גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה פחות ופחות ישראלים מוכנים לענות על סקרי הלמ"ס, ואיך זה ישפיע על הכלכלה

המענה לסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חובה עפ"י חוק, אך בשנים האחרונות שיעור המשיבים צנח ● בעוד שב־2012 עמד הנתון על 82%, כיום הוא מגיע ל־43% בלבד ● איך הירידה במענה עלולה להשפיע על המשק, והאם מדובר במגמה ייחודית לישראל?

ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock
ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock

סקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) הם אחד העוגנים החשובים שמסייעים בקבלת החלטות מאקרו־כלכליות. הסקרים מנתחים את ההתנהגות הכלכלית של משקי הבית, ומתוך כך נוצרות המשקולות של מדד המחירים לצרכן, ונקבע שיעור האינפלציה. על פי חוק, כל אזרח המתבקש לענות על סקרי הלמ"ס, נדרש לעשות זאת. אולם, מבדיקה שערך גלובס עולה כי שיעור המשיבים לסקר הוצאות והכנסות של הלמ"ס, צנח בחדות בשנים האחרונות. לשם השוואה, ב־2012 הנתון עמד על 82%, בעוד שבסקר האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס (2022), הוא הגיע ל־43% בלבד. 

מה קרה כשהלמ"ס עברה משאלוני נייר למחשב ועיוותה את נתוני השכבות החלשות
צפרתם ברחוב בתל אביב בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

מה הסיבה לשינוי הדרמטי? אייל אביטל, סגן מנהלת אגף בכיר סקרים בלמ"ס, מסביר כי הפער נובע בין היתר מ"שינוי תרבותי" שמשפיע על שיעור המשיבים. "אם בעבר הייתה יותר 'קהילתיות' בחברה הישראלית, היום הציבור יותר חרד לפרטיות שלו", הוא מסביר. "בעידן הוואטסאפ אנשים לא רגילים ש'נוחתים עליהם בבית'. מה שהאיץ את המגמה הזו היה משבר הקורונה שהוביל לפאניקה וחרדה לפרטיות, במקביל למציאות הביטחונית המורכבת בארץ. בנוסף, לא כולם בציבור מבינים את החשיבות של סקרי הלמ"ס וההשפעה שלהם ברמה הלאומית".

לירידה בשיעור המשיבים לסקרי הלמ"ס יש כאמור השלכות על האינפלציה, וכנגזרת מכך, על ריבית בנק ישראל. ככל שהנתונים פחות מדויקים, כך עלול להיווצר עיוות בנתונים הכלכליים. "החשש הוא שהאנשים שלא משיבים על הסקר לא יתפלגו באופן אקראי, ואז המדגם לא יהיה מדויק מספיק", אומר איתי צישנבסקי, מנהל יחידת החשיפות בחטיבה הפיננסית של מזרחי טפחות. "למשל, אם מספר גבוה של נסקרים מהחברה החרדית לא יענו על הסקר, הרגלי ההוצאות שלהם לא ישתקפו בנתוני הלמ"ס. הסוקרים אמנם מודעים לכך וב־2019 הלשכה שינתה את שיטת הבדיקה כדי להתייחס לסוגיה הזו, אבל זה כמובן פחות טוב מהשבה אמיתית של האוכלוסייה הנסקרת".

בנוסף, מציין צישנבסקי, "הירידה בשיעור המשיבים מגדילה את התנודתיות החודשית והתוצאות עלולות להפוך לניחוש סטטיסטי". במילים אחרות, הוא אומר, שינויים נקודתיים בסקרים עלולים לא לייצג שינוי אמיתי, אלא רק תנודתיות רנדומלית שנובעת ממיעוט המשיבים. "גם המגזר הפרטי מושפע מזה, כי שוק ההון נשען במידה רבה על ודאות של המידע הכלכלי, וברגע שהמידע הזה פחות אמין - גדל הסיכון להשקיע בארץ", הוא מציין.

שימוש ברשתות ובוויז כחלופות לסקרים

בלמ"ס מודעים לבעיה ומנסים להתמודד איתה. בין השאר, בלשכה מקדמים פעילויות הסברה, פרסום, מתן תגמולים למשתתפים (שובר בשווי 81 שקל עבור השתתפות בסקר הוצאות משקי הבית), הדרכות ועוד. במקביל, בלמ"ס החלו להישען על אפיקי מידע אחרים.

"אנחנו עוברים לשימוש נרחב בנתונים מנהליים", מספר אביטל, "כמו מידע מנהלי שמצוי במוסדות המדינה (ביטוח לאומי, רשות המסים), שימוש בנתוני GPS, שימוש בנתונים אגרגטיביים של כרטיסי אשראי וקצירת מידע דרך הרשת כפי שנעשה באיסוף מחירי טיסות.

ירון פלוס, ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה / צילום: ויקיפדיה

השימוש בנתונים מנהליים אמנם מאפשר חיסכון במשאבים, מקצר לוחות זמנים ומאפשר לציבור להימנע מלענות על שאלות אישיות, אך לא הכול ורוד. כפי שפרסמנו לאחרונה בגלובס, שינוי מתודולוגי עלול להוביל לתנודתיות ניכרת והשפעה על מדד המחירים לצרכן.

"יש חשיבות רבה להשתתפות הציבור בסקרים עבור שתי מטרות עיקריות", אומרים בלמ"ס. "האחת, בחינת שאלות סובייקטיביות כמו הגדרה עצמית של דתיות, הערכת מצב בריאות, מצב כלכלי או שביעות רצון בסקר החברתי, שאי־אפשר לקבל ממקורות אחרים. המטרה השנייה היא תיקון ובקרת איכות של נתונים אחרים, כמו תיקון מרשם האוכלוסין שמכיל רשומות של תושבים שנפטרו, לא חיים בישראל, או לא חיים ביישוב הרשום".

לא רק בישראל: ירידה בשיעור המשיבים בעולם

הירידה בשיעור המשיבים לסקרי הלשכה אינה בעיה שקיימת רק בישראל, אלא ברחבי העולם. בארה"ב, סקר פתיחת המשרות (JOLTS) סובל בשנים האחרונות מירידה דרמטית בשיעור המשיבים. בשנת 2012 הנתון עמד על כ־70%, ואילו היום הוא עומד על 33% בלבד. מדובר בשיעור נמוך במיוחד, שכמו בישראל, מקשה על איסוף מידע אמין על ידי מקבלי ההחלטות בארה"ב.

"ה־JOLTS הוא סקר חשוב שבו יותר מ־20 אלף עסקים מקבלים טלפון ומתבקשים לענות על גיוסים, משרות פתוחות ופיטורים, ומסתבר שרוב מי שמקבל את הטלפון לא מוכן להשתתף בסקר כיום", אומר צישנבסקי. "האמריקאים כל כך נלחצו מזה עד שהם קבעו סטנדרט, לפיו סקר ממשלתי עם שיעור משיבים של פחות מ־80%, חייב לבצע ניתוח מיוחד של הטיית אי־תגובה, וישנה אפילו ועדה פדראלית שבוחנת את הנושא".

לפי צישנבסקי, הבעיה רחבה בהרבה מסקרים ממשלתיים, והוא אף מגדיר זאת כ"מיני־משבר עולמי בשיעורי ההשבה לסקרים". לדבריו, "גם ארגונים שסוקרים את דעת הקהל על בסיס קבוע, כמו מכון Pew בארה"ב, מזהירים כבר שנים מירידה בשיעור ההשבה לסקרים".

יש גם מקום לאופטימיות יחסית

עם זאת, לא הכול שחור. בעוד שבסקר הוצאות והכנסות יש ירידה חדה בשיעור המשיבים, בסקרי העסקים של הלמ"ס השינוי פחות דרמטי. בסקר המשרות הפנויות למשל, נרשמה היענות של לא פחות מ־90% בשנת 2020, שירדה ל־84% בסקר האחרון שפורסם. גם בסקר הערכת המגמות בעסקים, שיעור המשיבים עמד על 85% ב־2020, וכעת ירד ל־79%.

"אנחנו מצליחים ליצור ולשמור קשר אישי ואמון מול העסקים שאנחנו סוקרים, וזה מתבטא בשיעורי השוואה גבוהים יותר", אומרים בלמ"ס.

עוד כתבות

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

למרות האש לצפון, בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א נדל"ן זינק בכ-3.7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-3.3% ● השקל נסחר מול הדולר ביציבות ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

מה קרה לשכר המתמחים? / אילוסטרציה: Shutterstock

בצל המלחמה: מה קרה לשכר המתמחים במשפטים השנה?

בשנת 2022 העמידו משרדי עורכי הדין הגדולים את שכר המתמחים על 11.5 אלף שקל בחודש כדי להתחרות בהייטק ● לפי נתוני חברת ההשמה קודקס, כבר שנתיים שאין עלייה בשכר, והוא נותר כמעט זהה ● גם במשרדי עורכי הדין הקטנים אין שינוי, והשכר החודשי נותר בין 6,000-9,000 שקל

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

הפתעה מאמריקה: מדד האג"ח שהפך ללהיט בבורסה בת"א, והסכנות

לאט לאט מחזיקי אג"ח של חברות נדל"ן זרות שקרסו מתחילים לקבל את כספם בחזרה ● המקרה האחרון לכך הוא מכירת מלון בברוקלין, שסידרה לנושים של חברת אול־יר החזר של מלוא החוב כלפיהם ● וגם: מי לא יזכו לראות את כספם חזרה, ואיך מוסבר הזינוק באג"ח הזרות הנסחרות בת"א מתחילת המלחמה

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה