גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית: האופק העגום של ילדי ישראל

מימון המלחמה שייפול על כתפיהם, הקרע החברתי שגורם לכולנו להפסיד והתנפצות החלום על ביטחון של ממש: 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא ישלמו על הכל, וביוקר ● המוצא הוא שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה

ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ
ילדים חוצים את הכביש בירושלים. יצאו מהבית באוגוסט? / צילום: רפי קוץ

טקס סיום בית הספר היסודי של הבן הקטן שלי נערך השבוע. ראש העיר, אותה העיר שכולם אוהבים להקניט שכלל איננה קיימת, אמר בגאווה ש"הילדים הללו הם דור העתיד", וגרם לי ובוודאי לעוד רבים אחרים לתהות לאיזה עתיד בכלל מובילים אותם. זו פעם ראשונה מזה שנות דור שאנחנו לא מייחלים שיהיה להם טוב יותר משהיה לנו (בהכללה כמובן), כמו שאנחנו נהנינו מרווחה ומביטחון אישי ולאומי גדולים יותר מהדור שלפנינו, אלא בעיקר מתפללים ומקווים שהקטנים הללו יתבגרו ויחזיקו מעמד. שיהיה להם טוב כמו שהיה פה עד לאחרונה. רק לא גרוע יותר.

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך
המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת
ההכנסות יגדלו, הביטחון האנרגטי יצטמצם: יצוא הגז בדרך להתרחב

זו לא פסימיות (או מרמור - נקדים את הטוקבקיסט הראשון), אלא יותר ריאליזם מפוקח. כמאמר הבדיחה העצובה, "לפעמים פסימי הוא אופטימי עם ניסיון". בכל אספקט שתבחרו, כלכלית, חברתית, ביטחונית וסביבתית, האופק של ילדי ישראל אפור למדי. ואני לא מדבר על בני 18 והלאה, שברור שנכונו להם שנים קשות (תשאלו את שני הילדים הבוגרים שלי, שכבר 8 חודשים מנסים ללמוד ולחיות בין שירות מילואים אחד למשנהו, וכשאין כמעט צעיר או צעירה שלא מכירים קורבנות מלחמה וטבח בני גילם). בדיוק במקביל לטקס בבית הספר, אגב, הכנסת אישרה את הארכת שירות המילואים בעוד שנה.

הכל על גבם

כלכלית, הילדים הללו, שכל כך דאגנו איזה מערכת גב תהיה לילקוט שלהם, סוחבים על הגב הוצאות מלחמה בסך 250 מיליארד שקל. בינתיים. כמעט פעמיים העלות להקמת המטרו התת-קרקעי בגוש דן. ובהינתן שהריבית לא תחזור להיות אפסית בקרוב, מדובר בעלות חוב גבוהה בהרבה. הם יצטרכו לשלם פרוסה אחר פרוסה, במקום שהמיליארדים הללו ילכו לשיפור ולמימון החיים עצמם. איך שלא תסובבו את זה, הילדים הללו ישלמו הרבה יותר מס ויקבלו הרבה פחות שירותים. תוסיפו לזה את המשבר האדיר בתשתיות שאנחנו סוחבים שנים (אפרופו הדיון על אספקת החשמל, שמצטרף למחדל תשתיות התחבורה, התעופה, הביוב ועוד), ואת החובה להשקיע מאות מיליארדים רק כדי ליישר קו עם מדינות העולם.

חברתית, השבטיות הישראלית מידרדרת. אולי ביחד ננצח, אבל בינתיים אנחנו מפסידים כל מגזר לבד. כשהילדים הללו יהיו מבוגרים, רבע או שליש מאזרחי המדינה יהיו חרדים. אם הציבור הזה לא יתגייס בהיקף גדול, אנשיו לא יצטרכו יותר לאיים או לחסום שום כביש במחאה. גם כי יהיה להם כבר כוח פוליטי ענק לעשות ככל העולה על רוחם, ובעיקר כי ממילא לא נצליח לממן את גידול האוכלוסייה בזמן שהמגזר היצרני נשחק, סוחב עוד מגזרים על הגב.

ביטחונית, ברור שהאשליה נגמרה. השעון שהוצב בכיכר המרכזית באיראן בשנת 2017 וספר לאחור את הזמן "להשמדת ישראל" עד ינואר 2040, נראה הרבה פחות כמו קוריוז והרבה יותר כמו תוכנית סדורה. ואפילו לא ברור מה זה אומר מבחינת ישראל עצמה, חוץ מתוספת קבועה ומייאשת של תקציבים עבור מכונות מלחמה, ועם הכרה ברורה שמצלמות לא יספיקו בשמירה על הגדרות והבתים שלנו.

גם על המשבר האקלימי והסביבתי לא ממש צריך להרחיב. ברור שהילדים שלנו יסבלו יותר ביולי אוגוסט, ואפילו לא בטוח שיהיה להם די חשמל או כסף לא לצאת מהמזגן.

ואם צרת רבים מנחמת מישהו, החשש שהגענו לשיא - ומעתה והלאה יהיה פחות בטוח כלכלית, חברתית, סביבתית - משותף כרגע לרבות ממדינות העולם. תחושה כללית שהמערב המפותח איבד כיוון, והרבה כוחות רעים מזהים חולשה.

צריך להתאפס

זו לא קריאה לייאוש, אלא להתאפס על עצמנו בדחיפות ולחזור למסלול הנכון. לא ממש מזמן, היה פה הרבה יותר גרוע. משבר חברתי? חמישה שבועות אחרי האופוריה הגדולה של הכרזת המדינה - בזמן שישראל הייתה בעיצומה של מלחמה קיומית מול אויבים מבחוץ (וגם אז ידעו כולם שרק ביחד ננצח) - יהודים ירו ביהודים מול חופי תל אביב. קצת אחר כך, המלחמה גררה משטר צנע כואב וקשה במיוחד. אבל הבנו שאין ברירה, יצאנו מזה והקמנו מדינה מפוארת. שילוב של הנהגה נחושה וציבור שמתעשת ומבין את גודל השעה. ואם לא בשבילנו, אז עבור 1.1 מיליון הילדים שיוצאים לחופש בשבוע הבא.

כוכבי השבוע

מצוין: ענקיות הטכנולוגיה שמות את הכסף על ישראל

גוגל חתמה השבוע על הסכם שכירות של 20 קומות, שליש ממגדל ToHa‏ שמוקם כעת בכניסה לתל אביב, בעסקה של כמיליארד שקל ל-10 שנים. פייסבוק שכרה לא מזמן 20 קומות במגדל לנדמרק בשרונה, לא רחוק משם. גב ים ממשיכה בהקמת מגדל משרדים בן 30 קומות בהרצליה פיתוח עבור אפל, שכבר שוכרת ממנה עשרות אלפי מ"ר בסביבה. וזו רק רשימה חלקית.

בתוך ים החרמות והדכדוך מסביב, כשבאינספור מדינות מוסתים ומסיתים נגד מדינת ישראל הנמצאת במלחמה קשה וצודקת, והצפון והדרום עדיין סופגים טילים מדי יום, מדובר בבשורות חשובות ומרגשות. ענקיות הטכנולוגיה, שבעצמן מתמודדות מבית עם לא מעט קריאות נגד ישראל, מאמינות בנו אולי יותר ממה שאנחנו מאמינים בעצמנו. זו לא רק הצהרה סמלית שמדינת ישראל פה בשביל להישאר, אלא החלטה לשים על זה מיליארדי דולרים.

בלתי־מספיק: גם כשיעבור החושך, אין מי שידליק את האור

הקרבות בצמרת ענף החשמל כיכבו השבוע. שאול גולדשטיין מנכ"ל נגה, החברה הממשלתית שהוקמה לפני שנתיים וחצי ואחראית לניהול מערכת החשמל, אמר כי "אנחנו לא מוכנים למלחמה אמיתית. אחרי 72 שעות בלי חשמל אי אפשר יהיה לגור כאן". מאז הוא הספיק לחזור בו, מה שלא הפריע לדירקטוריון לדון בהדחתו. שר האנרגיה אלי כהן ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הבהירו שבעצם גולדשטיין הוא הבעיה.

ועזבו את השאלה החשובה מי צודק, נדמה כי הקונטקסט האמיתי במריבה התורנית היא רק עבור דוח המבקר או ועדת החקירה שעוד יגיעו. לא חשוב כמה זמן תהיה פה חלילה עלטה, ועד כמה הסבלנות ואורך הרוח שלנו יחזיקו מעמד, ביום שאחרי נמשיך לראות גלגול האשמות מושלם. מנגה למשרד האנרגיה, ממנה לחברת החשמל, וחוזר חלילה. גם בכל הנוגע לחשמל, הכי נוח כשאין סמכות, אין ראש אחד, וכמובן שאין אשמה.

עוד כתבות

הקריה למחקר גרעיני בנגב / צילום: Reuters

דיווח: ישראל השקיעה ב-2023 יותר ממיליארד דולר בנשק גרעיני

לפי התנועה הבינלאומית להשמדת נשק גרעיני (ICAN), ישראל השקיעה בשנת 2023 כ-1.1 מיליארד דולר בנשק גרעיני - מעט יותר מפקיסטן וקוריאה הצפונית ● השיאנית העולמית היא ארה"ב, שהיקף ההשקעה שלה בנשק גרעיני בשנה שעברה גדול יותר משל כל המדינות בעלות ארסנל גרעיני גם יחד

העבודה ומרצ הגיעו להסכם על איחוד / צילום: יח''צ

העבודה ומרצ מתאחדות, השם החדש: "הדמוקרטים"

מדובר באיחוד מפלגות מלא, ולא ב"בלוק טכני" שאותו כבר ביצעו המפלגות בעבר • הרשימה החדשה תורכב על ידי בחירות מקדימות, אך יובטח בה ייצוג לאנשי מרצ • סקר מנדטים שנערך בחדשות 12 בשבוע שעבר העלה שהמפלגה החדשה צפויה לזכות ל-11 מנדטים

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית ● חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

שרון רביד, מנכ''לית ויריליטי / צילום: מיכל בנדק

המנכ"לית שרוצה לטפל באחת הבעיות שהכי מטרידות גברים

כשמנכ"לית ויריליטי מדיקל, שרון רביד, נדרשה להעביר את מוצר הסקס-טק שלה מהניסויים הקליניים לשלב המסחרי, היא הייתה צריכה להבין איך פונים לגברים עם בעיות בתפקוד המיני ● מה אפשר ללמוד מההצלחה של ויאגרה, ומה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה?

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

משרד החקלאות רוצה להחליף שם. לא תאמינו כמה זה יעלה לכם

בהחלטת ממשלה שעברה היום הוחלט לשנות את שמו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי" ● עפ"י בדיקה שערכה התנועה לאיכות השלטון, עלות שינוי שם המשרד צפויה להגיע לסכום של 1.5-2 מיליון שקל

HJ-8 (''חץ אדום'') / צילום: ויקיפדיה

נחשף טיל הנ"ט הסיני שבו חמאס משתמש נגד צה"ל

בתיעוד חדש מרפיח נחשף סרטון בו חמאס משתמש בטיל נ"ט מונחה מתוצרת סין ● משגר HJ-8L יכול לכלול שני טילים: אחד בעל טווח של 3 ק"מ ואחד גדול יותר ל־4 ק"מ ● טיל הנ"ט המונחה מתווסף לאמצעי לחימה נוספים מתוצרת סין שבהם השתמשו חמאס

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

דן לואב / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה

המיליארדר היהודי דן לואב ידוע כמשקיע אקטיביסט מהדור הישן, שלא מפחד להביע ביקורת ולבצע שינויים דרסטיים ● באמצעות האסטרטגיה הזו, הוא הצליח להגדיל את ההון של קרן הגידור שלו מ־3 מיליון דולר ל־7.7 מיליארד ● איך למרות זאת הוא פספס את מהפכת ה־AI, ומה חלקו במאבק נגד סטודנטים פרו־פלסטיניים?

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

עלייה במספר התיקים בהוצאה לפועל: באיזו עיר מספר החייבים הוא הגבוה ביותר?

מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי בסוף שנת 2023 היו במערכת ההוצאה לפועל 562,996 חייבים - עלייה של 5% לעומת 2022 ● בת ים בולטת עם השיעור הגבוה ביותר של חייבים מבין הערים הגדולות ● אילו ערים נוספות ברשימה?

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

חברת המו"פ הרפואית ורילי תסגור את פעילותה בישראל בתחילת אוקטובר

ורילי, חברת הבת של אלפאבת (החברה האם של גוגל) אשר נוסדה כדי להוציא לפועל פרוייקטים ברמת חדשנות והשפעה גבוהה בתחום הבריאות, הודיעה כי תסגור את מרכז הפיתוח בישראל ● "ההחלטה לא קשורה למלחמה" מסרה החברה לגרדיאן הבריטי ● המרכז מעסיק 25 עובדים בישראל

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן

ברשימה המצטיירת של טוענים פוטנציאליים לכתרו הנשמט של ביידן מופיעים בעיקר מושלי מדינות ● מפתיע לראות את חסרונם של סנאטורים, לפחות בין השמות המוזכרים ביותר

טלי בן  עובדיה / צילום: תמר מצפי

פחות משנה מהקמתו: טלי בן עובדיה עוזבת את מיזם רלוונט של ניר צוק

"אחרי לא מעט לבטים החלטתי שהגיע זמן פרידה", כתבה בן עובדיה בהודעה לעובדים ● גם מרב בטיטו סיימה את העסקתה במיזם רלוונט לאחרונה, וגם כמה תוכניות שתוכננו לעלות שלא קרו בסופו של דבר ●  מי שכרגע מובילים את הפרויקט אלו מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעבר מנכ"ל ערוץ 10 ושילה דה בר, לשעבר עורך ידיעות אחרונות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY

נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד. והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל

מניית קמעונאית הספורט הגדולה בעולם צנחה ב־20% ביום שישי בעקבות תחזית מאכזבת ורשמה את אחד הימים הגרועים בתולדותיה ● הירידות החדות הגיעו גם למניות פוקס והחברה הבת ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל ובמדינות נוספות ● בזמן שנייקי מכירה בחולשתן של חנויות המותג, הראל ויזל מתכנן עשרות סניפים חדשים

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל כך מסובך?

השחיקה של חיילי המילואים מביאה צורך לחפש מקורות נוספים לכוח אדם ● בזמן שרבים מעוניינים להשלים זאת באמצעות גיוס חרדים, אחרים מציעים לגייס בעלי פטור משירות זה ● בפועל, השליטה של צה"ל בנתונים לגביהם לא ברורה, וגם מי שמנסים לחזור ולשרת נתקלים בקשיים ● המשרוקית של גלובס

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת ● אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125 ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

יראו סוף סוף את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך

בעקבות אישור בית המשפט המחוזי, הודיע המנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, כי הוא יוצא בהליך למכירת ארבע קופות מסלוליות ● סנדרוב: "מדובר בצעד שנועד להבטיח לכ-90% מלקוחות סלייס חזרה לפעילות סדירה תחת גוף מנהל מקצועי"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קרן הפנסיה סירבה לשלם לחולה בסרטן. מה קבע ביהמ"ש?

אב הגיש תביעת מזונות לביהמ"ש לענייני משפחה, אך גרושתו טענה כי הוא מחויב בתשלום מזונות ולכן אינו יכול להגיש בקשה כזו ● עיריית אשקלון פיגרה בתשלומים לקרן הפנסיה, והקרן סירבה לשלם קצבה לחולת סרטן ● ואדם שמכר לשותפו בחברה את מניותיו טען להסכמה בע"פ לרכוש אותן בחזרה ● 3 פסקי דין בשבוע