל, בהסכם שהיקפו מוערך בכ-200 מיליון שקל לחמש שנים. 

עוד כתבות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מנפצים את כל מה שחשבתם על צפייה במסכים לפני השינה

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" ● לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

לא חיכה לנתניהו: תוכנית "היום שאחרי" שגלנט הציג בארה"ב

סמל אייל שיינס, בן 19 מקיבוץ אפיק, לוחם בגדוד 931 - נהרג בקרבות ● כ-40 רקטות שוגרו מלבנון, אחרי שצה"ל חיסל פעיל ביחידה האווירית של חיזבאללה ● אזעקות הופעלו בצפת, בראש הנקרה וביישובים בסביבה ● 4 בני אדם נפגעו משאיפת עשן עקב שרפה שפרצה ביער ביריה ואספקת החשמל שובשה - וחודשה מאוחר יותר ● עדכונים בולטים

הבית הלבן, ארה''ב. היחסים עם ישראל מתקררים / צילום: Shutterstock

בית הלבן מאשרים: התקדמות בפתרון אספקת הנשק לישראל

מיד אחרי גרמניה: הולנד קראה לאזרחיה לעזוב "בדחיפות" את לבנון • גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים" • הנשיא הרצוג נגד הקהילה הבינלאומית: "לא נוקפים אצבע, שלא יופתעו אם המצב בצפון ייצא משליטה" • תיעוד: תקיפה של מחבלים שירו טיל נ"ט לעבר כוחותינו • מטרה חשודה יורטה בדרך לאילת  ● עדכונים שוטפים 

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם