גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במה כדאי להתמקד כשמתכננים מסלול פנסיוני?

עד כמה חשוב להתמקח על דמי ניהול? ואיך תדעו איזה מסלול מתאים לכם? ● גלובס ובנק לאומי עושים סדר בחיסכון הגדול והמשמעותי ביותר עבור רוב משקי הבית בישראל ● שאלת השבוע

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

יעל גלטמן, ראש ענף ייעוץ פנסיוני בבנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

החיסכון הפנסיוני הוא "החיסכון הגדול ביותר בחיים של רוב האנשים", אומרת יעל גלטמן, ראש ענף ייעוץ פנסיוני בבנק לאומי. אבל איך מנהלים ומתכננים מסלול השקעה לעשרות שנים קדימה? ואיך אפשר לדעת מה הקצבה שתקבלו בפרישה? עשינו סדר.

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס
הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

כלל אצבע בשוק אומר שעל כל מיליון שקל שאדם יחסוך בקרן הפנסיה הוא יקבל קצבה חודשית של כ־5,000 שקל לאחר הפרישה. כדי לקבל תמונה מדויקת יותר, ניתן להסתכל בדוח הפנסיה הרבעוני או השנתי שלכם שם ניתן למצוא גם את היקף החיסכון שלכם תחת הקטגוריה "רווחים בניכוי הוצאות ניהול השקעות" (אליהן נחזור בהמשך), ואת הקצבה החודשית הצפויה לכם תחת "קצבה חודשית הצפויה בפרישה". זו, אגב מחושבת לפי החיסכון הקיים שלכם, ולא לוקחת בחשבון הפרשות עתידיות.

גלטמן מלאומי מונה ארבעה נושאים חשובים שיש להתייחס אליהם בתכנון מסלול הפנסיוני: גיל, מצב משפחתי, גובה דמי הניהול ומסלול ההשקעה. "תמיד ההמלצה היא לבחון את מאפייני הלקוח ואת מידת העדפת הסיכון שלו" היא אומרת.

באשר לגיל, אומרת גלטמן, "מאחר שזו השקעה לטווח ארוך מאוד ושוק ההון מספק ביצועים טובים לאורך השנים, ככל שהחוסך צעיר יותר מומלץ להגדיל את רמת הסיכון של ההשקעה. אדם בן 20 יחזיק יותר נכסים מסוכנים כמו מניות, לעומת אדם שנמצא לפני הפנסיה ויש לו פחות זמן לתקן ירידות חדות ותנודתיות בתיק".

המרכיב השני הוא המצב המשפחתי, הבריאותי והתעסוקתי: "רווק בתחילת דרכו לא צריך הגנה של פנסיית שארים (קצבאות עבור יורשים במקרה של פטירה. נ"א) אבל אחרי שהוא מתחתן ויש ילדים, צריך להתאים את המסלול שלו למצב. לכן, הבחינה צריכה להיעשות בכל צומת שבו חל שינוי משמעותי בחיים".

דמי ניהול: יכולים לאכול 20% מהפנסיה

הנושא השלישי, והוא רלוונטי לכל גיל ולכל מצב, הוא דמי הניהול: "המטרה של החוסך היא לשלם דמי ניהול כמה שיותר נמוכים לאורך זמן. ישנם דמי ניהול מהפקדה ודמי ניהול על החיסכון שנצבר. ככל שחוסכים יותר זמן והצבירה הופכת למשמעותית, ההשפעה של דמי הניהול מהחיסכון שנצבר הופכת גם היא למשמעותית יותר. לכן, כדאי אחת לתקופה לבדוק את דמי הניהול ולהתמקח".

דמי הניהול המקסימליים בקרן פנסיה הם 6% מההפקדות החודשיות ו־0.5% מהכסף שנצבר בפנסיה. זה אולי נשמע מעט, אך לאדם שמרוויח 10 אלף שקל בחודש וצבר מיליון שקל בפנסיה, מדובר על דמי ניהול שנתיים של יותר מ־6,000 שקל בשנה. למעשה, דמי הניהול מהצבירה, אלו שנשמעים הכי קטנים ושוליים, הם גם הכי משמעותיים מאחר והם נגבים מכלל החיסכון.

מתי דמי הניהול מצבירה הופכים משמעותיים?
"המטרה היא שדמי הניהול גם מהצבירה וגם מהפקדה יהיו נמוכים. ככל שהחוסך צעיר יותר והצבירה בקרן הפנסיה קטנה יחסית, כך דמי ניהול מצבירה פחות משמעותיים, אך ככל שאדם צובר בפנסיה יותר כסף, גובה דמי הניהול הופכים למשמעותיים יותר".

עד כמה קריטי להתמקח על דמי הניהול?
"הפער בין מי שמתמקח על דמי הניהול למי שלא מתמקח, יכול להגיע לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים בסכום הכולל לאורך השנים. ככל שאדם יותר צעיר ויש תקופה יותר ארוכה לחסוך, דמי הניהול יכולים 'לגרוע' כ־20% מהחיסכון. ולכן מאוד חשוב לוודא שלא משלמים דמי ניהול מקסימליים".

עבור ארגונים גדולים, יש הסדרים עם גופי פנסיה לגבי דמי הניהול. אבל מה לגבי מי שלא נהנה מהגנה ממקום העבודה? "כמו בכל שוק צריך להתמקח. ללקוח שאין סוכן או יועץ, ומאחר שאצל רוב האנשים מדובר בחיסכון הכי גדול בחיים, האדם עצמו חייב ללכת להתמקח ולוודא שהוא מקבל את דמי הניהול הכי טובים שאפשר. מומלץ לעשות 'סקר שוק' בין חברות הפנסיה השונות. אם קרן הפנסיה לא תסכים להוריד את דמי הניהול אפשר לעבור קרן פנסיה, אך חובה לוודא שהקרן החדשה שומרת על התנאים הקיימים.

"צריך להיות עם יד על הדופק. פנסיה היא לא 'שגר ושכח'. חברות הפנסיה יכולות אחת ל־5 שנים (ובפנסיה ברירת מחדל אחת ל־10 שנים) להעלות את דמי הניהול. זו האחריות של החוסך לעקוב ולוודא שדמי הניהול שלו נשמרים, ואם הם עלו - להתמקח שוב".

עבור קרנות פנסיה נבחרות, המכונות "קרנות ברירת מחדל", התמונה מעט שונה. מדובר בקרנות פנסיה שנבחרו במכרז של משרד האוצר. אלו, מתחייבות לדמי ניהול קבועים ל־10 שנים, שעומדים על 0.22% מהצבירה ו־1% מההפקדה החודשית. "הגופים שזכו במרכז הקודם הם אלטשולר שחם, מיטב, מור ואינפיניטי", מסבירה גלטמן. "בעוד מספר חודשים ייסגר המכרז הבא ודמי הניהול צפויים להשתנות מעט, אך עדיין יהיו נמוכים משמעותית מדמי הניהול המקסימליים שמותר לגבות בקרנות הפנסיה המקיפות. פה אין יותר מדי אפשרות למשא־ומתן, אך זו אפשרות טובה לאנשים שאין להם יכולת מיקוח".

הרפורמה החדשה ששינתה את הכללים

אבל הליבה של הפנסיה שלכם היא כמובן מסלול ההשקעה. גלטמן: "לאורך זמן המטרה היא שהקרן תייצר תשואות גבוהות. גם פה צריך לעקוב, כי ייתכן שמי שנכנס לרמת סיכון מאוד גבוהה בגיל צעיר יצטרך בהמשך להוריד רמת סיכון. זאת, אלא אם הוא מראש בחר במסלולים תלויי הגיל (הצ'יליאני) בהם רמת הסיכון יורדת עם השנים. במסלולים אחרים - מניות, אג"ח, וכו' על החוסך לוודא לבד שרמת הסיכון במסלול אכן מתאימה לצרכים שלו".

השבוע נכנסה לתוקף רפורמת המסלולים. זו, קובעת האחדה של מסלולי החיסכון במטרה לאפשר ללקוחות להשוות בין חברות ולצמצם עלויות ניהול. "הרפורמה יצרה אשכולות", מסבירה גלטמן, "קטגוריות שבהם יהיו מסלולים מוגדרים. למשל, תוכלו לבחור במסלולים שמשקיעים רק בנכסים סחירים ובהם דמי הניהול צפויים להיות זולים יותר, או במסלולים שיש בהם חשיפה גם לנכסים לא סחירים".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם

עוד כתבות

התחדשות עירונית. ''יותר מעורבות של המדינה גם לאחר האכלוס'' / צילום: נוי מאיה

מחקר: מה צריך לעשות כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות בפרויקטי התחדשות עירונית

פרויקטי התחדשות עירונית מובילים במקרים רבים לרווח לדיירים הוותיקים, אך יכולים להכניס אותם גם להוצאות גבוהות לאורך הזמן ● מחקר חדש בדק את הפערים בין הדיירים הוותיקים לחדשים ובחן מה ניתן לעשות כדי לצמצם אותם

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים, למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

צבי מדלג בין החלקות השרופות. גבול הצפון / צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

כלבים משוטטים ברחו לישראל מההפגזות בלבנון: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה

להקות תנים בין הבתים, כלבים שפלשו מלבנון, שטחי ענק שרופים וציידים לא חוקיים ● כשמרבית התושבים מפונים, את מקומם בערי הצפון תופסים בעלי החיים ● המשרד להגנת הסביבה: "נדע לשקם את המערכת האקולוגית, אבל היא לא תחזור להיות מה שהייתה"

מנות בקפה עם / צילום: דייגו גלפרין

סוסים ויין בשקיעה: עשר דקות מתל אביב מצאנו חוויית טבע בלתי נשכחת

עגלת קפה עם כריכים מעולים בלב חורשת פקאן, רכיבה משפחתית על סוסים, משתלה יפנית מיוחדת ויין בשקיעה ● ביקור בגבעת ח"ן

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להסתיר את האנטישמיות ושנאת הזרים

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי