גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

אנשי הנשיא מנסים להעמיד אותו על רגליו לקראת שורה של מבחנים: ראיון טלוויזיה, מסיבת עיתונאים, עצרות בחירות, ועידה בינלאומית, פגישה עם מנהיגים בכירים של מפלגתו ● שלושה חברי קונגרס קוראים לו לפרוש, אחרים מביעים ספקות "לגיטימיים" ● שעון החול אוזל

60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin
60 מיליון עדים לקריסתו הטלוויזיונית. ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ה"ניו יורק טיימס" כותב הערב (ד') כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "שוקל אם לפרוש מן המרוץ". העיתון מייחס את הדברים ל"בעל ברית מרכזי" של הנשיא, שהעיתון נמנע אפילו מלרמוז על זהותו, חוץ מזה שהשניים שוחחו "ב-24 השעות האחרונות".

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם 
דיווח: ביידן אמר למקורב שהוא שוקל לפרוש מהמרוץ לנשיאות 

לפי המקור הזה, הנשיא מבין כי אם הוא יחזור וייכשל בפומבי כפי שנכשל בוויכוח הטלוויזיה עם דונלד טראמפ בשבוע שעבר, "אנחנו נעמוד במקום שונה בהחלט". הבית הלבן מיהר להכחיש את הידיעה במלים "כוזבת לחלוטין".

נראה ששבעת הימים הבאים יחרצו את גורל מועמדותו של ג'ו ביידן לכהונה שנייה בבית הלבן. אנשי הנשיא החליטו להעמיד אותו בסדרה מהירה של מבחני הכרה (קוגנטיביים), בחדרים סגורים ובפורומים פתוחים לרווחה. אם הוא לא יעמוד בהם, הלחץ עליו להסתלק ממועמדותו יגבר ללא נשוא.

עוד לפני המבחנים, הלחץ גובר והולך. ביום שלישי הוא יצא סוף־סוף לרשות הרבים, במפורש. שלושה חברי קונגרס דמוקרטים דיברו בגלוי על הצורך שהנשיא יפרוש מן המערכה בעקבות כישלונו בוויכוח הטלוויזיה עם דונלד טראמפ, ביום חמישי שעבר.

אישים בולטים במפלגה מתחילים להביע ספקות פומביים כלשהם, אם כי הם נזהרים מלהיות פסקניים. יושבת ראש בית הנבחרים לשעבר, ננסי פלוסי, המוסיפה ליהנות מתשומת לב ניכרת ומהשפעה, התרחקה במקצת מן הנשיא, כאשר אמרה ביום שלישי שהספקות ביחס למועמדותו "לגיטימיים". ציר קונגרס רב השפעה, ג'יימס קלייבורן, שלו מיוחסת הצלת מועמדותו של ביידן לפני ארבע שנים, אומר כי יתמוך במועמדותה של סגנית הנשיא קמלה האריס, אם ביידן יחליט לפרוש.

ידיעות התהלכו ביום שלישי על תסיסה בין מושלי מדינות דמוקרטים. לפי דיווח אחד, 20 מהם ערכו שיחת ועידה ביום שני, שעמדה בסימן חרדה גדולה. עומדים לעלות היום  לבית הלבן לרגל ערב יום העצמאות של ארה"ב. זה יהיה מאורע כמעט חסר תקדים. בדרך כלל, הנשיא מזמין נמוכי דרג לצורך הוראות, הבהרות ונזיפות. הפעם הוא המתחנן על חייו הפוליטיים. הם יקשיבו לכל ניואנס, יתבוננו בכל הבעת פנים, ויעריכו את יכולת הביטוי שלו.

ביום חמישי, הנשיא יסב לראיון ברשת אי.בי.סי עם ג'ורג' סטפנופולוס, המנחה הוותיק, שהיה מנהל התקשורת בבית הלבן של ביל קלינטון לפני 30 שנה. הוא שייך לקטגוריה של מראיינים לא-עוינים, אבל אין לו כל כוונה להקל על הנשיא. אין כמעט ספק שהוא יציג לו שאלות מפורשות על מצבו המנטלי. הראיון ישודר ביום שישי.

בסוף השבוע מזומנות לנשיא עצרות בחירות בשתי מדינות מפתח, וויסקונסין ופנסילבניה, החיוניות לחלוטין לנצחונו בנובמבר. ב-9 ביולי הנשיא עומד לארח את ועידת הפסגה השנתית של ברית נאט"ו. שם מתוכננת לו מסיבת עיתונאים רשמית, שבה יהיה נתון לאש צולבת.

מבחן השכל הישר

אם הנשיא עדיין יעמוד על רגליו הפוליטיות ב-11 ביולי, אנשיו יטענו שמשבר התודעה יושב. אבל זה יהיה ביטוי נוסף של הכחשת המציאות. סוף־סוף היו איזה 60 מיליון עדים לקריסתו של הנשיא באולפן סי.אן.אן לפני שבוע. הטענה החוזרת, ש"לא כך הוא נראה או נשמע בפגישות בבית הלבן" אינה עומדת במבחן השכל הישר.

יתר על כן, גם אם הנשיא יעבור בשלום את השבוע הבא, מי לידי מפלגתו יתקע שהוא יעבור בשלום את השבוע שאחריו? שהוא יגיע בשלום עד ועידת מפלגתו ב-19 באוגוסט? שהוא יעבור אותה בשלום? האומנם הם מתכוונים לתמוך בו לבל ייפול עד 5 בנובמבר?

טענת נגד של הימים האחרונים היא שלבוחרים "לא אכפת", שעניין לנו רק ב"פאניקה של וושינגטון", או ב"דומן" (המילה בשימוש גסה יותר) של מספר מאמרי מערכת. בעלי הטענה מצביעים על קומץ הסקרים שהופיעו מאז הוויכוח. הם לא מראים התמוטטות של התמיכה בנשיא. למשל, סקר של סי.אן.אן הראה ביום שלישי שההפרש בין ביידן לטראמפ עומד בעינו. זה ההפרש שהיה בינואר ובאפריל - 6% לטובת טראמפ.

אכן נדמה שהסתתרה בינתם של אנשי הנשיא. ויכוח הטלוויזיה בא ביוזמתם. הם קיוו שהוא ישנה את הדינמיקה של מערכת הבחירות. קצת קשה לחשוב להישג את העובדה שפיגורו של ביידן לא הוחמר. מה עולה מזה? שהנשיא יורשה להבקיע שער כבוד לפני שריקת הסיום?

סקר דעת הקהל של סי.אן.אן מגלה עוד דברים. 72% מן הנשאלים אומרים על ביידן, כי "מצבו הגופני ויכולתו המנטלית הם סיבה להצביע נגדו ולא לטובתו". שיעור האמריקאים הסומכים את ידיהם על התנהלותו של ביידן פחת ל־36%.

מה יורה טראמפ לקומנדו

מדוע הוויכוח לא העמיק את הבור שבו נמצא הנשיא? אולי מפני שהספקות שהוויכוח עורר ביום חמישי שעבר בין פוליטיקאים, היו נחלת רוב הלא־פוליטיקאים עוד לפני חודשים רבים. הפוליטיקאים העדיפו את קשריהם עם הנשיא ואת מעמדם בתוך המפלגה על פני התמודדות עם מה שהאמריקאים קוראים לו "הפיל שבחדר". הכול יכלו להבחין בו הרבה קודם, אבל הממסד המפלגתי העמיד פנים שאין פיל ואולי גם אין חדר.

צריך להטעים, שלבוחרים יש ספקות ניכרים גם ביחס לטראמפ. רק ל־39% מהם יש "רושם חיובי" עליו; ל־54% יש רושם שלילי. אבל המספרים האלה לא יכולים לנחם את מחנה ביידן. אדרבא, הם מראים מה גדול היה כישלונו בשבוע שעבר: הוא לא הצליח לנצל את הספקות כדי להפיל את טראמפ לקרשים.

באי נשף התרמה של הנשיא בניו יורק בסוף השבוע שעבר הבחינו, שאת נאומו הקצר בפניהם הוא דיקלם מן הטלפרומפטר. אפילו לאחר ויכוח-הנפל הנשיא לא העז או לא יכול להיות ספונטני.

הכותרת הראשית באתר של ה"ניו יורק טיימס" אמרה בבוקר יום רביעי, כי "עולה תכיפות מעידותיו של הנשיא וגוברת הדאגה מפניהן".

ציר קונגרס דמוקרטי אחד, עדיין אנונימי, אומר לסי.אן.אן, "יש קבוצה גדולה ומתרחבת של דמוקרטים בבית הנבחרים, המודאגים מפני מסלול התנהלותו ומפקפקים ביכולתו לנצח. אנחנו רוצים להעניק לו די זמן כדי שיוכל לקבל החלטה, אבל בדעתנו להרים את קולנו עוד ועוד אם לא יקבל אותה". ברור בהחלט לאיזו החלטה הם מתכוונים.

העצבנות בין הדמוקרטים התעצמה מאוד ביום שני, לאחר שבית המשפט העליון העניק חסינות כמעט מלאה לטראמפ מפני תביעה לדין על ניסיונו לשבש את תוצאות הבחירות ב-2020. החסינות הזו מתוארת כרישיון לנשיא הבא לעשות כמעט כל העולה על רוחו. בלשונה של שופטת עליונה, אשר חלקה על פסק הדין של הרוב, הנשיא יהיה פטור מן החשש של תביעה פלילית גם אם "יורה לקומנדו הימי לרצוח יריב פוליטי".

פסק הדין ודברי השופטת נוסכים חרדה על הדמוקרטים, המשוכנעים כי טראמפ זומם לצאת למסע נקמה נגד יריביו, אם יחזור לבית הלבן. זו סיבה לדאגה עוד יותר גדולה מפני מצבו של ביידן.

הזהירות מחייבת להניח שסיכויי הישארותו של הנשיא במרוץ גדולים מסיכויי נשירתו. אבל סיכויי הנשירה גדלים הולכים בהתאמה לחשש החוזר ומובע, שלכישלונו הצפוי של ביידן בבחירות "תיוודע השפעה לעשרות שנים", לשון אחר, הכישלון יבטיח להגלות את הדמוקרטים לאופוזיציה ארוכה ומרה.

עוד כתבות

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור

ניצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה

קיר סטארמר סחף את בריטניה והוביל את מפלגת הלייבור לאחד מהניצחונות הגדולים שלה ● אלא שבעקבות הציפיות הגבוהות ימי החסד שלו יגמרו כבר היום לאחר שיקבל מהמלך את תפקיד ראש הממשלה ● על הפרק: הסכמי הסחר מול האיחוד, התקררות הכלכלה הסינית והתמודדות אפשרית עם כוחות עונים - דווקא בקרב בעלות ברית

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

שימפנזים. מעמידים גם שומרי ראש / צילום: Shutterstock

מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו

עשרות שנות מחקר לא הותירו מקום לספק: השימפנזים מנוסים ביסודות המלחמה, וגם יודעים להטיל טרור

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

למרות האש לצפון, בורסת ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד ת"א נדל"ן זינק בכ-3.7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-3.3% ● השקל נסחר מול הדולר ביציבות ● מניית אלארום מזנקת ב-6% ומשלימה עלייה של 530% מתחילת השנה ● עזריאלי בוחנת הצפת ערך של עסקי מרכזי הנתונים שלה ● קרסו מוטורס עומדת לרכוש את מניותיו של עידן עופר בחברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● הכשרת הישוב גייסה 30 מיליון שקל בהנפקה פרטית ממנורה ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי