גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רעידת אדמה באירופה: הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט מלמדות כי הציבור אמר לא לרפורמות, בהן העלאת גיל הפרישה, והוא בעיקר הצביע בעד סגירת גבולות ומדיניות של אנטי-הגירה ● איך יושפעו היהודים בצרפת, ומה יהיו ההשלכות על אירופה כולה?

מרין לה-פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה-פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole
מרין לה-פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה-פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole

תוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט שהתקיים אתמול בצרפת הן בבחינת רעידת אדמה פוליטית, בעלת השלכות אפשריות על אירופה כולה. הימין הפופוליסטי של מרין לה-פן, בעבר מפלגה מוקצה, יעד להפגנות מחאה, מוקד ל"קורדון סניטר" ("בידוד רפואי") הפכה לכוח הפוליטי הגדול ביותר במדינה.

כותרות העיתונים בעולם | בדנמרק מתקשים לעכל את ההפגנות הפרו-פלסטיניות 
הבכירים שאולי יתחרו על כתרו של ג'ו ביידן
טורקיה: סורי הטריד ילדה בת 5, עיר שלמה נכנסה לכאוס

33 אחוזי תמיכה קיבל הגוש התומך בערכי "האיחוד הלאומי" של לה-פן: פופוליזם כלכלי, ביטול רפורמות בשוק העבודה והפנסיה, גירוש מהגרים לא-חוקיים, מאבק באיסלאם הקיצוני, צמצום המעורבות באיחוד ובדלנות בינלאומית. בבחירות לפני כשנתיים בלבד קיבלה המפלגה בסיבוב הראשון 4.2 מיליון קולות. אתמול, לפי ההערכות, היא קיבלה לפחות 11 מיליון קולות.

אבל הבחירות בצרפת הן אזוריות, וכעת העיניים נשואות לסיבוב השני שיתקיים ביום ראשון הקרוב. 577 מושבים עמדו לבחירה, 81 מהם הוכרעו כבר בסיבוב הראשון שהתקיים אתמול, 40 מתוכם כבר הלכו למפלגת "האיחוד הלאומי", כולל הבחירות במחוז של לה-פן עצמה. בקרב 496 המירוצים הפתוחים (חלקם בין שני מועמדים, חלקם משולשים), ב-296 מהם היה מועמד של האיחוד הלאומי במקום הראשון, אך עם פחות מ-50%.

הדברים נראים לא בלתי אפשריים בעבור המפלגה. אם היא תזכה ב-250 לפחות מתוך המרוצים הפתוחים, יהיה לה רוב בפרלמנט. אך ישנו גם תסריט אפשרי שלפיו התגייסות של הכוחות שנגדה בימים הקרובים תביא לצמצום משמעותי של מספר המושבים שלה. העובדה כי מדובר עדיין בשאלה פתוחה, וכי הבחירות לא הוכרעו עדיין לטובת הימין, היא ככל הנראה מה ששלח את מדד CAC הצרפתי לעליות של יותר מ-2% הבוקר. גלובס מציג ניתוח של תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לאסיפה הלאומית.

1 ההימור של מקרון כבר נכשל, כל מה שנותר הוא לנסות לצמצם את הנזקים

"לראשונה, הימין הקיצוני בצרפת נמצא בשערי השלטון", הכריזו הבוקר הכותרות של כלי התקשורת בצרפת. אך כעת מתחילה הדינמיקה שעבדה גם בבחירות קודמות, במיוחד לנשיאות. המפלגות השונות נשבעות לזנוח שיקולים פוליטיים ולהתאחד מול הכוח העולה של לה-פן ומפלגתה. במירוצים הפתוחים המשולשים (כ-300 נכון ליום שני), המשמעות היא שהמועמד השלישי - בין אם הוא מהשמאל או מהמרכז - יצטרך לפרוש מהמרוץ עד יום ג' ו"להעביר" את התמיכה שלו למועמד שיש לו סיכוי לנצח את החזית הלאומית. גוש השמאל כבר הודיע על קריאה לנציגיו לעשות כך. גוש המרכז של מקרון היה קצת יותר עמום, וקרא לעשות זאת רק אם המועמד אינו שייך לשמאל הרדיקלי (LFI).

אבל כבר עכשיו ברור כי ההימור שלקח נשיא צרפת עמנואל מקרון לפני שלושה שבועות, כשהכריז על בחירות בזק, נכשל. הנשיא הצרפתי הבלתי פופולרי "שבר את הכלים" בתגובה לניצחון של האיחוד הלאומי בבחירות לפרלמנט האירופי (31% מהקולות). הוא אמר כי מדובר בהצבעת-מחאה, וכי הציבור "יתעשת". אבל בסיבוב הראשון אתמול, המפלגה אפילו הגדילה את כוחה, בוודאי שבמספר המצביעים הכולל (אחוז ההצבעה הכללי בבחירות היה הגבוה ביותר בשלושה עשורים, ועמד על יותר מ-65%).

כעת, כל מה שנותר למקרון לעשות הוא לנסות ולצמצם את הנזקים. אבל התמונה לא נראית חיובית. הציבור הצרפתי פנה לקצוות, הגוש השני בגודלו בפרלמנט צפוי להיות איחוד כמעט-בלתי אפשרי של השמאל, הכולל גם את ה-LFI מהשמאל הרדיקלי וגם את הסוציאל-דמוקרטים מהמרכז, לצד קומוניסטים וירוקים. מפלגתו של מקרון, זו שכבשה בסערה את המרכז הפוליטי בבחירות לנשיאות ב-2017, זו שריסקה על ידי כך תבניות פוליטיות של שמאל שמרני וימין סוציאל-דמוקרטי של עשורים, צפויה לקבל פחות מ-100 מושבים. מקרון משאיר אחריו עיי חורבות פוליטיים.

עמנואל מקרון משוחח עם נציבת האיחוד האירופי. איך הבחירות ישפיעו על יחסי צרפת עם האיחוד? / צילום: ap, Olivier Hoslet

2 הציבור הצביע נגד הרפורמות הכלכליות של מקרון הבלתי אהוד

בסיבוב הראשון, הציבור הצביע למעשה נגד מחנה מקרון, כפי שהכריזו שני המנצחים של הערב - לה-פן מימין וז'אן לוק מלנשון מהשמאל הרדיקלי. הציבור אמר לא להעלאת גיל הפרישה למרות ההתנגדות הציבורית, לא לרפורמות כלכליות שמרסנות את הכוח של העובדים, כן להעלאה של פנסיות, כן לפיקוח מחירים ולהורדת המע"מ על אנרגיה. כל הסעיפים הללו משותפים למצעי גושי השמאל והימין.

וחלק גדול מהציבור, מצביעי האיחוד הלאומי, אמרו לא גם למדיניות הגירה שמאפשרת עדיין למאות אלפי מהגרים לא-חוקיים להיכנס לצרפת ולבקש מקלט, ולהשפעה של הרב-תרבותיות על "ערכי הרפובליקה", ועל התרבות הצרפתית. מקרון ידע מחאות כלכליות כמעט מיומו הראשון, ובבחירות הללו הוא שילם את המחיר המצטבר על כולן.

3 הקהילה היהודית בצרפת בין הפטיש לסדן

אלו בחירות מכריעות גם מבחינת הקהילה היהודית במדינה. רבים יידרשו ביום ראשון לבחור בין מועמדי "האיחוד הלאומי", מפלגה שייסד אנטישמי מוצהר (אביה של לה-פן), מכחיש שואה ושונא יהודים. הבת לה-פן אולי התחילה "לנקות" את המפלגה מאלמנטים אנטישמיים, ולהצהיר כי "תגן על הקהילה היהודית", וכי היא המפלגה הכי פרו-ישראלית באירופה, אבל החששות בנוגע להפכפכות של עמדות אלו נותרים.

מנגד, ה-LFI שבקואליציית השמאל מתגאה בעמדות האנטי-ישראליות שלה, שרבות מהן נובעות מאנטישמיות חדשה, וגם היא בבחינת "סדין אדום" למצביעים היהודים. התגובה של המפלגות לטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, ולמלחמה שמנהלת ישראל בעזה מאז, סייעה לנרמל את הימין הפופוליסטי של לה-פן בעיני הקהילה היהודית במדינה. לה-פן עצמה התייצבה בחזית הפגנה נגד אנטישמיות בדצמבר האחרון, ובפעם הראשונה "חובקה" סמלית ופיזית על ידי הקהל. ב-LFI אפילו סירבו להגדיר את המעשים כ"טרור".

4 התסריטים האפשריים: מקיפאון פוליטי ועד לממשלת מומחים

השאלה הגדולה לקראת הסיבוב השני כעת היא האם יצליחו מפלגות השמאל והמרכז למנוע את הניצחון של מועמדי החזית הלאומית במספיק מרוצים, כך שיימנע מהמפלגה רוב של 289 מושבים בפרלמנט. אם לא, תהיה לצרפת ממשלה חדשה בראשות ג'ורדן ברדלה, המטאור הפוליטי שמוביל את "האיחוד הלאומי" כעת, שתפעל "נגד" נשיא צרפת. סוגיות של ביטחון לאומי וכלכלה כבר נמצאות בדיון. משמעות החברות בנאט"ו והתמיכה באוקראינה יכולות להיות סוגיות במחלוקת בין שני המוסדות.

ג'ורדן ברדלה, המטאור הפוליטי שמוביל מפלגת הימין הקיצוני בצרפת / צילום: ap, Aurelien Morissard

ואם האיחוד הלאומי לא תצליח לקבל רוב, מי ישלוט בצרפת? נשיא שיש לו כ-15% מהמושבים באסיפה הלאומית? ממשלת מיעוט המגדירה מחדש את המושג מיעוט? או אולי קואליציה בלתי אפשרית עם השמאל?

בשבועות האחרונים, על רקע התחזיות לתסריט שכזה, עולה מחדש אפשרות שמעולם לא יושמה בצרפת - ממשלת מומחים. כנשיא כמעט כול-יכול, מקרון יכול למנות ממשלה א-פוליטית שכזו, ש"תנהל" את המדינה עד לבחירות לנשיאות באפריל 2027. זה יהיה צעד לא-דמוקרטי, מנוגד להצהרה שלו עצמו "להקשיב לעם" בעקבות הבחירות לפרלמנט האירופי, אך הוא אפשרי. אחרת, צרפת הולכת לשנתיים וחצי ארוכות של שיתוק פוליטי. למעשה, שתי החלופות נראות עגומות מבחינת מקרון.

"הלקח של הלילה הוא שהימין הקיצוני נמצא על סף לקיחת השלטון", אמר ראש הממשלה הנוכחי גבריאל אטל, שמונה על ידי מקרון בחודשים האחרונים וכבר עומד לאבד את תפקידו. "המטרה שלנו ברורה: לעצור את RN (האיחוד הלאומי) מלהשיג רוב מוחלט בסיבוב השני ולשלוט במדינה עם מצע הרסני".

מה שאטל לא אמר הוא שמקרון היה זה שהעניק לימין של לה-פן את ההזדמנות ההיסטורית הזו.

הפגנות בצרפת נגד הימין הקיצוני, שצפוי לעלות לשלטון / צילום: ap, Louise Delmotte

5 ההשלכות על כל אירופה

תסריט שבו האיחוד הלאומי תשלוט בממשלת צרפת עד הבחירות לנשיאות ב-2027, ב"קוהביטסיון" (חלוקת כוח) עם הנשיא מקרון יהיה בעל השלכות על אירופה כולה. הוא ישים בראש הכלכלה השנייה בגודלה באירופה את הימין הפופוליסטי ביבשת - זה שתומך בסגירת גבולות בפני מהגרים, בערכים לאומיים על פני רב-תרבותיות, באיחוד אירופי חלש יותר ובמדיניות כלכלית שנויה במחלוקת (סובסידיות מחד, הקטנת הוצאות ממשלה מנגד). הקטר הגרמני-צרפתי שמוביל את האיחוד האירופי ישבות מפעולה.

באיטליה, בין היתר על רקע הבטחות לקבל כ-200 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי, הימין הפופוליסטי שהובילה ג'ורג'ה מלוני שבר למרכז וקיבל על עצמו את "חוקי בריסל".

בצרפת, בחירה של הימין הפופוליסטי לממשלה עשויה להתוות מדיניות אחרת, או לתקוע את צרפת במדיניות חסרת-רפורמות עד לבחירות לנשיאות ב-2027, שבהן - לפי הסקרים האחרונים - צפויה לנצח מרין לה-פן.

עוד כתבות

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה, והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר (ה') ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock

למה פחות ופחות ישראלים מוכנים לענות על סקרי הלמ"ס ואיך זה ישפיע על הכלכלה

המענה לסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חובה עפ"י חוק, אך בשנים האחרונות שיעור המשיבים צנח ● בעוד שב־2012 עמד הנתון על 82%, כיום הוא מגיע ל־43% בלבד ● איך הירידה במענה עלולה להשפיע על המשק, והאם מדובר במגמה ייחודית לישראל?

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

בית משפט השלום. בעיגול: יריב לוין / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, אביבה גנצר

רפורמה בתביעות הקטנות: הכרעה ללא נוכחות הצדדים ודיונים בווידיאו

התיקון שיאפשר לשופטים להכריע בתביעות קטנות על בסיס המסמכים נועד להקל על העומס ולפשט את ההליך ● אבל יש מי שמזהירים מסכנות: "זו פגיעה בזכות הבסיסית לגשת לערכאות"

ח''כ ינון אזולאי (מימין) והשר משה ארבל מש''ס, שדחפו לתיקון התוכנית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבנקים יישארו בחיסכון לכל ילד אבל חלקם בכספים החדשים צפוי לרדת

על פי תיקון שאושר בוועדת הכספים, הורים שהפקידו כבר את כספי התוכנית בבנק לא יוכלו לנייד אותם, אבל יוכלו להעביר כספים חדשים לקופת גמל להשקעה ● המהלך צפוי להגדיל את הסכום שיראו הילדים בגיל 18, על פי ההערכות בעשרות אלפי שקלים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

דריה למאן-בלומנטל / צילום: טים קר (Tim Kerr)

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדיווחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות