זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים כי מדד S&P 500 יירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" • בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר • הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

למרות מחצית השנה הטובה של מדד הדגל של ארה"ב, S&P 500 שעלה 14.5% וביטא את ציפיות המשקיעים ל"נחיתה רכה" בכלכלה, לא כולם אופטימיים לגבי ההמשך, בלשון המעטה. 

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה  
לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה 

בג’יי.פי. מורגן למשל דבקים בתחזית הפסימית שלהם לגבי שוק המניות בוול סטריט. למרות השיאים של מדד S&P 500, הם מצפים לירידה משמעותית למדי. 

האסטרטג הראשי של הבנק, מרקו קולאנוביץ’, חזר על עמדתו הדובית לגבי וול סטריט והוא מייעץ למשקיעים להקטין את החשיפה לשוק: "בהסתברות גבוהה תמונת המאקרו מתרחקת מהשאיפה לנחיתה רכה". קולאנוביץ’ צופה שמשבר כלכלי או אינפלציה גבוהה ודביקה תאלץ את הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים מערביים אחרים לשמור על ריבית גבוהה, ואולי אף להעלות אותה, "ולכן גובר החשש מנחיתה קשה".

"נחיתה רכה", מטאפורה שאולה מעולם התעופה, היא בעצם מדיניות מוניטרית מצמצמת (ריבית גבוהה) שמטרתה לבלום את האינפלציה מבלי לפגוע בשוק העבודה או לגרום כאב כלכלי לאנשים ותאגידים הנושאים חובות. נחיתה קשה מתייחסת להאטה או ירידה כלכלית ניכרת בעקבות תקופה של צמיחה מהירה. 

בג'יי.פי. מורגן צופים הורדת ריבית אחת בלבד השנה. "ועדת השוק של הפד חלוקה בין הורדה אחת או שתיים השנה, ואנחנו מאמינים שהיו"ר פאוול נוטה לשתיים, האנשים שלנו שינו את דעתם השבוע וצופים אחת בלבד, בנובמבר". 

קולאנוביץ’ טוען שישנם מספר סיכונים שנעלמים מעיני המשקיעים, ואלה כוללים סיכונים פוליטים וסיכונים גיאו-פוליטים, שוק מניות ריכוזי, הנסיקה המוגזמת של מניות המם ושל מטבעות הקריפטו, זאת בעוד הסממנים הכלכליים מצביעים על האטה או מיתון, "ולמרות זאת, המניות נסחרות בסביבות השיאים שלהם". בבנק צופים שהמדד יסיים את השנה ב-4,200 נקודות - כ-22% פחות מרמתו הנוכחית.

ג’יי.פי. מורגן לא לבד

פטר ברזין, אסטרטג ראשי בחברת המחקר BCA research, התראיין למרקט ווטצ' ואמר שהוא עדכן למטה את תחזיתו למדד S&P 500 ל-3,750 נקודות, אפילו פחות מג’יי.פי. מורגן. גם ברזין מצפה שכלכלת ארה"ב תכנס למיתון לא צפוי, מתי? "בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה", הוא גם מצפה שהמיתון יתפשט גם לאירופה.

ברזין צופה שההאטה בשוק העבודה תתגבר במהירות ותעיב על הוצאות הצרכנים, הוא מצביע על נתוני הבנקים שכבר מלמדים על הכנסות נמוכות יותר וחיסכון יורד, ובעקבות הצרכנים יגיעו גם העסקים שיפחיתו את השקעותיהם.

היסטורית, הפעם האחרונה שהמדד ירד באחוזים דומים הייתה בחצי השני של 2008 לאחר פשיטת הרגל של בנק ליהמן ברדרס. המדד ירד בכ-30% באותה חצי שנה. ובכלל, מתוך 157 מחציות השנה מאז 1946, רק בחמישה מהם השיל המדד יותר מ-20% בחצי שנה.