גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

הדי הרחקת התעשיות הביטחוניות הישראליות מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית והפארסה בבתי המשפט בצרפת שככו, ונראה כי אלו לא השפיעו על הביקוש למוצרים הישראליים. בה בעת, גרמניה שברה את שיא המכירה המקומי, ארה"ב מאשרת מכירה פוטנציאלית גדולה לטייוואן והמדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

הנשק שמיוצר בקיבוץ יגור וכבר נמכר לעשר מדינות בעולם
טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל
טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

הסטארט־אפ הישראלי שמסוגל להכווין מטוס קרב אל מפעיל כטב"ם

התעשייה הביטחונית הישראלית כבר מזמן אינה כוללת רק את החברות הגדולות, אלא גם סטארט־אפים צעירים, רעבים ומועילים - כשלפחות חלקם מתאימים לשימוש דואלי. קרי, הן למגזר הביטחוני והן למגזר האזרחי. חברה צעירה שהמוצר שלה נמצא בשימוש ישראלי ובתהליך בחינה במדינות מסקרנות כמו אוקראינה, היא R2.

את החברה ייסד לפני 3.5 שנים ד"ר יפתח ריכטר, וזו מספקת מוצר המעניק Full Spectrum Defense. המשמעות היא שניתן לאתר גורם עוין על בסיס כל מוצר שלו שמשדר אות, בין אם מדובר בכטב"ם, טלפון סלולרי, שעון חכם או אוזניות. און פניג, מנכ"ל החברה, מסביר כי המערכת יודעת לאתר, לאכן ולזהות את כל הגופים במרחב: "כל מה שבממד הפיזי, נראה לעין. אבל מאחורי הקלעים יש מערכת טכנולוגית שאחראית על ההפעלה". 

הסנסור של R2 / צילום: R2 Wireless

לכטב"ם לדוגמה, יש ערוץ שעשוי לשדר בין המפעיל לבין הכלי. ברגע שמתבצע אותו שידור, R2 יודעים לזהות את סוג השידור, מהו האובייקט - ומיקומו של המפעיל. למוצר יש שימושים אזרחיים אפשריים כמו הגנה על נמלי תעופה, אבל בעולם הצבאי הוא קריטי במיוחד בגין ריבוי האמצעים הבלתי מאוישים. במלחמת רוסיה־אוקראינה מופעלים כטב"מים באוויר, כשב"מים בים ורכבים בלתי מאוישים ביבשה. כמו כן, רק לאחרונה פגעו המורדים החות'ים באוניית הסוחר טוטור בעזרת כשב"מ ממולכד. ל־R2 יש את היכולת לאתר את מקור הסכנה, כשהסנסור של החברה יכול לשבת גם על אוניות.

פניג מציין כי ישנן סכנות משמעותיות נוספות שאיתן ניתן להתמודד עם R2, כמו "ספופינג" - מתן אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט ה-GPS. סוגיה שמוכרת לכל מי שנוסע בחודשים האחרונים באזור הצפון, ורואה כי הוא ממוקם ב"נמל התעופה רפיק חרירי בביירות". הסטארט־אפ הישראלי מסוגל לזהות גורם עוין שיבצע פעולה כזו. "התחום כולל בתוכו גם לוחמה אלקטרונית, ספופינג ופעולות נוספות שאנחנו יודעים לאתר ולזהות, כולל ג'אמינג", הוא מסכם. 

הביקוש לטילי ספייק ממשיך לצמוח

המלחמה באוקראינה הביאה לביקוש הולך וגובר לטילי נ"ט מסדרת ספייק של רפאל, כולל באמריקה הלטינית. כך מדווח באתר ZM. לפי הדיווח, כבר 45 צבאות ברחבי העולם משתמשים בטילי ספייק, כאשר אלו רכשו בסך הכל יותר מ־80 אלף טילים. בה בעת, בכיר ברפאל סיפר ל־ ZM כי ליטא החליטה לרכוש טילי ספייק LR. זהו דגם אחד מתוך סדרת הספייק כולה שניתנת לשיגור מכ־45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. 

לפי פרסומים זרים, לספייק LR ו- MR, למשל, יש את אותה עמדת שיגור, שכוללת את יחידת הפיקוד, הכוונת התרמית וחצובה. המערכת מתוכננת כך שניתן יהיה לשגר את הטיל תוך פחות מ־30 שניות. אחת האפשרויות של המערכת היא "שגר ושכח", שבה הלוחם משגר את הטיל למטרה, וזה עושה את דרכו באופן עצמאי למטרה. 

אחד ממקורות העניין החדשים של ספייק הוא ארגנטינה, שבוחנת הטמעה של משגרים כחלק מהליך מודרניזציה לטנקים מדגם TAM VCTP. זהו רק נדבך אחד מתוך התעניינות רחבה של בואנוס איירס במערכות ישראליות, כשתוכנית רחבה יותר כוללת אפשרות לרכישת מסוקים משומשים מארה"ב - וביצוע שדרוג משמעותי שלהם בישראל.

המכירה של אימקו לארה"ב

קבוצת אימקו הודיעה השבוע כי חברת הבת האמריקאית שלה ADTI זכתה בהזמנה בסך כ־9.5 מיליון דולר (כ־35 מיליון שקל) עבור ייצור ואספקת תתי־מערכות ורתמות לניהול חשמל. המערכות יסופקו במהלך 18 החודשים הקרובים.

ADTI, שבסיסה בבולטימור, מרילנד, משמשת כזרוע עסקית וייצורית בארה"ב של החטיבה הביטחונית בקבוצת אימקו. בה בעת, בישראל, אימקו היא ספקית ושותפה של מנהלת המרכבה והרק"ם (מנת"ק) במשרד הביטחון בפיתוח, ייצור ותמיכה ברכבים משוריינים מתקדמים כגון נגמ"שי הנמר, האיתן וטנק המרכבה.

העסקה ההיסטורית של הענקית הגרמנית

הענקית הביטחונית הגרמנית ריינמטאל קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ בסך 8.5 מיליארד אירו (9.1 מיליארד דולר) מצבא גרמניה. לפי הערכות, חלק מאותה הזמנה של פגזים שנחשבים מבוקשים במיוחד יופנה לאוקראינה, לאחר שמחירם זינק מאז פרוץ המלחמה פי ארבעה.

סוגיה מעניינת בעסקה היא שלא רק אוקראינה תיהנה מפגזים על בסיס הרכישה שמבצעים הבונדסוור, אלא גם הולנד, אסטוניה ודנמרק. לפי החוזה, אספקת הפגזים אמנם תימשך שנים - אבל תחל כבר ב־2025. בד בבד, בריינמטאל פועלים להאיץ את יכולות הייצור שלהם ל־700 אלף פגזים בשנה - פי עשרה יותר מטרום ימי המלחמה באוקראינה. 

מכירת המל"טים המתאבדים הענקית של ארה"ב לטייוואן

בצל האיום הסיני הגובר, ארה"ב אישרה מכירה אפשרית של יותר מאלף חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) זעירים לטייוואן. האספקה הצפויה כוללת את דגמי סוויצ'בלייד 300, ואלטיוס 600 M, שהוכיחו את עצמם במסגרת מלחמת רוסיה־אוקראינה. באתר TWZ מציינים כי המטרה היא היערכות של טייוואן עם כמה שיותר חימושים משוטטים זולים יחסית, לקראת עימות צבאי אפשרי מול סין. 

החימושים המשוטטים האמריקאים עשויים להיות מופנים, למשל, נגד נחתות סיניות - במטרה לפגוע בניסיונות פלישה של בייג'ינג. כיום, יחידות צבאיות טייוואניות כבר מתרגלות שימוש נרחב בטילי נ"ט מונחים, במסגרת תרחיש של הגנה על החוף. בסיכומו של דבר, החימושים המשוטטים עשויים להעניק ערך מוסף ליכולות ההגנתיות הנדרשות מול סין. 

הברית הנורדית מול רוסיה

מדינות אירופה מפנימות כי רוסיה מהווה איום על כל היבשת, ולכן מאחדות כוחות בשיתופי פעולה חריגים. נורבגיה, שבדיה ופינלנד הכריזו לאחרונה על הקמת "מסדרון" יבשתי צבאי בין שלושת המדינות, שמיועד להגביר את יעילות הובלת הכוחות והציוד בין שלושתן. "זו אבן דרך חשובה", הכריז ראש ממשלת נורבגיה יונס גאהר סטורה. 

המסדרון ממוקד בצפון שלוש המדינות, קרי באזור הארקטי - מה שעשוי להעיד כי נורבגיה, שבדיה ופינלנד חוששות מהאיום הרוסי מכיוון האוקיאנוס הארקטי. הפשרת הקרחונים במרחב מקלה את תנועת השיט שהולך ומתרבה מדי שנה, וכך גם האיום של רוסיה ששבעה רצון כי יותר ספינות ששטו מהמזרח הרחוק לכיוון אירופה בעבר דרך מרחב האוקיאנוס ההודי - עוברות אל החצר האחורית של פוטין. בעקבות כך, רוסיה משדרגת את נוכחותה הצבאית באזור, וזה עלול להפוך לאיום. 

בה בעת, נורבגיה החליטה בעצמה להסיט טייסת F-35 לבסיס חיל האוויר ברדופוס, במטרה שיוצבו במתקנים תת־קרקעיים ששוכנים בעומק ההרים. זהו מהלך חדש־ישן משום שבאוסלו החליטו על נקיטה בצעד שכזה כבר ב־1938, כשרוחות המלחמה באירופה החלו להתחזק. ההפסקה של אחסון מטוסי קרב בתוך ההרים התבצעה רק בשלהי המלחמה הקרה. 

עוד כתבות

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח ירד בכ-2.7%, הבנקים ב-1.4%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.7% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● בבנק אוף אמריקה מעריכים כי בנק ישראל לא יוכל להוריד ריבית השנה ● בבלקרוק חשים בנוח להקצות משקל יתר למניות הטכנולוגיה בוול סטריט ● מדד ה-PCE שיתפרסם בארה"ב בשישי צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, אך לא להקדים הורדת ריבית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל

בשכונת אבני חן בחריש נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 107 מ"ר תמורת 1.55 מיליון שקל ● "המלחמה יצרה בהתחלה קיפאון בשוק, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים מקום לגור בו", אומר שגיא אקשטין שייצג את המוכרים ואת הקונים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

הצוללת. הילה ויסברג ואסף גלעד בשיחה עם שיחה עם סאמר סינג'ילוואי / צילום: Reza Green

"אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"

שיחה עם סאמר סינג'ילוואי, איש עסקים ופעיל פוליטי מהאופוזיציה בפת"ח ● על שלטון אבו מאזן, הרצון להקים מדינה פלסטינית דמוקרטית ורצועת עזה ביום שאחרי ● האזינו

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

''אינדל''. היוצר סירב ללבוש מדי שוטר כשהשתתף ב'האח הגדול' / צילום: הוט

"אינדל": יוצר יוצא אתיופיה בסדרה בועטת שלא מנסה לרכך את התמונה לצופים

דרמת פשע חדשה שעלתה לאוויר בהוט מציבה במרכזה את האלימות המשטרתית ממנה סובלים בני העדה האתיופית ● הסדרה לא מתחנפת לצופים ומציגה את המציאות הקשה של בני העדה בה גברים מסומנים אוטומטית כפושעים

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

קרית שמונה / צילום: Associated Press, Leo Correa

אזעקות בלתי פוסקות בצפון, דיווח על פגיעה ישירה בשלומי

עם כניסת השבת נשמעו עשרות התרעות ברחבי הצפון מפני טילים וחדירת כלי טיס • תושבים מדווחים על יירוטים בשמי נהריה, אזעקות נשמעו גם בשדרות • בעזה דיווחו על תקיפות ברפיח ובמרכז הרצועה ● עדכונים בולטים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזה בנק עשה שינויים בקמפיין שלו לאחר שעורר סערה ברשת

איך אומרים פטריוטיזם בעברית, מי הבקיע את השער המהיר ביותר בתולדות היורו ומהן ראשי התיבות של חסמב"ה? ● הטריוויה השבועית