גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב־2021 / צילום: יוסי כהן
דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב־2021 / צילום: יוסי כהן

פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, בגין גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות ניירות ערך, נגד דוד אברהם כץ, ששיווק השקעות נדל"ן בחו"ל בפרויקטים יוקרתיים תחת קבוצה המכונה בראשית, ונגד עו"ד גיא אבני, ששימש כנאמן לכספי המשקיעים. ההחלטה התקבלה בפברואר השנה. מאחר שכץ משרת מאז 7 באוקטובר כקצין מילואים בעזה, השימוע עדיין לא התקיים. יצוין כי לא מדובר ב"קבוצת בראשית" - חברה אחרת המתמחה בליווי דיירים ובניהול פרויקטים של התחדשות עירונית. 

בלעדי | שלב אחר שלב: כך פעלה השיטה של "מוכר חלומות הנדל"ן" החדש
"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

נגד עו"ד אבני, ששימש כנאמן החברה להבטחת כספי המשקיעים, מתנהלות שבע תביעות אזרחיות של משקיעים שאיבדו את כספם, בטענה כי הכספים הופקדו בידיו, והוא העביר אותם בניגוד להסכמי ההשקעה. אבני, אשר ממשיך לעסוק בעריכת דין, טוען כי העביר את הכספים בהתאם להסכמים.

נגד כץ והחברות שניהל הוגשו בשלוש השנים האחרונות לפחות 14 תביעות הנוגעות לפעילותו במסגרת קבוצת בראשית. חלק קטן מהתביעות נדחו לאחר שהצדדים הגיעו להסכמי פשרה, בחמש תביעות ניתנו פסקי דין בהיעדר הגנה בסכום של כ־3.5 מיליון שקל, ויתר התביעות עוכבו בשל צו עיכוב ההליכים. היקף התביעות שטרם התבררו או שעוכבו מגיע ל־11 מיליון שקל.

בקופה יש סכום זעום

בפברואר הוגשה תביעה על־ידי קבוצת משקיעים נוספת על סכום של 2.6 מיליון שקל. למוחרת הגשת התביעה ניתן צו פתיחת הליכים בהליך פשיטת רגל שהגיש כץ באוגוסט בשנה שעברה. נקבע כי הוא ישלם 1,900 שקל מדי חודש לקופת הנושים. להליך מונה כנאמן עו"ד אמיר כספי, ולפי החוק יש חצי שנה להגשת תביעות חוב, תקופה המסתיימת בעוד כחודשיים. עד כה הוגשו תביעות חוב בגובה 6.5 מיליון שקל, מהם כמיליון שקל חוב לבנק לאומי.

בקופת הנושים יש כיום סכום זעום של 55 אלף שקל. לכץ יש שתי דירות - בית מגוריו עם משפחתו באורנית ודירה להשקעה בפתח תקווה, שנמכרה בהליך כינוס נכסים בסכום של 1.5 מיליון שקל, אך עוד לא הוכרע כיצד יחולקו הכספים.

עו"ד איתי אנשל, המייצג משקיעים, מסר לגלובס כי מדובר במהלך "חסר תום־הלב של מר כץ להסתתר תחת הליך חדלות פירעון. בימים אלה המשקיעים פועלים על־מנת לבטל את אותו עיכוב הליכים, וניסיונו להתחמק ממתן דין וחשבון על מעשיו". לדבריו, מאחר שהטענה היא כי החובות נותרו במרמה, יש לבטל את הליך חדלות הפירעון כדי שיוכלו לנהל הליך נגדו בבית המשפט. 

עו''ד איתי אנשל

החקירה נפתחה ב־2021

ביולי 2021 פתחה רשות ניירות ערך בחקירה גלויה נגד כץ ששיווק השקעות נדל"ן בחו"ל בפרויקטים יוקרתיים תוך הבטחה לתשואות גבוהות ללא סיכון. ברשות חקרו חשד כי כץ גייס מיליוני שקלים ללא תשקיף, הציג מצגי שווא והעביר את כספי המשקיעים לשימוש פרטי. המשקיעים השקיעו כמה מאות אלפי שקלים כל אחד.

המשקיעים שתבעו טוענים כי נפלו למסכת שקרים חוצת־גבולות, בין היתר בישראל, בבריטניה, בארה"ב ובאיטליה. לטענת המשקיעים "כץ הוא הרוח החיה" ומי שעמד בקשר ישיר עימם והיה האחראי למצגי השווא שהוצגו בפניהם.

אחד מהמיזמים הרבים ששיווקה החברה הציע לציבור להשקיע בהקמת מועדון מגורים מלונאי "הגדול והיוקרתי בעולם" שיכלול קרוב ל־200 יחידות מגורים ודירות מפוארות, ומתחם שבו יותקנו מועדון גולף, מנחתי הליקופטר, מועדון פולו, אורוות ומסלולי רכיבה, מטווחי ירי, מועדון קריקט ועוד.

מיזם אחר ששיווק כץ היה "פרויקט ספיר", שבמסגרתו הוצעה השקעה ב"אחוזה מפוארת ובה מעונות יוקרתיים במתקן מלונאי" תשע דקות נסיעה ממכללת ספיר במושב שובה בדרום. בעלון צוין כי האחוזה תכלול 32 יחידות דיור, בריכות שחייה, חדר כושר ועוד. בעלון החברה הוצעה תשואת רווחים של 11%-7%.

המשקיעים, שנתנו את כספם ב־2018-2019, טענו בתביעה כי מדובר בקרקע שלא ניתן להוציא לה היתר בנייה, וניסיונותיהם לקבל בחזרה את כספם לא צלחו.

בין התביעות שהוגשו נגד כץ, היו גם תביעות של שלושה חיילים משוחררים. תביעה אחת שהגישו שניים מהם נמחקה מטעמים פרוצדורליים ולא הוגשה מחדש. השניים הגישו תביעות חוב לנאמן על נכסיו של כץ. תביעה של החייל המשוחרר השלישי הסתיימה בפסק דין לאחר שכץ לא הגיש כתב הגנה.

עו"ד אהב כהן, שהגיש את התביעות, סיפר כי "לפני כשנתיים וחצי הגיעו למשרדי, בנפרד, שלושה בחורים צעירים, חיילים משוחררים, וגוללו בפניי כיצד השקיעו מאות אלפי שקלים מהחסכונות האישיים שלהם לטובת איזשהו חלום אמריקאי שהוצג להם על־ידי מר כץ. מבלי לגרוע מחומרת מעשיו של כץ כלפי כלל משקיעיו - העובדה שראה לנכון ליטול משלושה חיילים משוחררים סך מצטבר של למעלה ממיליון שקל, מעידה אודות חומרת הדברים שבמעשיו".

בתביעה שהוגשה השנה לבית המשפט המחוזי מרכז מתוארות השקעות בפרויקטי נדל"ן במיאמי, שם התובעים השקיעו כספים תוך הבטחה לתשואות בסכום של 2.6 מיליון שקל. עו"ד אנשל אמר לגלובס: "אנחנו טוענים בתביעה שכץ ועו"ד אבני היו שותפים למהלך תרמיתי שבמסגרתו נטלו מיליוני שקלים מאזרחים מן היישוב במצגי שווא. אחרי שנטלו את כספי המשקיעים ולא סיפקו את הבטחותיהם - בעלי החברה ועו"ד אבני פשוט נעלמו".

בתביעה מתארים המשקיעים את חלקו של עו"ד אבני וטוענים כי היה שותף מלא של כץ למהלכי המרמה. הם טוענים כי אבני רשום גם כבעלים של שתי חברות אשר נתבעות אף הן, שבהן נטען כי הייתה התחייבות להקצות למשקיעים מניות.

לפי עו"ד אנשל, חקירה העלתה כי אותן חברות פרויקט שאליהן הצטרפו כביכול אותם משקיעים לעסקאות ההשקעה במיאמי לא נפתחו כחברות שותפים של המשקיעים, כפי שנחתם, אלא מדובר בחברות בבעלותו היחידה של עורך דין אבני.

הטענה היא שאבני קיבל את כספי המשקיעים והיה אמור לשחררם לחברה רק כנגד המצאת ערבויות, מסירת הנכסים והמצאת פוליסות ביטוח. "דבר מזה לא התקיים, אולם כלל הכספים יצאו מחשבונותיו של אבני, וחשבונות הנאמנות התרוקנו".

החברים מבית הכנסת

כץ בן ה־46 הוא אב לחמישה ילדים, בנו של פרופ' יוסי כץ, חתן פרס ישראל להיסטוריה, והוא עבד במשרד ראש הממשלה שנים רבות. הוא מתפלל באותו בית הכנסת יחד עם הרב שי פירון, שר החינוך לשעבר, שמשמש רב הקהילה; פרופ' דוד האן, שכיהן ככונס הרשמי במשרד המשפטים; ועו"ד משה רוזנטל.

בתביעות נטען כי אחד ממצגי השווא להשקעה המוצעת בבריטניה הוא הצגת "חבר מנהלים" בעלון שיווקי, תוך שימוש בשמות מוכרים של מכריו, בהם הרב פירון, פרופ' האן ובנצי ליברמן, ראש רשות מקרקעי ישראל ויו"ר מועצת יש"ע לשעבר, ונוספים. בדיקת גלובס בעבר העלתה כי אין לאחרונים קשר לפרויקט או לחברה, והשימוש בשמם נעשה ללא ידיעתם.

מצג שווא נוסף היה בשימוש בעלון השיווקי בשמה של חברת אל על ובלוגו שלה. בפרויקט ספיר הוצג כי מדובר במפעל מאושר על־ידי משרדי הכלכלה, האוצר ופיתוח הנגב והגליל, אך למשרדים לא היה קשר לפרויקט. כץ והחברה טענו כי מדובר בפרויקט חייהם שהתעכב בשל משבר הקורונה ובשל משבר עם מתווך.

"לא פרשה פלילית"

עו"ד גיא אבני מסר בתגובה: "כיהנתי כנאמן בפרויקטים ועבדתי בהתאם לחוק. נגיש חומר לפרקליטות שיצייר את התמונה המלאה שתראה שעשיתי הכול להגן על המשקיעים. אני סמוך ובטוח שבפרקליטות יקשיבו לטענות ויקבלו אותן".

באשר לתביעה האחרונה שהוגשה מסר עו"ד אבני: "פעלתי בהתאם להסכמי הנאמנות ועל־פי הדין. חברות שהוקמו הוחזקו בנאמנות על־ידי כדי להבטיח את כספי ההשקעה. העברתי כספים רק לאחר שהוצגו לי הבטוחות הנדרשות".

עורכי דינו של כץ, עמית בכר ולילך מיכלשטיין ממשרד ש. הורוביץ ושות', מסרו בתגובה: "דוד כץ מגויס למילואים מאז 7 באוקטובר, ברצף, ומשרת בתפקיד פיקוד משמעותי בלחימה יום־יומית ברצועת עזה. כשיסתיים שירותו, נקיים הליך שימוע ונבהיר לפרקליטות כי החברה ומר כץ פעלו ופועלים ביושרה ובמקצועיות כלפי כלל המשקיעים שלהם. אנחנו משוכנעים כי לאחר שהפרקליטות תבחן לעומק את טענותיו בשימוע, היא תמצא שלא מדובר בפרשה פלילית, והמקום לברר את הטענות של מספר משקיעים הוא בהליכים אזרחיים, כפי שקורה בימים אלה".

מוועדת האתיקה של מחוז דרום בלשכת עורכי הדין נמסר כי לא ננקטו הליכים נגד עו"ד גיא אבני, מאחר שהם ממתינים לתוצאות החקירה. 

עוד כתבות

בחירות בבריטניה / צילום: Shutterstock

בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת

48 מיליון בעלי זכות הצבעה ייגשו לקלפיות בבריטניה לבחור איזו מפלגה תקים את הממשלה החדשה במדינה ● מי הוא המועמד המוביל ומדוע ראש הממשלה המכהן רישי סונאק צפוי להפסיד? ● גלובס עושה סדר

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בתל אביב; פוקס עלתה בכ-4%, אלקטריאון ירדה בכ-5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.7%, מדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.5% ● האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ● רב בריח פורסת מחדש את חובותיה ועומדת להנפיק אג"ח להמרה ● פתאל רכשה את חלקו של פרוספר אמויאל בפרותאל תיירות בתמורה לחצי מיליארד שקל ● בברקליס ממליצים על קבוצת דלק באפסייד של מעל 50%

דריה למאן-בלומנטל / צילום: טים קר (Tim Kerr)

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדיווחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר (ה') ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

ח''כ ינון אזולאי (מימין) והשר משה ארבל מש''ס, שדחפו לתיקון התוכנית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבנקים יישארו בחיסכון לכל ילד אבל חלקם בכספים החדשים צפוי לרדת

על פי תיקון שאושר בוועדת הכספים, הורים שהפקידו כבר את כספי התוכנית בבנק לא יוכלו לנייד אותם, אבל יוכלו להעביר כספים חדשים לקופת גמל להשקעה ● המהלך צפוי להגדיל את הסכום שיראו הילדים בגיל 18, על פי ההערכות בעשרות אלפי שקלים

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

סרן איליי אלישע לוגסי ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי נפל בקרב בצפון רצועת עזה

הותר לפרסום כי סמל אלכסנדר יקימינסקי, בן 19 מנהריה, נפל בפיגוע בכרמיאל לאחר שחיסל את המחבל ● מפקד בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפת כטב"ם סמוך לצור, ארגון הטרור מגיב בירי כבד ליישובים בצפון • הפיגוע בכרמיאל: נקבע מותו של הצעיר שנפצע, פצוע נוסף במצב קשה • גלנט בגבול עזה - במסר לחיזבאללה: "הטנק שיצא מהקרב ברפיח יכול להגיע עד הליטני" • עדכונים בולטים

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

הפרוטוקולים של הפד: הריבית לא תרד עד שנתקרב ליעד של 2% אינפלציה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל