גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות אחרי יום מסחר תנודתי למדי.  ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5%. מדד הבנקים עלה ב-0.4%, ת"א נפט וגז הוסיף 0.3%, ות"א ביטוח ושירותים פיננסיים התחזק ב-0.8%. ת"א בנייה ירד ב-0.5%, ות"א נדל"ן איבד 0.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל.  

הראל השקעות , אלביט מערכות  וטבע  בלטו בעליות בת"א 35. בירידות בלטו אמות , איירפורט סיטי  ומבנה . מניות נוספות שבלטו בעליות במסחר היום הן אלארום , איסתא , עין שלישית , אאורה  ופריורטק . בירידות בלטו זפירוס , מיטרוניקס , שיכון ובינוי , דלתא גליל  וריט 1 

שוק האג"ח חתם את יום המסחר במגמה שלילית. החששות מהתלקחות המלחמה בזירה הצפונית ממשיכות להעיב על המשייעים. מדד תל-גוב כללי, שכולל את כלל סדרות האג"ח של ממשלת ישראל, ננעל בירידה של 0.22%, כאשר התשואה הגלומה במדד עומדת על 3.8%, רמת שיא של מספר שנים. בתחילת השנה עמדה התשואה לפידיון הגלומה באותו מדד על מתחת ל-3%.

מדד תל גוב-שקלי 10+, שכולל את איגרות החוב השקליות שמועד הפירעון שלהן הוא הרחוק ביותר במונחי זמן - ולכן הן המסוכנות ביותר למשקיעים, ננעל בירידה של 0.6%. התשואה הגלומה באותו מדד עומדת על 5.48%, גם כאן מדובר ברמת שיא של שנים. בשיא הבהלה בשוק ההון המקומי, לקראת סוף חודש אוקטובר אשתקד, נגע המדד בתשואה לפדיון של 5.25%, מאז ירד אל אזור 4.3% בדצמבר. בחודשים האחרונים התשואה שוב טיפסה בהדרגה עד לרמתה הנוכחית, מה שמעיד על החשש הגובר של המשקיעים מעליה במפלס הסיכון.

נתון מדאיג נוסף שעולה מביצועי איגרות החוב הממשלתיות נוגע לאג"ח של ממשלת ישראל ל-10 שנים (איגרת שתיפרע במרץ 2035). מחיר האיגרת ירד היום ב-0.3%, כאשר המשמעות היא שהתשואה לפדיון שלה טיפסה וכמעט נגעה ב-5.2% (חתמה את המסחר ב-5.19%). ביולי אשתקד, עמדה התשואה לפדיון של אותה איגרת על 3.8%. מדובר בתשואה הגבוהה ביותר מזה 13 שנה, קרי מאז יולי 2011. תשואה גבוהה משמעותה מפלס חששות גבוה של המשקיעים בנוגע לסיכון שבחוב של ממשלת ישראל.

16:10

המסחר בבורסה עבר למגמה מעורבת. ת"א 90 נחלש ב-0.1%, ת"א 125 ות"א 35 מוסיפים כ-0.2%. מדד הבנקים עולה ב-0.1%, ת"א נפט וגז נחלש ב-0.2%, ת"א בנייה יורד ב-0.4% ות"א נדל"ן מאבד 0.7%. 

לאומי פרטנרס משקיעה 65 מיליון שקל בחברת הבת של איסתא , איסתא נכסים, לפי שווי 1.24 מיליארד שקל. במסגרת הנפקה פרטית הוקצו ללאומי פרטנרס מניות המהוות כ-4.99% מאיסתא נכסים וכן אופציה לרכישת מניות נוספות בכמות המהווה 3% מהון המניות המונפק של איסתא נכסים. במסגרת העסקה, העמידה לאומי פרטנרס לאיסתא נכסים הלוואת בעלים בסך של כ- 50 מיליון שקל, וניתנה ללאומי גם הזכות להצטרף להעמדת מימון עתידי לפי חלקה היחסי בשיעור החזקותיה.

15:16

גילת רשתות לוויין  מודיעה היום כי DataPath, החברה הבת בבעלותה המלאה בארה"ב, קיבלה הזמנות בהיקף של יותר מ-9 מיליון דולר לתמיכה טכנית In Field Services לרשתות תקשורת לווייניות של משרד ההגנה האמריקאי וסוכנויות ביטחון זרות נוספות.

15:08

לאחר שנפתחה בעליות קלות הבורסה התנהלה לרוב בתנודתיות סביב רמות הבסיס. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.3%. מדד תשתיות ואנרגיה יורד ב-1.8% לאחר שאתמול (יום ב') צנח ב-3.6%. 

יוטרון  הנמצאת בשליטת קרן פימי מדווחת על הסכם להקמת חניונים אוטונומיים תמורת כ- 20 מיליון שקל בסן דייגו, קליפורניה. ההסכם החדש מרחיב את פרישת החניונים האוטונומיים שלה מעבר למטרופולינים בארה"ב בהם היא פועלת כיום - ניו יורק, ניו ג'רזי, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, בוסטון ודנבר. 

14:20

סקר שנערך על ידי חברת הייעוץ והביקורת פאהן קנה ניהול בקרה מצא שרק שליש מהחברות הישראליות ערוכות למשבר ביטחוני ממושך. 

הסקר, שנערך בקרב כ-150 דירקטורים מצא כי רק 31% מהחברות מרגישות ערוכות להתמודד עם משבר ביטחוני ממושך ומחזיקות בתוכניות חירום מפורטות. רוב הדירקטורים (53%) צופים פגיעה מתונה וזמנית מהמלחמה על התוצאות הפיננסיות של החברה, כאשר 28% צופים פגיעה משמעותית ברווחים.

עם זאת, למרות החששות, הדירקטורים מציגים גישה אופטימית להתמודדות עם השפעות המלחמה. האסטרטגיה העיקרית של רוב החברות היא פיתוח מוצרים ושירותים חדשים המותאמים למצב (46%), הרחבת פעילות לשווקים בינלאומיים (11%) ורק 26% מהחברות מתכננות קיצוצים והתייעלות. באשר להשפעת המצב הביטחוני על השקעות החברה, 44% מהדירקטורים מעידים כי בכוונתם לשנות את תמהיל ההשקעות שלהן, בעוד שרק 14% מקפיאות או מצמצמות השקעות.

הסקר חושף דאגה בתחום הבטיחות והסייבר: 42% מהדירקטורים חוששים להיתבע כתוצאה מתאונה עבודה רבת נפגעים, ורק 33% מהם סבורים שהארגון עושה כיום כל הנדרש בתחום הבטיחות. בנוסף, 42% מהחברות לא ביצעו תרגול להתמודדות עם אירוע תקיפת סייבר, למרות התפשטות התופעה במהלך המלחמה. עוד נמצא כי 58% מהדירקטורים סבורים שהמלחמה היא האירוע שהשפיע במידה הרבה ביותר על הפעילות העסקית בחברתם, ביחס למגפת הקורונה (20%) והמהפכה המשפטית (10%) .

13:51

מסחר רגוע מתנהל כעת בתל אביב. לאחר שנפתחה בעליות קלות הבורסה התנהלה לרוב בתנודתיות סביב רמות הבסיס. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 נסחר ללא שינוי. מדד תשתיות ואנרגיה יורד ב-1.6% לאחר שאתמול (יום ב') צנח ב-3.6%, בתוך ההמדד מובילות את הירידות מניות זפירוס , פינרג'י , אורמת  ואנלייט אנרגיה 

בשוק החוב נסחרו היום איגרות החוב בהיצעים - תשואות האג"ח הממשלתיות שוב עלו וזו ל-10 שנים כבר עם תשואה של כמעט 5.2% לאחר שהוסיפה היום 6 נ"ב, שיא של כ-13 שנים. תשואת האג"ח הממשלתית ל-2 שנים עלתה ל-4.45%. מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו אף הם בכ-0.2%.

12:38

מניית באטמ  מזנקת היום. החברה הטכנולוגית חתמה על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם ארגון גלובלי מוביל בתחומי הטכנולוגיה, ההנדסה והביטחון לאספקת פתרון הסייבר המתקדם של הקבוצה, לשווקים מסחריים. השותף הניב הכנסות של למעלה מ-10 מיליארד דולר בשנת 2023 ומשרת לקוחות במעל 100 מדינות, עם פעילות המשתרעת ברחבי אסיה, אירופה, המזרח התיכון וארה"ב.

