גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה
מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

 

מאז מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר נרשמה עלייה של כ־120% בפניות סטודנטים ואנשי צוות אקדמי ברחבי הארץ לטיפול נפשי. באופן צפוי, העלייה הגבוהה ביותר במספר הפניות נרשמה במוסדות האקדמיים בדרום, כ־600%. 

ישראל מתגייסת | פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש
ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה

בין היתר מדובר בסטודנטים מילואימניקים שחווים קושי לחזור לספסל הלימודים לנהל שגרה יומיומית ולשמור על ריכוז; נשות מילואימניקים שלא עומדות בעומס; קהילת שורדי הנובה; מפונים שנמצאים בתנאי חוסר ודאות קשים; וסטודנטים וסגל במעגל שני או שלישי לפצועים, הרוגים וחטופים.

בסך־הכול, כחמישית מכלל הסטודנטים וחברי הסגל בארץ חוו פגיעה וטראומה במלחמה ופנו לטיפול נפשי - כך עולה מנתוני הקואליציה הישראלית לטראומה, שנאספו מ־22 מוסדות אקדמיים, ממכללת ספיר בדרום ועד מכללת תל חי בצפון.

הנתונים נחשפו במפגש ראשון מסוגו של פורום תוכנית "חוסן לאקדמיה", בניהולה של הקואליציה הישראלית לטראומה. התוכנית - ביוזמת ובתמיכת קרן רוטשילד, התאחדות הסטודנטים, קרן גרוס, קרן עזריאלי וה־JFNA - נועדה להתאים למוסדות האקדמיים את מודל מרכזי החוסן הפועל ברשויות המקומיות.

בין המוסדות האקדמיים המשתתפים במיזם נמנים אוניברסיטת חיפה, הטכניון, אוניברסיטת אריאל, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, אקדמית תל אביב־יפו, רופין, סמינר הקיבוצים, מכללת אשקלון, גליל מערבי ועוד.

תרבות של חוסן

התוכנית מזהה את המצוקות, מסייעת בחיזוק החוסן האישי והחברתי של הסטודנטים והסגלים, ומכינה אותם למצבי חירום ולמצבי אי ודאות עתידיים. במפגש דובר גם על "תרבות של חוסן" במסלולי הלימוד, כך שהסגל האקדמי והמנהלי יידע לזהות סטודנטים וסגל במצוקה, ולסטודנטים יינתנו כלים לסייע אחד לשני ולעצמם. חלקם אף ישמשו כ"שגרירי חוסן" במוסד האקדמי.

לדברי מיכל אלרן אלון, מנהלת תוכנית חוסן לאקדמיה, "הבנו שנדרש לא רק לייצר מוכנות לעיתות חירום, אלא גם להעמיק את החקר ושיתופי־הפעולה בתחומים הרלוונטיים. הכרחי שהאקדמיה תהיה שותפה בבניית המענים להתמודדות עם טראומה, לקראת אתגרי העתיד.

"בתוכנית אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי הנורות האדומות, וכיצד לנהל שיחה עם אדם שבמצוקה. לדוגמה, אנחנו מקיימים הכשרה שמדמה מוקד טלפוני לפניות, כדי לתת כלים לניהול שיחה רגישה עם אדם במצוקה. הכשרה נוספת היא לשומרים בשערים של המוסדות האקדמיים, לזיהוי מצב של חרדה של סטודנטים וסגל שרוצים להיכנס, וכיצד לתת מענה".

האם הופקו לקחים מהמלחמה בדרום, למקרה שתפרוץ מלחמה בצפון?
"הלקח המרכזי הוא שיש חשיבות גדולה בהיערכות ומוכנות המוסד לחירום. ראינו שבמוסדות בהם קיים נוהל חירום, והפונקציות הרלוונטיות במוסד ידעו את תפקידן - היה קל יותר באופן יחסי לצלוח את אירועי ה־7 באוקטובר. עוד לקח חשוב שעלה הוא החשיבות של תקשורת טובה והנגשת מידע בין המוסד, הסטודנטים והסגל, תוך שימוש נכון בערוצים הקיימים".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע יוזמת מסעות חוסן ל-210 בני נוער מיישובי קו העימות בצפון, שישהו ארבעה ימים בטבע הישראלי. המסע נבנה יחד עם מומחים מתחום החינוך, וכולל טיולים ופעילויות שפותחו במיוחד כדי לאפשר להתגבר על הטראומות שעברו בני הנוער, כמו גם לפתח חוסן נפשי.

בכל מסע יקחו חלק 35 בני נוער, הוא יכלול לינה ויתקיים בשיתוף מערכת החינוך הפורמלית. באמצעות השהות הטבע והניתוק מחיי היומיום יתאפשר להם להתמקד בעצמם ובחוויה שיעברו. בנוסף, הם יעברו סדנה לצילום דוקומנטרי בווידאו, בהנחיית היוצר הדוקומנטרי עטור ד"ר אוהד אופז. יעד הגיוס ליוזמה הוא 180 אלף שקל.

לתרומות: t.ly/SM2hc

המרכז לחיילים בודדים

תא"ל במיל' עמית אדרי, יו"ר העמותה לחיילים בודדים על שם מייקל לוין ז"ל, סא"ל במיל' ליאורה רובינשטיין מנכ"לית העמותה, והנשיאה הטרייה שלה דרורית ניצני, קיימו בגני יהודה אירוע שכל הכנסותיו תרומה לעמותה ולחיילים הבודדים. בסך־הכול נתרמו באירוע מאות אלפי שקלים.

ערב תרומה למרכז לחיילים בודדים לזיכרו של מייקל לוין זל- מימין נועם תיבון, יאיר ניצני, הראל ויזל / צילום: ניר פקין

הערב, בסימן חזרת החטופים והחיילים בשלום לביתם, כלל שירה בציבור בהובלת עינת שרוף. על החלק האמנותי הופקד יאיר ניצני, ובין היתר השתתפו בו דני בסן וצוף פילוסוף (חבריו ל"תיסלם"), אלון אולארצ'יק, מופע הארנבות של דוקטור קספר, גיא מזיג, שימי תבורי ועוד.

בין המוזמנים שהגיעו לתרום נמנים בעלי קבוצת פוקס הראל ויזל, האלוף במיל' נועם תיבון, מריוס נכט ובת זוגו שני פרידן, דני טוקטלי, יובל גביש, מיכאלה ברקו ורון צוקרמן, איתן יוחננוף, קובי אלכסנדר, ירון משורר, מודי כידון, אייל חומסקי, פרופ' עינת אבן ספיר, פרופ' אייל גור ועוד.

המסלול האקדמי המכללה למינהל

בקליניקה לזקנה, טכנולוגיה וזכויות אדם בפקולטה למשפטים של מסלול האקדמי המכללה למינהל פעלו בחודשים האחרונים למפות ולהנגיש לקהל המבוגר - ולאנשי מקצוע העוסקים בגיל השלישי - את זכויותיהם במזמן המלחמה.

בין היתר, מדובר בהנגשת זכויות בנושא בריאות הגוף והנפש, קבלת קצבת סיעוד בכסף במקום בשירות, מענה לבני הגיל השלישי שהוצאו לחל"ת, תוספת מימון לבני הגיל השלישי שהינם שכולים, הנחות לבעלי עסקים מעל גיל 60 והטבות בנושאי מס רכוש.

ליצירת קשר עם הקליניקה לסיוע משפטי: nimrodgo@colman.ac.il

Wix ו-Elevation

במסגרת פרויקט "אמץ דרום" של חברת Wix, התומכת בתושבי הדרום בפעילויות תעסוקה וחינוך, הושקה לאחרונה תוכנית "בונים עתיד" עם חברת Elevation, המתמחה בהכשרות לתפקידים בהייטק.

התוכנית מפגישה בין תושבי הנגב המערבי, שעוברים הכשרה מקצועית לבניית אתרים ועסקים אונליין, לבין בעלי עסקים מהדרום. המטרה: להקנות למשתתפי הקורס ידע שיהפוך אותם לבוני אתרים בעתיד, בין אם כעיסוק עיקרי או כהכנסה צדדית, וכהתנסות מעשית, לתת להם לבנות אתר חדש ומשודרג לבעלי העסקים, על מנת לסייע להם לבנות נכסים מניבים ולעזור בפעילות העסקית שנפגעה.

התוכנית צפויה להסתיים במהלך חודש יולי, ובימים אלו נבדקת האפשרות להקים מחזור נוסף. במקביל מקיימת אלביישן תוכניות נוספות למפונים - מהן ניתן להתרשם באתר החברה.

עוד כתבות

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות במסחר באירופה; מדד קאק מזנק ב-1.6%

ירידות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● טסלה מזנקת בטרום מסחר בכ-3% ● הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: העולם מנתח את השפעות הידוק היחסים הביטחוניים בין רוסיה לאיראן על ישראל, טורקיה משליכה את האחריות על פרשת אי־תדלוק מטוס אל על באנטליה על הטייס, ובלבנון מיואשים משיבושי ה־GPS שמובילים לפקקי תנועה קשים בביירות • כותרות העיתונים בעולם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מירי דווידוביץ', באדיבות Start-Up Nation Central

התאוששות בהייטק? סימני השאלה שמעלה חברת המחקר על הנתונים המעודדים

לאחר שבתחילת השבוע התפרסמו נתונים מעודדים לגבי מצב הגיוסים של חברות הייטק ישראליות - מחקר חדש שופך מים צוננים על האופטימיות ● סכום הגיוס ברבעון השני של 2024 אכן עלה - אך רובו הושג ע"י מספר קטן של חברות ● עוד מגלה מכון המחקר כי מספר המשקיעים בהייטק הישראלי הולך ופוחת במידה דרמטית

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה" מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם