גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדד-ליין של החשכ"ל לחרדים פקע: כך ייראה השינוי הדרמטי ברשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה

היום פקע האולטימטום של החשכ"ל יהלי רוטנברג לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת חשבות האוצר מתוך המוסדות ● בחשכ"ל יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש, והן יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום חשבות האוצר

אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman
אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman

לאחר חודשים של מאבקים ואיומים, היום (ב') פקע האולטימטום של החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת החשבות של האוצר מתוך המוסדות. 

בלעדי | הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ': כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"
האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

המתווה שגובש לבסוף משלב בתוכו רכיבים משני צדדי האולטימטום. עיקרי השינויים כוללים הוצאת החשבת מטעם האוצר, שושי שוורץ, מתפקידה כנושאת משרה ברשת מעיין החינוך התורני של ש"ס ורשת החינוך העצמאי של יהדות התורה. היא לא תהיה יותר מוגדרת כסמנכ"לית כספים ברשתות, כפי שהיה עד כה. במקום זאת יוקם מערך פיקוח חיצוני בראשותה, שיורכב מעובדי מדינה בלבד ויפקח על התנהלות הרשתות מבחוץ.

במסגרת השינויים, הרשתות ינותקו ממערכות התקציב, השכר והחשבות של המדינה. הן יפתחו חשבונות בנק עצמאיים ויפסיקו לעבוד על חשבונות ממשלתיים. בנוסף, הרשתות יידרשו להקים מערכות תשלומים ורכש משלהן, שכן הן לא יהיו מחוברות יותר למערכת "מרכבה" של החשב הכללי.

עוד יונהג מודל תקצוב דו-שלבי, שבו המדינה תעביר את הכסף לרשתות, והן ישלמו בעצמן את הוצאותיהן. זאת במקום המצב הקודם, שבו התשלומים אושרו אוטומטית מתקציב המדינה. כחלק מהרפורמה, הרשתות יידרשו לפעול בהתאם לחוק חובת מכרזים והוראות התכ"ם (תקנון כספים ומשק) של החשב הכללי.

הרפורמה תשפיע על מערכת החינוך המרכזית במגזר החרדי, המשרתת כ-180 אלף תלמידים ומתוקצבת מקופת האוצר בסכום של כ-3.5 מיליארד שקל בשנה. רשת החינוך העצמאי מקבלת כ-2.3 מיליארד שקל, ורשת מעיין החינוך התורני מקבלת כ-1.2 מיליארד שקל. 

מבנה ארגוני חדש 

השאלה המתבקשת היא: אם רשתות החינוך התנהלו פיננסית באופן לקוי עד כה, כיצד הוצאת החשבת וניתוק מהמערכות של האוצר אמורים דווקא לשפר את הבקרה והפיקוח על המיליארדים שמקבלות הרשתות מהמדינה? התשובה טמונה בשינויים המבניים והארגוניים שמתלווים לרפורמה.

בחשב הכללי יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש התואם את אופי פעילותן ואת האתגרים שלהן. המבנה החדש יכלול גיוס מנהלי רכש, מנהלי כספים וייעוץ משפטי פנימי למוסדות החינוך החרדי. הרשתות יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום המצב הנוכחי שבו חשבות האוצר אחראית.

לטענת גורמים באוצר, המודל החדש יאפשר פיקוח הדוק יותר מאשר המצב הקודם. עד כה, לדבריהם, לא ניתנו לחשב הכללי כלים לבצע פיקוח יעיל, וכוח-האדם של הרשתות לא ראה עצמו כפוף לחשב הכללי. המודל החדש, הכולל מערך פיקוח חיצוני עם יותר עובדים, אמור לספק כלים טובים יותר לפיקוח ומעקב אחר השימוש בכספי המדינה. בנוסף, הדרישה מהרשתות לעמוד בסטנדרטים של חוק חובת מכרזים והוראות התכ"ם צפויה לשפר את השקיפות והיעילות בניהול הכספים.

אולם למעבר מפיקוח פנימי של החשכ"ל לחיצוני יש חשיבות מהותית נוספת. המניע העיקרי של החשב הכללי לצאת למהלך הוא להפחית משמעותית את החשש מחבות כספית של המדינה כלפי הרשתות. עם זאת, גורמים באוצר מודים כי קשה לקבוע בוודאות שהמהלך פותר לחלוטין את בעיית החבות. במקרה של קשיים כספיים עתידיים, סביר להניח כי המדינה עדיין תתגייס לסייע לרשתות, אך כעת היא תוכל לדרוש תהליכי הבראה, פיטורים ושינויים מבניים בתמורה לסיוע. 

מעמד כלאיים ייחודי

חשוב להבין את מעמד הכלאיים הייחודי של הרשתות עד כה. מצד אחד, הן פעלו כעמותות פרטיות, אך מצד שני נהנו מחשבות מטעם האוצר ומגיבוי תקציבי מלא מהמדינה, כמו משרד ממשלתי. מצב זה יצר עמימות באחריות הכספית ובמנגנוני הפיקוח.

באוצר לא רוצים עוד לקחת אחריות על ההתנהלות הפיננסית הבעייתית של הרשתות, כמו למשל כיסוי חובות שנוצרו כתוצאה מניהול כושל. הרפורמה נועדה ליצור הפרדה ברורה יותר בין הרשתות למדינה, תוך שמירה על מנגנוני פיקוח משופרים.

יש לציין כי למרות שהדד-ליין של האוצר לרשתות פקע עם תחילת חודש יולי, המהלך עדיין נמצא בשלבי גיבוש סופיים. באוצר נמצאים בשיח עם משרד המשפטים ועם משרד החינוך כדי לסגור את הפרטים האחרונים וכן על-מנת לגבש עמדה מאוחדת לקראת הדיון הצפוי בעוד כשבוע בעתירה לבג"ץ, שטוענת כי תקצוב הרשתות כלל אינו חוקי. ההכרעה הסופית צפויה להתקבל בימים הקרובים, לאחר סיכום הפרטים האחרונים עם השותפים בממשלה.

מעניין לציין את התנגדותו הנחרצת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לניתוק הרשתות הפרטיות מתקציב המדינה ומחשבות האוצר. סמוטריץ' אף שלח לפני כחודש מכתב חריף לחשב הכללי רוטנברג, בו טען כי הוצאת החשבת מהרשתות אפשרית רק באמצעות החלטת ממשלה חדשה.

עם זאת, נראה כי המתווה הסופי מהווה פשרה מסוימת. לפי גורמים המצויים בפרטים, לא ברור האם סמוטריץ' מסכים לחלוטין עם המתווה הנרקם, או שמא הוא פשוט מעדיף להגיע להסכם כלשהו ולהוריד את הנושא מסדר היום. זאת, ככל הנראה, בשל הקשיים הפוליטיים שנוצרו עבורו מול השותפים החרדים בקואליציה כתוצאה מהמחלוקות סביב הנושא. 

הזרמת הכספים נמשכת 

בתוך כך, על רקע המתיחות סביב הרפורמה בפיקוח על רשתות החינוך החרדיות, העלה סמוטריץ' ביום ראשון האחרון לאישור הממשלה העברה נוספת של 36 מיליון שקל לחינוך החרדי מכספים קואליציוניים שהוקפאו עד כה בגלל אי-עמידה של הרשתות בדרישות. מתוך סכום זה, 17 מיליון שקל מיועדים למעיין החינוך התורני, ועוד 19 מיליון שקל מיועדים לתוכנית בית הספר של החופש הגדול במוסדות הפטור.

צעד זה מדגיש את המורכבות הפוליטית של הסוגיה, כאשר מצד אחד מקודמת רפורמה לשיפור הפיקוח והבקרה - ומצד שני ממשיכה הזרמת כספים נוספים למערכת החינוך החרדית הלא-רשמית, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע באוצר וחרף הסתייגות הייעוץ המשפטי.

עוד כתבות

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

זירת הפיגוע בקניון חוצות כרמיאל / צילום: דוברות מד''א

הרוג בפיגוע בכרמיאל; דיווח: ישראל חיסלה פעיל חיזבאללה בכיר בלבנון

לאחר שהצוות הרפואי נאבק על חייו, נקבע מותו של הצעיר שנפצע בפיגוע בכרמיאל, הפצוע השני עדיין במצב קשה • נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון בסוף החודש; גורם בבית הלבן: סביר להניח שהוא וביידן ייפגשו • במהלך הלילה: חיל האוויר תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף

דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה - כך עולה מסקר חדש של פייפאל ● כ-40% מאלו שמוכרים אונליין, פונים לזירה הבינלאומית ● ישראל מתגייסת

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: העולם מנתח את השפעות הידוק היחסים הביטחוניים בין רוסיה לאיראן על ישראל, טורקיה משליכה את האחריות על פרשת אי־תדלוק מטוס אל על באנטליה על הטייס, ובלבנון מיואשים משיבושי ה־GPS שמובילים לפקקי תנועה קשים בביירות • כותרות העיתונים בעולם

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה, והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

המסחר בוול סטריט החל בעליות קלות; מסכים ירוקים גם באירופה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

מעבדה. האקזיט שיניב הון לחברת ביולייט / צילום: Shutterstock

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדיווחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות