גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley
ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

אילו ג'ו ביידן היה קורס בוויכוח טלוויזיה בשידור חי, נניח, לפני שישה חודשים - אין כל ספק שמועמדותו לנשיאות הייתה מסתיימת בו בלילה. זה היה קורה באופן פשוט מאוד: מקורות המימון שלו היו מסתתמים.

יואב קרני, פרשנות | פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ
יואב קרני, פרשנות | שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם
השבוע בעולם | ג'סטין מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

מזה שנים, היכולת המוכחת לגייס תרומות מתוארת כשוות ערך של סיבוב ראשון בתהליך הבחירות המקדימות לנשיאות. כמה מן הטוענים הפוטנציאליים הטובים ביותר לנשיאות נשרו מן המרוץ בגלל כסף, עוד לפני שהגיעו אל סיבוב ההצבעה הראשון.

ג'ו ביידן עצמו התנסה בזה ב-1987, כאשר ניסה את כוחו בפעם הראשונה. אז, מסע הבחירות שלו התנפץ לרסיסים לאחר שהואשם בגניבה ספרותית: הוא נשא נאום שהועתק כמעט במלואו מזה של פוליטיקאי בריטי.

אבל קל מאוד לאבד מימון בשדה צפוף. עוד שבעה דמוקרטים התמודדו אז, ותורמים לא התקשו להעתיק את נאמנותם. הפעם, הפסקת התרומות למועמד היחיד, שהוא גם נשיא הרפובליקה, היא אקט של מרד. הסבירות של מרד בקנה מידה כזה היא תמיד נמוכה, אם מפני שמרד מבטא חוסר נאמנות ואם מפני שתוצאותיו מי ישורן.

אף על פי כן, אחד המהלכים הראשונים של אנשי הנשיא בשעות שלאחר השפלתו בוויכוח עם דונלד טראמפ, היה פגישה לא פורמלית עם תורמים בולטים.

בריחת תורמים מן הנשיא לא הייתה מרוקנת מייד את קופתו. הוא אסף הרבה מאוד כסף בחודשים האחרונים. אבל היא הייתה מבשרת רעות. סרטוני תחינה של הנשיא ושל סגניתו לתרומות נוספות נראים ברשתות ללא הרף. הסטטיסטיקה של התרומות חשובה לא פחות מן התרומות עצמן. ככל שהן גבוהות יותר, כך גוברת תנופת המועמד. תרומות הן תחליף לסקרי דעת קהל; וכן, תרומות מעודדות תרומות נוספות.

103 סיבובי הצבעה

החלפת המועמד ביידן לא תהיה פשוטה, אבל היא תהיה הרבה יותר פשוטה אם הוא עצמו יודיע על פרישתו. ועידת המפלגה הדמוקרטית, שעמדה להעניק תוקף פורמלי למועמדותו, מתכנסת ב-19 באוגוסט בשיקאגו.

אילו הודיע עכשיו שהוא פורש, הייתה יכולה להיפתח מערכת בחירות כלשהי: כמובן, לא 50 סיבובים של בחירות מקדימות בכל מדינה, זה פשוט לא מעשי - אבל עצרות בחירות, ויכוחי טלוויזיה, ראיונות עיתונאיים ונשפי התרמה היו יכולים אז להיערך בקצב מסחרר. הייתה מצטיירת תמונה ברורה יותר לקראת הוועידה.

המכניזם של הוועידה הוא פשוט: הצירים נקראים להתחיל להצביע ביום השלישי שלה. מאז 1956, לא היו הפתעות. המועמד נבחר, או נבחרה (פעם אחת), בסיבוב ההצבעה הראשון, על יסוד התחייבותם המוקדמת של הצירים. זה תמיד היה קצת מאכזב, מפני שכך ניטל מן הוועידה הנופך של התמודדות ספורט, שהייתה לפנים לחם חוקה. בוועידה דמוקרטית אחת, בדיוק לפני מאה שנה, בחירת המועמד הצריכה 103 סיבובי הצבעה. אבל זה היה לפני שהתפשט השימוש בבחירות מקדימות, ולפני שהצירים התחילו להתחייב מראש על הצבעתם.

השאלה העיקרית עכשיו היא איזה תוקף יש להתחייבות הצירים. האומנם היא שקולה כנגד חוזה משפטי? האם אפשר להכריח ציר לעמוד בדיבורו? האם אפשר לתבוע אותו/אותה לדין? התשובה לא ברורה. אבוי למפלגה הדמוקרטית, אם היא תגיע לשיקאגו מבלי להקדים וליישב את המחלוקת הנוהלית הזו. או אז, היא תהפוך לזירת התגוששות, שתבטיח אומנם צפיית-שיא בטלוויזיה ובמדיה החברתית, אבל גם תשים אותה ללעג.

״האם ביידן יכול להתאושש?״, שואל עיתון בניו ג׳רזי

ממילא, התקוממות נגד ביידן מדורגת פחות או יותר במקום האחרון בסולם העדיפויות של המפלגה. עצם התוהו־ובוהו הוודאי אם יהיה ניסיון מרד, מבטיח שלא יהיה ניסיון כזה - על כל פנים, לא בממדים שיוכלו לגזול את הרוב מן הנשיא. הוא יכול לאבד אלף צירים מבלי לאבד את הרוב.

מוזכרת, אגב, גם האפשרות שהוא יוותר על התמודדות רק לאחר הוועידה, אבל זו תהיה אופציה משונה; היא תגזול מן המועמד הסופי של המפלגה את ההזדמנות להציג את עצמו או את עצמה בפני הבוחרים, באמצעות השידור החי של דיוני הוועידה. היא תמנע ממנו/ממנה את ים הבלונים הצבעוניים ותרועת החצוצרות. ויתור על הדרמה הזו יהיה שקול כנגד כיבוי אור במעמד שיא של הצגת תיאטרון.

מה אמר אבא של ג'ו

בשעות הראשונות שלאחר הוויכוח, במוצאי יום חמישי שעבר, התפשטה כמעט־ודאות שהנשיא מחוסל. היא נוצרה והוזנה בדיוני הפרשנים בערוצי הטלוויזיה. מרשימה הייתה תמימות הדעים בין דמוקרטים לרפובליקאים, שביידן נחל תבוסה שאין ממנה חזרה. בתוך שניות שמענו על "פאניקה".

טום פרידמן, סוכן המכירות העצמי המזהיר ביותר בעיתונות האמריקאית, הודיע שהוא מירר בבכי בחדר בבית מלון בליסבון, כאשר צפה לבדו בהתמוטטות ידידו רב־השנים ג'ו. הגיגיו התפשטו על פני המדיה החברתית והלא־חברתית במהירות של טיל היפר־סוני.

אבל למחרת, מפיקי מופע האימים של ג'ו ביידן, האנשים ששלחו אותו לעימות הרה־האסון עם טראמפ, התחילו לביים את הפרק הבא. ג'ו הופיע בפני קהל מעריצים בצפון קרוליינה, וציטט את אביו, באומרו: "השאלה היא לא כמה פעמים מפילים אותך, אלא באיזו מהירות אתה קם על רגליך". נו, באמת. אבא אומנם חי עד גיל 86, אבל הוא התכוון לנערים הנופלים בתגרה בחצר בית הספר, לא לישישים מופלגים המנסים ללכת מכות בגיל 81.

״חיוך של כאב״, מכריז טבלואיד ניו-יורקי

והוא הוסיף: "אני אינני איש צעיר. אני אינני הולך בקלות שבה נהגתי ללכת. אינני מדבר בבהירות שבה נהגתי לדבר. אינני מתווכח כפי שנהגתי להתווכח. אבל אני יודע מה שאני יודע: אני יודע איך להגיד את האמת".

הווידיאו הזה התרוצץ ב-48 השעות הבאות בכל פינות המדיה החברתית. מצוין. קולע למטרה. חוץ מזה שהוא מעורר את השאלה: מדוע אינך הולך באותה קלות, מדוע אינך מדבר באותה בהירות, מדוע אינך מתווכח באותו האופן? תשובה: כי אתה איש זקן, ואתה שוקע והולך, ושליטתך העצמית פוחתת. ומי לידינו יתקע שאף כי אתה מתקשה ללכת, ומתקשה לסיים משפט, ומתקשה לפתח רעיון ומתבלבל, הנה עלינו להאמין לך שאתה נמצא במיטבך האינטלקטואלי, ואתה יכול לנהל את ארה"ב עוד ארבע שנים, במלוא האנרגיה הנחוצה למנכ"לות התאגיד הגדול ביותר של כל הזמנים.

מורין דאוד, בעלת טור חדה כתער בעיתון ה"ניו יורק טיימס", שהתחילה לסקור את הפוליטיקה האמריקאית לפני חצי מאה, כתבה למחרת קריסתו של ביידן: "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו. הוא מוקף בעוזרים אופורטוניסטים. הוא יצר מציאות מעוותת, המניאה אותנו מלהאמין במה שראינו במו עינינו. יהירותו מעוררת חימה. הוא אומר שהוא עושה את זה למעננו, אבל לאמיתו של דבר, הוא עושה את זה למען עצמו".

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך. אכן, אנחנו חיים בזמנים עוצרי נשימה.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

איור: Shutterstock

קיבלתם דירה בירושה? האם היא תחולק עם בן הזוג במקרה של גירושים

בית המשפט המחוזי קבע כי אף שהדירה ניתנה בירושה לבעל, היא תיכלל במסגרת איזון המשאבים הכולל ותחולק לשני בני הזוג, בין היתר כיוון ששימשה למגורי הצדדים במשך 18 שנים

החוסכים בישראל יוגבלו בהשקעתם לנאסד''ק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק

היום זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

היום תחל הרפורמה במסלולי החיסכון שנועדה לעשות סדר בפנסיות של הציבור ● אילו אפשרויות השקעה חדשות היא פותחת, כיצד יושפעו ממנה מי שנצמדו למדד מניות הטכנולוגיה האמריקאי, שעלה ב־15% רק מתחילת מאי, וכיצד עשויים הגופים המנהלים את כספי הציבור לעקוף את המגבלה?

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

מנכ"ל בנק הפועלים היוצא השתתף היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ושל שוק הנדל"ן ● "המשקיעים בשוק ההון מצפים להכוונה מצד המדינה ולשינוי בסדר העדיפויות הלאומי ולשינוי בתקציב"

מארין לה פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole

רעידת אדמה באירופה: הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט מלמדות כי הציבור אמר לא לרפורמות, בהן העלאת גיל הפרישה, והוא בעיקר הצביע בעד סגירת גבולות ומדיניות של אנטי-הגירה ● איך יושפעו היהודים בצרפת, ומה יהיו ההשלכות על אירופה כולה?

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט בעל השליטה בקבוצה תתברר

נדחתה בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטול למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו על ידי נאמני חברת הבת שגייסה סכום של 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

דירה בהנחה

אובדן הכנסות המדינה בעקבות תוכניות ההנחה לדירות: 27 מיליארד שקל

על פי הדוחות הכספיים של המדינה לשנת 2023, ההכנסות מקרקעות בכלל תוכניות הסבסוד הממשלתיות הסתכמו ב־32 מיליארד שקל • מתוך כ־197 אלף דירות, שיווקן של 37% נכשל

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman

הדד-ליין של החשכ"ל לחרדים פקע: כך ייראה השינוי הדרמטי ברשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה

היום פקע האולטימטום של החשכ"ל יהלי רוטנברג לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת חשבות האוצר מתוך המוסדות ● בחשכ"ל יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש, והן יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום חשבות האוצר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; התשואות על האג"ח הממשלתיות זינקו

מדד נאסד"ק ננעל עם עליה של 0.6% ● נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%" ● טבע תחת חקירה של ה-FTC

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

המחליף של אהרון ברק בבית הדין בהאג: פרופסור רון שפירא

הותר לפרסום: רס"ל (מיל') יהודה גטו נפל במהלך פעילות מבצעית במחנה הפליטים נור א-שמס ● נתניהו: "מתקדמים לסיום שלב חיסול צבא חמאס" ● בלינקן: "כל העולם תומך בהצעה האמריקנית לעסקת חטופים, חוץ מגורם אחד - חמאס" ● ישראל שחררה את מנהל בית החולים שיפא ● עדכונים שוטפים

אחות בתחנת אחיות בבית חולים / צילום: Shutterstock, Andrey Popov

בפעם השנייה: טעויות במערכת ניהול תיקי המטופלים של בתי החולים

בעקבות התקלה במערכת קמיליון של בתי החולים, נרשמה העתקה שגויה של מידע קליני של חלק מהמאושפזים - סוג דם, אבחנות ופרוצדורות ● כרגע משרד הבריאות אינו ממליץ למטופלים על פעולה כלשהי

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

במקום דובאי ואיסטנבול: היעדים המפתיעים שישראלים מגיעים אליהם יותר

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח-האדם של החברה

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר, בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1%

מדד קוספי יורד ב-0.9% ● הין היפני ירד לשפל חדש מול הדולר, 161.8 ין לדולר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Leo Correa

חייל האוויר תקף מטרות מהן בוצעו אתמול שיגורים לעוטף עזה

יהודה גטו, בן 22 מפרדס חנה-כרכור, נפל בפעילות מבצעית ● החות'ים טוענים שתקפנו ארבע ספינות • בכיר במשמרות המהפכה נפגש עם משפחות מחבלי חמאס • אזעקות הופעלו בגורנות הגליל וגורן • צה"ל השמיד אתר ייצור רקטות של הג'יהאד האסלאמי • עדכונים בולטים

טלי בן עובדיה (רלוונט), מירי מיכאלי ( i24news), יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (חדשות 13) / צילומים: כפיר זיו,  יורי סקוירסקי, איל יצהר, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים

מה עומד מאחורי שורת המהלכים המתרחשים כעת במפת התקשורת הישראלית: המינוי של יוליה שמאלוב–ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 והמאבק החריף עם העובדים, לוח השידורים החדש של ערוץ i24NEWS בעברית, וההחלטה של רלוונט להתמקד בדיגיטל