גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

שני טכנוקרטים צעירים מבריקים ויהירים מקרבים את הדמוקרטיה הליברלית בצרפת ובבריטניה אל חורבנה ● מה אומר אקט התאבדותם על מנהיגים אחרים במשבר?

סונאק (מימין) ומקרון. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, קראו לבחירות בזק / צילום: Associated Press, Kin Cheung
סונאק (מימין) ומקרון. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, קראו לבחירות בזק / צילום: Associated Press, Kin Cheung

בשבועיים הבאים עומדים להשתנות כללי התנהלותן של הדמוקרטיות המערביות החשובות ביותר. אפשר כמעט לדבר על התאבדותן הממשמשת ובאה של מערכות פוליטיות.

כאשר יתפזר העשן, אין זה מן הנמנע שיוכרז מותו של המרכז הפוליטי בבריטניה ובצרפת. תגובת שרשרת תהיה כמעט בלתי נמנעת. הבה נזכור שתור הזהב של השוק החופשי התחיל סביב 1980 בבחירות בבריטניה ובארה"ב שהעלו, בהפרש קצר, את מרגרט תאצ'ר ואת רונלד רייגן. 'תאצ'ריזם' ו'רייגניזם' העניקו השראה להפרטות ולהסרת פיקוח בחמש יבשות. הן חזרו והעלו לגדולה ליברליזם קלאסי, אשר לחו נס בימי השיא של הסוציאל־דמוקרטיה ו'מדינת הרווחה'. אפשר שלונדון ופריז עומדות לתת את האות לשינוי מאותו השיעור.

ראיון | "ישראל עברה גיהינום, אבל הוא יהפוך אותה לאטרקטיבית יותר בקהילת ההשקעות" 
תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים 
המרגלים הרוסים מהבית ממול 
הצוללת | "אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר" 

הבחירות לפרלמנט הצרפתי, בשני סיבובים, יתחילו ב־30 ביוני. הבחירות לפרלמנט הבריטי, בסיבוב יחיד, ייערכו ב־4 ביולי. הבחירות בארה"ב יבואו רק ארבעה חודשים אחר כך. אפשר שנתקשה להכיר את העולם בהיכנס 2025.

יש דמיון לא מבוטל בין שני שושביני המהפך, טכנוקרטים צעירים, מבריקים ויהירים, הנוטים להאזין בעיקר לעצמם. אחד, עמנואל מקרון, עלה לשלטון בגיל 39, צעיר נשיאי צרפת מאז ומעולם. השני, רישי סונאק, עלה לשלטון בגיל 42, צעיר ראשי הממשלה בבריטניה מאז 1812. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, הם נתקפו תיאבון להמר, וקראו לבחירות בזק.

הסכמה כללית שוררת עכשיו ששניהם חרצו בזה לא רק את גורלם שלהם, אלא אולי גם את גורלה של הדמוקרטיה הליברלית בארצותיהם. הברירה המצטיירת בשתיהן היא בין ימין קיצוני לבין שמאל עם אלמנטים קיצוניים. ליברלים ומתונים בכל אירופה, בקרוב גם ביבשות אחרות, תולשים את שיער ראשם. שחקני הפוקר האלה לא הצליחו להוליך שולל אלא את עצמם.

הם נוסקים מהר מדי

מה קרה כאן? ומה אפשר ללמוד מזה על התנהגותם של מנהיגים פוליטיים בכירים בארצות אחרות בנסיבות של משברים דרמטיים? האומנם מנהיגים נוטים לאקטים של התאבדות כל אימת שהם נדחקים אל הקיר?

רישי סונאק הוזהר. חודשים ארוכים הסקרים העמידו את המפלגה השמרנית השלטת בפיגור של 20% אחרי הלייבור שבאופוזיציה. לאחר 14 שנות שלטון, עם חמישה ראשי ממשלה, הם נמאסו על כל רואיהם. זו המכונה "מפלגת השלטון הטבעית" של בריטניה גילתה חוסר מיומנות ואפילו חוסר בגרות.

כשלעצמו סונאק היה דווקא משב רוח רענן: הלא־לבן, לא־נוצרי הראשון בכהונה; איש עסקים ענייני ונעים סבר, מהירות עלייתו הייתה עוצרת נשימה. הוא התחיל את הקריירה הפוליטית שלו רק שבע שנים לפני שנעשה ראש הממשלה. בארץ שבה ותק הוא לעתים קרובות מפתח להתקדמות, חוסר נסיונו של סונאק היה לו לרועץ.

הוא מזכיר במידה ניכרת את עלייתו של נתניהו: נבחר לכנסת ב־1988, נעשה מייד סגן שר החוץ, מנהיג האופוזיציה ב־1993, ראש הממשלה ב־1996. שלוש שנים אחר כך הוא הוביל את מפלגתו אל תבוסה איומה. סונאק אולי יכול להתנחם שהמובס הישראלי קם לתחייה עשר שנים אחר כך.

עמנואל מקרון נכנס לארמון הנשיאות בגיל 39, לאחר שכיהן כשר בקבינט של קודמו במשך שנתיים בלבד. הבוחרים נהרו אליו בהמוניהם (66% ב־2017), אבל מיהרו להתחרט בהמוניהם. הוא נמאס עליהם בגלל יהירותו הבלתי נסבלת ומפני שהוא גילה תיאבון חשוד לרפורמות. הצרפתים אמנם חוללו את האמא של כל המהפכות, אבל הם נוטים להעניש בחומרה פוליטיקאים הרוצים לתקן את דרכיהם.

הוא הצליח לחזור ולהיבחר, ברוב דחוק, ב־2022, מפני שהצרפתים עדיין נבהלו מן האפשרות שמארין לה פן, בתו ויורשתו של פוליטיקאי פרו־נאצי, תהיה נשיאתם. אבל הובאש במידה כזאת ריחה של מה שהצרפתים קוראים La Macronie עד שהתחילו להתפוגג הבחילה והחרדה מפני שושלת לה פן. מפלגתה של לה פן הביסה את מפלגת מקרון בבחירות לפרלמנט האירופי בתחילת החודש. מקרון הודיע מייד, אבל ממש מייד, בתוך דקות אחדות, שהוא מפזר את הפרלמנט ועורך בחירות בזק. הוא לא נמלך בדעת איש, גם לא בדעת ראש ממשלתו הצעיר אפילו ממנו, שהוא מינה רק חמישה חודשים קודם.

המפסידים הכי מסוכנים

נראה כי בזה הקיץ הקץ על כוחו של המרכז בפוליטיקה הצרפתית. הוא עומד להתכווץ למעמד הסיעה השלישית בגודלה בפרלמנט. הימין הקיצוני וחזית השמאל רבת־הפלגים יעלו לסיבוב השני, ואל נכון ינטרלו זה את זה. בפעם הראשונה זה 150 שנה לא יהיה בצרפת ימין דמוקרטי בעמדת השפעה: לא בשלטון ולא בראש האופוזיציה.

לבריטניה ממתין תרחיש דומה. הסקרים חוזים לא סתם תבוסה לשמרנים, אלא התרסקות. סקר בולט אחד מראה שהם יקבלו רק עשירית המושבים של הלייבור. את מקומם בטבלת הפופולריות, אם כי עדיין לא בחלוקת המושבים, עומדת לתפוס מפלגת ימין פופוליסטית, שונאת מהגרים וחובבת פוטין. הסכמות רחבות יחדלו אז להיות יעד או אמצעי.

ישראלים אולי יתעניינו בשאלה מה מביא מנהיגים פוליטיים לאקטים של חרקירי. התשובה הקלה היא שהם מרגישים כי אין להם עוד מה להפסיד. אלה הם כמובן המפסידים המסוכנים ביותר, מפני שאי אפשר להחיל עליהם עוד ציפיות רציונליות. הם משיבים מלחמה מפינות צרות וחשוכות. בנפילתם הם גוררים איתם מערכת שלמה.

או אז אנחנו נזכרים בנסיבות עלייתם, ושואלים את עצמנו איך זה שלא שמנו לב. התשובה המכאיבה היא שדווקא שמנו לב, ואיכשהו קצרה ידנו מלהושיע.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר, בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

בדנמרק מתקשים לעכל את ההפגנות הפרו-פלסטיניות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחבלים פלסטינים ביו"ש לוקחים דוגמה מחמאס, פורן פוליסי מסבירים איך סמוטריץ' פועל להחלשת הרשות הפלסטינית, וגם: ביקורת בדנמרק על ההפגנות הפרו-פלסטיניות ● כותרות העיתונים בעולם

יקי בוארון, שותף מנהל תחום הנדל''ן ב-EY, בכנס הנדל''ן השנתי / צילום: כדיה לוי

יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"

בוארון, השותף המנהל של תחום הנדל"ן בפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY, פתח את כנס הנדל"ן השנתי המשותף עם גלובס ואמר: "יש אשראי לענף הנדל"ן, אך כעת נדרשת התנהלות אחראית" ● עו"ד מני גורמן: "חלה על כולנו החובה להילחם על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל"

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת–קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

הפרעות בקייסרי במהלך הלילה (בין ראשון לשני) / צילום: צילום מסך מטוויטר

טורקיה: סורי הטריד ילדה בת 5, עיר שלמה נכנסה לכאוס

פרעות קיצוניות התחוללו ברחבי העיר קייסרי, בעקבות מקרה בו אזרח סורי הטריד מינית ילדה בת 5 ● בעוד שמרבית רשתות התקשורת המרכזיות נמנעו מסיקור האירועים, תושבי העיר החריבו עסקים של סורים ושרפו מכוניות, והמשטרה המקומית התקשתה להשתלט על המצב

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשנה ליועמ"ש בדיון על מינוי נציב שירות המדינה: פתוחים לדיון על הרכב ועדת האיתור

ועדת החוקה דנה היום בסוגיית מינוי נציב שירות המדינה ● במוקד הדיון - נוהל בדבר אופן מינוי הנציב שגיבשה היועצת המשפטית למשרד רה"מ, שלומית פרגו-ברנע, בהסכמת היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, אשר נדחה בשלב זה ע"י הממשלה ● עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע לשאלת מעורבותו של נתניהו בהליך בחירת הנציב

מרין לה-פן, היום / צילום: Reuters, Yves Herman

"מקום ראשון": הישג חסר תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון ● שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט בעל השליטה בקבוצה תתברר

נדחתה בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטול למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו על ידי נאמני חברת הבת שגייסה סכום של 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman

הדד-ליין של החשכ"ל לחרדים פקע: כך ייראה השינוי הדרמטי ברשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה

היום פקע האולטימטום של החשכ"ל יהלי רוטנברג לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת חשבות האוצר מתוך המוסדות ● בחשכ"ל יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש, והן יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום חשבות האוצר

החוסכים בישראל יוגבלו בהשקעתם לנאסד''ק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק

היום זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

היום תחל הרפורמה במסלולי החיסכון שנועדה לעשות סדר בפנסיות של הציבור ● אילו אפשרויות השקעה חדשות היא פותחת, כיצד יושפעו ממנה מי שנצמדו למדד מניות הטכנולוגיה האמריקאי, שעלה ב־15% רק מתחילת מאי, וכיצד עשויים הגופים המנהלים את כספי הציבור לעקוף את המגבלה?

דוד זבידה / צילום: כדיה לוי

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת ב-7%

נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%" ● טבע תחת חקירה של ה-FTC

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 90 איבד כ-1%; שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-7%

ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6% ● בנק הפועלים, שופרסל ושיכון ובינוי דיווחו על שינויים דרמתיים בצמרת, האחרונה לאחר נפילה של כ-31% במניה מתחילת השנה ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● בנק הפועלים: "שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', בישיבת ממשלה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ׳: כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם פשרה שתאפשר להוציא לפועל מבצע לשחרור דיבידנדים של חברות במס מופחת, כפי שנחשף בגלובס, חרף ההתנגדות באוצר ● המתווה החדש מצמצם את היקף המבצע ומתמקד ברווחים שנצברו בחברות עד 2020, תוך קביעת סנקציות ● כמה כסף ייכנס לקופת המדינה, ולמה גורמי המקצוע מתנגדים?

העבודה ומרצ הגיעו להסכם על איחוד / צילום: יח''צ

העבודה ומרצ מתאחדות, השם החדש: "הדמוקרטים"

מדובר באיחוד מפלגות מלא, ולא ב"בלוק טכני" שאותו כבר ביצעו המפלגות בעבר • הרשימה החדשה תורכב על ידי בחירות מקדימות, אך יובטח בה ייצוג לאנשי מרצ • סקר מנדטים שנערך בחדשות 12 בשבוע שעבר העלה שהמפלגה החדשה צפויה לזכות ל-11 מנדטים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

מנכ"ל בנק הפועלים היוצא השתתף היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ושל שוק הנדל"ן ● "המשקיעים בשוק ההון מצפים להכוונה מצד המדינה ולשינוי בסדר העדיפויות הלאומי ולשינוי בתקציב"