במסגרת הסכם זה, באטמ תתאים את פלטפורמת ההצפנה המתקדמת שלה לדרישות השותף, כשהפיתוח ימומן על ידי השותף. הפלטפורמה המותאמת תופץ גלובלית על ידי השותף, עם בלעדיות באזורים מסוימים, למגוון שווקים מסחריים, כמו גם לתשתיות לאומיות חיוניות. הסכם זה, וההשקה של פתרון הסייבר לשווקים המסחריים, מרחיבים באופן משמעותי את פוטנציאל השוק אליו פונה הקבוצה, שפתרון הסייבר שלה ממוקם היטב לחדור אליו, הודות לרשת ההפצה המשמעותית של השותף ולפריסה המסחרית שלו.

12:15

מסחר תנודתי בת"א, לאחר הירידות ישנן עתה עליות של כ-0.1% במדדים המובילים. 

תגובות להחלשות השקל מול הדולר. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים טוען ש"השקל נחלש מול הדולר בחודש האחרון הן מסיבה גלובאלית (התחזקות הדולר בעולם), והן מסיבות מקומיות - עליית פרמיית הסיכון של הכלכלה המקומית, כפי שבאה לידי ביטוי בהיחלשות השקל, בביצועי החסר של שוק המניות המקומי, בעליית תשואות בשוק האג"ח הממשלתי המקומי, בעליית פרמיית ה- CDS של ישראל ובעלייה המרווח בין תשואת אגרת החוב הדולרית של ישראל ל- 10 שנים ל- US Treasury המקביל".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, בנק מזרחי טפחות טוען ש"פיחות השקל נובע הן מהתחזקות הדולר בעולם והן מחולשה מקומית. הדבר מתבטא גם בירידות בשוקי המניות ויותר מכך - בשוקי איגרות החוב. בלבול ואי וודאות מאפיינים את כל התחומים שהשוק פועל לפיהם - ביטחונית, מדינית וכלכלית. לא מסתמן שיפור, או כיוון כלשהו באף אחד מהם".

"להערכתי, גם התחדשות השיח על החקיקה המשפטית משפיע על הסנטימנט בשוק במידת מה. במצב דברים כזה קשה לציבור המשקיעים לקבל החלטות והשקל נוטה להיפגע ממצב זה. גם הסמיכות להודעת הריבית ותחזית הכלכלית החדשה של בנק ישראל ביום שני הקרוב משפיעה על שוק המט"ח ולכן הוא בסוג של עמדת המתנה". 

"יחד עם זאת צריך לזכור כי השקל אמנם נחלש ב-1.4% מול הדולר בחודש האחרון אבל האירו נחלש גם כן מול הדולר בשיעור דומה של 1.2% על רקע הטלטלות הפוליטיות ביבשת (במיוחד בצרפת). כשלוקחים זאת בחשבון, ונזכרים שהשקל כבר ביקר רמות של 4.08 לדולר עם רוץ המלחמה ושבנק ישראל עוקב מקרוב אחר הנעשה - עדיין לא ניתן לזהות בהלה, או החמרה של מגמת היחלשות השקל מהתקופה האחרונה. צריך להיזהר מאוד מהסקת מסקנות לפי יום בודד, או מספר ימים, שכן השקל מגבי מהר ובעוצמה להתפתחויות חיוביות ושליליות - במקרים לא מעטים גם תוך כדי יום המסחר". 

11:09

המסחר בת"א גולש עתה לירידות שערים - ת"א 35 יורד ב-0.2% בעוד מדד  ת"א 90 נבירידה של 0.3%, הבנקים יורדים ב-0.4%. 

חברת האוטוטק הישראלית ארבה רובוטיקס  מזנקת לאחר שעמדה באבן דרך בפעילותה העסקית: החברה נבחרה על-ידי יצרנית רכב גדולה (ששמה לא דווח) לפיתוח מערכות רדאר לייצור סדרתי. 

ארבה רובוטיקס הנפיקה לאחרונה בבורסה המקומית איגרות חוב להמרה בהיקף של 113 מיליון שקל ועל מנת שהכסף יועבר לחברה נקבעו שני תנאים:  זכייה במכרז לאספקת מוצריה כספק שבבים יחיד לרדאר הדמיה לאחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות ושממוצע שערי הנעילה של מנייתה בנאסד"ק במשך 30 ימי מסחר רצופים לא יפחת מ-3.1 דולר ומחזור המסחר לא יפחת מ-100 אלף מניות ביום. על התנאים להתממש עד סוף מרץ 2025. נכון להיום, מחיר המניה בנאסד"ק הוא 1.91 דולר ושווי השוק של ארבה מגיע ל-154 מיליון דולר. הדיווח הוא חלק משמעותי לקראת עמידה בתנאי הראשון.

10:42

המסחר בת"א מתנהל כעת במגמה מעורבת - ת"א 35 יורד ב-0.2% בעוד מדד  ת"א 90 נסחר בעלייה של 0.1%, הבנקים יורדים ב-0.7%. 

השקל נחלש הבוקר ביותר מ-0.5% ונסחר כעת ב-3.77 שקלים לדולר, שיא של כחודשיים. מול האירו נחלש השקל בכ-0.3%, 4.03 שקלים לאירו.

יש לציין שהדולר מתחזק הבוקר מול מרבית המטבעות בעולם ומול הין היפני כבר בשיא של 38 שנה - 161 ין לדולר. 

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים מוסר כי עיקר הפיחות שאנו רואים בשבוע האחרון הוא המשך ישיר של הפעילות הספקולטיבית בהחלשת השקל תוך ניצול רעשי המתיחות בלבנון.

ניתן לראות ברוב הימים שהשקל מתחזק כתוצאה מעודפי מטבע גדולים (גיוסי הייטק חוזרים לשבור שיאים, יצוא בטחוני בשיא כל הזמנים וגם יצוא הגז גדל) והספקולנטים ממתינים לשעות הערב בהן המסחר דליל ואז תוקפים את השקל. כך אתמול, כך ביום שישי וכך כמעט בכל יום. גם הפעילות המוסדית ונהירת הציבור לקרנות חו״ל שהן הלהיט האופנתי האחרון תורמות להיחלשות השקל.

10:03

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר במגמה שלילית. ת"א 35 יורד ב-0.5% בעוד מדד  ת"א 90 נסחר ביציבות, הבנקים יורדים ב-0.5%. 

חברת עין שלישית  הודיעה היום (ג') כי קיבלה הזמנה מחייבת בהיקף של כ־5 מיליון שקל מלקוח ביטחוני בהיקף, שנכון למועד דיווח זה, ביחס לשנת 2024, הינו מהותי לחברה. זמן מימושה הצפוי של ההזמנה הינו שנה וחצי.

ההזמנה מתקצבת פעילות פיתוח ואספקה ראשונית של יכולת אחיזת שטח חדשה לכלי טיס בלתי מאויש, המבוססת על נכסים קיימים בחברה ומיועדת להשתלב בהיקף משמעותי אצל הלקוח בתוך טווח הזמן של כשנתיים ממועד פרסום הדוח.

עין שלישית סבורה כי המערכת היא פורצת דרך בהיבט הביצועים ויכולות האנליטיקה והבינה המלאכותית (AI) שישולבו בה ותומכת במפת הדרכים של מוצרי החברה כפי שהוצגה וכוללת בהתאמה גם השקעה של החברה במחקר והפיתוח. מהחברה עוד נמסר כי היא צופה שבתוך כמה שבועות יתקבלו הזמנות נוספות לתקצוב תכולות ייחודיות נוספות בפרויקט.

אורביט המפתחת פתרונות לניהול קשר ושמע במערכות מוטסות, טרמינלים לתקשורת לוויינית מוטסת וימית הודיעה היום כי קיבלה הזמנות מענקית התעופה Airbus עבור מערכות ניהול שמע דיגיטליות בשווי כולל של כ-4.8 מיליון דולר. אספקת מערכות השמע צפויה במהלך השנים 2025-2029.

08:19

בשוק המט"ח השקל נחלש מעט הבוקר ונסחר ב-3.76 שקלים לדולר וב-4.03 שקלים לאירו. 

07:59

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

יום המסחר צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. אתמול ננעלה הבורסה בירידות. מדד ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6%. מדד הבנקים ירד ב-0.6%, מדד תשתיות ואנרגיה צנח ב-3.6% ומדד נפט וגז נפל ב-1.1%.

מנהל ההשקעות שנזהר מהבורסה בת"א, אבל ממליץ על טבע ומאגר הגז לוויתן 

אתמול בערב פורסם שה-FTC, רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב האחראית על התחרות, פתחה בחקירה נגד חברת התרופות טבע . לפי "וושינגטון פוסט", הרשות טוענת כי חברות תרופות וביניהן טבע ביצעו שינויים קלים במוצרים שלהן במטרה לשמר על הפטנטים ולהדוף אפשרות של תחרות גנרית. הידיעה הזאת לא השפיעה על מניית טבע שנסחרת בוול סטריט ועלתה בכ-0.5% אתמול.

מניית שניב  זינקה אתמול בכ-6%. החברה שעוסקת בייצור מוצרי נייר, ניקוי, טואלטיקה, קוסמטיקה ומוצרים לרכב ולתעשייה דיווחה על פיצול פעילות הנדל"ן שלה לחברה נפרדת שתיקרא שניב נדל"ן.

בנוסף, החברה ציינה כי לאחר המהלך יוותרו בידי החברה נכסים ששווים בספרים 25 מיליון שקל אך שוויים המוערך נאמד ב-130 מיליון שקל. החברה ציינה שלהערכתה המהלך יוביל לגידול של 61 מיליון שקל בהון בעיקר עקב שערוך מחדש של הנכסים.

מניית שיכון ובינוי  זינקה לאחר שאתמול דירקטוריון חברת התשתיות והבנייה למגורים התכנס לישיבה דרמטית בעקבות התפטרותו של המנכ"ל תמיר כהן.

ניתוח | הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר 

בצרפת מדד קאק זינק אתמול ב-1% בעקבות מדגמי תוצאות הבחירות שפורסמו ביום ראשון בצרפת לפיהם כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן. 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת - מדד ניקיי עולה ב-0.2%, מדד שנחאי נסחר ללא שינוי, הנג סנג עולה ב-0.8%, מדד קוספי הדרום קוריאני מוסיף 0.8% ובהודו מדד ניפטי עולה ב-0.5%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים הבוקר על ירידות קלות - נאסד"ק יורד ב-0.4%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 יורדים בכ-0.2%. 

אתמול בוול סטריט ננעל המסחר בעליות שערים - מדד נאסד"ק עלה ב-0.6%, מדד הדאו ג'ונס ננעל ללא שינוי כמעט ומדד S&P 500 עלה ב-0.1%.

מניית טסלה  זינקה בכ-5.6% לאחר הודעות כי היא צפויה לעמוד ביעד המכירות לרבעון השני, שצפויים להתפרסם השבוע. השינוי לטובה שם את טסלה על המסלול לרצף עליות בן 5 ימים, הארוך ביותר מאז יולי 2023. למרות רצף העליות האחרון, המניה עדיין נחשבת לחלשה מבין 7 המופלאות של וול סטריט, עם ירידה של 15% מתחילת 2024.

שתי ישראליות עשו אתמול כותרות - סימילרווב  רוכשת חברה משוויץ, 42matters. סכום הרכישה לא נמסר. החברה הנרכשת מספקת דאטה ואנליזה על עולם האפליקציות. סימילרווב נסחרת בשווי שוק של 611 מיליון דולר אחרי עלייה של 46% במניה במחצית הראשונה.

חברת האוטוטק הישראלית ארבה רובוטיקס  זינקה בכ-6% לאחר שעמדה באבן דרך בפעילותה העסקית: החברה נבחרה על-ידי יצרנית רכב גדולה (ששמה לא דווח) לפיתוח מערכות רדאר לייצור סדרתי. 

ארבה רובוטיקס הנפיקה לאחרונה בבורסה המקומית איגרות חוב להמרה בהיקף של 113 מיליון שקל ועל מנת שהכסף יועבר לחברה נקבעו שני תנאים:  זכייה במכרז לאספקת מוצריה כספק שבבים יחיד לרדאר הדמיה לאחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות ושממוצע שערי הנעילה של מנייתה בנאסד"ק במשך 30 ימי מסחר רצופים לא יפחת מ-3.1 דולר ומחזור המסחר לא יפחת מ-100 אלף מניות ביום. על התנאים להתממש עד סוף מרץ 2025. נכון להיום, מחיר המניה בנאסד"ק הוא 1.91 דולר ושווי השוק של ארבה מגיע ל-154 מיליון דולר. הדיווח הוא חלק משמעותי לקראת עמידה בתנאי הראשון.

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט 

2. שוקי האג"ח

שוק האג"ח ננעל אתמול בירידה של כ-0.5% באג"ח הממשלתיות וירידות קלות באג"ח הקונצרניות. כך, מדד תל גוב 10+ בלט עם ירידה של כמעט 1.2%, בעוד תל גוב כללי ירד ב-0.45% ותל גוב שקלי ירד ב-0.47%.

באג"ח הקונצרניות, מדד תל בונד 20 ותל בונד 60 ננעלו בירידות של עד 0.05% בלבד. במקביל, התשואה על אג"ח ממשלת ישראל לשנתיים עלתה ל-4.43%, זו ל-10 שנים זינקה ל-5.13%. 

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי סיגמא ממליץ על אג"ח קונצרניות מקומיות. אזולאי טוען שלמרות התקופה הקשה, האג"ח הקונצרניות מגלות חוסן - "בניגוד לאירועי עבר, רוב אגרות החוב שנמצאות במדדים הן של חברות בעלות איתנות פיננסית גבוהה ויש ביכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן".

"נזכיר כי לאחר המשבר של 2008, חברות מקבוצות כמו אפריקה, אלביט הדמיה ופישמן שהיוו רכיב משמעותי בשוק הקונצרני, עמדו בפני קשיים פיננסיים שאילצו אותן בסופו של דבר להיכנס להסדרי חוב מול הנושים שלהן. נכון להיום, אין קבוצת מנפיקים שמאיימת על יציבותם של המדדים, מה שמגביר את ביטחונם של המשקיעים באפיק הקונצרני".

"המשקיע הסבלני שמחזיק בתיק קונצרני ייהנה מתוספת תשואה על פני אחזקה באג"ח ממשלתיות בשיעור שבין 1% ל 3%, תלוי כמובן במח"מ ובדירוג", כתב אזולאי, "בשורה התחתונה, למרות המרווחים המצומצמים, אנחנו סבורים שאגרות חוב קונצרניות עדיין מהוות חלופה סולידית ראויה בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי".

"עם זאת, יש להכיר בכך שפוטנציאל רווח ההון הוא נמוך, אך האפיק ראוי בשל התשואה השוטפת שהוא מספק. בסביבה שבה אנו חיים כיום, זה לא מעט". 

בשוק החוב בארה"ב נרשמו אתמול עליות חדות. התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים זינקה ב-14 נקודות בסיס לרמה של 4.48%, והתשואה על האגרות לשנתיים עלתה ב-5 נקודות לרמה של 4.77%.

3. שוק הסחורות והמטבעות

השקל התחזק מעט אתמול מול הדולר ונסחר ב-3.75 שקלים לדולר אך בעקבות התחזקות האירו בעולם נחלש מול האירו בכ-0.4% ונסחר ב-4.04 שקלים לאירו.

הין היפני הגיע הבוקר לשפל חדש מול הדולר - 161.7 ין לדולר אחד. 

קספר קוצ'לי, כלכלן ביוליוס בר מייחס את תחזקות האירו לתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת, "הבחירות בצרפת אתמול, שהתאפיינו בשיעור ההצבעה הגבוה ביותר בסיבוב הראשון מאז 1997, זעזעו את מבנה הרוב הקיים בפרלמנט הצרפתי". 

"שוקי האג"ח והאירו הגיבו בשלילה להכרזה על בחירות הבזק, אך קיימות החוב לא אמורה להוות בעיה מיידית בהתחשב בכך שממשלת צרפת משלמת כיום ריביות נמוכות על יתרת החוב שלה. תוצאות הסיבוב הראשון הפחיתו את הסיכוי לרוב מוחלט של ימין או שמאל, והפחיתו עוד יותר את הסיכונים ליישום שינויים במדיניות הפיסקלית המונעת על ידי ההוצאות. בהתאם לכך, האירו התחזק בתגובה, וחזר לכיוון היעד שלנו של 1.08 דולר לאירו, והפחית חלק מהירידה הקשורה לסיכוני הבחירות". השער כעת הוא 1.072 דולר לאירו. 

4. מאקרו

בסקירתם השבועית מציינים כלכלני בנק דיסקונט ש"מאז פרוץ המלחמה, חלו תנודות חדות בהיקף הפעילות במשק , וכתוצאה, ראינו, ברבעון האחרון אשתקד, ירידות חדות בפדיון הענפים השונים, רובם ככולם, עם ירידה ממוצעת של כ-10%, ולאחר מכן עליה חדה בשליש הראשון של 2024 (כ-9%). כך, רמת הפדיון החודשית הכוללת בשליש הראשון, נמוכה בכ-3% לעומת הרבעון השלישי של 2023, כאשר בענף הבינוי הפער השלילי הוא הגדול ביותר ועומד על כ-10%".

"במקביל, לאחר תנודות חדות בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי בישראל, מאז פרוץ המלחמה, נרשמה בחודשים אפריל-מאי התייצבות בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, ורמתן גבוהה בכ-4% בהשוואה לרמה ערב המלחמה".

בדיסקונט מציינים שהעליה בפרמיית הסיכון של מדינת ישראל, מובילה לעליה נוספת בשיפוע העקום השקלי, לצד עליה במרווח האג"ח הדולרי של ממשלת ישראל לעומת האג"ח האמריקאי לרמת שיא, "בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בהחלטה בשבוע הבא, ולהערכתנו, ובניגוד לשוק, לא צפויה הפחתת ריבית עד סוף השנה".

במבט אל השבוע שלפנינו, למרות שבוול סטריט שבוע המסחר יהיה מקוצר, שלל נתונים או אירועים ישפיעו על השוק.

הנתון החשוב ביותר יתפרסם רק בשישי - כמידי יום השישי הראשון בכל חודש יתפרסמו נתוני האבטלה החודשיים בארה"ב, אלה ישפכו אור נוסף על תזמון הורדת הריבית. הצפי הוא לתוספת של 182 אלף משרות, הרבה פחות מהחודש הקודם - 272 אלף משרות.

יו"ר הפד ג’רום פאוול ינאם השבוע בכנס הבנקים המרכזיים שיערך בפורוטוגל, ברביעי יפורסמו פרוטוקלי ישיבת הריבית של הפד שנערכה לפני שבועיים.

5. תחזית

לאחר העימות בין טראמפ לביידן שנגמר בניצחון ברור של טרמפ, אנליסטים בוול סטריט ניתחו את שוק איגרות החוב האמריקאי למקרה שדונלד טראמפ ינצח בבחירות בנובמבר. בבלומרג ציינו שחלקם אף ממליצים ללקוחות שלהם לקחת בחשבון בתיק ההשקעות שלהם אינפלציה דביקה וגבוהה ושתשואות אגרות החוב הממשלתיות יהיו גבוהות יותר.

בעצם זה כבר קורה, מציינים בבלומברג - אגרות החוב הממשלתיות נפלו ביום שני ודחפו את התשואות לרמה הגבוהה ביותר שלהם בכ-10 ימים, והן עלו אף יותר לאחר קביעת בית המשפט שיש להגביל לפחות עד נובמבר את ההאשמות נגד טרמפ לפיהן ניסה להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. העלייה בתשואות נרשמה בעיקר באג"ח הארוכות, זאת ל-30 עלתה הכי הרבה ל-4.65%, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף מאי.

במורגן סטנלי האנליסטים מת’יו הומבך וגוניט דינגרה פרסמו במכתב למשקיעים ש"עכשיו זה הזמן" להמר שהריביות לטווח ארוך יעלו ביחס לריביות לזמן קצר.

"עליית הסיכויים של טראמפ מאז העימות ביום חמישי האחרון אומרת שעל המשקיעים להשלים עם מדיניות כלכלית שתוביל ליותר הורדות ריבית ולכן לירידת תשואות האג"ח הקצרות, להרחבה פיסקלית (הגדלת התקציב) ולעלייה באינפלציה ולכן ללחץ לעליות תשואות האג"ח הארוכות", אמרו במורגן סטנלי.

בברקליס אומרים שכתגובה לשיפור בסיכוייו של טראמפ היא לבצע גידור כנגד האינפלציה. האסטרטגים מייקל פונד וג’ונתן היל כתבו ביום שישי ש"כדאי לרכוש איגרות חוב לחמש שנים צמודות מדד, לאלה יהיו תשואות עודפות על אגרות החוב הממשלתיות הרגילות". 

אבל לא כולם חושבים שעליית התשואות הארוכות ולכן עלייה בשיפוע עקום התשואות הם בלתי נמנעים. "בעוד שהקונסנזוס אומר שתהיה מכירה כללית של אג"ח במקרה של ניצחון רפובליקני, אנחנו רואים דווקא אפשרות לירידה בסיכון", כתב האסטרטג של גולדמן סאקס, וויליאם מרשל בעקבות העימות.

בגולדמן סקאס סבורים שהפוקוס יעבור מהרחבה פיסקלית (הגדלת התקציב) לעלייה בתעריפי ההובלה העולמיים, אלה ישפיעו על הפריון והצמיחה. 

אבל יש גם שממליצים לא למהר ולהסיק מסקנות - "קשה באמת לדעת", אומרת קתי ג'ונס, מנהלת מחלקת האג"ח בצ'ארלס שוואב, "כי תמהיל הקונגרס לא ברור, והנחות לגבי השפעת המדיניות הכלכלית של טראמפ אינן מבוססות כעת", היא אמרה, "זה פשוט מוקדם מידי להניח הנחות, מועמדים לנשיאות אומרים הרבה דברים במהלך הקמפיין, אבל אחר כך הם צריכים להעביר את המחשבות שלהם דרך הקונגרס".

עוד כתבות

ג'ו ביידן לאחר העימות מול טראמפ / צילום: ap, Gerald Herbert

דיווח: ביידן אמר למקורב שהוא שוקל לפרוש מהמרוץ לנשיאות

ב"ניו יורק טיימס" מדווחים כי ביידן אמר למקורב שלו כי הוא יודע שאולי לא יוכל להציל את מועמדותו אם לא יצליח לשכנע את הציבור בימים הקרובים כי הוא כשיר לתפקיד ● דובר הקמפיין של ביידן על הפרסום: "שקרי לחלוטין. אם ה'ניו יורק טיימס' היו מספקים לנו יותר מ-7 דקות להגיב, היינו אומרים להם את זה"

בית קברות / צילום: איל יצהר

אישה יהודייה ניהלה אורח חיים מוסלמי. היכן היא תיקבר?

בנותיה היהודיות של המנוחה ביקשו לקבור אותה בבית קברות יהודי - ואילו בנותיה המוסלמיות, שנולדו מקשר שניהלה עם בן זוג מוסלמי מבלי שהמירה פורמלית את דתה, ביקשו שתיקבר בבית קברות מוסלמי ● מה קבע בית המשפט?

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך, אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה" מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

דריה למאן-בלומנטל / צילום: טים קר (Tim Kerr)

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדיווחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

יסמין סאקס פרידמן / צילום: דוברות הכנסת

האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב?

מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה ● המשרוקית של גלובס

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

נתיבי איילון ייחסמו היום פעם נוספת. כל הפרטים

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

מפגינים חוסמים את כביש 4 דרום באזור נתניה, הבוקר / צילום: דנור אהרון Danor Aharon

בשיא העומס: מפגינים נגד הממשלה חוסמים את איילון

הכביש נחסם לדרום באזור מחלף קק"ל ולצפון סמוך למחלף ארלוזורוב • מפגינים הבעירו צמיגים בכביש 4 דרום באזור נתניה, שיבושים גם בכביש החוף במחלף ינאי ● הותר לפרסום: סרן רואי מילר ז"ל, מפקד מחלקה בגבעתי, נפל בצפון רצועת עזה • ישראל קיבלה מהמתווכות את תשובת חמאס; גורמים שמעורים במו"מ: "ארגון הטרור הלך לקראת מתווה נתניהו שאומץ בידי ביידן" • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"