גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו
מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

 

ב-7 באוקטובר, במקביל לזוועות שהתחוללו בדרום, נשרף מפעל הצבע של נירלט הממוקם בקיבוץ ניר עוז - וכל המלאי וחומרי הגלם הושמדו על ידי מחבלי ארגון הטרור חמאס. כמעט תשעה חודשים אחרי, החברה מייצרת במפעל זמני בבאר שבע את רוב המוצרים שלה, והיתר מיובאים מייצור שנעשה ביוון.

ישראל מתגייסת | פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש
ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה

טרם המלחמה היו בנירלט כ־400 עובדים. מתוכם, כ־25% היו במילואים או פונו מבתיהם, וילנה טרופנוב נחטפה והוחזרה, אך היא עדיין ממתינה לבנה החטוף בעזה. כיום יש במפעל כ־380 עובדים. "אנחנו בוכים על מה שאיבדנו, אבל עובדים על החוסן שלנו ומסתכלים קדימה", אומר המנכ"ל עמרי לוטן. "לא ניתן לשום דבר להתמוטט. נקום ממה שהיינו למשהו הרבה יותר טוב.

"המחבלים העלו את המפעל באש בכוונה. הם מאוד רצו להגיד שהם פגעו במפעל כימיקלי בישראל, ותמיד היינו מטרה בעיניהם. כבר באותו היום הבנו שזה הולך למקום לא טוב, והפעלנו מערכת תרחישים. הקמנו צוותי עבודה שבדקו איפה אפשר יהיה לייצר, מה החלופות ואיפה ניתן יהיה לאחסן את מה שיש במרלו"ג.

"הקמנו קבוצות עבודה של אלו שלא היו במילואים, לא מפונים, חטופים או בטראומה. בימים הראשונים האזור היה שטח צבאי סגור, ולא נתנו לנו להתקרב. רק אחרי עשרה ימים יכולנו להיכנס, ואז הכול כבר היה שרוף".

"לא נזיז את הגבול"

תהליך השיקום כלל החלטה כפולה: לחזור לשוק כמה שיותר מהר, ולתכנן את העתיד. "חזרנו לשוק עם מוצרי הדגל - השליכט, השפכטל והצבע - ואנחנו עובדים על המפעל הגדול, שייקח זמן עד שייבנה. המקום הנמוך הזה הופך להיות הזדמנות", אומר לוטן.

מתוך הבנה שחברות אחרות לא יוכלו לייצר עבורם את הכמויות הנדרשות, הוחלט על שכירת מרלו"ג בבאר שבע, שחולק לייצור ולאחסון. במקום שני קווים שנחנכו רק ב־1 באוקטובר, שבוע לפני שהמפעל נשרף, יירכשו מכונות חדשות וקווי ייצור חדשניים יותר.

האם חשבו להקים את המפעל באופן קבוע במיקום שאינו ניר עוז? לוטן שולל זאת על הסף. "לא נזיז את הגבול איתנו", הוא נחוש. "אם היינו זזים לקרית גת, הגבול היה זז איתנו. הסיבה השנייה היא קצת יותר אמוציונלית - הטרור לא יפחיד אותנו. אנחנו שם. התפקיד שלנו הוא לשאת את הדגל.

"אם יש לך מפעל בניר עוז ושרפו לך אותו כי רוצים להפחיד אותך, תחזור לשם. אלו ערכי החברה, וזה החזון שכולם מסכימים עליו. זה גם נותן הרבה כוח לתושבים באזור ולעובדים, שיודעים שאנחנו חלק מהשמירה וחלק מהנוף של הדרום. לא הייתה דקה שחשבנו אחרת".

לוטן מודה היום גם על ההחלטה לבחור בקבלן משנה ביוון, ולא בטורקיה שהכריזה בהמשך על חרם יבוא על ישראל. "המדינה הכי מפותחת בנושא צבעים וחומרי בניין שקרובה אלינו היא טורקיה, אבל היינו הורגים את עצמנו פעם שנייה.

"זו לא הייתה החלטה פשוטה, כי הטורקים גדולים יותר ומסובסדים על ידי המדינה, אבל הרגשנו שאנחנו לא יכולים לסמוך על השותפים הטורקים. היבוא מיוון יקר יותר ואינו רווחי כרגע, אבל אנחנו עושים זאת כדי לשמור על נתח השוק ועל הלקוחות שלנו.

"בסופו של דבר, המלחמה לא תימשך לעד, ואז השוק ייפתח מאוד. זה שוק שהוא המראה של הגידול באוכלוסייה. אחרי השקע יגיע ההר".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הקרן לידידות ומפעל הפיס

הקרן לידידות, מפעל הפיס ומשרד הרווחה ישקיעו 30 מיליון שקל במיזם סיוע חברתי לנפגעי המלחמה. מטרת המיזם: להעשיר את ארגז הכלים של שירותי הרווחה ברשויות המקומיות.

עבודה של בלה חביציקין בתערוכה ''הלב הפועם'' / צילום: יח''צ

רשות מקומית שתעמוד בקריטריונים תקבל שתי הקצאות כספיות בשני מסלולי סיוע, עבור מענים קהילתיים ורכישות מרוכזות, ועבור מענים פרטניים. המיזם יימשך עד 31 באוקטובר 2024.

לדברי נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, "בזכות המיזם, אלפי אנשים שנותרו ללא קורת גג וללא תחושת ביטחון יוכלו לקבל מענה מיידי. כולי תקווה כי המלחמה תסתיים בהקדם, כדי שכל מי שנפגעו ממנה יוכלו להתחיל ולשקם את חייהם. אנחנו נפעל כדי לסייע להם בכך".

רשת יוחננוף ועמותת קהילת שבט הנובה

רשת יוחננוף תעניק את החסות המרכזית במופע הנצחה וזיכרון מוזיקלי עבור שורדי הנובה, שיתקיים בחמישי (27.6) בפארק הירקון. במהלך המופע תצא קריאה להשבת החטופים, ויגויסו כספים לטובת שיקום שורדי הנובה והמשפחות השכולות מהפסטיבל.

במהלך האירוע תחלק הרשת למשתתפים חולצות להעלאת המודעות לצורך בתמיכה ובסיוע לקהילת הנובה. קודם לכן תרמה הרשת גם להקמת מתחמי ה-Nova healing journey, המהווים חלק מפעילות השיקום היומיומית הנעשית עם השורדים על ידי עמותת קהילת שבט הנובה.

לדברי איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי הרשת, "אנו רואים בפסטיבל תחילתו של מסע ארוך לצד שורדי הנובה ובני משפחותיהם. התמודדותם היומיומית ומעוררת ההשראה לא תימחה מליבנו גם בסיום הערב".

קניון עופר רמת אביב

בקניון עופר רמת אביב מוצגת התערוכה "לב פועם", הכוללת יצירות שנוצרו על ידי אמנים תושבי העוטף והצפון, שורדי מסיבת הנובה, חיילים ואנשי מילואים אשר נפגעו במלחמת חרבות ברזל. כל אלו תרמו את ההכנסות ממכירת עבודותיהם לעמותת וראייטי, הפועלת למען ילדים עם צרכים מיוחדים בישראל, באמצעות המיזם החברתי ARTRAISING.

לדברי דוד בן משה, מנכ"ל הקניון, "התערוכה אוצרת בתוכה יצירות שהן ביטוי מוחשי להיסטוריה שנכתבת בימים אלו, ותישאר כעדות לדורי דורות. האמנים המציגים משקפים את כלל הפסיפס של ארצנו".

חברת NESS

חברת שירותי טכנולוגיות המידע והדיגיטל, נס, ערכה ערב הוקרה למאות מילואימניקים עובדי החברה ובני ובנות זוגם באולם "טרמינל" בפתח תקווה. באירוע לקח חלק אבירם מאיר, דודו של אלמוג מאיר ג'אן שחזר משבי החמאס אחרי 246 ימים. אלמוג היה אמור להתחיל את עבודתו בחברה ב-8 באוקטובר כמומחה תקשורת באחד הפרויקטים של נס, ומאז מלווה החברה את המשפחה. 

מאיר סיפר לנוכחים על התמודדות המשפחה בשמונת החודשים האחרונים, מהחטיפה ועד הרגע המשמח שבו חזר הביתה, והודה לכל הלוחמים והלוחמות הפועלים להשבת החטופים, הן במודיעין והן בלוחמה בשטח. בסיום הערב קיבלו המשתתפים סל מוצרים מהעוטף. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה אדומה בוול סטריט; נייקי צללה ב-20%

מניית נייקי צנחה לאחר שהורידה את תחזית ההכנסות; מדובר בירידה הגדולה ביותר של המניה מאז 2001 ● אסיה ננעלה בירוק ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ה-PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) לחודש מאי ירד לקצב שנתי של 2.6% - בהתאם לצפי בשוק

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מגלים: האם צפייה בטלוויזיה בלילה באמת הורסת את השינה?

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל כך מסובך?

השחיקה של חיילי המילואים מביאה צורך לחפש מקורות נוספים לכוח אדם ● בזמן שרבים מעוניינים להשלים זאת באמצעות גיוס חרדים, אחרים מציעים לגייס בעלי פטור משירות זה ● בפועל, השליטה של צה"ל בנתונים לגביהם לא ברורה וגם מי שמנסים לחזור ולשרת נתקלים בקשיים

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי ומה טווח המחירים בשוק

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזה בנק עשה שינויים בקמפיין שלו לאחר שעורר סערה ברשת

איך אומרים פטריוטיזם בעברית, מי הבקיע את השער המהיר ביותר בתולדות היורו ומהן ראשי התיבות של חסמב"ה? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

ביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו / איור: Shutterstock

האב גילה שהילדה איננה בתו וביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו: מה קבע בית המשפט?

המחוזי הגן על זכויות הקניין בדירת מגורים שנרכשה ע"י אדם ללא שיתוף עם אחרים בכלל או בת זוגו בפרט ● לטענת האב, ההסכם הראשון נחתם רק בעקבות איומי האישה להפיל את העובר שברחמה, וההסכם השני נחתם רק כדי לספק קורת גג לבתו