גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה - כך עולה מסקר חדש של פייפאל ● כ-40% מאלו שמוכרים אונליין, פונים לזירה הבינלאומית ● ישראל מתגייסת

אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף
אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף

 

כ-15% מהעסקים הקטנים והבינוניים שפועלים באונליין החלו לעשות זאת בשנה האחרונה, כחלק מההתמודדות עם הירידה במכירות בזמן המלחמה - כך עולה מסקר שערכה חברת המחקר רושינק בקרב כ-400 בעלי עסקים. בסך-הכול, כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים (עד 50 שכירים) דיווחו על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה. 

ישראל מתגייסת | כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה
ישראל מתגייסת | המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"
ישראל מתגייסת | מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

על פי הסקר, שנערך עבור פייפאל, רק 42% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מוכרים כיום באונליין (עלייה של 7% לעומת שנת 2020), ומתוכם 41% מוכרים גם בחו"ל. למרות הצהרות רשמיות על חרמות נגד ישראלים, ולמרות הסגמנט השלילי ברשתות החברתיות כלפי המדינה, רובם החלו לעשות זאת דווקא בשנה החולפת. מחציתם מציינים כי זה מה שמאפשר להם את ההישרדות הכלכלית בתקופה הנוכחית.

"העסקים בישראל, המתמודדים עם מציאות מורכבת, צריכים להבין יותר מתמיד שזירת האונליין איננה בגדר תוספת נחמדה, אלא יכולה להיות גורם מכריע כלכלית", אומר אפי דהן, סגן נשיא ב-PayPal העולמית.

"מהסקר עולה שחלק גדול מבעלי העסקים עדיין לא משתלבים בזירה הזו, כאשר כשליש מעידים שמדובר בפרקטיקה שאינה מקובלת בענף שלהם. בעיניי הם נדרשים לפתרונות חדשים ולשבירת מוסכמות, על אחת כמה וכמה כאשר כרבע מהמוכרים אונליין ציינו שהערוץ הזה מסייע להם למכור מוצרים חדשים.

"ישראלים תמיד הובילו את המגמות העולמיות בכל הקשור לחדשנות, ואני מעודד את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים לעשות כך גם כעת".

ביקוש למוצרי "מצב רוח"

הנושא עלה גם בוועידת Go ECommerce שהתקיימה השבוע, בהשתתפות כאלף מאנשי התעשייה וביוזמת SE. נאור מן, מנכ"ל אקטיב טרייל, המפתחת כלי שיווק מתקדמים ליצירת מסעות לקוחות חכמים, ציין כי למכירות באיקומרס נדרש מודל היברידי שמשלב בין הדיגיטלי לפיזי.

"אם נצליח להבין באופן עמוק לא רק את האופן שבו הלקוח מתנהג בכל אחת מהזירות, אלא גם באיזה אופן הן משפיעות אחת על השנייה, נוכל למקסם את הממשק מולו", אומר מן. "השילוב בין טכנולוגיה לתובנות צרכניות מאפשר לבנות ראייה הוליסטית, להגדיל את ההכנסות, וכפועל יוצא גם את שורת הרווח".

יפית גריאני, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת לקוחות עסקיים בישראכרט, הציגה נתונים שעשויים לעודד את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים: "בתחילת המלחמה הייתה ירידה דרמטית במצב הרוח, ולכן הייתה גם ירידה בצריכה. אולם ככל שהתקופה מתמשכת יש חזרה לביקושים גבוהים, שניתנים להסבר גם על ידי צריכה רגשית וגם מאחר שנשארנו יותר בארץ. לא מדובר רק בצריכה של מזון ודברים בסיסיים, אלא גם מוצרים שמחזקים ומשפרים מצב רוח".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

גב ללוחם

עמותת "גב ללוחם", המסייעת בשגרה ללוחמים ולוחמות משוחררים להשתלב באזרחות, תציע תוכנית עיבוד מלחמה, שבה הלוחמים יעסקו בהשפעת המלחמה על חייהם, משפחתם, קרוביהם ורצונותיהם לעתיד. התוכנית מלווה על ידי מנחים ומלווים מקצועיים בתחום, ומתקיימת במרחבים שקטים ורגועים.

בשגרה וגם בצל המלחמה, התוכניות של גב ללוחם עוסקות בנושאים כמו קריירה ותעסוקה, אקדמיה, פיננסים ועוד. לדברי המנכ"ל והמייסד, אוריה איזק, "מלחמת חרבות ברזל השפיעה עמוקות על כל עם ישראל, ועל הלוחמים שעדיין מחרפים נפשם. תוכנית עיבוד המלחמה מאפשרת שיח מלא ופתוח, כולל פריקה וטעינה מחדש, תוך מבט אישי הרואה את פני העתיד".

לפרטים נוספים: www.gavla.org.il

גרינברג טראוריג והתנועה למאבק באנטישמיות

פירמת עורכי הדין הבינלאומית גרינברג טראוריג (GT), שמחזיקה משרד בתל אביב, יזמה יחד עם התנועה למאבק באנטישמיות (CAM) אירוע לחיזוק הקשר בין גורמים שונים בממשל האמריקאי, לגורמים עסקיים ומשפטיים ישראלים.

המטרה: לייצר חיבור בין אנשי מפתח בממשלי מדינות בארה"ב שתומכות בישראל, לאנשי עסקים, יזמים ומובילי דעת קהל בארץ. בין המדינות ששלחו נציגים לאירוע, אשר התקיים במסעדת ד"ר שקשוקה ביפו, נמנות פלורידה, ג'ורג'יה, אוהיו, טקסס, לואיזיאנה, נבאדה ואלסקה. באירוע השתתפו גם נציגי חברות הייטק.

ג'ואי שבות, שותף מנהל במשרד הישראלי של GT, פנה לנוכחים ואמר "אתם יושבים בצמתים הכי מרכזיים במדינות שלכם, ואחראים על היחסים הדיפלומטיים והעסקיים בין ישראל לבינן. לא הגעתם לכאן 'על אף' או 'למרות' שאלו זמנים מורכבים, אלא 'בגלל' שאלו זמנים מורכבים, על מנת להראות סולידריות ולפתח את הקשרים העסקיים בין הצדדים".

חוסן ישראל

ארגון חוסן ישראל (IS-resilient) חילק יותר מ-100 מזגנים ניידים לכוחות צה"ל, בין היתר כדי לסייע להם בלחימה, ולייצר מרחבים נוחים יותר להתרעננות ולינה. המזגנים חולקו הודות לתרומות של קהילות יהודיות מארה"ב. בארגון מדווחים כי יש צורך בתרומה של עוד עשרות מצננים, וקוראים לאנשי עסקים ופילנתרופים להצטרף ליוזמה.

מזגנים שתרם ארגון ''חוסן ישראל- IS-resilient" לחיילי צה''ל / צילום: IS-resilient

לתרומות: 054-5808628

המכללה האקדמית הדסה ירושלים

על רקע המלחמה, המכללה האקדמית הדסה ירושלים תציע מסלול קבלה ייחודי לקראת שנת הלימודים תשפ"ה, שאליו יוכלו להתקבל ללימודים חיילי מילואים, בני/בנות זוגם, אנשי כוחות ביטחון והצלה ומפונים, ללא בחינה פסיכומטרית ועל סמך תעודת בגרות וראיון בלבד. על פי המתווה, אם אלו יעברו בהצלחה את לימודי הסמסטר הראשון, הם יוכלו להמשיך את לימודי התואר ככל שאר הסטודנטים.

לדברי פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה, "במהלך שנת הלימודים האחרונה ביצענו התאמות רבות עבור סטודנטים שנקראו למילואים, בני ובנות הזוג שלהם וגם לטובת סטודנטים שהושפעו בצורה ישירה או עקיפה מהמלחמה, פיזית ונפשית. מתוך הערכה עמוקה והבנת הצרכים הייחודיים של קבוצות אלו, חשוב לנו לעשות ככל שניתן עבור כל מי שנוטל חלק בתקופה זו במאמץ של מדינת ישראל להגן על עצמה, ועבור מי שנפגע מהמלחמה המתמשכת".

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

במה כדאי להתמקד כשמתכננים מסלול פנסיוני?

עד כמה חשוב להתמקח על דמי ניהול? ואיך תדעו איזה מסלול מתאים לכם? ● גלובס ובנק לאומי עושים סדר בחיסכון הגדול והמשמעותי ביותר עבור רוב משקי הבית בישראל ● שאלת השבוע

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

בעקבות תלונות מצד יזמים, באוצר נערכים להפחית את מס השבחת המטרו

המס הכולל על השבחה עומד כיום על 75%, ולטענת גורמים רבים בשוק הביא לקיפאון הפיתוח לאורך תוואי המטרו ● בדיון הקרוב בוועדת הפנים והגנת הסביבה יוצג המתווה שיאפשר את הפחתתו

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

עו''ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהלת, GAC ומיקה מזור, יועצת ומנהלת פעילות LGA בישראל, בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי

מה צריך לעשות כדי לגרום לדורות הבאים לרצות להישאר בעסק המשפחתי?

מיקה מזור מובילת הפעילות של LGA בישראל ועו"ד יפעת גינסבורג דיברו בכנס החברות המשפחתיות של גלובס על השאלה איך נכון לתכנן ניהול המשכיות ● מיקה מזור ציינה כי אחת הבעיות של בעלי עסקים משפחתיים הוא הקושי לתכנן קדימה "כשאנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית צריך לקחת בחשבון את כל השינויים שעתידים לקרות" • עו"ד גינסבורג: "כשמדובר על משפחה שיש לה עסק, רמת המורכבות מאוד גדולה, יש ניגוד אינטרסים אינהרנטי בין העסק למשפחה"

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

בחירות בבריטניה / צילום: Shutterstock

בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת

48 מיליון בעלי זכות הצבעה ייגשו לקלפיות בבריטניה לבחור איזו מפלגה תקים את הממשלה החדשה במדינה ● מי הוא המועמד המוביל ומדוע ראש הממשלה המכהן רישי סונאק צפוי להפסיד? ● גלובס עושה סדר

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי

אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

בפתח כנס החברות המשפחתיות של גלובס, הסבירה מו"לית העיתון אלונה בר און על החשיבות של אמון בעסקים והציגה נתונים על מידת האמון הגבוהה שלה זוכים עסקים משפחתיים ● יחד עם זאת לדבריה גם שם נרשמה שחיקה כתוצאה מפערי דורות: "הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה"

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית, עם שר הביטחון והרמטכ״ל, בדרום / צילום: מעיין טואף / לע״מ

גורם מדיני: נתניהו אישר להוציא את המשלחת הישראלית לשיחות לעסקה

חיזבאללה שיגר לשוטח ישראל 190 רקטות ו-20 כטב"מים - רובם יורטו ● חיל האוויר החל בגל תקיפות נרחב בלבנון ● לאחר שנחסמו: נתיבי איילון נפתחו לתנועה, שני מפגינים עוכבו ● הותר לפרסום: סרן רואי מילר ז"ל, מפקד מחלקה בגבעתי, נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע עדיין ברמות שיא, אך מאז מרץ רואים מגמת ירידה

השכר הממוצע במשק עמד בחודש אפריל 2024 על 13.5 אלף שקל, עלייה של 7% לעומת אשתקד ● עם זאת, נתונים ראשונים גם לחודש מאי מצביעים על המשך ירידה מאז השיא שנרשם במרץ האחרון ● השכר בהייטק, קטר הצמיחה בישראל, עולה באופן דומה

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי הליך בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

הפרוטוקולים של הפד: הריבית לא תרד עד שנתקרב ליעד של 2% אינפלציה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות