גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin
באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

השבוע נפתח עם ההודעה על מטוס אל על שנאלץ לבצע עצירת חירום באנטליה שבטורקיה. לאחר הנחיתה, עובדים מקומיים סירבו לתדלק את מטוס החברה, ברקע המלחמה שהעיבה על יחסי המדינות. השפל ביחסים התבטא גם בתיירות. בשנת 2023, מעל 10% מהנוסעים בנתב"ג טסו לטורקיה, בסך־הכול 2.3 מיליון נוסעים (על־פי נתוני רשות שדות התעופה), רבים מהם בטיסות קונקשן שהפעילה החברה הממשלתית הטורקית טורקיש איירליינס. 

הטיסות בוטלו, המחירים קפצו: ליעד הזה כנראה שלא תוכלו לטוס השנה
טורקיה וצרפת בחוץ: הישראלים לא רוצים לטוס ליעדים עוינים
הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו 

חברת התעופה הטורקית הפעילה יותר מ־10 טיסות יומיות בקו תל אביב־איסטנבול, עד 7 באוקטובר, אז הפסיקה את פעילותה בנתב"ג. לפני מספר חודשים הודיעה טורקיש איירליינס כי לא תחדש את פעילותה בישראל עד מרץ 2025 לפחות. כיום אין טיסות ישירות לטורקיה, ולפי המל"ל המדינה מוגדרת כמדינה ברמת "איום גבוה", "אין להגיע למדינה זו, ובמקרה של שהייה יש לעזוב את המדינה".

לפי גוגל טרנדס, בחודש יוני האחרון, חלו כמה שינויים מעניינים ברשימת היעדים המבוקשים ביותר בקרב הישראלים, הנובעים מהמצב. לפי נתוני Google Flights, מאז 7 באוקטובר חיפושי הטיסות לטורקיה ומרוקו ירדו ב-75%, וחיפושי הטיסות לאיחוד האמירויות ירדו ב-50%. בוקרשט וטביליסי מחליפות את דובאי ואיסטנבול שהיו בשנה שעברה בצמרת היעדים המועדפים, ולרשימה התברגו השנה גם אתונה ולרנקה, ששימשו במשך זמן רב מתחילת המלחמה כיעדים המאפשרים לישראלים לעלות לטיסות המשך למקומות אחרים בעולם, לצד ניו יורק שנותרה מבוקשת.

הילה הרמולין־רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בישראייר, מציינת כי "חלה עלייה בכל היעדים הקרובים, ביניהם באקו, בטומי וטביליסי, גם הביקוש למונטנגרו קפץ. הישראלים רוצים להתאוורר לתקופות קצרות יחסית, ועדיין להיות קרובים כדי שאם יקרה משהו יוכלו לחזור". 

מחפשים תחליף לטורקיה

כעת, הישראלים מחפשים חלופות לחופשה הפופולרית בטורקיה, וחלקן לא טריוויאליות. אלה שהפתיעו אותנו במיוחד הן אזרבייג'ן ואלבניה. מגוגל עולה כי חלה עלייה של 124% בחיפושים של ישראלים לטיסות לאזרבייג'ן לעומת השנה שעברה. החיפושים לטיסות לאלבניה קפצו ב-81% לעומת אשתקד.

ואכן, חל זינוק במספר התיירים הישראלים המבקרים באזרבייג'ן. מאז חידוש הטיסות בין שתי המדינות באמצע מרץ ועד מאי, ביקרו באזרבייג'ן למעלה מ-8,000 ישראלים, גידול של 50% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2023 מספר הישראלים שביקרו באזרבייג'ן עמד על מספר דומה בין ינואר למאי, לעומת תקופה של חודשיים וחצי השנה.

הודות למחירים הנוחים, הנוף ההררי וכמובן תדירות הטיסות ומרחק הטיסה הנוח מתל אביב שעומד על כ־3 שעות בלבד - מספר הישראלים שביקרו השנה באזרבייג'ן הוכפל, והמדינה השיעית הפכה בשנים האחרונות ליעד פופולרי עבור ישראלים רבים.

גורמים בלשכת התיירות של אזרבייג'ן בישראל מוסרים כי "אזרבייג'ן היא יעד בטוח עבור ישראלים ויהודים. כמעט ואין הפגנות נגד ישראל או התקפות אנטישמיות. אזרבייג'ן היא מדינה רב־תרבותית וחילונית, ותמיד קיבלו והעריכו את הקהילה היהודית וחיו איתה בשלום".

על־פי נתוני לשכת התיירות האזרית, אזרבייג'ן איירליינס הסיעה 21,285 נוסעים מישראל לבאקו במשך 5 החודשים הראשונים של 2023, בעוד שבשנת 2024 הסיעה 19,996 נוסעים בחודשיים וחצי בלבד. כ־50% מהנוסעים לבאקו בוחרים בה כיעד לעצירת ביניים.

כיום, יש 11 טיסות שבועיות בין תל אביב לבאקו, זאת לאחר שחברת התעופה האזרית AZAL השהתה את פעילותה בישראל ושבה לנתב"ג ב־19 במרץ. תחילה החברה הפעילה 9 טיסות שבועיות, ובתגובה לביקוש הגבוה הגדילה את מספרן בחודש יוני.

"הרבה ישראלים בוחרים לטוס איתנו, כי רוסיה ובלארוס הפסיקו לטוס מישראל. כחצי מהנוסעים שבחרו לטוס דרך באקו ממשיכים ליעדים שונים ברוסיה", נמסר מ-AZAL. "כ־25% מהנוסעים ממשיכים לבלארוס, וה־25% הנוספים מתחלקים בין יעדים שונים כמו אוזבקיסטן, קירגיסטן, טורקיה וסין". גם חברת התעופה ישראייר מפעילה 3 טיסות שבועיות ליעד זה.

מה מושך את התיירים הישראלים דווקא למדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן? יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מסביר כי בין הסיבות למוקדי המשיכה החדשים של הישראלים, "השפעות גאו־פוליטיות וטורקיה עומדת בראשן. טורקיה תמיד הייתה יעד תיירותי מוביל בארץ. מצב המלחמה שאנחנו נמצאים בו והכתף הקרה שמקבלים מטורקיה לעומת היחס החם שאנחנו מקבלים מהמדינות האחרות באזור, בהחלט מעלה את העניין של ישראלים במדינות האלה. גם אזרבייג'ן וגם אלבניה הן מדינות מוסלמיות. הן מביעות תמיכה בישראל, ובמקביל מעוררות עניין תיירותי בזכות מה שיש להן להציע. יש בהן נופים יפים, אין הפגנות עוינות. בנוסף, שתי המדינות התחילו לשווק את עצמן תיירותית בישראל באופן משמעותי מאשר בעבר".

"מזכירה את דובאי"

מזי ארזי, מנכ"לית חברת התיירות Flyeast, מסבירה כי נוצר שינוי בתודעה של הישראלים בנוגע לטיולים באזרבייג'ן. "באקו עד לפני כמה שנים הייתה יעד בעיקר לטיולי שורשים. בגלל האופי שלה שמשלב מזרח מול מערב, וקצת מזכיר את דובאי אפילו, היא יכולה לתת מענה למי שמחפש ווייב דומה. הטיסה מאוד קצרה וישירה, העיר אירופאית לחלוטין, ויש בה את כל המותגים שישראלים היו נוסעים לאיסטנבול בשבילם. העיר עשירה תרבותית, יש בה מוזיאונים מוצלחים. השקיעו הרבה כסף בתיירות בגלל שעתודות הנפט שלהם עומדות להסתיים".

וקסמן מוסיף כי "באזרבייג'ן יש נופים, הרים, אגמים, אוכל מעולה וכל מה שאנחנו רגילים למצוא במדינות אחרות. אלבניה לעומת זאת יותר ים־תיכונית, עם חופים מקסימים והיסטוריה מפוארת, ארמונות ואתרים ארכיאולוגים וגם נופים. היא מאפשרת חלופה זולה ביחס למערב אירופה עבור אלה שמחפשים משהו קצת שונה. למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים. לא כמו של המזרח, אבל של מדינות אקס־קומוניסטיות שהתפתחו בקצב יחסית מהיר והיום הן משהו בין מדינה מערבית לבין מה שרואים בכפרים, שהוא יותר של פעם".

כיום אין טיסות ישירות לאלבניה, אך ניתן לטוס אליה עם קונקשן או לבצע מעבר קרקעי מיוון. באוקטובר הקרוב צפויות להתחדש הטיסות הישירות לטירנה עם טיסה שבועית, אותן תפעיל חברת התעופה ישראייר.

הרמולין־רונן מוסיפה כי "אלבניה היא מדינה שעיקר הטיולים בה הוא בטבע, מתאימה לאוכלוסייה שטסה לטיסות ארוכות יותר, ועם חידוש צי המטוסים של ישראייר יוחזרו גם הטיסות הישירות לשם". 

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

ג'ו ביידן לאחר העימות מול טראמפ / צילום: ap, Gerald Herbert

דיווח: ביידן אמר למקורב שהוא שוקל לפרוש מהמרוץ לנשיאות

בניו יורק טיימס מדווחים כי ביידן אמר למקורב שלו כי הוא יודע שאולי לא יוכל להציל את מועמדותו אם לא יצליח לשכנע את הציבור בימים הקרובים כי הוא כשיר לתפקיד ● דובר הקמפיין של ביידן על הפרסום: "שקרי לחלוטין. אם הניו יורק טיימס היו מספקים לנו יותר מ-7 דקות להגיב, היינו אומרים להם את זה"

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

סרן איליי אלישע לוגסי ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי נפל בקרב בצפון רצועת עזה

הותר לפרסום כי סמל אלכסנדר יקימינסקי, בן 19 מנהריה, נפל בפיגוע בכרמיאל לאחר שחיסל את המחבל ● מפקד בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפת כטב"ם סמוך לצור, ארגון הטרור מגיב בירי כבד ליישובים בצפון • הפיגוע בכרמיאל: נקבע מותו של הצעיר שנפצע, פצוע נוסף במצב קשה • גלנט בגבול עזה - במסר לחיזבאללה: "הטנק שיצא מהקרב ברפיח יכול להגיע עד הליטני" • עדכונים בולטים

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

בחירות בבריטניה / צילום: Shutterstock

בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת

48 מיליון בעלי זכות הצבעה ייגשו לקלפיות בבריטניה לבחור איזו מפלגה תקים את הממשלה החדשה במדינה ● מי הוא המועמד המוביל ומדוע ראש הממשלה המכהן רישי סונאק צפוי להפסיד? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה" מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בתל אביב; פוקס עלתה בכ-4%, אלקטריאון ירדה בכ-5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.7%, מדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.5% ● האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ● רב בריח פורסת מחדש את חובותיה ועומדת להנפיק אג"ח להמרה ● פתאל רכשה את חלקו של פרוספר אמויאל בפרותאל תיירות בתמורה לחצי מיליארד שקל ● בברקליס ממליצים על קבוצת דלק באפסייד של מעל 50%

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

נתיבי איילון ייחסמו היום שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה, והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות