גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל
מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

ארה"ב שואפת לשפר את יכולות ההגנה מפני כטב"מים וסוגרת עסקת ענק עם היריבה של מערכת קלע דוד הישראלית, כהפקת לקחים ממלחמת "חרבות ברזל". בה בעת, סין טוענת שפיתחה מטוס קרב שכנפיו הופכות לכטב"מים, ורוסיה משתמשת ברכב לא־מאויש לפיזור עשן כבד בשדה הקרב. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

איטליה תפסה מל"טים סיניים מוסלקים במכולות
בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי

ארה"ב בעסקת ענק עם היריבה של קלע דוד

צבא ארה"ב סגר עסקת ענק לרכישת מערכות פטריוט מתקדמות (3-PAC) בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין, הכוללת אספקות שיימשכו עד 2027. מזכירות ההגנה האמריקאית לא מסרה כמה מיירטים כוללת העסקה, אבל צוין כי מימוש ההסכם יתבצע באמצעות מתקני לוקהיד מרטין באלבמה, בפלורידה, בניו יורק ובתשע מדינות נוספות.

העסקה מתבצעת כחודשיים לאחר שחיל האוויר הישראלי הודיע כי הוא נפרד מסוללות הפטריוט הוותיקות שלו. הסיבה לכך טמונה במערכת "קלע דוד" של רפאל, שבמסגרת מערך ההגנה הרב־שכבתית הישראלי, ממוקד ביירוט איומים מתקדמים לטווח קצר ובינוני. בזמן שישראל נמנעה משדרוג סוללות הפטריוט, היא התקדמה עם קלע דוד, שהיירוט המבצעי הראשון שלו בוצע כבר בחודש מאי 2023.

קלע דוד הוא שיתוף פעולה שממחיש את עוצמת התעשיות הביטחוניות הישראליות ביחד. מכ"מ ה־MMR שלו, מתוצרת חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, חזק יותר מזה של הפטריוט. הוא מאפשר גילוי של נקודת הירי, חישוב בזמן אמת של שיעור נקודת הפגיעה, וכן תיקון טווח. לצידו נמצאת מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב", פרי פיתוח של חברת אלישרא, מקבוצת אלביט.

התוצאה הסופית היא שקלע דוד הוא מוצר ישראלי קרוב מאוד לרמת PAC-3, המיירט המתקדם ביותר מסדרת פטריוט. אולם, בעולם של כלכלת חימושים, הוא זול משמעותית: בעת שכל מיירט של PAC-3 מוערך בכ־6 מיליון דולר, יירוט של קלע דוד עולה למדינת ישראל כ־700 אלף דולר.

בהשראה איראנית: רוסיה וסין מפתחות מל"ט מתאבד

רוסיה וסין מפתחות חימוש משוטט (מל"ט מתאבד) בהשראת סדרת שאהד האיראנית. כך מדווח בסוכנות הידיעות בלומברג. בשאהדים השתמשו, בין השאר, משמרות המהפכה במתקפה נגד ישראל ב־14 באפריל וחיזבאללה תוקפים בעזרתם על בסיס יומיומי את ישראל בתשעת חודשים האחרונים.

לפי הדיווח, חברות משתי המדינות ניהלו מגעים כבר בשנה שעברה על האפשרות לשכפל את השאהד. גורמים סיפרו לבלומברג כי החלו לפתוח ולבדוק גרסה מסויימת השנה. "המל"טים הסיניים טרם היו בשימוש באוקראינה", ציינו.

הבכירים ששוחחו עם בלומברג לא זיהו את החימוש המשוטט שבפיתוח, אולם אתרי הגנה סיניים וכמה כלי תקשורת דיווח כי המדינה מפתחת מל"ט מתאבד בשם "סאנפלאואר 200", שמתואר כדומה לשאהד 136.

האמריקאים מפתחים יכולות זיהוי כטב"מים למזרח התיכון

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שאמון על מרחב המזרח התיכון, פועל לחזק את יכולות הזיהוי והמעקב אחרי כטב"מים, כך דווח בדיפנס ניוז. פעילות זו מתבצעת כהפקת לקחים מריבוי מתקפות החימושים המשוטטים של המיליציות הפרו־איראניות בעיראק ובסוריה, וכן ממתקפות המורדים החות'ים.

לכן, החליטו בפיקוד המרכז האמריקאי לשלב זרועות עם מחלקת הדיגיטל והבינה המלאכותית של הפנטגון, כדי לפתח חיישנים שמסוגלים לזהות איומים ולהיטמע במערכות השליטה והבקרה הקיימות. קצין החדשנות של פיקוד מרכז האמריקאי, מייג'ור בריאן סרסי, סיפר כי התכנון הוא לבחור חיישנים כבר במהלך הקיץ, כדי לתרגל אותם בתרגילים באוקטובר ובתחילת השנה הבאה.

במחלקת החדשנות של פיקוד מרכז האמריקאי פועלים לפיתוח מערכות להתמודדות עם כטב"מים כבר מחודש מרץ, עוד בטרם המתקפה האיראנית על ישראל ב־14 באפריל. הצוותים טסו לחזיתות כדי לשוחח עם הכוחות בשטח על מנת לברר את צורכיהם. בהמשך, שולבו גורמים מהמגזר הפרטי - במטרה לאחד את כלל הידע הקיים לטובת איתור פתרונות.

סין מציגה: מטוס קרב שמתפרק למל"טים

סין ביצעה ניסוי במטוס חמקן מתקדם, שבמהלך טיסתו, מתנתקים חלקים מכנפיו והופכים לשני מל"טים, כך טוענים בבייג'ינג. "על אף טלטלה קצרה שנובעת מהצמצום הפתאומי של שטח הכנף ומרכז הכובד של המטוס, הן המטוס והן המל"טים התייצבו במהירות", דווח בתקשורת המקומית.

דו שין, מהנדס בכיר במכון לטכנולוגיה אווירונאוטית במרכז המחקר והפיתוח האווירודינמי של סין (CARDC), ציין כי הניסוי מוכיח את יעילותו של הקונספט החדש. לדבריו, יכולת זו תאפשר שיתוף פעולה בין כלי מאויש לבין כלים בלתי־מאוישים. המעצב הראשי של מטוס הדור החמישי J-20, יאנג וויי, סיפר כי מטוסי העתיד של סין יעסקו בשיתוף פעולה פורה עם כלים בלתי־מאוישים.

הדרך הבלתי־מאוישת של רוסיה לפזר עשן בשדה הקרב

רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים (UGV) עבור פיזור מסכי עשן בזירות קרב, כך מדווח באתר בולגריאן מיליטארי. לפי תיעודים שעלו ברשתות החברתיות, מדובר בכלים קלים עם ארבעה גלגלי גומי, שנושאים על גביהם את המכשיר שמפזר את העשן. אנשים שנכחו בשדה הקרב סיפרו כי אותם כלים מפזרים עשן סמיך במיוחד.

תחילה, הרכב הבלתי־מאויש מפזר עשן סמיך לבן, אך זה תוך שניות ספורות הופך לעשן שחור, צפוף וסמיך. בבולגריאן מיליטארי מציינים כי אחת התרכובות הפופולריות ביותר ליצירת מסך עשר שחור כבד, היא הקסכלורואתן: חומר מוצק גבישי לבן, שבעת שריפתו מפיץ עשר שחור וסמיך. כך מצליחים הרוסים להסתיר את הכוחות שלהם בשדה הקרב.

איחוד האמירויות מחזקת את הצי

חברת נבאל גרופ הצרפתית מסרה לצי האמירותי את הקורבטה (ספינת תקיפה מהירה) השנייה שייצרה עבורה, "אל־אמראת", במסגרת טקס שהתקיים בעיר לוריין. היצרנית אחראית גם על אימון הצוותים האמירותיים, בטרם אלה יביאו את הקורבטה לאבו דאבי באוגוסט. אל־אמראת מהווה חצי מהעסקה שנחתמה בין הצדדים בשנת 2019, בסך כולל של 850 מיליון דולר.

הקורבטה, שתיטול חלק בהגנת המים הכלכליים של איחוד האמירויות, כוללת מערכות חיישנים פנורמיים וחימושים שונים, בהם מקלע ומשגר. איחוד האמירויות היא הלקוחה ה־11 במספר שמשתמשת בקורבטה מדגם צרפתי זה, כשמדינה מזרח תיכונית נוספת שמשתמשת בה היא מצרים.

המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי

הצוללת הקונבנציונלית הפורטוגלית "ארפאו" חזרה לנמל אלפייטה בליסבון, לאחר 70 ימי פעילות במסגרת מבצע "בריליאנט שילד" של ברית נאט"ו מתחת לקרח הארקטי. זו הייתה משימה ראשונה מסוגה לצי הפורטוגלי, שמעידה בכלל על תשומת הלב הרבה שמייחסים בנאט"ו לאיום הרוסי בצפון האוקיינוס האטלנטי.

עבור מעבר בנתיבי שיט שנמצאים במרחב הימי של מדינה מסוימת, נדרשת צוללת, לפי דיני הים הבין־לאומיים, לעלות אל פני הים. אם זה לא התבצע, זה מראה כי חברות הברית שבשטחה עברה הצוללת, ידעו על המעבר שלה מתחת לפני הים. "מילאנו בהצלחה את מטרותינו למעקב ולסיור בצפון האוקיינוס האטלנטי", נמסר מהצי הפורטוגלי.

מעבר לכך, המשימה של ארפאו הייתה ייחודית בעצם ההוכחה כי עבור פעילות במרחב הארקטי, ניתן להסתפק בצוללות שמונעות קונבנציונלית, ולא רק בצוללות גרעיניות. זו הצלחה יוצאת־דופן, משום שצוללות שמונעות באופן קונבציונלי, במיוחד כאלו שהן משולבות סולר/חשמלי, נדרשות לעלות אל פני הים במרווחים קבועים, כדי להטעין את הסוללות שלהן - משימה לא פשוטה מתחת לקרח הארקטי.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

שימפנזים. מעמידים גם שומרי ראש / צילום: Shutterstock

מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו

עשרות שנות מחקר לא הותירו מקום לספק: השימפנזים מנוסים ביסודות המלחמה, וגם יודעים להטיל טרור

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

למרות האש לצפון, בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א נדל"ן זינק בכ-3.7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-3.3% ● השקל נסחר מול הדולר ביציבות ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי

המומחה שמציג: כך בונים אסטרטגיה של חדשנות בחברות משפחתיות

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בפירמת LGA, הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך עסקים יכולים להצליח באקוסיסטם של היום • "עליהן לגבש אסטרטגיית ניהול וחזון טכנולוגי"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה