גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג
שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

שמואל בן אריה לא תכנן להיות כלכלן. בגיל 15 הוא היה תקליטן ואחר־כך שירת בגלי צה"ל כאיש סאונד. השינוי הגיע אחרי הצבא, כאשר נחשף לעולם ההשקעות במהלך לימודיו לתואר ראשון בכלכלה: "התמכרתי לזה ברמה קשה. יש אנשים שחושבים שאני משוגע, שלא הגיוני לבדוק כל חצי שעה מה עשו המדדים ומה חדש בבורסה. אבל אני מכור לבדיקות של מה עשו המדדים בתל אביב, בוול סטריט, שקל־דולר וגם לקריאת דוחות כספיים וכתבות כלכליות".

שאלות ותשובות | היום זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם
בורסת תל אביב מסכמת מחצית: המניה שהכפילה את שוויה וזו שהתרסקה

את רוב דרכו המקצועית של בן־אריה הוא עשה בחברת פיוניר, המספקת שירותי ניהול הון ופמילי אופיס, וכיום הוא מכהן כסמנכ"ל ההשקעות בחברה שמנהלת יותר מ־5 מיליארד שקל עבור לקוחות אמידים. הוא הצטרף לשוק ההון "רגע לפני משבר הסאב־פריים בארה"ב ב־2008", ולדבריו זה מה שגרם לו להניח שהריבית בארה"ב לא תתחיל לרדת ב־2023 כמו שרבים ציפו, וגם לא השנה. "אולי היא תרד פעם אחת כדי לשמור על האמינות של הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב, פד, נ"א).

"אנשים מפספסים שהכלכלה האמריקאית נמצאת כעת בשיא שלה ולכן אין היגיון להוריד את הריבית. ב־2008 המשבר היה כל־כך קשה שהריבית ירדה לתחתית ונשארה שם יותר מעשור. הכלכלה הייתה חלשה ולכן הריבית נשארה אפסית. הצד השני הוא שכעת הכלכלה האמריקאית בשיא ואין עדיין אבטלה משמעותית. בעתיד עוד יכתבו ספרים על הנגיד ג'רום פאוול, שהצליח להעלות את הריבית כל־כך מהר בלי לפרק את הכלכלה".

מה המשמעות של כל זה?
"בכל תרחיש שהכלכלה האמריקאית לא מתרסקת, יש גבול כמה הריבית תרד (היום היא נמצאת ב־5.5% בטווח העליון, נ"א). אנשים צפו שהיא תרד ל־3.5% כבר השנה. זה לא ריאלי, ואני גם לא בטוח שהיא תגיע לשם בסוף 2025. לכן צריך 'להתגלגל' על המח"מ (משך חיים ממוצע) הקצר באג"ח ולא להאריך אותו.

"מאחר שאף אחד לא יודע לתזמן מתי יהיה נכון להאריך את המח"מ, אני מאריך ב־0.5 כל חצי שנה. הפד מנסה לעגן לנו בראש ריבית שהיא לא אפס. כל עוד הריבית גבוהה, החברות הגדולות שיש להן מזומנים וכמעט ללא חוב ימשיכו להוביל, וחברות קטנות יתקשו".

תמיד צריך נזילות

כשאנחנו מבקשים מבן אריה לבנות תיק השקעות, הוא מציע למשקיע סולידי הרכב של 14% במניות בארה"ב, 6% במניות בישראל; עוד 10%-15% ב"נזילות", כלומר קרנות כספיות, "כי תמיד בזמן שהעולם 'על מי מנוחות' ושוקי המניות בשיא, צריך נזילות. שיהיה מאיפה להגדיל את ההחזקות במקרה של נפילות בשווקים".

עוד הוא ממליץ על החזקה של 10%-15% באג"ח של ממשלת ישראל במח"מ ארוך של 5 עד 10 שנים, "כיוון שהריביות גבוהות וצריך 'לקבע' את הריביות הללו". עוד 55% באג"ח קונצרניות בישראל במח"מ קצר מאוד של שנה עד שנתיים, "כדי ליהנות מהתשואות הגבוהות יותר אך לא לנעול את הכסף אלא לגלגל אותו, כי המרווחים מול האג"ח הממשלתית נמוכים היסטורית, מה גם שביטול האג"ח המיועדות ימשיך את המגמה הזו".

למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ על החזקה של 35% במניות בארה"ב, 15% במניות בארץ, 10% בקרנות כספיות, 5% באג"ח ממשלת ישראל במח"מ ארוך ו־35% באג"ח קונצרניות בישראל במח"מ קצר.

ברגיעה, הבורסה תעלה

כיצד אתה רואה את שוק המניות בתל אביב?
"השוק המקומי לא מתמחר כלום. הרי כשחששו ב־7 באוקטובר גם ממלחמה מול חיזבאללה הדולר זינק ליותר מ־4 שקלים. ברור שמלחמה בצפון תהיה נזק נרחב וממושך יותר ממלחמת לבנון השנייה. מצד שני, אם איכשהו תהיה רגיעה בצפון ובדרום, נראה להערכתי את השקל מתחזק בחדות, והבורסה תעלה באופן ניכר ותסגור את רוב הפער מול העולם.

"אז יש לבורסה המקומית פוטנציאל תשואה אדיר, אבל בדרך לשם יכולות להיות עוד הרבה חדשות רעות והשוק יירד. במילים אחרות, כשיש כזה חוסר ודאות בישראל, ואני לא יודע מה יהיה מבחינה ביטחונית ופוליטית, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, שגם תמשיך להיות כזו לפחות עד הבחירות, אני מעדיף להיות בעיקר בארה"ב. בוודאי כשהמחירים אולי גבוהים, אבל מוצדקים".

בן אריה גם סבור שכל הניסיונות להבין מאיפה יגיע המשבר הבא נדונו לכישלון: "האיומים כעת על השווקים הם לא כלכליים אלא גאו־פוליטיים. מצד שני משברים מתרחשים כשאף אחד לא צופה אותם. בבועת הדוט.קום כולם חשבו שהאינטרנט הוא העתיד, בסאב־פריים כולם חשבו שמחירי הנדל"ן רק עולים, ואף אחד לא האמין שיכולה להיות מגפה כמו הקורונה. לכן, כשמנסים לנחש אם המשבר יגיע ממלחמת רוסיה־אוקראינה, מהמתיחות של סין מול טייוואן או המלחמה בישראל - אלה דברים צפויים, והמשברים לא יגיעו מהם".

תהיה קפיצה באנרגיה

בן אריה בוחר את ההשקעות שלו בפינצטה. בישראל הוא מסתכל על מניות הבנקים לאומי  והפועלים , שכן "התמחור נוח. עם תשואה על ההון של 15% במכפיל הון של 0.8, המשמעות היא תשואה שוטפת של כמעט 20% בשנה. גם אם היא תרד מעט זה מעניין". בנוסף, הוא ממליץ על טבע , ש"המלחמה פחות משפיעה עליה ויצאה ממצב של 'לשרוד', כשבעיית החוב נראית מאחוריה ויש לה תרופות חדשות בצנרת".

 

עוד הוא ממליץ על המניה הביטחונית אלביט מערכות , ש"עושה מהלכים מצוינים והפכה למונופול מול המדינה בנושא חימוש מקומי, בוודאי כשמסתכלים על צבר ההזמנות העתידי שלה, ואמורה גם היא להרוויח מהמצב הביטחוני". המלצה נוספת בארץ היא על שתי מניות בתחום האנרגיה: רציו  וניו־מד אנרג'י , מתוך הערכה ש"הרווחיות של מאגר הגז לוויתן הולכת לגדול, וכאשר המלחמה תירגע והחשש לפגיעה באסדה יירד, תהיה פה קפיצה".

בחו"ל הוא ממליץ על חשיפה למדדים הרחבים: S&P 500 עם תוספת חיזוק מהנאסד"ק, כדי להיות חשוף לחברות הגדולות והמצליחות, וכן על תחום הפיננסים בארה"ב שנהנה מהריבית הגבוהה.

לחברת פיוניר ולמרואיין אין עניין אישי ביחס לאמור בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לניהול ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, ובל אחד מהם חייב להיות בין 10%-50% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

בעקבות תלונות מצד יזמים, באוצר נערכים להפחית את מס השבחת המטרו

המס הכולל על השבחה עומד כיום על 75%, ולטענת גורמים רבים בשוק הביא לקיפאון הפיתוח לאורך תוואי המטרו ● בדיון הקרוב בוועדת הפנים והגנת הסביבה יוצג המתווה שיאפשר את הפחתתו

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

סרן רואי מילר ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן רואי מילר ז"ל, נפל בצפון רצועת עזה

באירוע שבו נפל נפצעו קשה קצין לוחם ולוחם נוסף מגדוד רותם שבחטיבת גבעתי ● ישראל קיבלה מהמתווכות את תשובת חמאס; גורמים שמעורים במו"מ: "ארגון הטרור הלך לקראת מתווה נתניהו שאומץ בידי ביידן" • שרי החוץ של ארה"ב וסעודיה דנו בשיחות המו"מ לעסקה ובסוגיית "היום שאחרי" • הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי, מפקד צוות בגדוד 75, נפל בקרב בצפון הרצועה • עדכונים בולטים

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

סרן איליי אלישע לוגסי ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי נפל בקרב בצפון רצועת עזה

הותר לפרסום כי סמל אלכסנדר יקימינסקי, בן 19 מנהריה, נפל בפיגוע בכרמיאל לאחר שחיסל את המחבל ● מפקד בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפת כטב"ם סמוך לצור, ארגון הטרור מגיב בירי כבד ליישובים בצפון • הפיגוע בכרמיאל: נקבע מותו של הצעיר שנפצע, פצוע נוסף במצב קשה • גלנט בגבול עזה - במסר לחיזבאללה: "הטנק שיצא מהקרב ברפיח יכול להגיע עד הליטני" • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

הפרוטוקולים של הפד: הריבית לא תרד עד שנתקרב ליעד של 2% אינפלציה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

בחירות בבריטניה / צילום: Shutterstock

בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת

48 מיליון בעלי זכות הצבעה ייגשו לקלפיות בבריטניה לבחור איזו מפלגה תקים את הממשלה החדשה במדינה ● מי הוא המועמד המוביל ומדוע ראש הממשלה המכהן רישי סונאק צפוי להפסיד? ● גלובס עושה סדר

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

שלוש עסקאות נדל"ן גדולות מלמדות: שוק המשרדים בתל אביב התנתק מיתר הארץ

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"