גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

כך טיפסה המשכנתה הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
כך טיפסה המשכנתה הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מדיווח שפרסם השבוע בנק ישראל עולה כי ממוצע המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר חצה את רף המיליון שקל, לראשונה מאז הרבעון האחרון של 2022; גם מספר תיקי המשכנתה היה הגבוה ביותר מאז 2022, והגיע לכ-7,800.

המשכנתה הממוצעת חצתה את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 
בצל המלחמה: ההלוואות לכל מטרה על חשבון הדירות שוברות שיאים

אין בכך הפתעה, שכן מכל הכיוונים אנו מקבלים דיווחים על עליות מחירים, ועל חזרה, לפחות חלקית, של הרוכשים לשוק.

אז כך נראה שוק המשכנתאות של אמצע 2024, תקופה שמתאפיינת בלחימה קשה בצפון ובדרום ובעיות פוליטיות כבדות מבחוץ ומבפנים ואפשרות של התגברות בלחימה, לפחות מכיוון צפון.

מי לקח איזו משכנתה?

בנק ישראל בוחן שלושה סוגי לוקחי משכנתאות: רוכשי דירות מוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" ו"מחיר למשתכן", משקיעים, ורוכשי דירה יחידה בשוק החופשי, כלומר כל מי שאינם משקיעים ואינם רוכשי דירות מוגרלות.

בחמשת החודשים הראשונים של השנה, המשכנתאות שלקחו מגרילי דירות מוזלות היו הגבוהות ביותר, והגיעו לממוצע של 1.13 מיליון שקל, לעומת 1.02 מיליון שקל בממוצע שלקחו משקיעים, ו-934 אלף שקל שלקחו רוכשי דירות שאינם משקיעים, ושרכשו דירות בשוק החופשי (כלומר לא מוגרלות).יצחק גולדקנופף, שר השיכון / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

במאי לקחו רוכשי הדירות המוזלות משכנתאות של 980 אלף שקל בממוצע, המשקיעים לקחו 1.07 מיליון שקל ורוכשי דירות בשוק החופשי 1.01 מיליון שקל. כלומר, בקרב שני המגזרים האחרונים ניכרה עלייה בגובה המשכנתה בהשוואה למשכנתאות הממוצעות מהחודשים האחרונים, ובקרב "המגרילים" ירידה.

לירידה הזו אין משמעות רבה. רוכשי הדירות המוגרלות, זוגות צעירים ברובם הגדול, לוקחים משכנתה שאינה קשורה למצב השוק, אלא אך ורק למחירי הדירות שהם רוכשים במועד מסוים, ואלה תלויים בדירות שנמכרות במסגרת התוכניות בכל חודש נתון.

המשכנתאות של רוכשים אלה גבוהות במיוחד, שכן הרווח/החיסכון שהם מקבלים מהדירות שהגרילו עולה עם הזמן, ומגדיל את הכדאיות שבלקיחת משכנתה גבוהה הרבה יותר.

לדוגמה, דירות 3 חדרים ב"דירה בהנחה" במורדות ארנונה בירושלים נמכרו במחיר ממוצע של כ-1.62 מיליון שקל, בעוד שמחיר שוק ממוצע של דירות כאלה בעיר מגיע לכ-3 מיליון שקל; דירות 3 חדרים באופקים נמכרו ב"דירה בהנחה" במחיר ממוצע של 745 אלף שקל, לעומת מחיר שוק של 1.36 מיליון שקל של דירות דומות בשוק החופשי; באשקלון נמכרו באחרונה דירות 3 חדרים מוגרלות במחיר ממוצע של 797 אלף שקל, לעומת דירות בשוק החופשי שנמכרו בקרוב ל-1.74 מיליון שקל.

באשר למשקיעים, המוטיבציה שלהם היא הפקת תשואות חודשיות משכר הדירה שיקבלו על הדירות, ורווחים שיופקו מעליית מחירי הדירות. מה שמשחק בימים אלה לטובתם הוא עליית מחירי הדירות. עד כה מדד מחירי הדירות עלה במהלך המלחמה בשיעור של 4.5%, שמשמעותו המעשית מבחינתם היא כמעט שנתיים של תשואה ממוצעת משכירות (כ-2.5%).

זהו נתון מרשים מאוד, שבתוספת לעליית מחירי השכירות ששבה לפקוד את השוק לאחר מספר חודשי הפוגה, מבטיח את המשך חזרתם לשוק, שבשנים האחרונות נראה פחות אטרקטיבי עבורם, עקב המיסוי והריביות הגבוהים.

הסגמנט השלישי והאחרון של השוק כולל בתוכו את לוקחי המשכנתאות לדירות יחידות, המהווים כ-80% מכלל לוקחי המשכנתאות (לא כולל ממחזרים). משקיעים ורוכשי דירות מסובסדות מהווים כ-10% כל אחד מכלל הלווים.

באופן עקרוני רואים עלייה במשכנתה הממוצעת שלוקחים רוכשי הדירות היחידות, מאז החלה המלחמה, וזה נובע מעליות המחירים, שמחזירות אותם לשוק, מהחשש שהמחירים עוד יוסיפו לעלות. חשש זה "מגובה" בפעילות הממשלתית שננקטת בנושא הדיור, שלא השתנתה בתשע השנים האחרונות, ואף לא הביאה לשינוי מגמה.

מה תמהיל ההלוואה?

מתחשיב התאחדות יועצי המשכנתאות עולה כי כשלוקחים בחשבון את המשכנתה הממוצעת, את התקופה הממוצעת המשוקללת (כ-22.5 שנים) ואת הריבית הממוצעת המשוקללת, שעומדת על כ-4.6%, ההחזר החודשי הממוצע בחודש מאי הגיע לכ-5,973 שקל.

באופן כללי, הלווים מעדיפים לחלק את המשכנתאות שלהם כך שהמסלול הדומיננטי הוא זה שאינו צמוד למדד. בחודשים האחרונים משקל מסלול זה הגיע לכ-60% מכלל המשכנתאות שנלקחו, בעוד שהמסלול צמוד-המדד הגיע לכ-40%.

אם נכנסים יותר לעומק, ניכרת הירידה בכוחו של מסלול הפריים בתמהיל. אותו מסלול, שכיכב במשכנתאות מלפני שלוש שנים, אז הגיע משקלו בכלל המשכנתאות לכ-40%, נמצא כיום ברמה של כ-10%.

"התנודתיות הרבה של המסלול הזה ורמת הריבית הגבוהה הבריחו את הלווים מהפריים, וממעמד של 'כוכב המשכנתאות' הוא ירד חזק", אומרת יו"ר התאחדות יועצי משכנתאות, נופר יעקב.

בחינת חלקו של מסלול המשכנתה בריבית קבועה, שאינה צמודת-מדד, מעלה שהוא עומד על כ-30% מכלל המשכנתאות, משקל דומה לזה שהיה בשנים 2021-2022.

לעומת זאת, מסלול המשכנתה הלא-צמודה בריבית משתנה תפס את מקומו של הפריים כמסלול הבכיר בתמהיל המשכנתה של 2024, ומשקלו כשליש מכלל המשכנתאות, בעוד שלפני שנתיים הוא הגיע לאחוזים ספורים.

עוד הפתעה מגיעה מהמסלול הצמוד. "על פניו נראה היה שתחול ירידה במסלול הזה, עקב העלייה במדד, והעלייה שעוד צפויה להגיע. אבל בגלל שהריבית ההתחלתית במשכנתאות הצמודות נמוכה יותר, זה מאפשר לאנשים לקחת משכנתאות גבוהות יותר", אומרת יעקב.

חלוקה לפי מחיר דירה

כשמינית מכלל המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר הוקצו לרכישת דירות במחירים של יותר מ-5 מיליון שקל. מדובר בשיעור גבוה, אם כי לא הגבוה בכל הזמנים.

עליות המחירים מאז הקורונה (למעלה מ-35%), הביאו לגידול משמעותי במספר לוקחי המשכנתאות לדירות יקרות, והכפילו בארבע השנים האחרונות את משקל המשכנתאות שלוקחים רוכשי דירות היוקרה, מכלל המשכנתאות.

מאותה סיבה בדיוק פוחת חלקן של המשכנתאות שנלקחות לרכישת נכסים זולים של עד 1.2 מיליון שקל. לפני שלוש שנים עמד שיעור זה על כ-15% מכלל המשכנתאות, ואילו כיום הוא מגיע לפחות מ-10%. יש להניח, שאלמלא תוכניות הדיור המוזל, משקל המשכנתאות הללו היה יורד באופן משמעותי אף יותר.

סוג הדירות שבגינן נלקחות המשכנתאות הרבות ביותר הן אלה בטווחי המחירים של 1.2-3 מיליון שקל. 55% מהמשכנתאות בחודש מאי נלקחו לצורך רכישת נכסים כאלה. ואולם, עם עליית המחירים, גם משקלן יורד. ב-2021 הן היוו כשני שלישים מכלל המשכנתאות.

בתווך נמצאות הדירות היקרות של 3-5 מיליון שקל. ב-2021 משקל המשכנתאות שנלקחו בגינן היה סביב ה-15%; בחודשים האחרונים הן הגיעו למשקל של 23%־24%.

מעשה בהרבה בלונים

במאי נלקחו הלוואות שמכונות "בולט" ו"בלון", בהיקף שיא של 1.29 מיליארד שקל. שני סוגי ההלוואות הללו מתאפיינים בהחזרים שחלקם הגדול מבוצעים לקראת סוף התקופה, וזאת בניגוד למשכנתאות רגילות, שבהן התשלומים נפרסים בצורה שווה פחות או יותר (תלוי במסלולים ובהצמדות).

הלווים מעדיפים זאת כשהם מעריכים שבמהלך התקופה, השקעות כלכליות שלהם, שעבורן לקחו את ההלוואות המיוחדות הללו, יניבו להם רווחים גדולים. בנדל"ן זה קורה בימים אלה עם הלוואות הקבלן הנדיבות ומבצעי ה-"20-80" (כלומר שלמו 20% ממחיר הדירה בעת הרכישה, ואת היתרה בעת האכלוס).

משקל ההלוואות הללו הגיע לכשישית מכלל המשכנתאות שנלקחו בחודש מאי. בשנים רגילות, משקלן הגיע לרמות של 6%-8%, כך שהמצב כיום הוא חריג ביותר.

מדובר בסוג מסוכן ביותר של הלוואות. היזמים מקבלים את מרב הכספים שלהם רק בעת אכלוס הפרויקטים, הרוכשים צריכים להכין עד אז הרבה מאוד כסף, ובמצב הכל כך מורכב שבו מצויה המדינה, מדובר בהימור לא פשוט מצד כל המשתתפים בחגיגה הזו.

לא סתם חברות יזמיות כבר דיווחו ברבעון הראשון של השנה כי הן סובלות מתזרים מזומנים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת, שהרי במסגרת המבצעים שלהן הן ויתרו מראש על הכנסות שאמורות היו לקבל בגין הדירות שמכרו.

עוד כתבות

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו

הסטארט-אפ הישראלי שמכווין מטוסי קרב אל מפעילי כטב"מים ● הביקוש לטילי ספייק מתוצרת רפאל ממשיך לצמוח ● הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה הזמנה היסטורית של פגזי 155 מ"מ ● וגם: המדינות הנורדיות מאחדות כוחות בשל החשש מרוסיה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

למרות הדיבידנדים: אגד דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו האדום בשל חוסר רווחיות

מספרי הנוסעים בקו האדום של הרכבת הקלה נמוכים ביחס לתחזיות טרם הפעלת הקו, וכעת חברת תבל המפעילה של הקו - שהיא חברה-בת של אגד - דורשת לשנות את תנאי הפעלת הקו בשל חוסר רווחיות ● אלא שמאז שנרכשה ב-2022 חילקה אגד למחזיקות בה דיבידנדים בהיקף של 630 מיליון שקל ● מטעם תבל נמסר: "מנהלת דיאלוג שוטף ופורה עם נת"ע לגבי תנאי ההפעלה שנידונים בין הצדדים"

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

כיתה ריקה. ילדים חשפו לראשונה את הפגיעה שלהם למבוגר מחוץ למשפחה, כמו גננת, מורה או יועצת בית ספר / צילום: Shutterstock

השעה דוחקת: איך נאכפת חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף קרן ידידות טורונטו: חובת הדיווח על פגיעות מיניות בקטינים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל

בשכונת אבני חן בחריש נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 107 מ"ר תמורת 1.55 מיליון שקל ● "המלחמה יצרה בהתחלה קיפאון בשוק, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים מקום לגור בו", אומר שגיא אקשטין שייצג את המוכרים ואת הקונים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

אודי סגל והילה קורח / צילום: צילום מסך, חדשות 13

"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'

הילה קורח ואודי סגל, מגישי המהדורה המרכזית בחדשות 13, פרסמו הודעה משותפת נגד מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● "עוד לא מאוחר לתקן", כתבו בהודעה שפרסמו

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי

דן סינור / צילום: רמי זרנגר

הוא כתב רב מכר על ישראל, היום הוא מפחד להסתובב בארה"ב

אם נדמה היה שהמלחמה גרמה לישראל לאבד פופולריות, לפחות בזירה אחת היא חזקה מתמיד - כך סבור דן סינור, מחבר רב-המכר "סטארט-אפ ניישן" ובעבר יועצו של מיט רומני במרוץ לנשיאות ארה"ב ● "יש לכם בארץ 7,000 חברות הזנק, 120 מאיצים ו–400 מרכזים של ענקיות עולמיות, והמספרים רק עולים" ● ראיון מיוחד

ביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו / איור: Shutterstock

האב גילה שהילדה איננה בתו וביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו: מה קבע בית המשפט?

המחוזי הגן על זכויות הקניין בדירת מגורים שנרכשה ע"י אדם ללא שיתוף עם אחרים בכלל או בת זוגו בפרט ● לטענת האב, ההסכם הראשון נחתם רק בעקבות איומי האישה להפיל את העובר שברחמה, וההסכם השני נחתם רק כדי לספק קורת גג לבתו

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס / צילום: Armis

הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים

אחרי ניסיון כושל להקים סטארט-אפ פינטק, נדיר יזרעאל לא התייאש והקים את חברת הסייבר ארמיס, שקצב ההכנסות השנתי שלה כבר חצה את רף 200 מיליון הדולר ● החלום שלו הוא לבנות אימפריה כחול-לבן, אבל בינתיים הוא מזהיר: "בישראל לא חוששים מספיק ממתקפת סייבר כוללת. צריך להיערך כדי שלא יקרה כאן 7 באוקטובר של הסייבר" ● שיחה קצרה עם נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13

על פי הערכות בשוק, מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יכללו מלבד תנאי שכר של 80 אלף שקל ברוט בחודש, גם נהג פרטי ואפשרות למינוי שתי משרות אמון ● בעוד התנאים לא חריגים לעומת מנכ"לים קודמים, שמאלוב-ברקוביץ' נהנית גם מסעיף אי-תחרות ארוך שמבטיח שתקבל שכר עד תום החוזה גם אם תפוטר

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר