נחשף טיל הנ"ט הסיני שבו חמאס משתמש נגד צה"ל

בתיעוד חדש מרפיח נחשף סרטון בו חמאס משתמש בטיל נ"ט מונחה מתוצרת סין • משגר HJ-8L יכול לכלול שני טילים: אחד בעל טווח של 3 ק"מ ואחד גדול יותר ל־4 ק"מ • טיל הנ"ט המונחה מתווסף לאמצעי לחימה נוספים מתוצרת סין שבהם השתמשו חמאס

HJ-8 (''חץ אדום'') / צילום: ויקיפדיה
HJ-8 (''חץ אדום'') / צילום: ויקיפדיה

חמאס חשפו בתיעוד חדש מרפיח שימוש בטיל נ"ט מונחה מתוצרת סינית HJ-8L ("חץ אדום") נגד נמר"ה של צה"ל, במתקפה שהתבצעה באזור העיר רפיח. באותו סרטון נראית פגיעה של טיל שגרמה לדליקה, ואז קאטרפילר 966G פועל לכיבוי האש.

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל 
שיגור תוך פחות מחצי דקה: 80 אלף טילים ישראליים כבר נמכרו 
● הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין 

טיל הנ"ט HJ-8L הוא חלק ממשפחת טילי HJ-8 הסינית שמיוצרת מאז 1985, כאשר האות L משקפת את המילה "Light" (קל). בדגם ה־L משתמש, למשל, צבא מרוקו, כשאת פיתוחו החלו בעקבות הפקת לקחים ממלחמת האזרחים בבוסניה שנדרש דגם קל יותר.

מתוך הסרטון שפרסם חמאס
 מתוך הסרטון שפרסם חמאס

משגר HJ-8L יכול לכלול שני טילים: אחד בעל טווח של 3 ק"מ ואחד גדול יותר ל־4 ק"מ. בדגמים נוספים משתמשים צבאות מצרים, סוריה ואיחוד האמירויות. בד בבד, כוחות צבא פקיסטן מפעילים את טיל הנ"ט, כשהמדינה אף משתתפת בייצור. טילי HJ-8 הם חלק ממערכת מונחת תיל, שמאפשר למפעיל להורות לטיל על תיקוני מסלול תוך כדי מעופו. היתרון של דגם ה־L הוא שמערכות מיקרו־אלקטרוניקה במערכת בקרת האש וחומרים נוספים מאפשרים להפחית את משקלו ל־22.5 ק"ג.

בדומה למערכות סיניות נוספות, מערכת HJ-8 כוללת רכיבים מתוצרת מערבית ולפחות חלק ממנה נוצר באמצעות הנדסה הפוכה. קרי, תהליך שבו מצליחים לשים ידיים על אמצעי, מומחים מנתחים לעומק את מרכיביו - ואז מייצרים אחד מחודש בהליך סדרתי. לפי מומחים, החצובה הועתקה ממערכת טאו האמריקאית, מערכת המעקב מ"מילאן" הצרפתי־גרמני והטיל עצמו "סווינגפייר" הבריטי.

טיל הנ"ט המונחה מתווסף לאמצעי לחימה נוספים מתוצרת סין שבהם השתמשו חמאס, כך לפי הטלגרף. העיתון הבריטי דיווח על חשש כי הממשל בבייג'ינג סיפק באופן מודע אמל"ח לחמאס, כולל רובי סער QBZ ומטולי רימונים אוטומטיים. מי שכנראה לכל הפחות אימנה את מחבלי חמאס על אותם אמצעים היא איראן. מצבורי האמל"ח מתוצרת סין הפתיעה את ישראל, ובכיר במודיעין הישראלי אמר לטלגרף כי "אלה אמצעי לחימה ותקשורת ברמה הגבוהה ביותר".