גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 צווים, צווים

הזירה הפלילית הבינלאומית רחשה השבוע פעילות נגד בכירים. בית המשפט בהאג הוציא צווי מעצר נגד שר ההגנה לשעבר של רוסיה ונגד הרמטכ"ל שלה על פגיעה מכוונת במטרות אזרחיות באוקראינה, בייחוד בתשתית.

כותרות העיתונים בעולם | לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל
יואב קרני, פרשנות | ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים
יואב קרני, פרשנות | בין נתניהו לצ'רצ'יל: איך ישפיע ביקור ראש הממשלה הישראלי על הבחירות בארה"ב?

בית משפט לערעורים בפריז סמך השבוע את ידיו על צו מעצר נגד נשיא סוריה אסד, שהוציאו שופטים צרפתיים בנובמבר שעבר בגין שימוש בנשק כימי. הוא הרג אלף בני אדם ויותר לפני תשע שנים, במהלך מלחמת האזרחים.

השבוע הודיע הדובר הראשי לענייני חוץ של מפלגת הלייבור הבריטית, כי אם היא תעלה לשלטון בעוד שבועיים, כצפוי, היא לא תהסס לאכוף צו מעצר נגד בנימין נתניהו.

עוד בפלילים הבינלאומיים: בית משפט בארה"ב גזר 45 שנות מאסר על נשיא הונדורס לשעבר בגין הברחת סמים. זה אותו הנשיא שהעביר את שגרירות ארצו לירושלים ב-2021.

2 ניירובי בוערת

הממשלה רצתה לחוקק. הציבור התקומם. ההמון התנפל על בניין הפרלמנט, והעלה את חלקו באש. הנשיא הכריז שהאספסוף תקף את יסודות המשטר הדמוקרטי. המשטרה ירתה. 22 מפגינים נהרגו. תדהמה כללית נפלה. הנשיא נאם לאומה. הוא מאזין לרצון העם, הוא אמר, והוא חוזר בו. הפרלמנט אמנם השלים את החקיקה, אבל הוא לא יחתום עליה. קול המון כקול שדי.

זה קרה השבוע בקניה, אחת הארצות החזקות והחשובות ביותר ביבשת אפריקה, בעלת ברית של המערב וידידה של ישראל. לשונות האש בניירובי בשל חקיקה שנועדה להגדיל את עול המסים, כדי לפרוע את החוב החיצוני העצום, 78 מיליארד דולר, 70% מן התמ"ג.

22 מפגינים נהרגו. המחאה בניירובי, קניה / צילום: Reuters, Gerald Anderson

בתולדות קניה כבר היו התנגשויות אלימות, והיא נגררה אל סף מלחמת אזרחים. אבל הפעם ההתקוממות חצתה גבולות מסורתיים של שבטים ושל קלאנים. כניעת הנשיא לרצון הרחוב עשויה לשנות את המשוואה הפוליטית בכל אפריקה.

3 "השניים האלה?"

קצב חילופי המשמרות בעולם הדמוקרטי מתגבר והולך. ערב בחירות דרמטיות בצרפת ובבריטניה, שבהן כמעט ללא ספק יתחלף השלטון, גם קנדה מתקרבת לקפוץ על העגלה. מפלגת השלטון נחלה השבוע תבוסה מהממת בבחירות-משנה. היא איבדה מושב שבו החזיקה 30 שנה ויותר. נראה שמלאו ימיו של ג'סטין טרודו, ראש הממשלה זה תשע שנים, שלפנים נהנה מהילת כוכב רוק בינלאומי. לא עוד.

הילת כוכב הרוק התפוגגה. ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה / צילום: ap, Andrew Kasuku

השבוע היו ויכוחי טלויזיה בין המועמדים היריבים להנהגת בריטניה (ביום ד') ולהנהגת ארה"ב (ביום ה'). זה האחרון התנהל לאחר כתיבת הטור הזה. הוויכוח הבריטי עמד בסימן שאלתו של אחד הצופים, "אם השניים האלה הם הטובים ביותר שיכולנו למצוא?". זו שאלה שתישאל בחודשים הבאים גם בארה"ב ואולי בעוד איזה שלוש-ארבע, שלושים-ארבעים ארצות.

יואב קרני, פרשנות | שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

4 אל תירו

קצין הרפואה הראשי של ארה"ב העניק השבוע לאלימות באמצעות כלי ירייה את המעמד הנכסף של "משבר בריאות הציבור". תווית כזאת התחילה לפני 60 שנה את המאבק נגד עישון.

"אנשים רוצים להתהלך בשכונותיהם באין מפריע", אמר הקצין, ד"ר ויווק מורטי, "על אמריקה להיות מקום שבו הכול יוכלו ללכת לבית הספר, לעבודה, לקניות, למקום תפילה מבלי לחשוש שחיינו יועמדו בסכנה".

בסוף השבוע הראשון של הקיץ נורו תריסר אנשים בשלוש ערים בארה"ב. במדינת אלבמה נורו 350 קליעים לעבר מסיבה. בעיר במדינת אוהיו נפתחה אש על מסעדה בשעות הבוקר המוקדמות של יום א'.

ד"ר מורטי רוצה לאסור מכירת נשק אוטומטי עם מחסניות גדולות. אבל חוקים להגבלת סחר בנשק הם כמעט חסרי סיכוי בפוליטיקה האמריקאית. בעיני חלקים גדולים של הימין, בעלות על נשק שקולה כנגד חופש אישי ופוליטי.

5 הצבאים והבס

מה עושים כאשר השכנים ממשיכים את המסיבה עד השעות הקטנות, וצלילי הבס מתדפקים על חלונותינו? אנחנו בדרך כלל איננו מתקשרים אל צער בעלי חיים.

צער בעלי חיים פקד השבוע את ספרד: ארבעה צבאים מתו במרכז שימור ליד עיירת הקיט אלמרייה בגלל רעש שבקע מפסטיבל מוסיקה סמוך.

הרעש הפריע את מנוחת הצבאים בו בלילה, אבל רישומו ניכר אפילו יותר למחרת. הם התחילו להתנגש בקירות ולשבור את רגליהם, וחדלו להיניק את עופריהם. השלטונות המקומיים טוענים להגנתם שהרעש לא עלה על 65 דציבלים. ספרו את זה לצבאים.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

אינטיאס עם סלסת דובדבנים וסלרי באריסת דובדבן / צילום: גיל דהאן

מאחורי צ'נה עומד שף מגובש שמכין אוכל טעים, נגיש וסקסי

השף הצעיר גיל דהאן, שסגר את מסעדת העלית "וייס", ניקה מניירות והתבגר ● צ'נה בהובלתו היא ניאו־ביסטרו ישראלי נהדר

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי ומה טווח המחירים בשוק

ביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו / איור: Shutterstock

האב גילה שהילדה איננה בתו וביקש לבטל את העברת הדירה לאשתו: מה קבע בית המשפט?

המחוזי הגן על זכויות הקניין בדירת מגורים שנרכשה ע"י אדם ללא שיתוף עם אחרים בכלל או בת זוגו בפרט ● לטענת האב, ההסכם הראשון נחתם רק בעקבות איומי האישה להפיל את העובר שברחמה, וההסכם השני נחתם רק כדי לספק קורת גג לבתו

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מגלים: האם צפייה בטלוויזיה בלילה באמת הורסת את השינה?

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לניטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על ידי הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מקדם הצעת חוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים, לפיה הבחירה תועבר מהוועדה לבחירת שופטים לכנסת ● יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, ברק לייזר, ביקר בחריפות את הצעת החוק: "עשויה להוביל למינוי של אדם שאינו כשיר לכך, מתוך מניעים פוליטיים ואשר מטרתו היא לפגוע במערכת המשפט"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

העתירה נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13: מועצת העיתונות תבקש להצטרף

מועצת העיתונות תבקש להצטרף כידידת ביהמ"ש לעתירה שהגישו ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים בדרישה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר: "מדובר בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפם של חופש הביטוי וחופש העיתונות"

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בת"א; נייס מטפסת ב-5%, ריטיילורס צוללת בכ-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.4% ● בסיכום חודש יוני מדד ת"א 35 נחלש כ-2% ובסיכום חצי שנתי עלה בכ-6% ● ה-S&P 500 עלה ב-15%, העלייה הגבוהה ביותר במחצית ראשונה של שנת בחירות מאז 1976 ● בשבוע הקרוב ייערכו בחירות בבריטניה ולפרלמנט בצרפת ● במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל יפחית את הריבית באוגוסט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איזה בנק עשה שינויים בקמפיין שלו לאחר שעורר סערה ברשת

איך אומרים פטריוטיזם בעברית, מי הבקיע את השער המהיר ביותר בתולדות היורו, ומהן ראשי התיבות של חסמב"ה? ● הטריוויה השבועית

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

חברת המו"פ הרפואית ורילי תסגור את פעילותה בישראל בתחילת אוקטובר

ורילי, חברת הבת של אלפאבת (החברה האם של גוגל) אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תסגור את מרכז הפיתוח בישראל ● "ההחלטה לא קשורה למלחמה" מסרה החברה לגרדיאן הבריטי ● המרכז מעסיק 25 עובדים בישראל

''אינדל''. היוצר סירב ללבוש מדי שוטר כשהשתתף ב'האח הגדול' / צילום: הוט

"אינדל": יוצר יוצא אתיופיה בסדרה בועטת שלא מנסה לרכך את התמונה לצופים

דרמת פשע חדשה שעלתה לאוויר בהוט מציבה במרכזה את האלימות המשטרתית ממנה סובלים בני העדה האתיופית ● הסדרה לא מתחנפת לצופים ומציגה את המציאות הקשה של בני העדה בה גברים מסומנים אוטומטית כפושעים

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Leo Correa

המונים מפגינים בדרישה להשיב את החטופים ולקיים בחירות

צה"ל חיסל פעיל בחוליית שיגור של חיזבאללה, שני כטב"מים נפלו בראש הנקרה • אחרי האזהרות, קנדה בצעד משמעותי ראשון לפינוי אזרחיה מלבנון • סרן אלון סאקאג'יו, בן 22 מחדרה מסיירת חרוב נהרג במהלך פעילות מבצעית, לוחמים וצוות רפואה נפגעו בתקרית • עדכונים בולטים

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות, ללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב, איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

לן בלווטניק, בעלי רשת 13 / צילום: טים בישופ

המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?

עשרות גורמים שעבדו עם לן בלווטניק, אחד מאנשי העסקים העשירים והמתוחכמים בעולם, מנסים לענות על השאלות: עד כמה היה מעורב במינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ולאן פניו של הערוץ ● "אין סיכוי שלא היתה רוח גבית שלו"

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

ממנהרות ועד יכולות ימיות: גלובס צולל לארסנל הכלים שמחזיק חיזבאללה

בכירי הצבא לא מסתירים את ההיערכות לתמרון צבאי בלבנון, וארגון הטרור יחכה לו שם עם יכולות שהוא הציג, וכאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי