גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מאז פרצה המלחמה, באוקטובר האחרון, זינקה מניית הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן  ב-136% והשלימה זינוק של פי 10 מאז הנפקתה בבורסה בתל אביב לפני שלוש שנים. נקסט ויז'ן, המנוהלת על-ידי מיכאל גרוסמן, נהנית ממומנטום חיובי של ביקושים למוצריה בעקבות המלחמה, שהתחיל עוד קודם לכן, על רקע פלישת רוסיה לאוקראינה ב-2022.

קרן המטבע: הדולר מאבד מכוחו כ"מטבע הרזרבי" של הבנקים המרכזיים
החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים 
ההכנסות ירדו: פריון מפטרת 6% מכוח-האדם 

החברה מרעננה, מפתחת ומייצרת מצלמות יום ולילה מיוצבות, שמיועדות בעיקר למל"טים ורחפנים. הפתרון שלה מסייע לייצב את התמונה גם בתנאי טיסה קשים. לקוחות החברה מגיעים מהסקטור הביטחוני, אך גם מהאזרחי, ובין הלקוחות ניתן לציין את משרד הביטחון, אלביט מערכות והתעשייה האווירית.

נקסט ויז'ן נסחרת כיום לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל - הגבוה מזה של חברות ותיקות במשק ובהן כלל ביטוח, ענקית המחשוב מטריקס וקונצרן ההלבשה דלתא - מה שמקנה לה מקום של כבוד במדד ת"א 125.

הצלחה חריגה מגל ההנפקות של 2021

נקסט ויז'ן הייתה חלק מגל הנפקות הטכנולוגיה של שנת 2021 בבורסה בתל אביב. אבל בניגוד לרוב חברות הטכנולוגיה שהונפקו אז ואיבדו חלק ניכר משוויין, נקסט ויז'ן ייצרה לבעלי העניין בה ערך עצום, ואלה לא היססו לממש החזקות.

מבדיקת גלובס עולה כי במהלך שלוש השנים שחלפו מאז ההנפקה, מכרו חמישה נושאי משרה ובעלי עניין מניות בהיקף מצטבר של יותר מ-350 מיליון שקל. מדובר בכמעט מחצית מהמניות שהחזיקו החמישה מיד לאחר ההנפקה (שעמדו בסה"כ על כ-57% מההון). המימושים בוצעו במחירים שהלכו ועלו, עד שהגיעו לאחרונה ל-58 שקל למניה - יותר מפי 10 מהמחיר ההנפקה.

נקסט ויז'ן הוקמה בשנת 2009 על-ידי חן גולן, המשמש כיו"ר החברה, ובוריס קיפניס שהוא סמנכ"ל הטכנולוגיות. בתחילת דרכה השקיעו בה גם איש העסקים יוסף סנדלר, האלוף במיל' עמירם לוין ונחמן בנשעיה. סנדלר ולוין השקיעו מיליוני שקלים בודדים בחברה והם נהנו מהצפת ערך משמעותית, של עשרות עד מאות מיליוני שקלים לכל אחד. ההשקעה הראשונה של סנדלר ולוין בנקסט ויז'ן בוצעה לפי שווי של פחות מ-1 מיליון דולר לחברה והשקעה נוספת שלהם בוצעה שנתיים לאחר מכן לפי שווי של כ-3.7 מיליון דולר לחברה.

מצעד המרוויחים: מהמנכ"ל ועד האלוף

בראש המממשים מאז ההנפקה עומד סנדלר, המכהן כדירקטור בחברה. הוא מימש בשנים האחרונות מניות נקסט ויז'ן בהיקף כולל של מעל 133 מיליון שקל. סנדלר הוא מנהל השקעות עצמאי ממטולה, שלפי דיווחי החברה משמש כדירקטור גם בחברות נוספות. לפי דיווח מהשבוע, סנדלר מכר מניות בהיקף של 5 מיליון שקל, חודש אחרי שמכר מניות בהיקף של 44.3 מיליון שקל. סנדלר מחזיק כעת ב-10.1% מהון המניות של נקסט ויז'ן, בשווי נוכחי של כ-444 מיליון שקל.

האלוף בדימוס עמירם לוין, שכאמור נכנס להשקעה בחברה לצד סנדלר, כבר אינו בעל עניין בה. דיווחים מהשנים הקודמות הראו שמימש מניות בכ-10.7 מיליון שקל עד שחדל להיות בעל עניין בפברואר שעבר. במועד הדיווח האחרון הוא החזיק ב-4.99% ממניות החברה, ואם לא מכר אותן מאז, הרי ששווין הנוכחי מגיע ל-215 מיליון שקל.

היו"ר מימש מניות במיליונים השנה

גם המייסד המשותף והיו"ר, חן גולן, מימש לאורך השנים מניות בהיקף מצטבר משמעותי - כמעט 115 מיליון שקל. בדומה לסנדלר, גם הוא דיווח על מכירת מניות ב-5 מיליון שקל השבוע, ובחודש שעבר הוא מכר מניות ב-23.7 מיליון שקל. נכון להיום הוא מחזיק ב-6.8% מהמניות, לעומת החזקה של 15.3% מיד לאחר ההנפקה. המניות שמחזיק גולן הן בשווי של כ-296 מיליון שקל.

המייסד המשותף השני, בוריס קיפניס שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה, מימש מאז ההנפקה מניות בהיקף כולל של 46.1 מיליון שקל. המימוש האחרון שלו היה מוקדם יותר השנה, כשמכר מניות תמורת 14.9 מיליון שקל במחיר מניה של 38.8 שקל. קיפניס מחזיק כעת ב-9.1% מההון בשווי נוכחי של 397 מיליון שקל.

מימושים מצטברים בהיקף דומה היו גם למנכ"ל מיכאל גרוסמן, שמכר בשנים האחרונות מניות תמורת 42.7 מיליון שקל ונותר עם החזקה של 1.3% מההון, בשווי של 55.6 מיליון שקל.

הדירקטור והמשקיע נחמן בנשעיה מימש במצטבר 14.9 מיליון שקל (מתוכם 5 מיליון שקל השבוע) והוא מחזיק ב-3.6% ממניות החברה בשווי של כ-156 מיליון שקל.

ההכנסות והרווח יותר משולשו ברבעון

את הרבעון הראשון של השנה סיימה נקסט ויז'ן עם הכנסות של 27.2 מיליון דולר, יותר מפי שלושה מהכנסות ברבעון המקביל שעמדו על 8.5 מיליון דולר, בזכות גידול כמותי במספר הלקוחות והיחידות שנמכרו. כ-41% מהמכירות היו לאירופה וכ-22% לישראל. הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-14.5 מיליון דולר, עלייה מ-4.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ובהשוואה ל-27.6 מיליון דולר בשנת 2023 כולה.

לפי הדוח, "מאז תחילת המלחמה, חל גידול בהזמנות של מצלמות ומוצרים נוספים של החברה מצד לקוחותיה הישראליים", והיא מציינת שהגדילה עוד קודם את המלאי ובהמשך גם את כושר הייצור.

לדברי החברה, "המלחמה באוקראינה, כמו מלחמת 'חרבות ברזל', הבליטו את ההאצה שקיימת בשימוש בכלים מתאבדים, במזל"טים ורחפני תצפית קטנים לשימוש הכוחות בשטח. לאור מגמה זו, החברה חווה בפועל עלייה בביקושים לפתרון אותו היא מספקת ואף צופה המשך בהתעניינות".

במצגת החברה לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון היא ציינה מגמות בשוק שמובילות לרוח גבית לפעילותה, בין היתר הגדלת תקציבי הביטחון בעולם ובפרט באירופה, שילוב יכולות AI מתקדמות, התפתחות מואצת של שימושים אזרחיים, מעבר לשימוש בכלים קטנים והקטנת התחרות בשל חסימת רכש מיצרנים סיניים.

בדוחות הרבעון הראשון כתבה החברה שלאור התוצאות החזקות וצבר ההזמנות הצומח, שעמד באמצע מאי עמד על 91.7 מיליון דולר (לעומת 70.5 מיליון דולר בסוף השנה שעברה), החליט הדירקטוריון לעדכן את יעד הצמיחה השנתי מ-70% ל-112%, כך שההכנסות בשנה הנוכחית יגיעו לרמה של כ-110 מיליון דולר.

עוד כתבות

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יש לכם 100 אלף שקל פנויים? המדריך למשקיע לטווח הקצר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כשמגיעים לטווחי השקעה קצרים של שנה או שנתיים, האפשרויות מצטמצמות - מומחים ממליצים על מכשירי ההשקעה המתאימים ● תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת ● ארבע מניות בת"א 35 אחראיות על העליות בו ● וגם: למה ההצלחה של אנבידיה היא הבעיה של שוק המניות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

ביום חמישי הבא נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

דן סינור / צילום: רמי זרנגר

הוא כתב רב מכר על ישראל, היום הוא מפחד להסתובב בארה"ב

אם נדמה היה שהמלחמה גרמה לישראל לאבד פופולריות, לפחות בזירה אחת היא חזקה מתמיד - כך סבור דן סינור, מחבר רב-המכר "סטארט-אפ ניישן" ובעבר יועצו של מיט רומני במרוץ לנשיאות ארה"ב ● "יש לכם בארץ 7,000 חברות הזנק, 120 מאיצים ו–400 מרכזים של ענקיות עולמיות, והמספרים רק עולים" ● ראיון מיוחד

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל

בשכונת אבני חן בחריש נמכרה דירת 5 חדרים בשטח 107 מ"ר תמורת 1.55 מיליון שקל ● "המלחמה יצרה בהתחלה קיפאון בשוק, אבל בסופו של דבר אנשים צריכים מקום לגור בו", אומר שגיא אקשטין שייצג את המוכרים ואת הקונים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזה בנק עשה שינויים בקמפיין שלו לאחר שעורר סערה ברשת

איך אומרים פטריוטיזם בעברית, מי הבקיע את השער המהיר ביותר בתולדות היורו ומהן ראשי התיבות של חסמב"ה? ● הטריוויה השבועית

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת ● בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

ביידן וטראמפ בעימות הראשון בסבב של 2020 / צילום: ap, Julio Cortez

ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים

ויכוחי טלוויזיה בארה"ב לא חורצים בדרך-כלל את גורל הבחירות, אבל פה ושם הם הצליחו להשפיע - וייתכן שהוויכוח הנוכחי ייכנס לקטגוריה של "פה ושם" ● הערב, ההתעניינות העיקרית לא תהיה בנושאים, אלא בסגנון ובלשון הגוף ● הסקרים האחרונים מוסיפים להראות תיקו סטטיסטי

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

זריעת חיטה וגידולי חורף בעמק החולה / צילום: פייסל הייב, ג''ג, החברה לפיתוח הגליל

יקרה ונחותה: למה יבואני החיטה מחויבים לקנות גם חיטה מקומית

לחיטה הישראלית מוניטין גרוע בשל איכות ירודה ומחיר מופקע, אך קנייתה מהווה תנאי ליבוא חיטה מחו"ל ● בשוק טוענים לשיטת תמחור אבסורדית ואף ל"חגיגת שחיתות" של קבלני החיטה ● כך שאיפת משרד החקלאות לביטחון תזונתי מחמירה את יוקר המחיה בישראל

סונאק (מימין) ומקרון. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, קראו לבחירות בזק / צילום: Associated Press, Kin Cheung

שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

שני טכנוקרטים צעירים מבריקים ויהירים מקרבים את הדמוקרטיה הליברלית בצרפת ובבריטניה אל חורבנה ● מה אומר אקט התאבדותם על מנהיגים אחרים במשבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

המכסים הכבדים שהוטלו על רכבים חשמליים מסין מעודד את היצרנים במדינה לייצא דגמים שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, בהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים ● וגם: הקרוס־אובר החשמלי היוקרתי־ספורטיבי שנחת בישראל ● השבוע בענף הרכב

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

פעילות כוחות צה''ל ברצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה

אזעקות בקריית שמונה ובתל חי על ירי רקטות וטילים ● שר החוץ של קפריסין שוחח עם עמיתו האיראני ● ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בסרביה ● כלי טיס של חיל האוויר תקפו מטרות טרור וחוליות מחבלים חמושות בסג'עייה ● החות'ים טענו כי תקפו כלי שיט שעשה את דרכו לחיפה ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון • עדכונים בולטים