גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי, ומה טווח המחירים בשוק

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock
מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

 

ההתבטאות השנויה במחלוקת של מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין בכנס ה־INSS, לפיה אין ביכולתו להבטיח חשמל בעת מלחמה עתידית, הכניסה רבים ללחץ - ולחיפוש אחר מענה.

המדור מתמקד בטכנולוגיה צרכנית במובן הרך של המילה, אולם כדי לנסות לסייע בהרגעת הרוחות, ולספק קצת ודאות עם מידע, נסביר כאן בעזרת המומחים מהו גנרטור, מה ההבדל בינו לבין תחנת כוח, היכן ניתן להשיג ומה טווח המחירים בשוק.

3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ
עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

הגדרות: בין גנרטור לתחנת כוח

בצורה הבסיסית ביותר, גנרטור הוא מתקן להפקת חשמל שעובד על בנזין, סולר או גז. הגנרטורים הביתיים מתבססים על בנזין, והמתקדמים הם היברידים - משמע, עובדים על בנזין וגז; התעשייתיים עובדים על סולר. לעומת זאת, תחנות כוח מבוססות חשמל, ולכן עובדות עם סוללת ליתיום. הטכנולוגיה הזו דומה לסוללות רכב, וככל שניצול האנרגיה יהיה טוב יותר וזמן הטעינה יהיה מהיר יותר, כך המוצר חזק יותר.

לפי לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי במחסני חשמל, "למי שרוצה להפעיל המון מכשירים, עדיף לבחור בגנרטור, שכן התפוקה הרבה יותר גבוהה, במחיר נמוך יותר. עם זאת, אי־אפשר לשים גנרטור בתוך הבית - אלא במרפסת או בגינה.

"בנוסף, הגנרטורים מפיקים הרבה מאוד רעש, ולכן כשקונים צריך לשים לב שבחרתם במוצר מושתק - משמע אטום וסגור, ונראה כמו יחידה אחת יצוקה. בלי זה, אי־אפשר לישון, כי הרעש לא סביר - כמו רעש של טרקטור שעובד ליד הבית. צריך לזכור שגם המושתקים עצמם מייצרים רעש, אך בעוצמה פחותה.

"מול זה, תחנת הכוח מאוד שקטה, למעט המאוורר. אפשר לשים אותה בתוך הבית בלי שום בעיה, ואפשר להכניס אותה לחדר השינה אם צריך. לתחנת הכוח אפשר גם לחבר פאנל סולארי, ויש טעינה מהשמש". לחלק מתחנות הכוח חש מנועי אינוונטר, שהם למעשה מנועים שקטים, וצורכים אנרגיה מעטה יותר.

אבירם שעשוע, אחראי טכני, אנקר, בקבוצת המילטון מסביר כי "גנרטור הוא מנוע רועש כמו של מכסחת דשא. הוא מאוד יעיל, אבל מאוד כבד, ולא כל־כך פשוט להפעלה. היתרון שלו, כמובן, בכך שהוא אינו תלוי בחשמל ועובד יותר זמן. מנגד, היתרון של תחנות כוח הוא שהן מהוות מעין סוללת גיבוי הרבה יותר גדולה שלא מרעישה, המשקל שלה יותר קל, היא לא מלכלכת, מסריחה או כבדה.

"צריך לזכור שעם גנרטורים אי־אפשר לעבוד אם יש תינוק בבית, גם בגלל הרעש, ובטח אי־אפשר שזה יהיה בתוך הבית, בגלל הגזים שהוא משחרר. לעומת זאת, תחנת כוח אפשר לשים בממ"ד".

ביצועים: מה וכמה אפשר לחבר

לדברי כץ, השאלה החשובה לפני קנייה היא כמה הספק מייצר הגנרטור לעומת השימוש הממוצע בקילו־וואט בשעה בבית, ולפי זה ניתן לדעת כמה צריך לקנות. הרעיון הוא לכמת את הספק החשמל של המוצרים החיוניים בבית, כמו מקרר, ראוטר של אינטרנט, מזגן וטלוויזיה, ולהתאים לזה את הקילו־וואט שצורכים.

כץ מעיד על עצמו כי בחר בגנרטור היברידי מושתק. "שמתי אותו במרפסת, חיברתי ליציאת גז, וחיזקתי בעזרת דלק. הגנרטור הזה אמור לספק מענה למקרר ולמקפיא. בנוסף, הכנסתי לממ"ד תחנת כוח של 200 וואט לדברים שהם בסיסיים, כמו הטענת טלפונים. אם צריך לבחור אחד מהשניים - אז בעיניי עדיף הגנרטור, חד משמעית".

שעשוע מסביר את החשבון: "אם טלוויזיה צורכת 20 וואט בשעה, ואתם רוצים להחזיק גם מזגן, מקרר קטן וקצת תאורה, תחנה של 1,000 וואט לשעה תחזיק ל־10 שעות בערך. בממוצע, עבור אותם מוצרים, גנרטור יכול להחזיק עד 18 שעות. ההספק גבוה יותר, אבל גם המחיר יכול להיות יותר גבוה. כדי להשיג הספק הרבה יותר גבוה, צריך כמה גנרטורים. תנור, למשל, הוא צרכן מאוד גדול של חשמל".

המחיר: טווח רחב

מחירים של גנרטורים ותחנות כוח מתחילים מ־900 שקל ויכולים להגיע עד 20 אלף שקל. לפי כץ, "גנרטור לא מושתק על בנזין יעלה 900 שקל עבור 3,000 וואט, אבל הוא פחות מומלץ. גנרטור שנדלק אוטומטית אם יורד החשמל וכולל 20 אלף וואט, יכול לעלות 20 אלף שקל. המחיר של תחנות כוח נע באותו טווח, להספקים מעט שונים - וחשוב להזכיר את השילוב של הפאנל הסולארי".

לדבריו, המוצרים הנמכרים ביותר הם במחיר 4,000-5,000 שקל, וכוללים מודל היברידי של גז ובנזין, עם הספקים של 3,000 וואט. "מוצר כזה יידע לספק מקרר, טלוויזיה, ראוטר, ומזגן עם אחד כוח סוס", אומר כץ.

לפי שעשוע, טווח המחירים המומלץ לגנרטורים הוא 2,500־5,000 שקל, בהתאם להספק. לגבי תחנות כוח, המחירים קצת נמוכים יותר - 2,500־4,000 שקל. "ההבדל בין השניים הוא בהספקים - בגנרטורים זה עד 2,000 וואט לשעה, בעוד שתחנות הכוח עד 1,500 וואט לשעה".

במקרה של מחסור: האם ניתן לייבא מחו"ל?

לפי נתוני מחסני חשמל, בימים האחרונים נרשמה עלייה של יותר מ־100% בהיקף המכירות של גנרטורים ותחנות כוח חשמליות. רק ביום שישי שעבר, נמכרו כ־950 תחנות כוח ו־820 גנרטורים - בדומה לשיא מכירות שנקבע לאחר נאום חסן נסראללה במרץ האחרון. בהמילטון רואים עלייה של 150% מחמישי שעבר ועד היום. בחלק מהחנויות נרשמים חוסרים, ולכן עולה השאלה האם משתלם להזמין מחו"ל.

לפי כץ, "חשוב לוודא שהתקע הוא בתקינה אירופית, ולרכוש מתאם ישראלי שתומך במולטי־וואלטאג', כלומר תומך ב־220 וולט ולא 110 וולט. בנוסף, חשוב מאוד לא לרכוש מוצר משומש, שיכול להיות בסוף ימי השימוש שלו. אומנם לגנרטורים יש תקינה, וזה יכול להיות יותר מורכב, אבל מבחינת המיסוי יש רק מע"מ. צריך גם לזכור כי מדובר במשקל של 30־40 ק"ג, ולכן מחיר המשלוח יהיה משמעותית גבוה".

מנגד, לפי שעשוע, כאשר מדובר בתחנות כוח "הסוללה מאוד גדולה, ולהזמין מהאונליין יכול להיות הרבה יותר מורכב. משלוח סוללות לארץ לא עובר דרך טיסות, אלא במשלוח ימי, שלוקח כיום המון זמן. מבחינת איכות, חובה שהמוצר יהיה במצב איכותי כי הוא מייצב מתח. אנחנו ממליצים לקנות את המוצר אופליין, ולא ברשת".

 

עוד כתבות

סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY

נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד. והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל

מניית קמעונאית הספורט הגדולה בעולם צנחה ב־20% ביום שישי בעקבות תחזית מאכזבת ורשמה את אחד הימים הגרועים בתולדותיה ● הירידות החדות הגיעו גם למניות פוקס והחברה הבת ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל ובמדינות נוספות ● בזמן שנייקי מכירה בחולשתן של חנויות המותג, הראל ויזל מתכנן עשרות סניפים חדשים

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בקמפיין. אכזב / צילום: Reuters

בריטניה לקראת מהפך: אחרי סקנדל הימורים, אין מי ששם כסף על סונאק

חמישה ימים לבחירות בבריטניה, התמונה ברורה: המפלגה השמרנית עושה ככל יכולתה להפסיד אותן, וללייבור רק נשאר לעמוד מנגד ולגרוף עוד ועוד מושבים בפרלמנט ● שערוריית ההימורים שבה אפילו שר מכהן הימר על הקדמת הבחירות מרמזת איזו תבוסה צפויה בממלכה

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נבחר המנכ"ל הבא לבנק הפועלים: ידין ענתבי

ענתבי נחשב לאחד הגורמים הבכירים במערכת הבנקאית בארץ, והוא מכהן כיום כמשנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הדלק חזרו לעלות: כמה תשלמו על ליטר החל ממחר?

לפי הודעת משרד האנרגיה, מחיר ליטר בנזין יעלה ל-7.56 שקלים בלילה שבין ראשון לשני ● ההתייקרות מגיעה לאחר שבחודש יוני נרשמה ירידת מחיר ראשונה של הדלק מאז תחילת 2024

דן עדיקא ויואב שטרן. הישראליות בוול סטריט / צילום: איל יצהר, ננו דיימנשיין, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניית התקשורת שזינקה ב-56% ביום אחד: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● בעלי המניות של ווקמי זומנו לאסיפה לאישור מכירתה לחברת SAP ● אקטליס קפצה בכ-56% בעקבות הזמנות מגרמניה ● וקרן ההשקעות הקנדית מרצ'ינסון יוצאת נגד הנהלת ננו דיימנשן

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

פינוי-בינוי באילת: אאורה נבחרה להקים 700 דירות

במסגרת הפרויקט ייהרסו 128 דירות ישנות במתחם צופית באילת, ובמקומן יוקמו 700 דירות חדשות, שטחי מסחר ומבני ציבור, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת למתחם ● בין היתר יקבלו הדיירים מענק בסך 30 אלף שקל לכל דירה

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

משרד החקלאות רוצה להחליף שם. לא תאמינו כמה זה יעלה לכם

בהחלטת ממשלה שעברה היום הוחלט לשנות את שמו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי" ● עפ"י בדיקה שערכה התנועה לאיכות השלטון, עלות שינוי שם המשרד צפויה להגיע לסכום של 1.5-2 מיליון שקל

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פניות הציבור: איזה בנק מטפל בתלונות הכי מהר ואיפה תחכו הכי הרבה?

דוח שפרסם בנק ישראל חושף כי בשנים 2022-2023, כ-130 אלף לקוחות קיבלו החזר מהבנקים, בסכום כולל של 33 מיליון שקל ● מבין כלל התלונות המגיעות לפיקוח על הבנקים, כ-30% נמצאו מוצדקות ● ואיזה לקוחות בנק הכי מרוצים?

הקריה למחקר גרעיני בנגב / צילום: Reuters

דיווח: ישראל השקיעה ב-2023 יותר ממיליארד דולר בנשק גרעיני

לפי התנועה הבינלאומית להשמדת נשק גרעיני (ICAN), ישראל השקיעה בשנת 2023 כ-1.1 מיליארד דולר בנשק גרעיני - מעט יותר מפקיסטן וקוריאה הצפונית ● השיאנית העולמית היא ארה"ב, שהיקף ההשקעה שלה בנשק גרעיני בשנה שעברה גדול יותר משל כל המדינות בעלות ארסנל גרעיני גם יחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע

ממלאים טופסי לוטו. העלייה בשביעות הרצון ניכרת גם אחרי עשור לזכייה / צילום: שלומי יוסף

המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים?

75 אלף דולר בשנה - זה המספר שננקב בעבר כשכר האולטימטיבי לאזרח אמריקאי, אלא שמחקרים חדשים מטילים בו ספק ● כלכלנים משערים שהוא פופולרי כי הוא נראה בהישג יד: "אנשים אוהבים לחשוב שהעשירים מאוד לא נהנים עד כדי כך מהעושר שלהם"

נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס / צילום: Armis

הם נפגשו בטכניון והחליטו להקים חברה. היום היא שווה מיליארדים

אחרי ניסיון כושל להקים סטארט-אפ פינטק, נדיר יזרעאל לא התייאש והקים את חברת הסייבר ארמיס, שקצב ההכנסות השנתי שלה כבר חצה את רף 200 מיליון הדולר ● החלום שלו הוא לבנות אימפריה כחול-לבן, אבל בינתיים הוא מזהיר: "בישראל לא חוששים מספיק ממתקפת סייבר כוללת. צריך להיערך כדי שלא יקרה כאן 7 באוקטובר של הסייבר" ● שיחה קצרה עם נדיר יזרעאל, ממייסדי ארמיס

עופר גלבוע / צילום: שלומי יוסף

עופר גלבוע רכש חברת תעופה שעמדה בפני פשיטת רגל. היום היא שווה כמיליארד דולר

את חברת ק.א.ל הכושלת רכש גלבוע, לשעבר בכיר בענף הטקסטיל, תמורת כ־10 מיליון דולר בלבד: "הייתי המשוגע היחיד שהסכים לקנות חברה עם מטוס אחד, שנותר לו חודש לטוס" ● לאחר שהקורונה והאיום החות'י הזניקו את מחירי התובלה האווירית, היא נמצאת במקום שונה לגמרי עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בשנה ורווחיות גבוהה, הנובעת מהתמחות בהטסת מטענים מיוחדים

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

טלי בן  עובדיה / צילום: תמר מצפי

פחות משנה מהקמתו: טלי בן עובדיה עוזבת את מיזם רלוונט של ניר צוק

"אחרי לא מעט לבטים החלטתי שהגיע זמן פרידה", כתבה בן עובדיה בהודעה לעובדים ● גם מרב בטיטו סיימה את העסקתה במיזם רלוונט לאחרונה, וגם כמה תוכניות שתוכננו לעלות שלא קרו בסופו של דבר ●  מי שכרגע מובילים את הפרויקט אלו מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעבר מנכ"ל ערוץ 10 ושילה דה בר, לשעבר עורך ידיעות אחרונות

אל''מ במיל' שי קרמונה / צילום: דוברות מתפ''ש

המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"

שי קרמונה, מנכ"ל זכיינית KFC ישראל, משרת מאז אוקטובר במילואים כנציג מפקדת התיאום והקישור לעזה ● בטור מיוחד לגלובס הוא משתף באתגרים ובקשיים, ומסביר מה גורם לו להמשיך ● ישראל מתגייסת

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף