גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

החשש הגובר מהסלמה ביטחונית משמעותית בצפון מול חיזבאללה, מגביר את הלחץ על איגרות החוב שהנפיקה ממשלת ישראל. התשואה לפדיון של האג"ח הממשלתיות לטווח הארוך זינקה בימים האחרונים, והיא משקפת עלייה בסיכון שמייחסים המשקיעים בשוק המקומי לחוב של מדינת ישראל. 

כעת עומדת התשואה לפדיון על האג"ח הממשלתית השקלית ל־10 שנים על 5.2% - רמת שיא של 13 שנים, ותוספת של יותר מחצי אחוז בתוך כשבועיים, כשלפני שנה נסחרה אותה אג"ח בתשואה לפדיון של כ־3.8% בלבד. האג"ח הממשלתית השקלית לתקופה של 30 שנה נסחרת כיום בתשואה של כ־5.7%, לעומת 4.1% לפני שנה. 

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?
לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור
ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עליית התשואות באג"ח הממשלתיות נגזרת מהירידה במחירן בשוק (האג"ח ל־10 שנים ירדו בכ־4.8% מתחילת השנה, וזו ל־30 שנה נפלה בלא פחות מ־13%). ירידות אלה נובעות גם מעלייה משמעותית בקצב גיוסי החוב של ממשלת ישראל, שנועדו לתמוך בצורכי המלחמה. בחודש יולי לדוגמה תגייס המדינה 17.5 מיליארד שקל - יותר מפי שניים מבחודשים שקדמו למלחמה.

המשמעות של עליית התשואות בהקשר זה היא שהמדינה תאלץ לשלם ריבית גבוהה יותר למשקיעים. זו נובעת גם מהורדת הדירוג של ישראל. בחודש אפריל האחרון הורידה סוכנות S&P את הדירוג של ישראל מרמת AA- לרמת A+. בפועל, אג"ח ממשלת ישראל המונפקות בחו"ל (בדולר), מתומחרות בפועל ברמת דירוג נמוכה אף יותר - בין BB+ ל־BBB.

בעלייה מתמדת

הסבר נוסף לירידה במחירי האג"ח ניתן למצוא במכירות שביצעו משקיעים זרים מאז תחילת המלחמה. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מציין כי הללו הקטינו מאז ספטמבר 2023 את החזקותיהם בחוב הממשלתי ב־23.5 מיליארד שקל, שהיוו 5% מסך ההחזקות שלהם באג"ח הממשלתי.

התשואה לפדיון של האיגרת ל־10 שנים, נזכיר, נחשבת ל"בנצ'מרק" - מדד השוואתי לאיגרות חוב דומות של ממשלות אחרות, ובראשן ממשלת ארה"ב. התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים עומדת כיום על 4.46%, לאחר שגם היא טיפסה בשבועיים האחרונים מרמה של 4.2%.

נתון נוסף, שמצביע אף הוא על המגמה של עליית הסיכון שמיוחס לחוב שמנפיקה הממשלה, הוא פרמיית הסיכון של ישראל, הנמדדת על פי ה־CDS ל־10 שנים - מעין פוליסת ביטוח שמאפשרת הגנה מפני חדלות פירעון של הגוף המנפיק. מחיר ה־CDS עומד כיום על 176 נקודות - שיא של 11 שנה, המשקף את חששות המשקיעים הזרים מהתלקחות חריפה בזירה הצפונית.

בשבועות האחרונים מתגברות האזהרות של מדינות בעולם לאזרחיהן בלבנון, בדרישה כי אלה יקדימו ויעזבו את המדינה. ה־CDS הישראלי נמצא בעלייה מתמדת בחודשים האחרונים, ורמתו כבר גבוהה מזו שנרשמה לאחר פרוץ המלחמה באוקטובר (באזור 160 נקודות). קודם לכן עמדה רמתו על פחות מ־80 נקודות.

אמיר כהנוביץ, משנה למנכ"ל וכלכלן ראשי בפרופיט פיננסים, סבור כי מדדים בינלאומיים כמו ה־CDS או איגרות החוב שגייסה ממשלת ישראל בחו"ל, מלמדים "שפרמיית הסיכון של ישראל קפצה. אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה".

כהנוביץ מזכיר כי "פרמיית הסיכון של ממשלת איטליה בעת משבר הקורונה זינקה ל־225 נקודות. כשנגמרה הקורונה הפרמיה נפלה חזרה לרמות של 70 נקודות. כך שהעלייה בפרמיית הסיכון היא לא בגלל התנהלות שוטפת של הממשלה. במלחמה יש אי־ודאות ומאיימים עלינו בטילים. ה־CDS עלה יותר בגלל הסיכון ביטחוני מאשר בגלל ההתנהלות הפיננסית של המדינה".

באשר לרמות התשואה של אג"ח השקליות, כהנוביץ מודאג פחות: "תשואת האג"ח של ממשלת ישראל לא באמת משקפת סיכון. אפשר להסתכל על אוסטרליה שה־CDS שלה נמוך מאוד ועומד על 11 נקודות בסיס. ייתכן שהוא הנמוך בעולם. אג"ח של ממשלת אוסטרליה (נקובה בדולר אוסטרלי) ל־10 שנים נסחרת בתשואה לפדיון של כמעט 5%. להערכתי רוב התשואה הגבוהה במקרה של האג"ח השקליות נוגעת לציפיות המשקיעים בנוגע לאינפלציה".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

נזכיר כי בשלהי 2021, טרם התחלת העלאות הריבית, מי שרכש איגרת חוב של ממשלת ישראל ל־10 שנים קיבל תשואה שנתית שהייתה נמוכה מ־1%. האם היום, כשהיא נסחרת בתשואה של מעל 5%, מהווה האג"ח הזדמנות למשקיעים?

לדברי כהנוביץ, "לאף אחד אין כדור בדולח. אנחנו חיים בעולם שבו אנחנו בעיקר מנהלים סיכונים. אם בכל פעם שיש אירוע כזה יקנו איגרות חוב, לאורך זמן אנשים צפויים לעשות תשואה גבוהה מהממוצע. אבל יש להדגיש שהשקעות צריך לבצע בפיזור".

השוק השלים פערים

הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, יונתן כץ, מוסיף כי העלייה שנרשמה בתשואות של האג"ח השקליות, "משקפות את המציאות שלנו. יש עלייה בפרמיית הסיכון. במשך תקופה ארוכה ראינו את האג"ח השקליות מתנהגות כאילו הן מנותקות מהמלחמה. לעומת זאת אג"ח דולריות שגייסה ממשלת ישראל (ונסחרות בחו"ל, ח"ש), נסחרות במרווח של כ־170 נקודות בסיס מעל האג"ח המקבילות של ממשלת ארה"ב. כלומר הן כבר משקפות את פרמיית הסיכון שעלתה".

כץ מוסיף: "מה שקרה בחודש האחרון הוא שהשוק הישראלי 'השלים פערים', וכעת הוא משקף יותר את המציאות. אנחנו רואים שיש הרעה בסביבה הגאופוליטית וגם בתחום הפיסקאלי ובכלכלה". לדבריו, הירידה במחירי האג"ח הממשלתיות בשבוע החולף לא בהכרח נובע רק מהצרות המקומיות.

"עליית התשואות שנרשמה בימים האחרונים, נובעת יותר מעליית התשואות של אג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים", הוא אומר. "יש שטוענים שזו נבעה מתוצאות העימות הטלוויזיוני בין טראמפ לביידן. המשקיעים העריכו שהסיכוי שטראמפ ינצח עלה, ולכן הם מגלמים את ההשלכות של ניצחון כזה על הכלכלה, למשל תרחיש של הן הרחבה פיסקאלית עתידית, והן עלייה בגירעון הממשלתי לצד הורדת מסים".

"אין פה קריסה"

מה מלמדת העלייה בתשואת האג"ח של ממשלת ישראל? כץ מסביר כי השאלה הגדולה היא אם ניגרר להסלמה משמעותית של המלחמה בצפון מול חיזבאללה. לדבריו, "כרגע הכלכלה הישראלית חזקה יחסית. היא ממשיכה להתרחב גם בצריכה הפרטית וגם בכמה אינדיקטורים כמו סקטור ההייטק, שיצוא השירותים שלו עולה בקצב מתון. אנחנו רואים שמשרד האוצר ממשיך בקצב גיוסי החוב (המתוכנן) שלו, מה שגם משדר עמידות".

לצד זאת, הוא מדגיש כי "כל מה שנאמר הוא כמובן תחת ההנחה שלא נראה לחימה בלבנון שמזכירה את מה שהתרחש בעזה".

כהנוביץ מפרופיט מזכיר שיחס החוב־תוצר של ממשלת ישראל, גם לאחר הזינוק החד בגירעון, נמצא באזור 70% - בעוד ארה"ב ומדינות רבות בעולם נמצאות ביחס חוב־תוצר של מעל ל־100%. "אין פה קריסה", הוא אומר, ומוסיף כי לטעמו המדינה רצה מהר מדי עם העלאות המסים. "ברור שצריך כסף למאמץ המלחמתי, ושאת החוב קשה עוד להעלות. אני חושב שהמדינה יכולה לעצור פרויקטים לאומיים שהם בגדר Nice to have, כמו קידום הרכבת הקלה, מתן קרקעות בתוכנית מחיר למשתכן - את כל הפרויקטים האלה היו צריכים לעצור. הייתי מצפה לראות בתקופות כאלה את המדינה מורידה יותר שומנים, מקצצת אצל המדינה ולא אצל האזרחים. זה מרגיז שהולכים לפתרון הקל".

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה; הנאסד"ק עלה בכ-0.8%

נעילה מעורבת באירופה ● דוח התעסוקה: 206 אלף משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי; שיעור האבטלה עומד על 4.1% ● נעילה מעורבת באסיה: הניקיי ושנגחאי ננעלו בירידות בעוד שקוספי ושנזן עלו ● ההוצאות של משקי הבית ביפן בחודש מאי ירדו ב-1.8% במונחים ריאליים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - בניגוד להערכות האנליסטים ● שערי מטבעות הקריפטו ממשיכים לרדת

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

איור: גיל ג'יבלי

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון

חוסר הוודאות בכל הנוגע למלחמה מקשה על רבים להתחייב ולתכנן קדימה את החופשה הבאה או האירוע הגדול ● בפלטפורמות הכרטיסים, חברות התיירות והמסעדות מדברים על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות מאוחרות - ועל הכלים שפותחו כדי להפחית את התופעה

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה ● בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

למרות האש לצפון, בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א נדל"ן זינק בכ-3.7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-3.3% ● השקל נסחר מול הדולר ביציבות ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים, למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע עדיין ברמות שיא, אך מאז מרץ רואים מגמת ירידה

השכר הממוצע במשק עמד בחודש אפריל 2024 על 13.5 אלף שקל, עלייה של 7% לעומת אשתקד ● עם זאת, נתונים ראשונים גם לחודש מאי מצביעים על המשך ירידה מאז השיא שנרשם במרץ האחרון ● השכר בהייטק, קטר הצמיחה בישראל, עולה באופן דומה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"