גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד, והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל

מניית קמעונאית הספורט הגדולה בעולם צנחה ב־20% ביום שישי בעקבות תחזית מאכזבת ורשמה את אחד הימים הגרועים בתולדותיה ● הירידות החדות הגיעו גם למניות פוקס והחברה־הבת ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל ובמדינות נוספות ● בזמן שנייקי מכירה בחולשתן של חנויות המותג, הראל ויזל מתכנן עשרות סניפים חדשים

סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY
סניף של נייקי / צילום: Reuters, JONATHAN CHERRY

סוף השבוע האחרון היה אחד הגרועים בתולדותיה של נייקי. קמעונאית הספורט הגדולה בעולם דיווחה ביום שישי על ירידה צפויה של כ־10% בהכנסותיה ברבעון הראשון של שנת 2025 לעומת השנה הנוכחית, והורידה את תחזית המכירות לשנת 2025 כולה.

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה 
האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט?

התגובה של המשקיעים הייתה מיידית - מניית נייקי  צללה ב־20% ביום אחד, מה שמגלם מחיקת שווי של 27 מיליארד דולר בתוך שעות. מדובר ביום הגרוע ביותר של נייקי מאז 2001, והוא גרר אחריו גם מגמה שלילית בקרב קמעונאיות אחרות בתחום, בהן פוט לוקר ולולולמון.

הירידות האלה לא מגיעות בהפתעה מוחלטת. למעשה כבר חודשים ארוכים שנייקי סובלת מחולשה במכירות. כבר ברבעון הראשון של השנה ציינו בנייקי כי החברה צופה ירידה חד־ספרתית בהכנסות במחצית הראשונה של 2025.

בניסיון להתאושש, נייקי הכריזה בדצמבר 2023 על תוכנית רה־ארגון במטרה להפחית עלויות בכ־2 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, ובהמשך הודיעה גם על פיטורים של אלפי עובדים. אבל נראה שזה לא עזר לרכוש מחדש את אמון המשקיעים, ומתחילת השנה מניית נייקי משלימה ירידה של כמעט 30%.

מה גורם לצניחה במניית נייקי, מה הסיכוי שלה להתאושש, ואיך היא משפיעה על ענקית האופנה מישראל, קבוצת פוקס של הראל ויזל? 

האנליסטים לא מאמינים להנהלה?

לפני שנים בודדות, נייקי הכריזה על שינוי אסטרטגי. במקום לשווק את המוצרים שלה בנקודות מכירה, היא תתמקד בחנויות בלעדיות של המותג. את המהלך הוביל ג'ון דונהיו, שמונה למנכ"ל נייקי ב־2020. כעת, משהתברר כי המכירות בחנויות המותג ירדו משמעותית, בנייקי מסמנים שינוי כיוון וחזרה למודל של שיווק ומכירה דרך חנויות תיווך.

ה"זיגזג" באסטרטגיה העסקית של נייקי ערער את האמון של אנליסטים רבים במניה. כך, האנליסטים של מורגן סטנלי וסטיפל הורידו את מחיר היעד שלהם למניית נייקי וביקרו את הנהלת החברה. ג'ים דאפי, אנליסט סטיפל, אמר כי "אנחנו רואים אתגר באמינות ההנהלה".

ניל סונדרס מ־GlobalData Retail אמר ל־BBC במהלך סוף השבוע כי "ישנה תחושה שנייקי פשוט לא מספיק חדשנית. היא לא השקיעה מספיק בשיווק ולא סיפרה מספיק סיפורים סביב המוצרים שלה". הוא הוסיף כי האסטרטגיה שהתמקדה במכירת המוצרים בחנויות הייעודיות של נייקי ובאתר ובמקביל לצמצם את המכירות באמצעות זכיינים וסיטונאים, פגעה קשות במכירות. לכל הגורמים האלה אפשר להוסיף את החולשה במכירות בסין ואת הסביבה המאקרו־כלכלית, האינפלציה והעלאות הריבית, שפגעו בהכנסה הפנויה של רבים ברחבי העולם ובצריכת המותרות.

לפי אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון, "התחרות מאוד קשה, ונייקי אינה מצליחה להביא חדשנות גם בתחום האופנה וגם בתחום הספורט. השינוי האסטרטגי שעליו הודיעה נייקי לפני כמה שנים, במסגרתו התמקדה בהפצה הישירה לצרכנים, לא הוכיח את עצמו, וכעת החליטו להחזיר חלק מהפוקוס למפיצים".

אלון וינפרס, מנכ"ל ובעלים של חברת המיתוג והשיווק Weinpress Marketing, מעריך כי אחת הסיבות לירידה בהכנסות של נייקי ולתחזיות השליליות היא שהחברה מפסידה נתחי שוק לשחקניות נישה קטנות מסין, כמו Hoka ו־On שמתמקדות בקטגוריית נעלי הריצה והלייף סטייל. "זה קרב שהרבה חברות גדולות מכירות. כשמגיע מותג נישה שמזנב בהם כי הוא מתמחה במשהו אחד, הוא יותר ממוקד שיווקית, ולכן קל לו מיתוגית למצב את עצמו כהכי טוב בקטגוריה שלו".

להערכתו, "אני מבין שנייקי מתייחסת לתקופה הקרובה כתקופת מעבר שבמהלכה היא עושה את ההתאמות הנדרשות. היא מורידה מהמדף דגמים מיושנים והחלה לעסוק בהשקה של ליין חדש של נעלי ריצה עם סוליות מיוחדות, וכמו שאנחנו מכירים את נייקי, בטח גם תחל בשיווק ופרסום מאוד ממוקדים לקהילה זאת, כדי לשכנע את העוסקות והעוסקים בריצה שהיא הכי טובה גם בקטגוריה הזאת. ובואו לא נשכח שבסופו של יום זאת נייקי, ויש לה יכולות להביא חדשנות שלמותגים קטנים קשה להתחרות בה".

המשבר מחלחל לקבוצת פוקס

הצניחה במניית נייקי מחלחלת גם לישראל - דרך קבוצת האופנה פוקס ובעיקר החברה־הבת שלה ריטיילורס. הקבוצה שמוביל הראל ויזל מפעילה עשרות חנויות של מותג הספורט נייקי בארץ ובחו"ל, והיא חייבת לו חלק מרכזי משווייה ומרווחיה בשנים האחרונות. יתרה מכך: ויזל הימר בגדול על המודל הישן של נייקי, המתבסס על חנויות המותג, וחברה בבעלותו נמצאת בעיצומו של מסע להרחבת הפעילות בעשרות סניפים מעבר לים.

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

לדיווח של נייקי על ירידה במכירות והפחתת תחזית ההכנסות לשנת 2025 הגיבה מניית פוקס  בירידה יומית (א') של כ־8%. כעת, שווי השוק של הקבוצה עומד על 3.3 מיליארד שקל. מניית החברה־הבת ריטיילורס  (58%), זכיינית חנויות נייקי, צנחה בלא פחות מ־12% ביום ראשון, למחיר שמגלם לחברה שווי שוק של 2.8 מיליארד שקל - מחיקה יומית של כמעט 380 מיליון שקל משווי החברה (בסך־הכול ברבעון השני צנחה המניה ב־37%). 

ההחזקה בריטיילורס מהווה כמחצית משווי השוק של קבוצת פוקס כולה, ומכאן שפעילות נייקי היא דרמטית עבור הקבוצה. החברה מפעילה חנויות "חד־מותג" כדבריה לממכר פריטי ההנעלה והאופנה של נייקי בישראל, בקנדה ובאירופה (לרבות פולין, הולנד, בלגיה, גרמניה ומדינות רבות נוספות). למעשה, פעילות נייקי לבדה מהווה יותר מ־63% מסך ההכנסות של ריטיילורס. בנוסף, ריטיילורס נמצאת בעיצומו של מסע התרחבות ופתיחת חנויות נוספות באירופה, באוסטרליה ובניו זילנד.

נכון לסוף חודש מרץ האחרון הפעילה ריטיילורס 96 חנויות (לעומת 66 ברבעון המקביל אשתקד), 26 מתוכן בישראל והיתרה בחו"ל, בעיקר באירופה. החברה גם ציינה כי בכוונתה להמשיך ולפתוח מספר משמעותי של חנויות נייקי באירופה בשנים הקרובות.

ריטיילורס רוצה להתרחב גם לחצי הכדור הדרומי. בפברואר האחרון היא רכשה 92.5% מקבוצת אר.פי.ג'י האוסטרלית תמורת 50 מיליון דולר. מדובר בזכיינית שמפעילה 40 חנויות ספורט של נייקי באוסטרליה ובניו זילנד וכן 11 חנויות של מותג האלקטרוניקה הקוריאני סמסונג באותן חנויות. לריטיילורס יש גם פעילות קמעונאית של רשת חנויות פוט לוקר בישראל, שמוכרת, מעבר לנעלי נייקי, גם מותגי ספורט והנעלה כמו אדידס, ואנס וניו באלאנס.

קבוצת פוקס למעשה משקיעה בחודשים האחרונים סכומים לא מבוטלים - כולם בדיוק בכיוון ההפוך מזה שהכריזו עליו כעת בנייקי העולמית, חנויות מותג במקום תיווך למפיצים.

חנויות המותג נייקי תרמו לריטיילורס הכנסות של 288 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024, כ־64% ממחזור ההכנסות ריטיילורס. עם זאת, כבר ברבעון הראשון של 2024 נרשמו סימני שחיקה. המכירות בחנויות הזהות שלה ירדו ב-16% בתוך שנה, ובזמן שמספר הסניפים גדל, המכירות למטר רבוע מצטמצמות. ברבעון הראשון של 2023 הן עמדו על כ־2,500 שקל למ"ר, וברבעון הראשון של 2024 מדובר על כ־2,000 שקל למ"ר.

ויזל לא מתכוון להוריד את הרגל מהגז

האם ריטיילורס מתכננת להוריד את הרגל מהגז בעקבות ההאטה בנייקי? ההערכות בשוק הן שלא. בקבוצת פוקס ככלל רואים במותג האמריקאי מנוע צמיחה עתידי, למרות הנתונים הקודרים לשנה הקרובה. שם סבורים כי ב־50 שנות פעילותה של נייקי היו "סייקלים" (מחזורים) שליליים גם בעבר. בקבוצה שמוביל ויזל בונים על ענקית הספורט האמריקאית להמשך התרחבותה בעולם, והיא מתעתדת להפוך לשחקנית קמעונאית גלובלית באמצעותה.

עוד כתבות

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת-קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 90 איבד כ-1%; שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-7%

ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6% ● בנק הפועלים, שופרסל ושיכון ובינוי דיווחו על שינויים דרמתיים בצמרת, האחרונה לאחר נפילה של כ-31% במניה מתחילת השנה ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● בנק הפועלים: "שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס ללא טייס הרמס 900 / צילום: יח''צ

מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים

ברשת אל־ג'זירה פורסם כי הודו מייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים אשר משמשים אותה במלחמת "חרבות ברזל" ● לפי הפרסום, בהודו מיוצרים חלקים מהותיים מתוך מנועים רקטיים של אמצעים ישראליים, ולא מן הנמנע כי מדובר במערכות ההגנה האווירית חץ 2 וחץ 3

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman

הדד-ליין של החשכ"ל לחרדים פקע: כך ייראה השינוי הדרמטי ברשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה

היום פקע האולטימטום של החשכ"ל יהלי רוטנברג לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת חשבות האוצר מתוך המוסדות ● בחשכ"ל יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש, והן יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום חשבות האוצר

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול אג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

על פי מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר, בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה החלומית במסלולי S&P 500 שוב משאירה אבק ליתר החוסכים בגמל

במחצית הראשונה של 2024 הניבו המסלולים עוקבי מדד המניות האמריקאי תשואה של 18.7% - כמעט כפול מהמסלולים המנייתיים ויותר מפי 3 מאלה הכלליים ● החשיפה הדולרית תרמה אף היא ● וגם: למרות שחזר לפסגת התשואות - אלטשולר שחם ממשיך לאבד כספים למתחרים

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''תמר''. מצרים תלויה ביבוא מישראל / צילום: אלבטרוס

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה

הסלמה מול חיזבאללה צפויה להציב את אסדות הגז כיעד מרכזי של ארגון הטרור ● במצב כזה, מי שתיפגע באופן משמעותי היא מצרים, שסובלת ממחסור חמור בחשמל ותלויה ביבוא מישראל