גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר
נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

חוק אגרות הגודש עבר במסגרת חוק ההסדרים עתיר הרפורמות בשנת 2021, והוא אמור להיכנס לתוקף בשנת 2025 - כשבסמכות שרי התחבורה והאוצר לדחות זאת בשנה אחת ל-2026. כעת לגלובס נודע כי במשרד האוצר וברשות המסים נערכים לפרסום מכרז להפעלת מערכת אגרת הגודש עד לסוף השנה הנוכחית.

צפרתם ברחוב בתל אביב בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם
תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

חוק אגרות הגודש עבר בתקופת הממשלה הקודמת, וכנגד הסכמת השרה דאז מרב מיכאלי לחקיקתו הובטחו תקציבי עתק לתחבורה הציבורית שכללו תוספות שירות באוטובוסים בעלות של מיליארדי שקלים, ותוכנית חומש לתשתיות תחבורה ציבורית בעלות של מיליארדים נוספים - מהלכים שנראים היום היסטוריה רחוקה. עוד נקבע כי הכנסות האגרה יופנו למימון תוספות שירות בתחבורה הציבורית וכן כרכיב למימון הקמת מערכת המטרו בגוש דן - שלושה קווי רכבות תחתיות שיעברו מתחת ל-24 רשויות במטרופולין.

עם כניסת מירי רגב למשרד התחבורה במרץ אשתקד היא הביעה התנגדות נחרצת לחוק, והוקפא מכרז של חברת נתיבי איילון הממשלתית להתקנת שערי הכניסה למטרופולין ולתפעול הגבייה. באוגוסט של אותה השנה פרסמה רשות המסים מכרז לאיתור עובדים ליחידה חדשה הממונה על הנושא, שתעסוק בהתווית המדיניות בתחום מסי התחבורה לרבות מסי נסועה ומס גודש.

המשמעות של שנת דחייה בפרסום המכרז היא, ככל הנראה, גם דחייה בכניסתה לתוקף של האגרה - שעל פי החוק אמורה להיכנס בשנת 2026, גם אם בהדרגתיות. באוצר גם בונים על הכנסות אגרת הגודש כפי שמשתקפות בנומרטור - תוכנית התקציב התלת שנתית לשנים 2025-2027, כשמס הגודש צפוי להכניס לקופת המדינה בשנת 2027 כ-1.3 מיליארד שקל.

המכרז, שמוערך במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, פנה לתכנון, רכש, הקמה, התקנה, הפעלה ותחזוקה של כל הנדרש לצורך גביית המס, ופונה לחברות ישראליות ובינלאומיות. המכרז המקורי כלל הפעלה של 12 שנה.

באוצר בונים על ההכנסה

בכנס התשתיות של גלובס שהתקיים בחודש מרץ האחרון אמרה סגנית החשכ"ל אשרת דוד דקר כי "אם משרד התחבורה לא יבצע את הפרויקט, משרד האוצר יבצע את הפרויקט. אנחנו בשנה איחור בגלל העיכוב באגרות הגודש. אין מקור מימון אחר". היא התייחסה לכך שחלק ממימון הקמת המטרו יגיע גם מהיטלים ואגרות אך ציינה כי "הפרויקט נבנה מתוך הנחה שיהיו אגרות גודש. צריך להבין את הדבר הזה, יש חוק שלא מקוים. האוצר יהיה חייב לממן את הפרויקט הגדול ביותר במדינת ישראל".

רכזת התחבורה באגף תקציבים ספיר איפרגן אמרה בדצמבר האחרון בכנס ארגון "תחבורה היום ומחר" כי "עד לשנת 2030 לא תחול הקלה בפקקים בגוש דן, ולכן הפתרון המיידי הוא הטלת אגרות גודש והעלאת מחירי החניה הציבורית". "קצב הגידול באוכלוסייה וברמת המינוע מחייבים פתרונות משני מציאות", אמרה.

משאיות ישלמו כפול

במסגרת החוק, נזכיר, נקבעו 3 טבעות בגוש דן - פנימית, אמצעית וחיצונית, כשאגרת הגודש תחול על מעבר ביניהן בין השעות 6:30-10:00. כשכיוון הנסיעה הוא למוקד הגודש, התשלום בטבעות האמצעית והפנימית יעמוד על 10 שקלים (כל אחת) ואילו בחיצונית 5 שקלים. בשעות 15:00-19:00 לשני הכיוונים התעריף יעמוד על 5 שקלים בטבעות האמצעית והפנימית ו־2.5 שקלים בטבעת החיצונית.

כן צוין כי בעתיד רשות המסים תעדכן את התעריפים לאור בדיקה של מהירות הנסיעה, לפי מפתח מסוים, כאשר האחריות לקביעת מדדי המהירות תהיה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השימוש בפרמטר המהירות נועד לבחון את יעילות מס הגודש בהקטנת העומסים.

במהלך הדיונים על הצעת החוק בוועדת הכספים של הכנסת הוחלט לפטור אופנועים ממס הגודש, וכן רכבי חירום והצלה. אחרי ויכוחים רבים בנוגע למוניות הוחלט כי הן ישלמו 50% מהתעריף ונהגי משאיות, כך הוחלט, ישלמו תעריף כפול.

גם בניו יורק מתמהמהים

ישראל היא לא היחידה שהופכת את מדיניותה שוב ושוב בנוגע לאגרות גודש. לאחרונה הודיעה מושלת ניו יורק קת'י הוקול על דחייה של כניסתה לתוקף של אגרת הגודש במנהטן, שהייתה אמורה לנוע בין 15 ל־24 דולר ליום.

גם שם ביטול הרפורמה גרר פגיעה בתקצוב התחבורה הציבורית, שכן היא אמורה הייתה להכניס מיליארדי דולרים לשיפור מערך הרכבות התחתיות בעיר, וזאת לאחר שהוקול הביעה תמיכה נלהבת בתוכנית והסיבה להיפוך בדעותיה יוחסה בתקשורת האמריקנית למניעים פוליטיים.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", אותן אגרות בניו יורק אמורות היו להכניס כ־15 מיליארד דולר לשיפורים במערכת התחבורה הציבורית, אלו נוספו למאות מיליוני דולרים שהושקעו ביישום התוכנית שבוטלה במפתיע.

אגרות גודש נהוגות בלונדון ובשטוקהולם ונועדו לשקף לנהגים את ההחצנות השליליות של שימוש ברכב פרטי: זיהום אוויר, אבדן זמן ופגיעה בפריון, תאונות דרכים וכדומה, ולצד טיפול בצד היצע התחבורה הציבורית, האגרה משמשת לטיפול בצד הביקושים לנסיעות ברכב פרטי ולניסיונות לצמצמן. 

עוד כתבות

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

איור: גיל ג'יבלי

במה כדאי להתמקד כשמתכננים מסלול פנסיוני?

עד כמה חשוב להתמקח על דמי ניהול? ואיך תדעו איזה מסלול מתאים לכם? ● גלובס ובנק לאומי עושים סדר בחיסכון הגדול והמשמעותי ביותר עבור רוב משקי הבית בישראל ● שאלת השבוע

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

המתקפה החריפה על הצפון. מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל ● מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן ● עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? ● גלובס עושה סדר

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי

אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

בפתח כנס החברות המשפחתיות של גלובס, הסבירה מו"לית העיתון אלונה בר און על החשיבות של אמון בעסקים והציגה נתונים על מידת האמון הגבוהה שלה זוכים עסקים משפחתיים ● יחד עם זאת לדבריה גם שם נרשמה שחיקה כתוצאה מפערי דורות: "הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה"

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

ראש העיר ניו יורק אריק אדמס / צילום: אוהד קב

הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה

השבוע נפגשו בניו יורק כ־300 משפיענים עם כ־150 מיליון עוקבים, במטרה לדון בדרכים לקידום המלחמה באנטישמיות ● ראש העיר פנה אליהם ישירות: "זה הרגע שלכם, אין מקום לשנאה"

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור

ניצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה

קיר סטארמר סחף את בריטניה והוביל את מפלגת הלייבור לאחד מהניצחונות הגדולים שלה ● אלא שבעקבות הציפיות הגבוהות ימי החסד שלו יגמרו כבר היום לאחר שיקבל מהמלך את תפקיד ראש הממשלה ● על הפרק: הסכמי הסחר מול האיחוד, התקררות הכלכלה הסינית והתמודדות אפשרית עם כוחות עונים - דווקא בקרב בעלות ברית

נתי סיידוף, יו''ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

הסדר טיעון לשיכון ובינוי: התיק נגדה ייסגר, תשלם 260 מיליון שקל

הפרקליטות סגרה את התיק נגד חברת שיכון ובינוי בחשד למתן שוחד לעובדי ציבור ● במקביל, חברת-הבת אס.בי.איי תשתיות תודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירת ני"ע ● הצדדים יעתרו להטיל על חברת-הבת קנס בגובה 10 מיליון שקל וחילוט סכום של 250 מיליון שקל שכבר מצוי בידי המדינה

חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: על רקע המלחמה היציבות הפיננסית של ישראל בנסיגה, בסיס חיל האוויר של ישראל התגלה כגורם לשיבושי GPS של חברות תעופה ותושב עזה חושף את הזוועות שמבצע חמאס בבני עמו • כותרות העיתונים בעולם 

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

הפתעה מאמריקה: מדד האג"ח שהפך ללהיט בבורסה בת"א, והסכנות

לאט לאט מחזיקי אג"ח של חברות נדל"ן זרות שקרסו מתחילים לקבל את כספם בחזרה ● המקרה האחרון לכך הוא מכירת מלון בברוקלין, שסידרה לנושים של חברת אול־יר החזר של מלוא החוב כלפיהם ● וגם: מי לא יזכו לראות את כספם חזרה, ואיך מוסבר הזינוק באג"ח הזרות הנסחרות בת"א מתחילת המלחמה