גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי
דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

חברת התקשורת טלזר 019 פגעה בהתארגנות עובדים ראשונית בחברה - כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. טלזר תשלם להסתדרות הפועל המזרחי, הארגון שניסה לאגד את העובדים, פיצוי בסך של 130 אלף שקל. 

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה
למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

סכסוך העובדים בחברת התקשורת החל לפני כשנתיים, אז ביקשו עובדי החברה להתאגד. הסתדרות הפועל המזרחי טענה כי החברה הערימה שורה של קשיים על ההתארגנות, בהם פיטורי אחת העובדות שהייתה משמעותית בהתארגנות העובדים; והפעלת לחצים על עובדים שחתמו לחזור בהם מחתימתם או להימנע מלחתום על טפסי הצטרפות לארגון העובדים.

בבית הדין לעבודה ניתנו סעדים זמניים כלפי החברה לאורך הדרך, ולפני כשנה הגישה טלזר תביעה בבית המשפט המחוזי עליה כתבנו בגלובס, שבה טענה לפגיעה של הסתדרות הפועל המזרחי בסימן המסחר של החברה - הלוגו שלה - בעת ניסיון ההתארגנות. ההסתדרות טענה מנגד כי מדובר בעוד צעד לפגיעה בהתארגנות ולהטלת מורא על העובדים.

התביעה בבית המשפט המחוזי עוד מתנהלת, אולם בפסק הדין הנוכחי של בית הדין לעבודה, שבו נקבע כי טלזר פגעה בהתארגנות העובדים, הוא דחה טענות עקיפות שהעלתה ונגעו לשימוש בלוגו. "לא הוכח בפנינו כי המבקשת (הסתדרות הפועל המזרחי - נ"ט, נ"ס) ניסתה במכוון להידמות למשיבה כדי להטעות עובדים", נכתב. "מה גם שלא התרשמנו מעדויות העדים שהובאו כי הם אכן סברו כי המשיבה והמבקשת אחד הם. אומנם הצבעים של לוגו החברה ולוגו ההתאגדות הם זהים, אולם על גבי הלוגו של ההסתדרות מצוין בפירוש 'התאגדות עובדי 019'". כן צוין כי "עולה קושי מטענות המשיבה, ולפיה העובדים טעו לחשוב כי מדובר בפעילות מטעם המעסיק עצמו".

בפסק דינו בעניין ההתאגדות קבע בית הדין, מפי הנשיא צבי פרנקל ונציגי הציבור אליזבט סקירה-טל ומרדכי בסר, כי היו שני אירועים שבהם החברה פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים שונים בחברה כלפי העובדים ביום שבו פרצה ההתאגדות.

אשר להחתמה על טפסי הביטול, נקבע כי אחד העובדים פעל במספר אתרים של החברה כשבידו טפסי ההצטרפות שעליהם חתמו העובדים ורשימות שקיבל מהנהלת החברה, ושוחח עם עובדים "בשיחות בעלות מסרים ברורים וחד-משמעיים לגבי דעת ההנהלה ביחס להתאגדות". נקבע כי הוא "לא פעל באופן חד-פעמי", וכי "הגורמים שהיו מעורבים בהפרות היו גורמי הנהלה בדרגים שונים". 

"האירועים אירעו בשלב רגיש" 

"מדובר בהתארגנות ראשונית, כאשר האירועים שפורטו לעיל אירעו בשלב רגיש, בו טרם כונן ארגון יציג במקום העבודה", נכתב, תוך שהובהר בפסק הדין כי ההסתדרות איננה הארגון היציג בעת הזו. "המשיבה מעסיקה למעלה מ-300 עובדים, כך שאין מדובר במעסיק קטן".

הפיצוי שנפסק נקבע בהתאם לחומרת האירועים, כפי שתפס אותם בית הדין לעבודה. לא נפסקו הוצאות משפט, מאחר שמדובר בסכסוך קיבוצי.

עו"ד רחלי פרץ-כהן, מנהלת האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הפועל מזרחי, מסרה בתגובה: "החלטת בית הדין לקנוס את חברת 019 לאחר שניסתה לחבל ולפגוע בניסיונות עובדיה להתאגד, מעבירה מסר חשוב מאין כמוהו לכל ההנהלות של חברות בישראל מפני ניסיונות לפגוע בעובדים ולחבל בניסיונותיהם להתאגד למען זכויותיהם ותנאי עבודתם". 

למרות כל זאת, בחברת 019 קיבלו גם רוח גבית בפסק הדין, שם נקבע כי להסתדרות הפועל המזרחי חסרים עובדים כדי לעמוד בדרישת השליש שמקנה לה אפשרות לשמש כארגון יציג. בחברה היו 318 עובדים שהיו רלוונטיים סביב נושא ההתאגדות, והדיון נסוב סביב שני נושאים: הגודל של יחידת המיקוח וביטול טפסי הרשמה של עובדים שסיימו את העסקתם או שהפכו ללא רלוונטיים. 

019: "ניצחון מוחץ" 

מחברת טלזר 019 נמסר בתגובה: "החלטת בית הדין מהווה ניצחון מוחץ ל-019. בית הדין קיבל את כל טענות החברה. בית הדין לא קיבל ולו טענה אחת שההסתדרות טענה בנוגע לרוב הדרוש, ולא נפל בפח בכל השקרים של ההסתדרות. הנהלת 019 מובייל תמשיך לדאוג לרווחת העבדים כפי שפעלה מאז ומעולם. אנו מודים לבית הדין על ההחלטה". 

את הסתדרות הפועל המזרחי ייצגו בהליך עורכי הדין אלעד מורג ומוריה גליק ממשרד אלעד מורג. את חברת 019 ייצגו בהליך עורכי הדין שלומית גוטרמן-כספי ואורי קסיר.

עוד כתבות

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

מדפסת תלת ממד של חברת ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

ח''כ ינון אזולאי (מימין) והשר משה ארבל מש''ס, שדחפו לתיקון התוכנית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבנקים יישארו בחיסכון לכל ילד אבל חלקם בכספים החדשים צפוי לרדת

על פי תיקון שאושר בוועדת הכספים, הורים שהפקידו כבר את כספי התוכנית בבנק לא יוכלו לנייד אותם, אבל יוכלו להעביר כספים חדשים לקופת גמל להשקעה ● המהלך צפוי להגדיל את הסכום שיראו הילדים בגיל 18, על פי ההערכות בעשרות אלפי שקלים

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

מחר: נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"