גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר ● מבחן דרכים

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ
ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

היוזמה של האיחוד האירופי להטיל מכסים כבדים על ייבוא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין מתקרבת לנקודת הכרעה, לקראת כניסתה לתוקף בתחילת יולי. במקביל גוברת הביקורת מבית על הטלת המכסים.

השבוע בענף הרכב | במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק
שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך

בימים האחרונים פרסם מוסד מחקר כלכלי בגרמניה תחזית ולפיה המהלך, אם יתממש, "יעלה" לאיחוד האירופי מיליארדי דולרים. להערכת החוקרים הוא יביא להקטנת יצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה בכ-125 אלף יחידות בשנה, והרכישות יוסטו לכלי רכב מתוצרת אירופה, היקרים יותר משמעותית, מה שיתרום ליצירת לחצים אינפלציוניים באירופה.

ההתייקרות גם תרחיק מהפלח החשמלי את בעלי ההכנסה הנמוכה ותדרוש להגדיל את הסבסוד הממשלתי לרכב חשמלי. היא גם תעכב את השגת יעדי המעבר לחשמל שהציב האיחוד האירופי.

קל להבין את הטענה הזו כשבוחנים את החשמלית החדשה ORA 07 החדשה מבית GWM הסינית. זו מכונית גדולה מטסלה 3 באורך של 4.87 מ' ובסיס גלגלים של 2.87 מ'. היא מציעה טווח של 440 עד 570 ק"מ ואבזור תקני עשיר מאוד, וכל זה עם תג מחיר שמתחיל ב-195 אלף שקל, אחרי מס הקנייה הישראלי בגובה 35%. אפשר להניח, שאם יצרן רכב מאירופה, יפן או קוריאה היה מנסה לייצר דגם מקביל, הוא היה עולה לצרכן לפחות שליש יותר.

עיצוב חיצוני

האטרקציה העיקרית של אורה 07 הוא עיצובה החיצוני, שמהווה מעין מחווה לפורשה. בחזית פגוש ענק שמשולב במכסה מנוע גלי, כנפיים מורמות ופנסים עגולים ונטויים בנוסח פורשה 911 המהוללת. פרופיל הצד הזורם עם הגג הקמור נועד להזכיר את פורשה פנאמרה, מינוס הכנפיים המנופחות. רק הזנב הקצר עם הפנסים המשונים וחופת הזכוכית העצומה שובר את הרצף ונראה לא פרופורציונלי.

לגבי העיצוב, הדעות מקוטבות. יש שרואים בו מחווה "הומוריסטית" של יצרן סיני אלמוני, שמנסה "להנגיש" את העיצוב של פורשה למעריצים דלי תקציב. אחרים מתייחסים אליו כאל עלבון למקור בנוסח החיקויים הזולים של "רולקס", שנמכרים בשווקים בסין. בשורה התחתונה, אף אחד לא נשאר אדיש למראה המכונית.

פנים הרכב

אם מישהו החמיץ את הרמזים החיצוניים לפורשה הוא יוכל למצוא אותם בשפע גם בתא הנוסעים: לוח מחוונים דיגיטלי, שמחולק לכמה עיגולים שקועים נוסח דגמי פורשה הקלאסיים, העיצוב הספורטיבי של המושבים וכמובן ההגה, שנראה כאילו שוכפל מהגה של פורשה במדפסת תלת-ממד.

עיצוב מערך המתגים המרכזי דווקא מזכיר את מרצדס GT, ורק מסך המולטימדיה המלבני מחזיר אותנו לשפת העיצוב של תעשיית הרכב הסינית. חומרי הדיפון ורמת הגימור מותירים רושם חזותי של מכונית יקרה משמעותית מכפי שהיא באמת בזכות עור תפור על המושבים, בידוד רעשים טוב ודיפוני פלסטיק רך על הקונסול והדלתות בגוונים תואמים לריפוד המושבים. העיצוב נראה הרמוני ורק בחינה מעמיקה חושפת "קיצורי דרך" כמו עזרים ומתגים עשויי פלסטיק, דלת תא כפפות קלילה וזולה ומשטחי דיפון מחוספסים מתחת למפלס הריפוד.

המושבים קדמיים תומכים היטב בגוף בפניות ולא מכבידים על הגב התחתון בנסיעות ארוכות. מרווח הרגליים והכתפיים טוב מלפנים ומאחור. מרווח הראש מאחור לא ידידותי לגבוהים והוא מציב את הראש מתחת לחופת הזכוכית הענקית, שיוצרת אפקט חממה.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש יעילה עם כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה על מערכות חיוניות, ולוח המחוונים קריא ושימושי למרות עיצובו החריג. מסך המולטימדיה קטן ביחס לפלח אך מערכת ההפעלה די ידידותיות.

תא מטען

תא המטען מתהדר בדלת אחורית עם פתיחה חשמלית אבל נפחו, 333 ליטר בלבד, מוגבל אפילו בהשוואה למכוניות קטנות משמעותית. לא אידיאלי למשפחה פעילה. חבילת האבזור הבטיחותי כוללת לא מעט יכולות סמי-אוטונומיות, אם כי גם לוקה בעודף התרעות טורדניות.

מנוע

יחידת ההנעה די בסיסית ומסתפקת במנוע בודד בהספק 204 כ"ס, שמאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות. זהו נתון צנוע ביחס לגרסאות הבסיס של XPENG P7, טסלה 3 וכו', אם כי הוא עונה על רוב הצרכים הטיפוסיים בישראל. עם 34 קג"מ של מומנט אין בעיה לצאת לעקיפת חרום או להאיץ בעלייה עם ארבעה נוסעים.

לטובת תחושת הביצועים יש גם "צליל מנוע" ספורטיבי, שמסונכרן עם המהירות. זו אמנם רק אפליקציה אבל היא משעשעת את הדור הצעיר ולבטח פחות משעממת מהשקט המונוטוני של רכב חשמלי.

על הכביש

את הדגם הבכיר, עם סוללה של 86 קילוואט, לקחנו למבחן בסוף השבוע החם ביותר השנה, עם מזגן בעוצמה מלאה מסביב לשעון. בתנאים כאלה התרשמנו שאפשר להשיג טווח של מעל 450 ק"מ, שאמנם רחוק מ-570 ק"מ המוצהרים, אבל משקף יעילות אנרגטית מכובדת בהתחשב בתנאים. יש גם מערכת למיחזור אנרגיית הבלימה שמאפשרת "נהיגה בדוושה אחת", אם כי היא פחות חזקה מאלה שפגשנו אצל המתחרות.

מומלץ למתן את הציפיות באגף התנהגות הכביש. ה-07 מספקת את המינימום ההכרחי בפרק הדינמי, כלומר התנהגות בטוחה וצפויה שאינה מאתגרת את הנהג הממוצע. המתלים משחררים נטיית גוף בולטת בפניות הדוקות, ההגה מתקשח במצב הספורטיבי אבל הוא עדיין לא חד והמתלים הרכים נכנעים למהמורות גדולות, אם כי מנטרלים היטב שיבושים עירוניים מקובלים. הבלמים לעומת זאת יעילים והדרגתיים.

מחיר

במחיר של 195 אלף שקל מקבלים את גרסת הבסיס, שאמנם מרווחת ומאובזרת מאוד אך מסתפקת בסוללה של 67 קילוואט ובטווח של 440 ק"מ. הגרסה עם הסוללה הגדולה והטווח המשודרג עולה 25 אלף שקל יותר ומגיעה עם אבזור עוד יותר מקיף, כך שספק אם כדאי לטרוח על גרסת הבסיס. כך או כך מדובר בהרבה מכונית ואבזור תמורת לא הרבה כסף, ומי שיצליח להתחבר לעיצוב, ולהתעלם מנפח תא המטען, יקבל מכונית שמצליחה להתבלט בתוך ההמון. מ-0 ל-100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

XPENG P7 לונג ריינג'

210 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של XPENG P7, ולה מנוע בודד בהספק 276 כ"ס, סוללה של 83 קילוואט וטווח עד 576 ק"מ. לרכב עיצוב זורם ויכולת דינמית טובה.

XPENG P7 לונג ריינג' / צילום: יח''צ

טסלה 3 הנעה אחורית

212 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של טסלה מודל 3 עם הנעה אחורית, ולה מנוע בודד בהספק 283 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט-שעה וטווח עד 554 ק"מ ב-WLTP.

טסלה 3 הנעה אחורית / צילום: יח''צ

עוד כתבות

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

העתירה נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13: מועצת העיתונות תבקש להצטרף

מועצת העיתונות תבקש להצטרף כידידת ביהמ"ש לעתירה שהגישו ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים בדרישה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות ● נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר: "מדובר בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפם של חופש הביטוי וחופש העיתונות"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

פינוי-בינוי באילת: אאורה נבחרה להקים 700 דירות

במסגרת הפרויקט ייהרסו 128 דירות ישנות במתחם צופית באילת, ובמקומן יוקמו 700 דירות חדשות, שטחי מסחר ומבני ציבור, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת למתחם ● בין היתר יקבלו הדיירים מענק בסך 30 אלף שקל לכל דירה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע

נשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: גו לייב

נשיא המדינה הרצוג: האשמות בבגידה עלולות להביא לרצח

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

הדירה בשכונת רביבים על גבול שיכון דן בתל אביב / צילום: רובי צוק

צפון תל אביב: דירה עם גג ענק נמכרה ב־6 מיליון שקל

דירת גג עם שני מפלסים בשכונת רביבים בפרויקט "טופ דן" נמכרה לאחר זמן רב על המדף ובמחיר השוק, 6 מיליון שקל ● מדובר בדירה 5 חדרים הזקוקה לשיפוץ ● שכונת רביבים מאופיינת בבנייה נמוכה ובצמודי קרקע

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל כך מסובך?

השחיקה של חיילי המילואים מביאה צורך לחפש מקורות נוספים לכוח אדם ● בזמן שרבים מעוניינים להשלים זאת באמצעות גיוס חרדים, אחרים מציעים לגייס בעלי פטור משירות זה ● בפועל, השליטה של צה"ל בנתונים לגביהם לא ברורה, וגם מי שמנסים לחזור ולשרת נתקלים בקשיים ● המשרוקית של גלובס

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: צילומים: Shutterstock, AP-Michael Perez

העימות הנשיאותי הראשון בארה"ב הוליד הרבה טענות. לא כולן מדויקות עובדתית

בסוף השבוע נערך הדיבייט הראשון במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב, בין הנשיא המכהן ומועמד הדמוקרטים ג'ון ביידן לבין המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ ● איך היו הביצועים מבחינת דיוק בעובדות - במהלך העימות ומחוצה לו? ● המשרוקית של גלובס

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

חברת המו"פ הרפואית ורילי תסגור את פעילותה בישראל בתחילת אוקטובר

ורילי, חברת הבת של אלפאבת (החברה האם של גוגל) אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תסגור את מרכז הפיתוח בישראל ● "ההחלטה לא קשורה למלחמה" מסרה החברה לגרדיאן הבריטי ● המרכז מעסיק 25 עובדים בישראל

דן סינור / צילום: רמי זרנגר

הוא כתב רב־מכר על ישראל, היום הוא מפחד להסתובב בארה"ב

אם נדמה היה שהמלחמה גרמה לישראל לאבד פופולריות, לפחות בזירה אחת היא חזקה מתמיד - כך סבור דן סינור, מחבר רב-המכר "סטארט-אפ ניישן" ובעבר יועצו של מיט רומני במרוץ לנשיאות ארה"ב ● "יש לכם בארץ 7,000 חברות הזנק, 120 מאיצים ו–400 מרכזים של ענקיות עולמיות, והמספרים רק עולים" ● ראיון מיוחד

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

תמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

תמיר כהן מתפטר מניהול שיכון ובינוי: ינסה לרכוש את השליטה בחברה

מנכ"ל שיכון ובינוי עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד ● ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● בכוונת תמיר כהן לגבש קבוצת משקיעים שתנסה לרכוש את השליטה בחברה ●  מניית שיכון ובינוי נחתכה בכ-65% מאז רמות השיא לפני כשלוש שנים

סונאק (מימין) ומקרון. בהפרש של שבועיים, על אף כל הסקרים, קראו לבחירות בזק / צילום: Associated Press, Kin Cheung

שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

שני טכנוקרטים צעירים מבריקים ויהירים מקרבים את הדמוקרטיה הליברלית בצרפת ובבריטניה אל חורבנה ● מה אומר אקט התאבדותם על מנהיגים אחרים במשבר?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בנעילה בת"א; אלקטריאון טיפסה בכ-12%, ריטיילורס צללה בכ-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ת"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● בסיכום חודש יוני מדד ת"א 35 נחלש כ-2% ובסיכום חצי שנתי עלה בכ-6% ● ה-S&P 500 עלה ב-15%, העלייה הגבוהה ביותר במחצית ראשונה של שנת בחירות מאז 1976 ● בשבוע הקרוב, ייערכו בחירות בבריטניה ולפרלמנט בצרפת ● במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל יפחית את הריבית באוגוסט

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

האור הכחול / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקרים חדשים מגלים: האם צפייה בטלוויזיה בלילה באמת הורסת את השינה?

במשך השנים האשימו את האור הכחול שבוקע ממכשירים אלקטרוניים בכך שהוא גורם הפרעות שינה, ואפילו התפתח שוק של עשרות מיליוני דולרים לנטרול ההשפעה שלו ● אבל מחקר שפורסם לאחרונה מנפץ כמה מיתוסים על הקשר בין ההיצמדות למסכים בלילה לאיכות השינה, וטוען שלפעמים הם אפילו יכולים לעזור להירדם ● אז איפה בכל זאת הבעיה?

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"