גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף
ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

ברגע שההכנסה שלך הגיעה ל־75 אלף דולר בשנה, האם הגעת לשכר השיא הדרוש לאושר? לא בדיוק. המספר, המצוטט לעתים קרובות, של 75 אלף דולר (110 אלף דולר בדולרים של היום) מגיע ממחקר של שני חתני פרס נובל משנת 2010. מחקר עדכני יותר מצביע על כך שאולי אין הכנסה של משק בית שבה האושר מגיע לשיא, וכי הכסף שלנו עשוי להשפיע על הרגשות שלנו גם הרבה מעבר לסף הזה.

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים 
ראיון | הוא כתב רב מכר על ישראל, היום הוא מפחד להסתובב בארה"ב
ראיון | הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים
מחקרים חדשים מגלים: האם צפייה בטלוויזיה בלילה באמת הורסת את השינה?

יכול להיות שיש משהו כמו מדרגות מס של אושר: כשם שחלק השכר שאתם נהנים ממנו מתוך סך ההכנסות שלכם הופך קטן יותר ויותר ככל שאתה עולים בסולם ההכנסה, כך גם קטן שיעור האושר שנגרם לכם ביחס לאותן ההכנסות.

"יהיה זה שגוי לחלוטין לצמצם את המרדף אחר האושר למרדף אחר כסף", אמר מאט קילינגסוורת', עמית בכיר בבית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה. "בו בזמן, יהיה זה שגוי גם לא להתייחס כלל לכסף כאל גורם משמעותי".

בדומה לכלל "10,000 השעות" של מלקולם גלדוול, הקובע שכדי להיות מומחה בתחום כלשהו עליך להקדיש עשרת אלפים שעות לאימון, המדע שמאחורי 75 אלף הדולר היה מורכב יותר מהגרסה שנתקעה בראשם של אנשים. המספר הוא זה שנשאר כי קל לתפוס אותו, וכי הוא נקשר בחרדות הנוגעות למרדף אחר כסף. גם זה היה שגוי, אומרים כמה חוקרים.

הרבה מהמחשבות על הנושא הזה לא ניתן לסכם במספר אחד, אלא ב־10 מילים: כסף קונה אושר, עם תשואה שהולכת ופוחתת, ואין מספר קסם.

כסף קונה אושר

אנשים עם הכנסה גבוהה יותר נוטים להיות מאושרים יותר ביומיום ובסך הכול, כך מצאו מחקרים רבים על אמריקאים. המספר של 75 אלף דולר, המבוסס על יותר מ־450 אלף תשובות של אמריקאים לסקר של גאלופ, חל אך ורק על מצב הרוח היומיומי. הערכת החיים הכוללת של אנשים הייתה גבוהה יותר עם הכנסה של מעל ל־120 אלף דולר למשק בית, מאשר הכנסה שגובהה ממש מתחת למספר זה, כך מצא המחקר המקורי.

מחקרים מאוחרים יותר הטילו ספק בנתון של 75 אלף דולר. בשנת 2021, השתמש קילינגסוורת' בנתונים שמדדו יותר דרגות של אושר מאשר במחקר המקורי ומצא שמצבי הרוח היומיומיים המשיכו להשתפר כשההכנסה עלתה מעל ל־75 אלף דולר (בדולרים של שנת 2010).

לאחר מכן הוא שיתף פעולה עם דניאל כהנמן ז"ל, אחד ממחברי המאמר ב־2010. בסופו של דבר הם הסכימו שהממצא של קילינגסוורת' מ־2021 היה נכון.

השגת יותר כסף גורמת לאנשים להיות מרוצים יותר מחייהם, כך מראים מחקרים אחרים. מאמר משנת 2020 ב־Review of Economic Studies בחן את הזוכים בלוטו בשוודיה ומצא שהעלייה בשביעות הרצון עדיין ניכרת, גם יותר מעשור לאחר הזכייה.

 

הקשר בין כסף לאושר ברור, אך לא פשוט. ניואנס אחד הוא שכסף חשוב לאושר, אבל לא במידה רבה מאוד. מכיוון שרוב האנשים חיים ברצועה צרה למדי של ספקטרום האושר, יש בדרך כלל צורך בגידול משמעותי בהכנסה כדי לייצר את העליות המשמעותיות ביותר בתחושת האושר.

נוסף על כך, החוקרים לא מצאו במדויק מדוע כסף רב יותר קשור לאושר רב יותר. ההסבר המוביל של קילינגסוורת' הוא: זה לא מה שהכסף קונה, אלא הבחירות שהוא מאפשר.

גם לאושר עצמו יש השפעה על מצבם הכספי של אנשים. על פי מחקר משנת 2012 בכתב העת PNAS, אלו שדיווחו על אושר גבוה יותר כמתבגרים הרוויחו יותר כסף בסביבות גיל 30, גם בהתחשב ברקע הסוציו־אקונומי שלהם.

ככל שההכנסה שלך גדלה, כל דולר משנה פחות מבחינת האושר שלך. ההשפעה של העלאה בהכנסות על האושר של אדם קשורה יותר לשינוי באחוזים מאשר בסכום הכספי. אם השכר שלך הוכפל מ־50 אלף דולר ל־100 אלף דולר, יהיה עליו בדרך כלל להיות מוכפל שוב ל־200 אלף דולר כדי ליצור עלייה דומה ברמת האושר, לפי המחקר של קילינגסוורת'.

איימי גראבל הייתה לחוצה בעבר בנוגע לכמות הכסף בחשבון הבנק שלה וליכולתה לכסות עסקאות יומיומיות. אבל דאגותיה הכספיות שככו כאשר הכנסתה עלתה מכ־65 אלף דולר ל־100 אלף דולר בשש השנים האחרונות. היא שילמה חלק מהלוואות הסטודנטים שלה וקנתה בית. מנהלת המוצר בת ה־42 מאורגון סיטי, אמרה שהיא לא מפנטזת על קפיצה לדרגת השכר הבאה. הסיבה לכך, בין השאר, היא שהשינוי שהיא כבר חוותה, כשעברה מחוסר יציבות ליציבות, משמעותי יותר עבורה. "המקום שבו אני נמצאת כרגע נראה לי מושלם", היא אמרה.

ישנם כאלה שהעלאה לא תשפיע עליהם במיוחד. במחקרם של קילינגסוורת' וכהנמן משנת 2023, האושר הפסיק לעלות אצל אנשים שהכנסותיהם הגיעו אל מעל ל־100 אלף דולר בקבוצות מסוימות, והתחיל לעלות אפילו מהר יותר עבור קבוצות אחרות.

"הכסף פשוט חשוב יותר לאנשים מסוימים, מאשר לאחרים", אמר קילינגסוורת'. כעת הוא חוקר אילו תכונות אחרות עשויות לחזות את ההבדלים הללו.

יש מספרים, אין קסם

אין מספר קסם - במיוחד לא 75 אלף דולר - שהחוקרים מסכימים עליו כנקודה שבה האושר מפסיק לעלות עם ההכנסה. כמה מחקרים, כמו אלה של קילינגסוורת', מוצאים שאין נקודה כזו, או לפחות שהם לא מצאו אותה בנתונים הזמינים. אולי היא קיימת ברמות הכנסה שאין מספיק נקודות נתונים עבורן, כמו 1 מיליון דולר או יותר.

"קשה לערוך מחקר על העשירים מאוד", אמר ג'סטין וולפרס, כלכלן מאוניברסיטת מישיגן. "הם לא רבים והם לא אוהבים להשיב לסקרים". חוקרים אחרים אומרים שמעבר לרמה מסוימת של שכר, האושר למעשה מגיע לישורת.

גם אם תהיה עוד דחיפה קטנה לרמת האושר, "היא תהיה זעירה כל כך שלא תהיה לה כל משמעות", אמר יאן עמנואל דה נווה, פרופסור לכלכלה בבית הספר לעסקים סעיד באוניברסיטת אוקספורד, החוקר שלומות (well-being).

ובכל זאת, הרעיון של משכורת המעניקה אושר מרבי הוא מושך. אנגוס דיטון, המחבר השני של המחקר משנת 2010 וחתן פרס נובל, אמר שהוא חושב שאחת הסיבות לפופולריות של המספר 75 אלף דולר היא שנראה שהוא בהישג יד עבור רבים. "אולי אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם", אמר.

עוד כתבות

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשנה ליועמ"ש בדיון על מינוי נציב שירות המדינה: פתוחים לדיון על הרכב ועדת האיתור

ועדת החוקה דנה היום בסוגיית מינוי נציב שירות המדינה ● במוקד הדיון - נוהל בדבר אופן מינוי הנציב שגיבשה היועצת המשפטית למשרד רה"מ, שלומית פרגו-ברנע, בהסכמת היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, אשר נדחה בשלב זה ע"י הממשלה ● עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע לשאלת מעורבותו של נתניהו בהליך בחירת הנציב

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 90 איבד כ-1%; שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-7%

ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6% ● בנק הפועלים, שופרסל ושיכון ובינוי דיווחו על שינויים דרמתיים בצמרת, האחרונה לאחר נפילה של כ-31% במניה מתחילת השנה ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● בנק הפועלים: "שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר, בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה החלומית במסלולי S&P 500 שוב משאירה אבק ליתר החוסכים בגמל

במחצית הראשונה של 2024 הניבו המסלולים עוקבי מדד המניות האמריקאי תשואה של 18.7% - כמעט כפול מהמסלולים המנייתיים ויותר מפי 3 מאלה הכלליים ● החשיפה הדולרית תרמה אף היא ● וגם: למרות שחזר לפסגת התשואות - אלטשולר שחם ממשיך לאבד כספים למתחרים

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; חקירה חדשה נגד טבע בארה"ב

נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● בהונג קונג לא מתקיים היום מסחר ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?

טבע תשלם לרשות 750 מיליון דולר (כ־2.8 מיליארד שקל לפי שער הדולר־שקל הנוכחי) ● מדובר בסכום נמוך באופן משמעותי מזה שדרשו בתחילה ברשות המסים - 6.9 מיליארד שקל

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

מנכ"ל בנק הפועלים היוצא השתתף היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ושל שוק הנדל"ן ● "המשקיעים בשוק ההון מצפים להכוונה מצד המדינה ולשינוי בסדר העדיפויות הלאומי ולשינוי בתקציב"

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: דוברות טבע

ה-FTC פתחה בחקירה נגד טבע בנוגע לפטנטים על משאפים

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב טוענת כי חברות תרופות וביניהן טבע ביצעו שינויים קלים במוצרים שלהן במטרה לשמר על הפטנטים ולהדוף אפשרות של תחרות גנרית

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

אילוסטרציה: shutterstock

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים שמדד S&P 500 ירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברודרס

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב, הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף: "אין בכוונתי למכור"

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח האדם של החברה

אחות בתחנת אחיות בבית חולים / צילום: Shutterstock, Andrey Popov

בפעם השנייה: טעויות במערכת ניהול תיקי המטופלים של בתי החולים

בעקבות התקלה במערכת קמיליון של בתי החולים, נרשמה העתקה שגויה של מידע קליני של חלק מהמאושפזים - סוג דם, אבחנות ופרוצדורות ● כרגע משרד הבריאות אינו ממליץ למטופלים על פעולה כלשהי

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת–קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

בדנמרק מתקשים לעכל את ההפגנות הפרו-פלסטיניות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחבלים פלסטינים ביו"ש לוקחים דוגמה מחמאס, פורן פוליסי מסבירים איך סמוטריץ' פועל להחלשת הרשות הפלסטינית, וגם: ביקורת בדנמרק על ההפגנות הפרו-פלסטיניות ● כותרות העיתונים בעולם