גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

20 הקומות בצומת יגאל אלון שמלמדות על מצב שוק הנדל"ן בתל אביב

כמו בעולם, גם בישראל סובל שוק המשרדים מירידה בביקוש ובמחירים עד כדי השכרה בפחות ממחירי עלות ● נראה היה שההאטה תימשך, אלא ששלוש עסקאות נדל"ן גדולות שנחתמו לאחרונה בת"א טרפו את הקלפים ● האם מדובר בסימנים ליציאה מהמשבר?

גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי
גוגל תשכור 20 קומות במגדל ToHa2 תמורת מיליארד שקל / צילום: טלי בוגדנובסקי

התקופה האחרונה לא הייתה מהמזהירות מבחינת סקטור הנדל"ן למשרדים: ההאטה בענף ההייטק בישראל ובעולם, עליית הריבית, אי היציבות הפוליטית בארץ וכמובן המלחמה - כל אלו גרמו להאטה רבתי, ודאי אחרי שיאי הפעילות בשנים 2021 ו־2022. גם ניתוחי שוק שערכו גורמים שונים הראו ירידה משמעותית במחירי השכירות למ"ר, ואף ירידה מסוימת בתפוסות - נתון ששוק המשרדים הישראלי לא ראה תקופה ארוכה.

ראיון | מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"
המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

נראה היה שההאטה תימשך, עד שבתוך שבוע הגיעו שלוש עסקאות גדולות וטרפו את כל הקלפים: עסקת גוגל בסך יותר ממיליארד שקל במגדל ToHa2, עסקת פאלו אלטו שנחשפה בגלובס ומרחיבה משמעותית את שטחי החברה במגדל אלון 1, והמעבר של קרן פיטנגו למגדל לנדמרק החדש, לאחר 20 שנה במשרדיה בהרצליה. ייתכן שמיהרנו להספיד את שוק המשרדים, בדגש על הלב הפועם בתל אביב?

"המרכז של תל אביב מתנהל אחרת"

אין ספק שענף הנדל"ן למשרדים בהאטה כלל עולמית, בעיקר על רקע ההאטה בהייטק. לכולנו זכורות עסקאות השיא מלפני שנתיים, במחיר של כ־200 שקל למ"ר במרכז תל אביב. על פי סקירת ניומארק־נת"מ למחצית השנייה של 2023, דמי השכירות למשרדים באחד מהאזורים הלוהטים של אותה תקופה, ציר יגאל אלון בתל אביב, ירדו ב-27% בתוך 18 חודשים.

 

העסקאות האחרונות שדיווחנו עליהן משמעותיות בכל קנה־מידה: עסקת גוגל, על סך 1.15 מיליארד שקל בעשר שנים, הייתה נחשבת לעסקת ענק גם בשיא פריחת ענף ההייטק; עסקת פאלו אלטו, המתרחבת לכמעט 20 קומות ותחלוש על מחצית משטחי המשרדים במגדל אחד, היא גם צעד המביע אמון בשוק; ופיטנגו, ששוכרת את אחת הקומות הגבוהות בפרויקט היוקרתי לנדמרק ונוטשת את ביתה בשני העשורים האחרונים, גם היא נקודת ציון חשובה.

שלוש העסקאות משקפות מחירים ממוצעים של 130-150 שקל למ"ר. מדובר בירידות מהותיות מהשיאים שהזכרנו, אך אנשי המקצוע לא רואים זאת כסימן למשבר, אלא כחזרה לשפיות אולי. "השיאים שנרשמו לפני שנתיים הם היוצאים מהכלל, וכך צריך להתייחס לזה", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל ניומארק-נת"מ. "מחירי העסקאות האחרונות הם מחירי שוק טובים, שלא מראים על התרסקות. מדובר על שינויים מינוריים ובהתאמות למצב השוק, לא יותר".

פיטנגו נטשה את משרדיה הוותיקים לטובת פרויקט לנדמרק / הדמיה: עמרי אמסלם

האם זו מגמה שיכולה להעיד על התאוששות השוק כולו? "יש תנועה מוגברת יותר לאחרונה", אומר בן צבי קליין, "אבל לחברות לוקח יותר זמן מבעבר לבחור את המגדל ואת השטח. הן מנצלות פתיחה של פרויקטים חדשים במקומות נוחים, יש להן אלטרנטיבה למשרד שבו היו שנים, שלא הייתה קיימת עד כה. סימן טוב לחוסן הענף מתבטא גם בשכירויות המשנה (שוכר שמשכיר את השטח ששכר לחברה אחרת, י"נ): הן לא ארוכות טווח, אלא לשנתיים-שלוש. זה מעיד על כך שהחברות מניחות שיצטרכו את השטחים שוב בקרוב".

"בענף המשרדים בישראל צריך תמיד לחלק את הדברים לשניים - למדינת תל אביב ולכל היתר", מציין איתי שפרן, יועץ כלכלי ושותף בחברת פתרונות כלכלה תכנונית. "יש לא מעט מקומות שמתמודדים עם סטגנציה, אבל בתל אביב זה לא קורה בהכרח. מרכז העיר הוא לב ענף המשרדים בישראל, והוא מתפקד אחרת. תל אביב תמשיך להיות המבוקשת ביותר, ומוקד משיכה בעיקר לענף ההייטק, וכל עוד התחום הזה ימשיך להתאושש, נראה עוד עסקאות כאלו".

פאלו אלטו מרחיבה משמעותית את שטחיה במגדל אלון 1 / צילום: Shutterstock

מה לגבי ערי המעגל השני?

ברקע העסקאות הגדולות במרכז תל אביב, המציאות במעגל השני של בירת העסקים לא זהה. ערים כמו פתח תקווה, ראשון לציון, חולון, בת ים ובני ברק, ואפילו האזורים המרוחקים יותר גם בתל אביב עצמה ("מעבר למרחק של חצי סוללת קורקינט" בשפת אנשי הנדל"ן), מתמודדות עם ביקוש חלש יותר, וזאת למרות ששטחי המשרדים בהן ממשיכים לגדול.

מגדל מילניה במתחם האלף / הדמיה: וויפוינט

זאת ועוד: רק החודש התבשרנו על פיטורים צפויים של מאות עובדי הייטק: חברת פאגאיה, המחזיקה בכ־2,500 מ"ר משרדים במגדלי שרונה בתל אביב, מפטרת כ־100 עובדים, יוניקורן הפינטק ראפיד, המחזיק כ־11 אלף מ"ר במגדלי עזריאלי, מפטר כ־30 עובדים, אפליקציית מוביט היושבת בנס ציונה מפטרת כ־25 עובדים, וחברת Chegg העולמית סוגרת את מרכז הפיתוח ברחובות ומפטרת 80-100 עובדים. וזו רשימה חלקית.

פיטורים כאלו מסמנים על התרוקנות צפויה של שטחי משרדים, שלא בטוח עד כמה יהיה קל למלא - ודאי כאלו שאינם ב"פריים לוקיישן" בתל אביב. כבר לפני שנה העמידה וויקס לשכירות משנה חלק משטחי הקמפוס החדש שלה בגלילות. לא רחוק משם אמורה סולאראדג', המתמודדת עם קשיים כלכליים, לאכלס בתחילת 2025 את הקמפוס החדש שלה - וייתכן שתנהג באותו אופן כדי לצמצם עלויות. אמות פועלת עדיין לאכלוס רוב שטחי מגדל קמפוס חולון, והפרויקט שלה במתחם האלף בראשל"צ עודנו מסווג כפרויקט בתכנון, כשש שנים לאחר שזכתה בקרקע.

"אי אפשר לצבוע הכול בוורוד", אומר אור בן צבי קליין, סמנכ"ל ניומארק-נת"מ. "יש אי־ודאות גדולה בכל הקשור לענף ההייטק, והשוק מאתגר, איטי וקצת יותר קשה - אבל הוא לא שחור. יש חוסר ודאות, אבל הענף לא מתרסק".

"ההיצע שנבנה בשלוש-ארבע השנים האחרונות בתחום המשרדים ברחבי ישראל הוא בהיקפים חסרי תקדים, בערך פי שניים מהצורך", אומר איתי שפרן, יועץ כלכלי ושותף בחברת פתרונות כלכלה תכנונית. "במעגל השני, בעיקר ממזרח ומדרום לתל אביב, הדברים נראים אחרת. בפתח תקווה, למשל, משכירים היום שטחים מתחת למחירי עלות - ולא רק שם. באזורים האלו צריך יותר אורך רוח".

אחת ממילות המפתח עבור אותם אזורים היא הרכבת הקלה: כשתסתיים הקמת הקווים הסגול והירוק, שייצרו עם הקו האדום רשת רכבות שמגיעה גם לערי המעגל השני, מפת הביקושים כנראה תשתנה. "כשהרכבת הקלה תתחיל לפעול כרשת תחבורתית של קווים משולבים, נהיה בעולם אחר לגמרי", אומר בן צבי קליין. "הכול ייראה אחרת, גם אזורי תעסוקה כמו מתחם האלף בראשון לציון, הרצליה פיתוח ומתחם אינפיניטי ברעננה".

שפרן טוען שגם להתפתחות ההייטק יכולה להיות השפעה על ערי המעגל השני: "אם ההייטק יחזור לצמוח, תהיה לכך השפעה על חברות פיננסיות ועסקיות אחרות שתגרום להן לצאת ממגדלי המשרדים בתל אביב. סטנדרט המחירים שיקבע ההייטק יכביד עליהן והן יצאו לאזורים במעגל השני".

"פוש" זמני למניות הנדל"ן המניב

מאז החלה ההאטה בענף המשרדים, בחודשים הראשונים של 2023, סבלו מניות חברות הנדל"ן המניב מירידות חדות, שנמשכו השנה. מתחילת שנת 2024 ירד מדד תל אביב מניב ישראל בכ־16%.

מניית אמות, אחת מהשותפות בפרויקט ToHa2 שבו נחתמה עסקת הענק עם גוגל, עלתה בכ־5% לאחר הדיווח - אך מאז צנחה ב-6%. גב־ים, השותפה השנייה בטוהא, זינקה מתחילת השבוע שעבר ב־8% ומאז שומרת על כוחה.

"עולם המשרדים נמצא לחלוטין בתקופה מאתגרת", אומר בן צבי קליין, "אבל תקופה מאתגרת היא לאו דווקא תקופה קשה או לא טובה לענף".

"היינו בתחתית קרוב לשנתיים, אבל אנחנו עוד נראה את העלייה מגיעה", בטוח שפרן, "במיוחד כשההייטק יחזור להתפתח ולצמוח, אחרי העצירה שכולנו חווינו, בישראל ובעולם".

עוד כתבות

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

מפגינים חוסמים את כביש החוף / צילום: אלון בנקי

ארגוני המחאה הכריזו על יום שיבוש בראשון: כך זה צפוי להיראות

המסר המרכזי ביום השיבוש הוא קריאה לבחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי

המומחה שמציג: כך בונים אסטרטגיה של חדשנות בחברות משפחתיות

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בפירמת LGA, הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך עסקים יכולים להצליח באקוסיסטם של היום • "עליהן לגבש אסטרטגיית ניהול וחזון טכנולוגי"

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

המתקפה החריפה על הצפון. מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל ● מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן ● עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? ● גלובס עושה סדר

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להסתיר את האנטישמיות ושנאת הזרים

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שהופתעה מהחרם של ארדואן, והאינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הממדים של פרשת סלייס כמעט בלתי נתפסים: 4.3 מיליארד שקל של יותר מ־100 אלף חוסכים מוקפאים כבר יותר מחצי שנה ● ביום אחד מצאו את עצמם לקוחות חברת ניהול הגמל ללא חסכונות וללא עוגן כלכלי, ועבור אלפים מהם כלל לא ברור אם אי־פעם יקבלו את כספם בחזרה ● גלובס מביא את העדויות שמתארות שלב אחר שלב איך התפתחה הפרשה שמטלטלת את המדינה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?