גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר בפאנל משותף בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר בפאנל משותף בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

משה אדרי, ראש מינהלת תקומה, גיל גבע, יו"ר קבוצת תדהר, ורוני פלמר, מנכ"ל שותף ומייסד תנועת אור, השתתפו בשיח על תקומה והתחדשות במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג) בתל אביב. 

כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

במהלך הפאנל, יו"ר תדהר, גיל גבע, הביע חשש מהמצב בענף הבנייה: "הענף נמצא במשבר גדול מאוד. בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה. המשבר הזה ידרוש מהממשלה לעשות תוכנית רב־ממדית כדי לטפל בכל הארץ, בין היתר, בבנייה ונדל"ן. כסף וחברות מנהלות זה נחמד, אבל אם לא יהיה מי שיבנה, זו צרה גדולה. אנחנו רואים התפרקות של היכולות להקים פרויקטים, שיורדות כל יום עוד קצת. כוח אדם זו לא הבעיה היחידה, אלא כל שרשרת האספקה והאקו־סיסטם, מהעובדים ועד הרשויות. החברות הקטנות הן במצב הכי גרוע: קבלני המשנה והספקים הקטנים נמצאים בסכנה הכי גדולה. מה שרואים עכשיו זה התפרקות עסקים קטנים ואני מזהה מגמה מסוכנת".

גבע התייחס גם לביקוש בשוק הדיור ולמחירים שנמצאים במגמת עלייה: "מאיפה הביקושים מגיעים? מהשחקנים שירדו מהגדר, אחרי שעלו על הגדר כשהריבית עלתה. הם חזרו, כי הם רואים בגרפים שהמחירים מתחילים לעלות. רואים ביקושים מהגידול הטבעי של האוכלוסיה, אבל לזה צריך להוסיף ביקושים מיהדות העולם, אנשים בחו"ל שרוצים 'חתיכה בישראל'. כל אלה יוצרים ביקושים לדיור. מצד שני, יש מגמת ירידה ביכולת לבנות, מה שמוביל להתייקרות, וזה מסוכן, כי עליית המחירים משפיעה על היכולת שלנו להתמודד עם ירידה של הריבית ומעלה את האינפלציה. וגם, מה יהיה עם הצעירים בעתיד? זה הכי מטריד. איפה הגיבורים שנלחמים יגורו? מה הם עושים כשהם חוזרים הביתה אחרי השירות הצבאי? לקנות הם לא יכולים - ולשכור? המחירים טסו".

עוד אמר גבע: "הקטר של הנדל"ן, יחד עם ההייטק בישראל, הוא קטר שצריך דלק, צריך שיעודדו אותו. הממשלה צריכה לגרום לדברים לקרות באמצעות שורה של החלטות, מחשבה ארוכת־טווח ותוכנית לאומית לענף הבנייה, שתובל על־ידי גורמי מקצוע שלא מתחלפים כל יומיים - גוף מקצועי, עם ידע, שיבנה תוכנית שתצא לפועל לאורך שנים, ויפתור את בעיית הדיור. צריך גם לטפל בתשתיות ברשויות המקומיות. מה שווה שכונת מגורים בלי כבישים ותשתיות?".

"האתגר הגדול היה אמון"

אדרי, שהודיע לאחרונה על סיום תפקידו במינהלת תקומה, סיפר על הפעילות עד כה ועל הקושי לקבל את אמון התושבים בתחילת הדרך: "אני חושב שהקמת המינהלת תוביל לשינוי אמיתי מאוד לחבל התקומה. כאשר המינהלת הוקמה, ב־19 באוקטובר, היו 64 אלף איש בבתי מלון שהגיעו אליהם כפליטים נמלטים, חלקם פצועים ופגועים. האתגר הגדול היה אמון. התחלנו בנקודה הכי נמוכה, שאומרים לנו שאין אמון במוסדות המדינה".

"במצב הזה, קיבלנו מספר החלטות מרכזיות", שיתף אדרי. "הראשונה, שרק המעשים ידברו - לא מתראיינים, לא באולפנים ולא בשום מקום אחר. פתחנו אתר בו נמצא כל המידע. ההחלטה השנייה, הייתה שכל ההחלטות יהיו בהסכמה ובתיאום עם הקהילות, כדי לבנות אמון ראשוני איתן. ההחלטה השלישית, שהתקבלה תוך כדי תנועה, הייתה לעשות פעולות כדי להשיב את התושבים לאזור, תוך התחשבות בכך שחלקם לא יחזרו ולסייע גם שם. זה מה שקבענו וניתן לכולם את המענה. החלטנו שלא נפקיר אף אחד".

אדרי סיפר כי בין הצעדים הראשונים שביצעו במינהלת תקומה, היה מציאת פתרונות לקהילות והוצאתם מהמלונות הצפופים: "הוצאנו 7-8 יישובים לקהילות אחרות, פיתחנו מגרשים ותשתיות והבאנו מבני קרווילות. הוצאנו אותם לדיור עירוני וככה יצאנו לדרך. למשל, קהילת ניר עוז בכרמי גת, הם באו רק עם תיק קטן והגיעו ל-130 דירות מרוהטות, ציידנו אותם עם כל מה שנדרש. התמיכה כוללת שכר דירה לשלוש שנים, דמי כלכלה ותשלום הוצאות. ביישובים הכפריים, היו שאמרו שהם קיבוצניקים ולא יבואו לערים, אז היינו צריכים בתוך חצי שנה להכין מקומות מגורים. רק בחצרים השקענו למעלה מ־500 מיליון שקל להקמת 300 יח"ד עבור קהילת בארי".

פלמר שאל את אדרי כיצד הוא התמודד עם הכעס ועם תסכול התושבים כלפיו. האחרון שיתף כי בתחילת התהליך, היה מאוד קשה: "עשיתי כמה דברים במהלך החיים, גם במהלך הקורונה וגם בצבא, אבל אני מסתכל לאחור על התקופה האחרונה, וארבעת החודשים הראשונים היו מהקשים בחיי. היה המון תסכול וזעם כלפי מי שמייצג את המדינה והממשלה וזה טבעי. הבחירה הייתה לעבוד עם הקהילות כחלק מתפיסה של בניית אמון. בבארי, סיכמנו על תוכנית רחבה ומודרנית, שכוללת גם מבני ציבור ושכונות כדי לייצר הגירה חיובית ליישוב. לאחרונה, הייתי בהנחת אבן פינה בקיבוץ, להקמת שכונה חדשה, זו התחדשות". 

"חייבים לתת בוסט לתעשייה הישראלית בנגב"

פלמר סיפר על פעילותה של תנועת אור בנגב ובגליל: "אנחנו קשורים לכל מה שקורה בחברה הישראלית. עד היום, הקמנו תשעה יישובים מאפס וחיזקנו קיבוצים ומושבים בעוטף עזה. הבאנו גם מעל 600 משפחות לגור בעוטף".

גבע שאל את פלמר איך פעילות העמותה הושפעה מה־7 באוקטובר. האחרון השיב: "אנחנו רוצים לוודא שהנגב והגליל יהיו המרכזים החדשים של ישראל. אנחנו עובדים עם 120 קהילות, יחד עם מינהלת תקומה. הנגב המערבי הוא חבל ארץ של 700 אלף אנשים - איך יחזרו האנשים שנפגעו ומשפחותיהם, אם לא תהיה הצהרה שנותנים בוסט לתעשייה הישראלית באזור? כיום, יש 80 קבוצות התיישבות בכל מרכזי האוכלוסייה, ועבודה עם הקהילות שנפגעו וחדשות ככל שצריך".

במהלך השיח, פלמר ביקש שגבע יספר על הסיוע של הגורמים העסקיים לאחר פרוץ המלחמה. לדברי גבע, "ב־7 באוקטובר, בער בנו לעשות משהו, אז נכנסו לאוטו וירדנו לדרום. הגענו לחמ"ל של רוני נומה באותו הלילה ושאלנו מה אפשר לעשות. המחשבה הייתה לאמץ משפחות. מהר מאוד, עברנו לאמץ קהילות וחברנו לפורום האלופים, כאשר הרעיון המסדר שהתגבש היה לנסות לרתום יכולות של ארגונים גדולים ומנהלים טובים וקשרים, להיכנס לוואקום הזה ולנסות להגיב מהר".

גבע המשיך: "בשלב השני, הוצאנו קול קורא בוואטסטפ בפורום העסקים שהקים הראל ויזל - פורום שעושה מעל ומעבר בשנה האחרונה. הקול קורא הפך לוויראלי וגייסנו מעל 160 חברות שהתגייסו ללוות את היישובים, כאשר המטרה הייתה לעטוף אותם בצרכים שלהם. הצרכים היו שונים מיישוב ליישוב: החל ממכונות כביסה ובגדים, עבור במרחבי עבודה, גינות כלבים וברים ששחזרנו להם מהקיבוצים, כדי שתהיה פעילות חברתית, וכלה בטיפול בחקלאות, תעשייה ותעסוקה - משיקום רפתות ועד הקמת מטעים חדשים. עברנו לשלב הבא, שזה הרמת הראש והסתכלות אסטרטגית על מה שצפוי לקרות ביישובים האלה בעתיד".

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות ● יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מירי דווידוביץ', באדיבות Start-Up Nation Central

התאוששות בהייטק? סימני השאלה שמעלה חברת המחקר על הנתונים המעודדים

לאחר שבתחילת השבוע התפרסמו נתונים מעודדים לגבי מצב הגיוסים של חברות הייטק ישראליות - מחקר חדש שופך מים צוננים על האופטימיות ● סכום הגיוס ברבעון השני של 2024 אכן עלה - אך רובו הושג ע"י מספר קטן של חברות ● עוד מגלה מכון המחקר כי מספר המשקיעים בהייטק הישראלי הולך ופוחת במידה דרמטית

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

מניבים מוכרת את המפעל על הים בנהריה ב-155 מיליון שקל והמשרדים החדשים של נת"ע בחולון

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: העולם מנתח את השפעות הידוק היחסים הביטחוניים בין רוסיה לאיראן על ישראל, טורקיה משליכה את האחריות על פרשת אי־תדלוק מטוס אל על באנטליה על הטייס, ובלבנון מיואשים משיבושי ה־GPS שמובילים לפקקי תנועה קשים בביירות • כותרות העיתונים בעולם

זירת הפיגוע בקניון חוצות כרמיאל / צילום: דוברות מד''א

הרוג בפיגוע בכרמיאל; דיווח: ישראל חיסלה פעיל חיזבאללה בכיר בלבנון

לאחר שהצוות הרפואי נאבק על חייו, נקבע מותו של הצעיר שנפצע בפיגוע בכרמיאל, הפצוע השני עדיין במצב קשה • נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון בסוף החודש; גורם בבית הלבן: סביר להניח שהוא וביידן ייפגשו • במהלך הלילה: חיל האוויר תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

מעבדה. האקזיט שיניב הון לחברת ביולייט / צילום: Shutterstock

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדוויחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%