גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בייג'ין ומוסקבה עוברות מידידות 'ללא גבולות' ליחסים של חברות-אויבות בחצר האחורית של רוסיה

מדינות מרכז אסיה מתקרבות אל סין, כאשר מלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev
שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

כאשר ביקר ולדימיר פוטין בטשקנט, הבירה הצחיחה של אוזבקיסטן, כחלק ממסעותיו האחרונים באסיה שנועדו לשמר את היחסים הטובים בין המדינות, קישטו פקידים מקומיים את השדרות בכרזות שעליהן פניו של המנהיג הרוסי - מחווה צפויה ברפובליקה הסובייטית לשעבר, שמוסקבה מטילה עליה עדיין צל גדול.

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן 
בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי 

אך מתחת לפוסטרים ניכר שינוי בעל השלכות קודרות מבחינת השפעתה הבינלאומית של מוסקבה: יותר ויותר מכוניות של מותגים סיניים כמו BYD ו-Geely נוסעות ברחובות אוזבקיסטן, ואילו מספר הלאדות הרוסיות הולך ומתמעט.

היחסים בין סין ורוסיה נמצאים בשיא היסטורי, והמעצמות האוטוריטריות משתפות פעולה כדי להתמודד עם מה שהן רואות כמערכה מערבית, שנועדה לכבול את ידי שתיהן. שי ג'ינפינג הכריז כי לידידות בינו ובין פוטין "אין גבולות", אך במרכז אסיה, אזור שמוסקבה מחשיבה כחצר האחורית שלה, מתנגשת הידידות הזו עם השאיפות הגלובליות של בייג'ינג.

המתח הזה מרחף מעל פגישתם של שי ופוטין בקזחסטן השבוע, לפסגה של "ארגון שנחאי לשיתוף פעולה", גוש אזורי מדיני-בטחוני. שי אמור להמשיך משם לטג'יקיסטן, כחלק מביקורו השמיני במרכז אסיה מאז שהפך לנשיא סין ב-2013.

מכרסמת בתחומי ההשפעה הרוסיים המסורתיים

סין ניצלה את הפלישה לאוקראינה כדי לכרסם בתחומי ההשפעה הרוסיים המסורתיים. במרכז אסיה, כמו גם באזור הארקטי, ההסתמכות של מוסקבה על בייג'ינג כדי לקיים את מכונת המלחמה שלה מאלצת אותה להסכים להסגות הגבול הללו.

בייג'ינג מושכת אליה כלכלות מקומיות ברחבי האזור, בעל המיקום האסטרטגי. השקעות סיניות מרחיקות מרוסיה את העובדים הצעירים של האזור. מסילת ברזל במימון סיני מבטיחה לחבר את האזור לאירופה, תוך מעקף של השטח הרוסי. פרויקטים של אנרגיה מתחדשת סינית עוזרים להפחית את התלות של האזור בגז רוסי.

סנג'רבק קולמטוב, עובד בן 29 במפעל סיני במרכז אוזבקיסטן, אמר שהכסף הסיני שינה באופן דרמטי את סיכויי העבודה שלו ושל בני ארצו.

כ-1.3 מיליון אוזבקים עבדו ברוסיה בשנת 2023, לפי ארגון האומות המאוחדות להגירה, ירידה מ-1.45 מיליון בשנה הקודמת. הסיבות לירידה מורכבות, אך קולמטוב מייחס חלק ממנה לעליית החלופות שבמימון סיני. "כל מי שמובטל יכול למצוא כאן עבודה במקום לנסוע לרוסיה", אמר.

עבור רוסיה הצארית, היה מרכז אסיה דומה למה שהיה המערב עבור החלוצים האמריקאים: טריטוריה פראית כביכול שאפשר להתרחב אליה, לחדש אותה ולהפיק ממנה משאבים. הניצול והמודרניזציה נמשכו תחת המשטר הסובייטי, ששמר בקנאות על גבולות האימפריה מפני פלישה סינית.

הפלישה לאוקראינה האצה את התהליך

שינויי הכוחות באזור היו בהתהוות במשך שנים, אך הואצו לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, שנתפסה בעיני רבים באזור כהפרה תוקפנית ומאיימת של שלמותה הטריטוריאלית של רפובליקה סובייטית לשעבר. במקום לתמוך במוסקבה, בחרו כל חמש המדינות במרכז אסיה להישאר ניטרליות בנוגע לפלישה.

"סין מספקת למרכז אסיה תמונה של העתיד. רוסיה היא משטר פוליטי קצר-רואי שאינו משקיע ביעדים האסטרטגיים של מדינות מרכז אסיה עצמן", אמר טמור אומרוב, עמית במכון Carnegie Russia Eurasia Center.

עבור סין ורוסיה, שתי מעצמות המבוססות ביבשה, הולכת וגדלה חשיבותו של מרכז אסיה כציר תנועה. הוא מאפשר לפוטין גישה ישירה יותר לשווקים בדרום אסיה, הוא מרכזי ב"יוזמת החגורה והדרך" של שי, פרויקט התשתית העצום שמטרתו לחבר את סין דרך נתיבי יבשה וים שונים אל שאר יבשת אירו-אסיה.

גם ארה"ב הגבירה לאחרונה את המאמצים להחזיר את השפעתה אל מרכז אסיה, ושלחה שורה של גורמים בכירים לאזור, אם כי המיקוד שלה הוגבל בעיקר למלחמה בטרור המתעורר מחדש באפגניסטן.

במשך שנים הייתה בין רוסיה וסין הסכמה שבשתיקה בנוגע לחלוקת העבודה באזור: רוסיה היא ספקית הביטחון העיקרית, בעוד שסין מתמקדת בפיתוח ובהשקעות. כעת, מערערת בייג'ינג את האיזון הזה על ידי השקעה משמעותית יותר בחלקה - ומשתמשת בכוח הכלכלי העצום שלה כדי להגביר את אחיזתה הפוליטית. הסחר בין סין למרכז אסיה עלה ל-98 מיליארד דולר בשנה שעברה, יותר מפי שלושה משהיה בשנת 2016.

באוזבקיסטן, המדינה המאוכלסת והמתועשת ביותר מבין חמש המדינות הפוסט-סובייטיות במרכז אסיה, הדיחה סין את רוסיה ממקומה כשותפת הסחר הבכירה ב-2023, על פי נתונים סטטיסטיים רשמיים. המדינה ניסתה להשתלב בכלכלה העולמית לאחר שני עשורים של בידוד.

פארק התעשייה Peng Sheng, שבו עובד קולמטוב, הוקם במימון סיני ליד העיר המרכזית האוזבקית סירדריו בשנת 2009. כיום, לאחר זרם של השקעות אל העיר, היא משמשת בית ליותר מתריסר חברות סיניות.

קולמטוב אמר שהוא אוהב לקחת את בנו לפארק ליד אזור התעשייה, שנבנה גם הוא מכסף סיני, ומקווה לשלוח את הילד לגן חדש שם, שמלמדים בו בשפות הסינית והאנגלית. "הייתי רוצה לראות כאן אפילו יותר חברות סיניות", אמר.

דומיננטיות סינית בכבישים

חברה סינית שהגיעה לאחרונה, חברת כלי הרכב החשמליים BYD, החלה את הייצור ביום חמישי במפעל חדש בג'יזקס, המחוז שבו נולד נשיא אוזבקיסטן, שבקט מירזייאיב. היא מתכננת לייצר 50,000 כלי רכב בשנה. סוללות ורכיבים מרכזיים אחרים יישלחו מסין, והעובדים המקומיים יעסקו בכל דבר, החל מריתוך וצביעה ועד הרכבת מכוניות.

בשנת 2023 הגיעו מסין כמעט 80% מתוך יותר מ-73,000 כלי רכב שייבאה אוזבקיסטן, לפי הסטטיסטיקה הרשמית. רוסיה ייצאה כ-4,500 מכוניות לאוזבקיסטן בשנת 2021, אך הביקוש ירד כל כך, עד שהמכוניות של רוסיה מקובצות כעת בקטגוריית "מדינות אחרות".

מנהרה חדשה שנבנתה על ידי סין, באורך 12 מיילים, פתחה נתיב לחיבור הרכבת הישיר הראשון אי פעם בין עמק Fergana, בחלק המזרחי הרחוק של אוזבקיסטן, ובין יתר המדינה. כביש מהיר שנסלל על ידי סין, המקשר בין צפון טג'יקיסטן ודרומה, קיצץ את זמן הנסיעה בשמונה שעות.

בעבר, רוב קווי הרכבת והכבישים המהירים שבנו הסובייטים במרכז אסיה הובילו אל מוסקבה. היעדר קשרים בין מדינות מרכז אסיה, וביניהן לשאר העולם, הפך את מרכז אסיה לאחד המקומות המבודדים בעולם.

שינויים גדולים אף יותר עשויים להגיע. בתחילת יוני חתמו נשיאי סין, קירגיזסטן ואוזבקיסטן על הסכם מפתח להקמת קו רכבת שנועד לחבר בין מדינותיהם. המגעים על ההסכם נמשכו מאז 1997. הפרויקט יקצר את הנסיעות בין מזרח אסיה למזרח התיכון ולדרום אירופה במאות קילומטרים, על ידי עקיפת רוסיה.

במשך שנים השתמשה רוסיה בהשפעתה על קירגיזסטן, חברה ב"איחוד הכלכלי האירו-אסיאתי" שבראשות רוסיה, כדי להאט את התקדמות הפיתוח של הקו. כך אומר מירשוהיד אסלנוב, מייסד "מרכז צוות החשיבה לרפורמות מתקדמות" בטשקנט, שעבד בעבר כדיפלומט אוזבקי. אך הסנקציות הקשורות למלחמת אוקראינה שינו את הדינמיקה הקשורה בסחר דרך רוסיה.

גם בתחום האנרגיה מאתגרת סין את רוסיה. זהו מגזר שהיה עד לאחרונה בשליטתה של מוסקבה. אוזבקיסטן חתמה על עסקה לרכישת גז רוסי ב-2023 לאחר שורה של הפסקות חשמל, אך הגבילה את החוזה לשנתיים עד כה, מהלך שאנליסטים אומרים כי הוא גידור נגד רוסיה, שעלולה להשתמש בגז כמנוף פוליטי.

בינתיים, חוצות משאיות ורכבות את המדינה לאורכה ולרוחבה, ונושאות מודולים סולאריים וטורבינות רוח מן החברות הסיניות הגדולות לאנרגיה המתחדשת LONGi ו-Goldwind - חלק מן המאמץ של טשקנט להשיג 40% לפחות מייצור החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים עד 2030.

"אנחנו חברים של רוסיה, אבל במקביל, אנחנו מחפשים הזדמנויות", אמר אסלנוב. "אנחנו מסתכלים מזרחה בהתלהבות רבה".

עדיין תופסים את רוסיה באור חיובי

סין אינה יכולה לתפוס לחלוטין את מקומה של רוסיה. הקריירות והרשתות החברתיות של האליטות באזור שזורות עמוק במוסקבה, והשפה הרוסית נותרה הלִינְגְּוָה פְרַנְקָה, השפה המשותפת. אנשים ברחבי האזור נוטים עדיין לראות את רוסיה בצורה חיובית יותר מאשר את סין, על פי סקר משנת 2022 של מוסד המחקר ללא מטרות רווח Central Asia Barometer.

המוניטין של סין נפגעו בעקבות היחס שלה לאויגורים הטורקים המוסלמים, שרבים במרכז אסיה חולקים איתם תרבות ושפה דומים, ומסנטימנט אנטי-סיני שעוררו כמה כלי תקשורת בשפה הרוסית. אך כבר יש סימנים לכך שסין מוצאת את דרכה אל דור חדש של אליטות במרכז אסיה.

נודירקסון מחמודוב, סטודנט בן 19 למנהל עסקים, שסיים תיכון עילית באוזבקיסטן, אמר ששלושה מתוך 26 חבריו לכיתה נסעו לסין כדי ללמוד, ואף אחד לא נסע לרוסיה. בעבר, אמר, רבים נהגו להירשם לאוניברסיטאות ברוסיה.

מחמודוב, שאומר שהוא חושק ברכב BYD, עובד גם כמנהל שיווק באקדמיה של הונג קונג, חברה פרטית ללימוד שפות. באחר צוהריים של קיץ, למדו בחריצות שמונה תלמידים בגילים 11 עד 21 אותיות סיניות בכיתת המתחילים.

גם פקידי ממשל ואנשי עסקים הגיעו לאקדמיה של הונג קונג בחיפוש אחר מורים סינים פרטיים לצורך קידום מקצועי, לדברי מחמודוב. "כולם חושבים שסין היא העתיד", הוא אמר.

אסקר ג'ומנוב תרם למאמר זה

עוד כתבות

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לישראל יש הרבה מה להפסיד במלחמה מול חיזבאללה, הפופולריות של מרואן ברגותי מתחזקת אצל הפלסטינים, ומורים פרו-פלסטינים בארה"ב מנסים לקדם תוכנית לימוד נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר

צריכים ביטוח נסיעות לחו"ל? החברות המצטיינות והגרועות בשירות

מנתוני רשות שוק ההון עולה כי בין המצטיינות בשירות בביטוח נמצאות AIG, מגדל והפניקס, בעוד בפנסיה ובגמל בולטת ילין לפידות ● ומי האחרונות בכלל הקטגוריות

משרד החקלאות וביטחון המזון

ביטחון המזון: בדקנו איך משרד החקלאות הטעה את הציבור לטובת הייצור המקומי

שינוי השם של משרד החקלאות זכה בעיקר לביקורת בשל התזמון ● לנו זה הזכיר שתחת השר דיכטר המשרד מגלה לא פעם העדפה לייצור המקומי כדי להשיג את אותו "ביטחון מזון" ● הבעיה היא שכדי לשכנע את הציבור, המשרד מציג נתונים שלא תמיד נותנים תמונה מהימנה ● המשרוקית של גלובס

מפגינים חוסמים את צומת הכניסה למכון ויצמן ברחובות

"עסקה עכשיו": צעדות מחאה, הפגנות וחסימות כבישים ברחבי הארץ

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה זו נערכות שתי צעדות מחאה בת"א לכיוון בניין ההסתדרות ● במקביל, מאות מפגינים חוסמים את צומת הכניסה למכון ויצמן ברחובות ● מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "9 חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

אם הורישה נחלה לבן הצעיר. הבן הבכור יצא למאבק. מה נקבע?

אישה תבעה גניקולוג בתביעה אזרחית לאחר שהורשע במעשים מגונים - ביהמ"ש חייב אותו לשלם פיצוי על נזקים שנגרמו לה, כולל נזק לא ממוני ● אדם סייע לגיסו המנוח לשפץ דירה וטען כי הוא הבטיח לו שיוכל להשכיר חלק מהבית, לפני שנפטר ● וגם: אם הורישה נחלה במושב לבנה הצעיר, והבן הבכור יצא למאבק ● שלושה פסקי דין בשבוע

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

פנינה אלה, רן קוניק, מיכל רוזנשיין ויעקב אטרקצ'י בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

בעל השליטה באאורה: "בעוד 6-5 שנים, 80% מהבנייה בישראל תהיה בהתחדשות עירונית"

יעקב אטרקצ'י התייחס בוועידת הנדל"ן של מזרחי טפחות וגלובס למצב הענף בצל המלחמה: "אנחנו מדינה משוגעת, בזמן מלחמה וריבית גבוהה אנשים ממשיכים לקנות דירות" • ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "מדוע נבחרתי, אם בסוף הוועדה המחוזית היא שקובעת איפה יהיה גן ילדים חדש?"

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"

ניר צוק, עופר גונן ועמיר לונדון. הישראליות בוול סטריט / צילום: טל גבעוני, ערן לביא, נטי לוי

אחרי הנפילה: חברת הסייבר הישראלית משלימה זינוק של 31% מהשפל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מדיוונד קפצה בחדות לאחר דיווחים על הצעת רכישה ● קמהדע קפצה בכ-10% לאחר שקיבלה סיקור חיובי מסטיפל ● ופאלו אלטו השלימה זינוק של 31% מהשפל שרשמה בחודש פברואר

אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית שדרות: "אם נחכה להחלטה של מישהו - בסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר"

כיצד יש לבנות מחדש את הצפון והדרום של ישראל? ראשי עיריית עכו, קריית שמונה ושדרות, ביחד עם מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור, ניסו לענות על השאלה הזו במסגרת פאנל מיוחד שהתקיים בוועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

נחי פינקלשטיין / צילום: תמונה פרטית

שכונות החוף של חיפה: "הדירות הישנות יכפילו וישלשו את ערכן"

דירות שמיועדות לפינוי בינוי מגלמות מהר מאוד במחיר את התקווה לדירה חדשה וגדולה יותר ● האם בנווה דוד ושער העלייה עוד אפשר למצוא מציאות? ● האזינו

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות בוועידת הנדלן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, דיברה בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס על עליית הביקושים למשכנתאות, ומשמעות הדבר על שוק הנדל"ן ● "רוכשי הדירות יודעים שאם הריבית תמשיך לרדת, תהיה התאמה במחירי המשכנתאות, והציפייה שמחזירה אותם לשוק"

אילוסטרציה: Shutterstock

מאפל ועד אנבידיה: 4 סטרימרים שכדאי להכיר

הסטרימרים מביאים כוח נוסף לטלוויזיה, ולעתים ממשק המשתמש שלהם עדיף משמעותית מזה שהיא מציעה באופן מובנה ● בדקנו את הביצועים של 4 מכשירים בשוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הפרקליטות מתנגדת לדחיית עדותו של נתניהו: יש לקבוע לנובמבר

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק שבו האינטרס הציבורי מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט" ● עוד צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"