איטליה תפסה מל"טים סיניים מוסלקים במכולות

פתיחת שש מכולות שהגיעו בשתי ספינות מסין הביאה לאיתור של מל"טים מוסלקים בנמל ג'ויה טאורו • כל אחד מהמל"טים הוא באורך 10 מטרים, בעל מוטת כנפיים של כ-20 מטרים ומשקלו מגיע לכ-3 טונות • היעד: כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב

היעד של המל''טים היה כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב / אילוסטרציה: Shutterstock, aappp
היעד של המל''טים היה כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב / אילוסטרציה: Shutterstock, aappp

אירוע חסר תקדים התרחש לפני כשבועיים בנמל ג'ויה טאורו, כשפתיחת שש מכולות שהגיעו בשתי ספינות מסין הביאה לאיתור של מל"טים מוסלקים מדגם ווינג לונג II.

בטורקיה מנסים להסביר מדוע סירבו לתדלק את המטוס הישראלי 
שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה 

כל אחד מהמל"טים הוא באורך 10 מטרים, בעל מוטת כנפיים של כ-20 מטרים ומשקלו מגיע לכ-3 טונות. הרכיבים הוסלקו בדרך ייחודית, שבה הם הוטמנו בתור טורבינות רוח, ולפי הטיימס הבריטי הגיעו בספינה MSC ארינה (Arina) ישירות מסין. לצד הסחורה החריגה, הוכנסו למכולות גם שתי עמדות הפעלה. "המל"טים הוסלקו בתור העתקים של להבי טורבינות רוח, כדי להימנע מבדיקות", נמסר מהמכס האיטלקי. "על אחד המל"טים נכתב הסלוגן 'האנרגיה תציל את העולם'".

היעד של המל"טים היה כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב, כשההברחה נועדה לעקוף אמברגו של האו"ם. מאיטליה, המשלוח היה אמור לדלג ביצוא חוזר (Re-Exporting) לבנגזי. זהו תהליך שגרתי שקורה בעולם הסחורות שבו מכולה ממדינה א' מורדת מספינה לרציף במדינה ג', כאשר המשלח הבינלאומי אומר למכס שהוא לא מעביר את המכולה - והיא מועמסת מחדש לספינה אחרת בדרכה לנמל במדינה ב'. זו, ככל הנראה, הייתה התוכנית הסינית-לובית. הסיבה שבגינה, באופן חריג, הצליחו ללכוד את המשלוח היא מודיעין אמריקאי שהועבר לרשויות האיטלקיות. כך לפי אתר "דיפנס ניוז".

הלכידה הזו מתווספת לאירוע קודם שקרה בכלל בקנדה בחודש אפריל. באותה עת, משטרת קנדה עצרה שני אזרחים לובים שמתגוררים במדינה ופעלו לרכוש מל"טים מתוצרת סין בתמורה לנפט לובי. פתחי בן אחמד מחאווק ומחמוד מוחמד אלסוואיה סאיה היו עובדים לשעבר של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית, ששייך לאו"ם.

ווינג לונג II הוא מל"ט שנמצא בשימוש בצבאות רבים ומתקדמים, כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. באבו דאבי, המנהיג מוחמד בן זאיד הולך ומתקרב בחודשים האחרונים לסין. במאי, רמטכ"ל צבא איחוד האמירויות, גנרל סלאח מוחמד בן מאג'רן אל-עאמרי, נועד במטה משרד ההגנה הסיני עם מפקד חיל האוויר של סין, גנרל צ'אנג דינגיו. לא מן הנמנע כי הפגישה נובעת מכך שבאבו דאבי מאסו בהמתנה לקידום עסקת F-35 עם ארה"ב, ופנו להתעניינות במטוס הקרב מהדור החמישי של סין, צ'נגדו J-20 , שהרי תמונתו הופיעה על הקיר בסמוך לאל-עאמרי ודינגיו.