גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקציבי הביטחון של החברות בברית נאט"ו זינקו מסיבה עיקרית אחת

המנהיגים האירופיים בכוננות: 20 מדינות מהאיחוד עמדו ביעד תקציבי הביטחון של נאט"ו - לעומת שש בלבד לפני מלחמת רוסיה-אוקראינה ● מדובר בשיעורים זניחים ביחס לתקציבי העתק של פוטין

תרגיל של צבא גרמניה עם צבא ליטא חודש שעבר / צילום: ap, Mindaugas Kulbis
תרגיל של צבא גרמניה עם צבא ליטא חודש שעבר / צילום: ap, Mindaugas Kulbis

בשנת 2024 יותר מהוכפל מספר חברות נאט"ו שהגיעו ליעד הברית של תקציב ביטחון שעומד לפחות על 2% מהתמ"ג, והסתכם ב־23 מדינות. כך עולה מדוח שפרסמה בשבוע שעבר מחלקת הסטטיסטיקה של נאט"ו. כמו כן, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שממוצע תקציב הביטחון של מדינות הברית עומד ביעד.

בלעדי | אוניית כלא מארה"ב: הפתרון היצירתי שנבחן עבור אסירי הנוח'בה 
טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל 

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג סיפר כי חברות הברית באירופה וקנדה הגדילו במצטבר את הוצאות הביטחון הכוללות שלהן ב־18%. "זו העלייה הגדולה ביותר זה עשרות שנים", ציין המזכ"ל, שרק בפברואר העריך שרק 18 מדינות בברית יגיעו השנה לרף 2%. בין אותן מדינות שהגיעו ליעד השנה נמצאת גרמניה, שלא הגיעה לשיעור כזה מאז תחילת שנות ה־90. תקציב הביטחון שלה עומד, על פי נאט"ו, על 90.5 מיליארד אירו (כ־97.2 מיליארד דולר).

מדינה בולטת נוספת שהגיעה ליעד היא הולנד, שראש ממשלתה בכ־14 השנים האחרונות מארק רוטה צפוי להחליף את סטולטנברג ב־1 באוקטובר. המנהיג הפוליטי הוותיק ביותר באיחוד האירופי יקבל את הברית בידיעה כי מבין 23 חברות נאט"ו שחצו את השיעור הנדרש ישנן 16 חברות באיחוד, וארבע מועמדות אליו: אלבניה, צפון מקדוניה, מונטנגרו וטורקיה.

תקציב הביטחון שהוביל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מהווה כיום 2.09% מהתמ"ג, בהשוואה ל-1.58% לפני עשור ו־1.86% ב־2020, וצפוי להתייצב ברמה זו. בד בבד, בשנה החולפת רשמה טורקיה עלייה בולטת בהוצאות הביטחון (44%), שהציב אותה במקום השלישי מבין הצומחות בשיעור שנתי - כשלפניה נמצאות צ'כיה ורומניה. ארדואן נדרש להסיט השקעה כה נרחבת משום שצבאו הוא השני בגודלו (481 אלף חיילים), לאחר ארה"ב (1.3 מיליון חיילים).

הטריגר להיערכות: רוסיה

התייצבותן של 20 חברות ברית מאירופה מבין ה־23 שעומדות ביעד, מעידה מעבר לכל ספק על השפעת רוסיה, וההפנמה בעקבות פלישתה לאוקראינה בפברואר 2022 כי היבשת נדרשת להיערך. ב-2021, טרם אותה פלישה, אך ורק שש מדינות עמדו ביעד.

שמונה מדינות עדיין לא הגיעו להוצאה של 2% מהתמ"ג על ביטחון, כשאיסלנד הוסרה מהחישוב שביצעה מחלקת הסטטיסטיקה של נאט"ו, משום שאינה מחזיקה בצבא. מבין אותן מדינות שיש ברשותן צבא אך לא הגיעו ליעד בולטת איטליה, שתקציב הביטחון שלה השנה מסתכם ב־1.49% מהתמ"ג - עלייה של 0.3% ביחס לאשתקד. מבין יתר חברות הברית שלא הגיעו ליעד נמנות עוד שש מדינות מהאיחוד האירופי, בהן ספרד ופורטוגל, וקנדה עם 1.37% בלבד.

זהו שיעור זניח ביחס להשקעה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בתקציב הביטחון של מוסקבה. מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) העריך לפני חודשים ספורים כי תקציב הביטחון הרוסי ל־2024 יצמח ב־29% לכ־12.8 טריליון רובל (כ־140 מיליארד דולר). זה סכום שמהווה כ־7.1% מהתמ"ג וכ־35% מתוך כלל הוצאות הממשלה. מחלק מאותו תקציב אדיר נהנית סין, שלפי סטולטנברג מספקת למוסקבה 90% מרכיבי המיקרו־אלקטרוניקה שלהם זקוקה רוסיה עבור טילים, טנקים ומטוסים.

מול הוצאות העתק של פוטין לטובת "הנעת" מכונת המלחמה שלו, חמש מדינות בלבד מנאט"ו עלו על 3% מהתמ"ג: פולין (4.12%), ארה"ב (3.38%), יוון (3.08%), לטביה (3.15%) ואסטוניה (3.43%). מרבית השיאניות הללו גובלות ברוסיה, אך כאמור מתקשות להתקרב לשיעור ההשקעה של פוטין - על אף האיום המוחשי יותר מבנות ברית אחרות.

טראמפ פחות מרוצה

מי שקרוב לוודאי פחות שבע רצון מצמיחת תקציבי הביטחון של חברות נאט"ו הוא נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהביקורת שלו כלפי חברות שלא עומדות בהתחייבויותיהן הכספיות לברית תופסת מקום מרכזי בקמפיין לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. באיחוד האירופי שורר חשש שהגיבוי שהן זוכות לו מממשל ביידן יפחת אם הנשיא לשעבר יחזור לבית הלבן.

"לא אגן על חברות נאט"ו", הצהיר טראמפ באחד מאירועי הבחירות. "למעשה, אעודד את רוסיה לעשות ככל העולה על רוחה. אתם מוכרחים לשלם. אתם מוכרחים לשלם את החשבונות שלכם". לא רק בוושינגטון קמו נגדו מבקרים, אלא גם ממטה נאט"ו בבריסל. "האמירה שבנות הברית לא יגנו האחת על השנייה מערערת את הביטחון של כולנו", ביקר סטולטנברג את טראמפ.

אם וכאשר טראמפ ייבחר לנשיאות, המדיניות שלו תימצא בין הפטיש לסדן. מחד גיסא, בנות הברית האירופיות וקנדה מספקות כמחצית מהסיוע הצבאי שמגיע לאוקראינה, תוך שסטולטנברג הציע לנשיא וולודימיר זלנסקי סיוע שנתי בסך 40 מיליארד אירו (כ־43.4 מיליארד דולר) מדי שנה לטובת שדרוג הצבא. היקפי סיוע שלא נראה כי נשיא ארה"ב לשעבר תומך בהן.

מאידך גיסא, המדיניות של טראמפ כוללת הצבה של ארה"ב בראש סדרי העדיפויות. לפי מזכ"ל נאט"ו, במהלך השנתיים האחרונות החברות האמריקאיות היוו מקור לשני שלישים מההזמנות הביטחוניות האירופיות - בסך כולל של יותר מ־140 מיליארד דולר. ספק גדול אם נשיא ארה"ב לשעבר ירצה לוותר על מקור הכנסה אדיר שכזה, בעת שהוא בחדר הסגלגל.

עוד כתבות

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

איור: גיל ג'יבלי

לאן תגיע האינפלציה בישראל עד סוף השנה?

בשנה וחצי האחרונות רמות המחירים בישראל מתמתנות בעקביות ● אם המגמה תימשך, מעריכים בלאומי, האינפלציה תגיע לרמה של 2.5% עד סוף השנה ● אבל יש גם לא מעט סיכונים ● שאלת השבוע

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

דולרים / צילום: Shutterstock

הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

שבוע לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם המקלטים לנשים מוכות עברו מתפוסת יתר לתפוסת חסר?

האם במלחמה המקלטים לנשים מוכות מתרוקנים? כן, ולא בגלל ירידה באלימות ● המשרוקית של גלובס

מ''מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ

האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר הרבה יותר ממה שנדמה

סוגיית הגיוס הצליחה לאחד את שופטי בית המשפט העליון גם בתקופות סוערות מאוד, ופסק הדין שניתן השבוע הוא דוגמה מוחצת לכך - במיוחד נוכח העובדה שכתיבתו הייתה פה־אחד ● החלטת השופטים לוותר על סגנונם האישי ועל הפנייה לקוראים שלהם באה להעביר מסר ברור: בעניין הזה אין שום מחלוקת