גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל
בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

עסקה

מניבים מוכרת את מפעל טכנולוגיית להבים בנהריה ב-155 מיליון שקל

מניבים קרן הריט החדשה דיווחה היום (ד') על עסקה למכירת מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה לקרן מרתון להשבחת נדל"ן, בתמורה לכ-155 מיליון שקל. המתחם נרכש בשנת 2020 על־ידי הקרן בכ-135 מיליון שקל, ושווי הנכס בספרי החברה הינו כ-143 מיליון שקל. העסקה כוללת תמורה מותנית כנגזרת להשלמת הליך שינוי ייעוד המתחם על־ידי קרן מרתון למגורים ומסחר.

המתחם מושכר כיום לטכנולוגיית להבים (חברה בת של Pratt & Whitney, חלק מתאגיד Raytheon Technologies) לפעילות ייצור להבים למנועי מטוסים. החברה קיבלה החלטה על סגירת חלק מפעילותה בישראל, כאשר עוד ישנם הסכמי שכירות מחייבים בשטח המפעל עד ליוני 2029.

מועד השלמת העסקה למכירה נקבע לעוד ארבע שנים ממועד חתימת ההסכם, או עד לתום הסכם השכירות. עד להשלמת העסקה, תקבל מניבים את מלוא כספי השכירות במתחם - כ-11.2 מיליון שקל בשנה, צמוד מדד, ובסך הכול 45-56 מיליון שקל, כתלות במועד השלמת העסקה. במועד החתימה, מרתון שילמה מקדמה בגובה 10% מהתמורה, ובנוסף, הועמדה ערבות לטובת מניבים, בגובה 5% מהתמורה. מתווה העסקה מאפשר למרתון לא להזרים הון נוסף בשנים האלה.

מתחם טכנולוגיית להבים נמצא בקו ראשון לים בנהריה ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, בו מצויים שישה מבנים ומבני עזר, בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר. המתחם נמצא בצמוד לטיילת העירונית ובסמוך לשכונות מגורים חדשות של העיר, כגון שכונת אכזיב. האזור כולו מיועד על־ידי עיריית נהריה לעבור שינוי והתחדשות, הכוללים פינוי בינוי של שכונות ישנות, הוספת פארקים ושטחי ציבור, הארכת הטיילת צפונה וכן מרינה המתוכננת בצמוד לפרויקט.

טכנולוגיית להבים הוא מפעל שהקים איש העסקים והתעשיין סטף ורטהיימר לפני למעלה מ-50 שנה בנהריה, שנמכר לבסוף ליצרנית מנועי הסילון האמריקאית פראט אנד וויטני (Pratt & Whitney), שהייתה שותפה בחברה. 

טכנולוגיה

קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה

משרד הבינוי והשיכון ורשות החדשנות מזמינות חברות להגיש תוכניות מחקר ופיתוח לקידום היכולות הטכנולוגיות של תעשיית הייצור בענף הבנייה. הזוכים יוכלו לקבל מענק בגובה של עד 3.5 מיליון שקל.

שאלות ותשובות | כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן
הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה
המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני אישום

לדברי משרד השיכון ורשות החדשנות, "מטרת הקול הקורא היא קידום חדשנות בענף הבנייה, שיפור הפריון בענף, הגברת התיעוש, שיפור איכות המבנים, קיצור משך הבנייה, הארכת חיי המוצרים והתייעלות במשאבי הבנייה, במטרה להפוך את הענף כולו ליצרני, מתקדם וטכנולוגי".

התוכניות שיוגשו לקול הקורא יעסקו בפיתוח שיטות בנייה מתועשות, מוצרים, חומרים, טכנולוגיות ותהליכי ייצור חדשניים, שמטרתם לתרום לשיפור ולייעול ענף הבנייה, ולייצר ערך משמעותי עבור החברה ועבור ענף יצרני זה בישראל.

הקול הקורא מתמקד במספר נושאים: בנייה מתועשת - שיטות בנייה מתועשות חדשניות, מוצרים לתיעוש הבנייה וכו'; פיתוח מערכות אוטומציה בתהליכי הבנייה - כלי ציוד מכני הנדסי המשלבים מערכות לאוטומציה, חיישנים בשילוב בינה מלאכותית ועוד;
רובוטיקה - פיתוח וייצור רובוטים לצורך שילובם בתהליכי הבנייה והביצוע, לדוגמה: רובוט לצורך עבודות שלד, רובוט לצורך עבודת גמר וכו'; וכן פיתוח של מוצרים וחומרים חדשניים לענף הבנייה, כגון: תוספים לבטון, התייעלות במשאבי הבנייה, גיוון חומרי גלם, מוצרי בידוד חדשניים, הארכת חיי מוצרים, מוצרים חדשניים לחיפוי מבנים ועוד. 

מינויים

מונו יו"רים חדשים לוועדות הערר במחוזות תל אביב והמרכז

שר הפנים משה ארבל ושר המשפטים יריב לוין מינו יושבי ראש לוועדות הערר במחוזות תל אביב והמרכז; זאת, בהתאם להמלצת ועדת האיתור בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן.

עו"ד רויטל אפלבוים תמונה לוועדת הערר במחוז תל אביב במקומה של היו"ר הפורשת עו"ד נורית מזרחי טביב, שמונתה לשופטת בית המשפט השלום בת"א. עו"ד אפלבוים בעלת ניסיון של כ-18 שנים, במהלכן העניקה ייעוץ וייצוג משפטי הן לוועדות מקומיות במגזר העירוני והכפרי והן ליזמים ומשיבים בשוק הפרטי, בכלל התחומים בהם עוסקות ועדות הערר המחוזיות.

עו"ד דביר סגלוביץ ימונה לוועדת הערר במחוז מרכז במקומו של היו"ר הפורש עו"ד איל תיאודור שרון, אשר סיים כהונה בת שבע שנים. עו"ד סגלוביץ מומחה בחוק ובפסיקה במגוון הנושאים בהם עוסקת ועדת הערר, ובעל ניסיון בייצוג ועדות מקומיות בכל רחבי הארץ וכן בייצוג בשוק הפרטי.

ממינהל התכנון נמסר: "שני יושבי הראש שנבחרו הינם בעלי ניסיון עשיר בתחום התכנון והבנייה ובקיאים מאוד בעבודת ועדות הערר העוסקות בהיבטי רישוי, תכנון, היטל השבחה ופיצויים בעקבות אישורן של תכניות".

נדל"ן מניב

נת"ע תשכור מעזריאלי שטח בפארק העסקים בחולון לעשר שנים

נת"ע וקבוצת עזריאלי חתמו על הסכם שכירות בפארק העסקים עזריאלי חולון לעשר שנים, עם אופציות לשתי תקופות בנות חמש שנים כל אחת.

על־פי הודעת נת"ע, החוזה מוערך במיליוני שקלים. נת"ע תרחיב את שטח משרדיה הנוכחיים משטח של כ-8,000 מ"ר ל-12,000 מ"ר בשנים הקרובות, זאת לאור הצפי להרחבת החברה, עם התקדמות פרויקט המטרו והפעלת שלושת קווי הרק"ל.

פארק העסקים עזריאלי חולון כולל כ-120 אלף מ"ר של שטחי משרדים ומסחר, בתוספת שטחי חניה תת־קרקעית. בעתיד, צפויה להיבנות בו תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה, אולם כיום, הגישה אליו בתחבורה ציבורית מוגבלת לכמה קווי אוטובוס.

במהלך השנה הקרובה, עתידה קבוצת עזריאלי להתחיל תהליך שיפוץ רחב־היקף של הפארק ושל השטחים הציבוריים בפרויקט.

תכנון

אלפי דירות חדשות בפינוי בינוי בבקעת אונו

הופקדה תוכנית ל-1,083 יחידות דיור חדשות ביהוד-מונוסון, והומלצה להפקדה תוכנית פינוי בינוי להקמת 1,428 דירות באור יהודה.

הוועדה המחוזית מרכז הפקידה תוכנית להתחדשות עירונית ביהוד-מונוסון, שכוללת בניית 1,083 יחידות דיור, במקום 320 דירות שייהרסו. את התוכנית, במתחם בן צבי-כצנלסון בעיר, מקדמת חברת ICR. החברה מסרה כי חלקה של ICR בפרויקט עומד על 894 יח"ד, וכי ההכנסות הצפויות עבור חלקה של ICR בפרויקט עומדות על כ-1.5 מיליארד שקל.

מתוך הדירות החדשות שייבנו, 192 הן דירות קטנות בשטח של 55 מ"ר. התוכנית נערכה על־ידי משרדי האדריכלים: סטודיו MA ודודי גלור אדר'.

במקביל, ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיר אור יהודה אישרה את התוכנית לקליטה בוועדה המחוזית. מדובר בפרויקט בשכונת קריית גיורא הוותיקה בעיר, והיא כוללת פינוי של 308 יחידות דיור קיימות, לטובת כ-1,428 יחידות דיור חדשות.

את התוכנית מובילות החברות קבוצת גבאי, שתקים 900 דירות מהדירות המתוכננות, וקבוצת הכשרת הישוב, שתבנה את 528 הדירות הנוספות. היקף ההשקעה המוערך בפרויקט כולו נאמד ב-2.3 מיליארד שקל, והוא יכלול גם הקמת חזית מסחרית בהיקף של כ-2,250 מ"ר וכן כ-17 אלף מ"ר של מבני ציבור.

עוד כתבות

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע עדיין ברמות שיא, אך מאז מרץ רואים מגמת ירידה

השכר הממוצע במשק עמד בחודש אפריל 2024 על 13.5 אלף שקל, עלייה של 7% לעומת אשתקד ● עם זאת, נתונים ראשונים גם לחודש מאי מצביעים על המשך ירידה מאז השיא שנרשם במרץ האחרון ● השכר בהייטק, קטר הצמיחה בישראל, עולה באופן דומה

מפגינים חוסמים את כביש החוף / צילום: אלון בנקי

ארגוני המחאה הכריזו על יום שיבוש בראשון: כך זה צפוי להיראות

המסר המרכזי ביום השיבוש הוא קריאה לבחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: על רקע המלחמה היציבות הפיננסית של ישראל בנסיגה, בסיס חיל האוויר של ישראל התגלה כגורם לשיבושי GPS של חברות תעופה ותושב עזה חושף את הזוועות שמבצע חמאס בבני עמו • כותרות העיתונים בעולם 

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

עו''ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהלת, GAC ומיקה מזור, יועצת ומנהלת פעילות LGA בישראל, בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי

מה צריך לעשות כדי לגרום לדורות הבאים לרצות להישאר בעסק המשפחתי?

מיקה מזור מובילת הפעילות של LGA בישראל ועו"ד יפעת גינסבורג דיברו בכנס החברות המשפחתיות של גלובס על השאלה איך נכון לתכנן ניהול המשכיות ● מיקה מזור ציינה כי אחת הבעיות של בעלי עסקים משפחתיים הוא הקושי לתכנן קדימה "כשאנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית צריך לקחת בחשבון את כל השינויים שעתידים לקרות" • עו"ד גינסבורג: "כשמדובר על משפחה שיש לה עסק, רמת המורכבות מאוד גדולה, יש ניגוד אינטרסים אינהרנטי בין העסק למשפחה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

למרות האש לצפון, בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א נדל"ן זינק בכ-3.7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-3.3% ● השקל נסחר מול הדולר ביציבות ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

נתי סיידוף, יו''ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

הסדר טיעון לשיכון ובינוי: התיק נגדה ייסגר, תשלם 260 מיליון שקל

הפרקליטות סגרה את התיק נגד חברת שיכון ובינוי בחשד למתן שוחד לעובדי ציבור ● במקביל, חברת-הבת אס.בי.איי תשתיות תודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירת ני"ע ● הצדדים יעתרו להטיל על חברת-הבת קנס בגובה 10 מיליון שקל וחילוט סכום של 250 מיליון שקל שכבר מצוי בידי המדינה

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור

ניצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה

קיר סטארמר סחף את בריטניה והוביל את מפלגת הלייבור לאחד מהניצחונות הגדולים שלה ● אלא שבעקבות הציפיות הגבוהות ימי החסד שלו יגמרו כבר היום לאחר שיקבל מהמלך את תפקיד ראש הממשלה ● על הפרק: הסכמי הסחר מול האיחוד, התקררות הכלכלה הסינית והתמודדות אפשרית עם כוחות עונים - דווקא בקרב בעלות ברית

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

סמ''ר אייל מימרן ז''ל / צילום: N12

הותר לפרסום: סמ"ר אייל מימרן נפל בקרב בצפון רצועת עזה

לאחר המטח מלבנון: מאמצים להשתלט על שרפות בכמה מוקדים בצפון, 25 צוותי כיבוי פועלים במקום • הותר לפרסום: רס"ן איתי גלאה נהרג מפגיעת רקטה במתקפה הנרחבת הבוקר של חיזבאללה על הגולן • גורם מדיני: נתניהו אישר להוציא את המשלחת הישראלית לשיחות על עסקת חטופים. הקבינט מתכנס כעת • עדכונים שוטפים

רו''ח אמיר שני, שותף במערך הייעוץ העסקי ב-KPMG ישראל, בכנס החברות המשפחתיות של גלובס / צילום: תמר מצפי

רו"ח אמיר שני: למה לגו היא דוגמה מופתית לעסק משפחתי

שני, שותף ב-KPMG הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך לגו המציאה את עצמה מחדש רגע לפני פשיטת רגל ● ומה יכולות חברות משפחתיות ללמוד מכך? ● "צריך לזכור מה הליבה שלנו, ויחד עם זאת להכיר את הטכנולוגיה והחדשנות"

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה