גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck
נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר (ד') לקריאה שנייה ושלישית תיקון נוסף בתוכנית חיסכון לכל ילד במטרה לפתור את בעיית "הטייס האוטומטי" בתוכנית, שפוגעת בחסכונות של הילדים שנצברים בבנקים. התיקון יעבור להצבעה במליאה.

על פי התיקון לחוק, הורים שהפקידו בעבר בבנקים יוכלו להורות לביטוח הלאומי לפתוח תוכנית חיסכון חדשה בקופת גמל להשקעה, בהם יופקד מעתה והלאה סכום הכסף החודשי שמפריש הביטוח הלאומי (57 שקלים וההורים יכולים להוסיף עוד 57 שקלים על חשבון קצבת הילדים), אך לא להעביר את הכספים שנצברו עד כה. עם זאת, התיקון משאיר את הבנקים כברירת המחדל לילדים עם חיסכון קיים.

אך לילדים נוספים במשפחה בה מופקדים כספים בבנקים, ברירת המחדל תהיה חיסכון בקופת גמל להשקעה. ולא בבנקים, כפי שהיה עד כה.

מיליון הורים מפסידים כסף בחיסכון לכל ילד. איך זה קורה?
ראיון | מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"
ניתוח | ההפסדים שהסבה ביט והמרוץ מול לאומי: מה מחכה למנכ"ל בנק הפועלים החדש

 

לפי משרד האוצר, ייתכן שהשינויים שאושרו היום הם רק צעד ראשון בהעברת כספי החיסכון מהבנקים אל קופות הגמל. נציג אגף התקציבים באוצר הביע בדיון עמדה ברורה כי הבנקים כלל לא צריכים להיות חלק ממסגרת "חיסכון לכל ילד". הוא ציין כי קיים פער משמעותי של פי שניים בחיסכון בין המוצרים הבנקאיים לבין קופות הגמל. בתגובה לכך, ח"כ ינון אזולאי תהה מדוע האוצר לא מקדם הצעה להוציא את הבנקים מהתוכנית: "החוזה שלכם הסתיים בדצמבר 2023, לקראת החוזה החדש אמרתם שתוציאו את הבנקים ולא עשיתם זאת". נציג האוצר השיב כי הבאת הצעת חוק בנושא הוצאת הבנקים מהתוכנית תישקל.

ח"כ יצחק פינדרוס, שניהל את הדיון כממלא מקום היו"ר הקבוע משה גפני, סיכם: "אני חושב שאם 15 אלף בוחרים במודע בבנקים והם מהווים כ-8 אחוז, וכל השאר מופנים לקופות הגמל זו אמירה, יש לתת לאנשים את הבחירה".

מדובר בפשרה בין מכבש הלחצים של הבנקים להישאר בתוכנית ללא שינוי ובין הרצון של הרגולטורים וכן חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל לתקן את החוק ולאפשר להורים גמישות. אך מבחינת חצי מיליון ילדים ש"נתקעו" בבנקים מדובר באכזבה שכן הכספים שכבר הופקדו ימשיכו לצבור רק את התשואה הנמוכה בבנקים. 

בסביבת ח"כ אזולאי הסבירו ש"התברר שיש בעיה משפטית להוציא את הכסף שכבר נחסך בבנקים ולהעביר לקופת גמל להשקעה. לכן הגענו לפשרה לפיה הכסף שנצבר יישאר בבנקים אך הורה שירצה יוכל לפתוח לילד תוכנית חדשה בקופת גמל להשקעה". 

בנוסף הסבירו בסביבת אזולאי כי "בגלל המלחמה יש הורים שמעוניינים בצורה אקטיבית לחסוך דווקא בבנק ולא רוצים להתעסק עם סיכונים מוגברים, ולכן אזולאי החליט שלא נכון להוציא את הבנקים לחלוטין מהתוכנית". 

"התקפלות בפני הבנקים. החרדים והערבים ייפגעו"

בלובי 99 תקפו בחריפות את הוויתור של חברי הכנסת לבנקים. לדברי מנכ"לית הלובי לינור דויטש, "חוץ מהתקפלות בפני הבנקים אין פה כלום. זה לא פותר את הבעיה שהשכבות החלשות שמות את הכסף בבנקים, ומדובר בעיקר בחרדים וערבים. זה שמאפשרים לחסוך בבנקים ישמר את הפערים בין השכבות החלשות והחזקות ולא פותר את הבעיה מהשורש". 

משה קאשי, מנהל תחום פיננסים בלובי 99 הוסיף כי "ממילא מדובר בתוכנית פטרנליסטית, אז עכשיו הבנקים והח"כים מדברים על להשאיר את הבחירה להורים? רואים בנתונים שהעניים בוחרים באופן אקטיבי לשים בפיקדון, ואילו הורים יותר מבוססים ועשירים חוסכים לילדיהם בקופת גמל. זו פגיעה בשכבות החלשות כך שילדים יקבלו רק 30 אלף שקל במקום 60-80 אלף שקל. המטרה של התוכנית היא צמצום פערים ושוויון הזדמנויות וכך לא פותרים את הבעיה".

גם את הטענה שיש הורים שרוצים להימנע מסיכון מבטל קאשי,  שכן לדבריו "רשות שוק ההון כבר אמרה שבמקום הפיקדון הבנקאי אפשר לפתוח מסלול כספי בקופות הגמל, בו הגופים המנהלים יקנו מק"מים ופיקדונות בנקאיים - עם תשואה גבוהה יותר מזו של הבנקים. ואז הילדים גם יקבלו ריבית גבוהה יותר וגם יוכלו לנייד את הכסף אם יבחרו בכך בעתיד". 

אך האם מדובר מחר בכישלון להצעת החוק? לא בטוח. בעקבות פניית גלובס, ח"כ אזולאי הציע בוועדת הכספים להגדיר כי גם עבור ילדים שהכסף שלהם עד היום נחסך בבנקים, תשתנה ברירת המחדל מעתה והלאה לקופת גמל להשקעה, כך שביטוח לאומי יפתח אוטומטית לכל הילדים שכבר יש להם חיסכון בבנק גם קופת גמל להשקעה במסלול סיכון מוגבר - ובו יופקדו הכספים מעתה והלאה. 

על פי התוכנית החדשה, שלא מופיעה בתיקון לחוק שהציע חה"כ אזולאי, הורים שבכל זאת מעוניינים באופן אקטיבי להמשיך ולבחור בבנקים ולהימנע מסיכון יוכלו לבחור בכך, אך עבור חצי מיליון הילדים שהוריהם לא יבצעו פעולה אקטיבית ברירת המחדל תשתנה לחיסכון באמצעות קופת גמל להשקעה עבור הכספים חדשים שמפקיד הביטוח הלאומי בכל חודש, מה שצפוי להגדיל משמעותית את הכסף שייחסך עבור ילדיהם.

קאשי מלובי 99 בירך על הכוונה של אזולאי וציינו כי גם הם יעלו את ההצעה בפני חברי הכנסת, מה שאומנם יותיר את הבנקים בתוך התוכנית, אך ייאלץ אותם לעבוד קשה יותר ולהזיע כדי לשמר את המשך העברת הכספים לבנקים. 

על מה המהומה?

תוכנית חיסכון לכל ילד נועדה לאפשר לילדי ישראל להתחיל את החיים הבוגרים עם סכום של כמה עשרות אלפי שקלים. היום מודים הגורמים המקצועיים כי בתחילת הדרך נעשו טעויות בחקיקת החוק, מה שהוביל לכך שהורים רבים הפקידו את כספי החיסכון בבנקים. על פי הערכת הגורמים המקצועיים, כמו ביטוח לאומי ורשות שוק ההון, ילדים שהוריהם בחרו להפקיד את החיסכון בבנקים צפויים לקבל בגילאי 21-18 הרבה פחות כסף מאשר ילדים של הורים שבחרו להפקיד את החיסכון בקופות גמל להשקעה. במספרים, כחצי מיליון ילדים צפויים לסיים את התוכנית עם כ-30 אלף שקלים בבנקים אל מול כ-60 ואפילו 80 אלף שקלים בקופת גמל להשקעה במסלול סיכון מוגבר.

על פי בדיקת גלובס, מדובר בפערי תשואה משמעותיים מאוד לרעת החוסכים בבנקים. כך למשל בשנת 2023, במסלול הסיכון המוגבר, רשמו קופות הגמל של הילדים בשנת 2023 תשואה ממוצעת של 17.3% - פי 9 יותר מאלה שכספם הלך למסלול הפיקדון הפתוח בבנק, או פי 6 מהפיקדון הסגור ל־18 שנים. בדוגמה הקיצונית ביותר שעולה מהנתונים, ילד שחסכונו נוהל במסלול הסיכון המוגבר של בית ההשקעות אינפיניטי, הרוויח בשנה שעברה פי 27 (!) יותר מחברו לכיתה שכספו הופקד במסלול עם תחנות יציאה בבנק דיסקונט. 

הדוגמה הקיצונית לכיוון השני היא שהתשואה הגבוהה ביותר בבנקים הייתה של מרכנתיל דיסקונט, עם 3.75% במסלול הסגור. ועדיין, אפילו מי שקיבל את התמורה הגבוהה ביותר מהבנקים, הפסיד בהשוואה למי שבחר במסלול הכי פחות משתלם מכל קופות הגמל שבתוכנית ל־2023 - אפיק הסיכון הסולידי ביותר של הפניקס (4.9%). כך, אפילו בשנה שבה הריבית של בנק ישראל זינקה, הפער לטובת השקעת חסכונות הילדים בשווקים דרך קופות הגמל הוא חד משמעי. 

תגובת מנכ"ל איגוד הבנקים להחלטת ועדת הכספים היום: "במציאות עם סיכון כלכלי גבוה וחוסר ודאות, כפי שקיים היום בישראל, החלטת ועדת הכספים להשאיר בידי ההורים, כאשר ברירת המחדל היא בחירה בקופ"ג, את האפשרות לבחור גם בפקדון בנקאי עבור ילידהם, היא החלטה נכונה המאפשרת לציבור קבלת ריבית גבוהה למשך 18 שנים נטולת סיכון".

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון

חוסר הוודאות בכל הנוגע למלחמה מקשה על רבים להתחייב ולתכנן קדימה את החופשה הבאה או האירוע הגדול ● בפלטפורמות הכרטיסים, חברות התיירות והמסעדות מדברים על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות מאוחרות - ועל הכלים שפותחו כדי להפחית את התופעה

פרופ' אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

שיאן האקזיטים בביומד משיק קרן הלוואות חדשה, ויש לו מסר למשקיעים הישראלים

היזם והמשקיע הישראלי–אמריקאי, שמאחוריו שורה של אקזיטי ענק ותרופות חדשניות לסרטן, מוביל מיזם חדש שיסייע לחברות צעירות בתחומי מדעי החיים ● בשיחה עמו, הוא מספר על מתחם הביומד שהוא בונה בלב הרווארד, מסביר למה הוא צופה עתיד מזהיר לחברת הסרטן הישראלית יורוג'ן ומדבר על קשריו עם הגופים המוסדיים

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עו''ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהלת, GAC ומיקה מזור, יועצת ומנהלת פעילות LGA בישראל, בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי

מה צריך לעשות כדי לגרום לדורות הבאים לרצות להישאר בעסק המשפחתי?

מיקה מזור מובילת הפעילות של LGA בישראל ועו"ד יפעת גינסבורג דיברו בכנס החברות המשפחתיות של גלובס על השאלה איך נכון לתכנן ניהול המשכיות ● מיקה מזור ציינה כי אחת הבעיות של בעלי עסקים משפחתיים הוא הקושי לתכנן קדימה "כשאנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית צריך לקחת בחשבון את כל השינויים שעתידים לקרות" • עו"ד גינסבורג: "כשמדובר על משפחה שיש לה עסק, רמת המורכבות מאוד גדולה, יש ניגוד אינטרסים אינהרנטי בין העסק למשפחה"

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

נתי סיידוף, יו''ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

הסדר טיעון לשיכון ובינוי: התיק נגדה ייסגר, תשלם 260 מיליון שקל

הפרקליטות סגרה את התיק נגד חברת שיכון ובינוי בחשד למתן שוחד לעובדי ציבור ● במקביל, חברת-הבת אס.בי.איי תשתיות תודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירת ני"ע ● הצדדים יעתרו להטיל על חברת-הבת קנס בגובה 10 מיליון שקל וחילוט סכום של 250 מיליון שקל שכבר מצוי בידי המדינה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

הפרוטוקולים של הפד: הריבית לא תרד עד שנתקרב ליעד של 2% אינפלציה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

בית קברות / צילום: איל יצהר

אישה יהודייה ניהלה אורח חיים מוסלמי. היכן היא תיקבר?

בנותיה היהודיות של המנוחה ביקשו לקבור אותה בבית קברות יהודי - ואילו בנותיה המוסלמיות, שנולדו מקשר שניהלה עם בן זוג מוסלמי מבלי שהמירה פורמלית את דתה, ביקשו שתיקבר בבית קברות מוסלמי ● מה קבע בית המשפט?

חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: על רקע המלחמה היציבות הפיננסית של ישראל בנסיגה, בסיס חיל האוויר של ישראל התגלה כגורם לשיבושי GPS של חברות תעופה ותושב עזה חושף את הזוועות שמבצע חמאס בבני עמו • כותרות העיתונים בעולם 

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך, אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

רו''ח אמיר שני, שותף במערך הייעוץ העסקי ב-KPMG ישראל, בכנס החברות המשפחתיות של גלובס / צילום: תמר מצפי

רו"ח אמיר שני: למה לגו היא דוגמה מופתית לעסק משפחתי

שני, שותף ב-KPMG הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך לגו המציאה את עצמה מחדש רגע לפני פשיטת רגל ● ומה יכולות חברות משפחתיות ללמוד מכך? ● "צריך לזכור מה הליבה שלנו, ויחד עם זאת להכיר את הטכנולוגיה והחדשנות"

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

הפתעה מאמריקה: מדד האג"ח שהפך ללהיט בבורסה בת"א, והסכנות

לאט לאט מחזיקי אג"ח של חברות נדל"ן זרות שקרסו מתחילים לקבל את כספם בחזרה ● המקרה האחרון לכך הוא מכירת מלון בברוקלין, שסידרה לנושים של חברת אול־יר החזר של מלוא החוב כלפיהם ● וגם: מי לא יזכו לראות את כספם חזרה, ואיך מוסבר הזינוק באג"ח הזרות הנסחרות בת"א מתחילת המלחמה

לונדון / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית באירופה; בורסת וול סטריט בחופש יום העצמאות

כשברקע הבחירות בבריטניה, הפוטסי טיפס בכ-0.8% ● מדד ניקייי עלה בכ-0.5% תוך שהוא עוקף שוב את רף ה-40 אלף נקודות ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר" • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" • היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק