גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ
אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

השבוע הודחה נבחרת איטליה מאליפות אירופה אחרי שהפסידה לשוויץ - מדינה שרוב תושביה אפילו לא יודעים שיש לה נבחרת כדורגל. החודש גם זכתה במקום הראשון ברשימת "50 הפיצריות הטובות ביותר באירופה" פיצרייה שממוקמת בלונדון. השחיקה המואצת בסמלים הלאומיים של איטליה לא פוסחת גם על ענף הרכב.

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק
מבחן דרכים | בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע
במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

רק לאחרונה, נאלצה ממשלת איטליה, בלחץ דעת הקהל, להזהיר את אלפא רומיאו לבל תעז לקרוא לקרוס-אובר החדש שלה המיוצר בפולין בשם "מילאנו". "רק מכונית שמיוצרת באיטליה יכולה לשאת שם של עיר איטלקית", נקבע.

אלפא לקחה את האיום ברצינות ושינתה את שם הרכב ל"ג'וניור" אבל היא עדיין מתכננת בשנים הבאות מעבר מואץ לדגמים חשמליים על בסיס פלטפורמה של רכב סיני. או כמו שאומרים האיטלקים, מאמא מיה. בינתיים יכולים חובבי המותג להתנחם בכך שדגמי הליבה של אלפא רומיאו ימשיכו להיות מונעים בשנים הקרובות גם במנועי בנזין קלאסיים וייוצרו במפעלים באיטליה על ידי פועלים שאוכלים לזניה ושותים קיאנטי בהפסקת הצהריים.

עיצוב חיצוני

אחד הדגמים הללו הוא ה-SUV הגדול STELVIO, שעבר לאחרונה מתיחת פנים ועדכון לקראת החלפתו בדור חדש בסוף 2025. העיצוב העגלגל והחושני הוא אחד מסימני ההיכר של הרכב ולפיכך עברו עליו המעצבים במכחול עדין ולא בפטיש. החרטום מצויד בפנסים חדשים עם מסגרת אור מעוצבת, וחדי העין יבחינו בגימור חדש של הגריל ובשינויים מינוריים בפגושים. קווי המתאר לא השתנו וגם לא הגריל המשולש והגג המשתפל לאחור.

הגרסה הבכירה מגיעה עם חישוקי "עלה תלתן" גדולים ומושחרים, שחושפים בוכנות בלימה מאסיביות בצבע אדום. צבע הרכב עמוק, מנצנץ ומושך תשומת לב.

פנים הרכב

תא הנוסעים ממוקם די גבוה אבל סף הכניסה והיציאה נוח. התא מרגיש מרווח ואוורירי בחלקו הקדמי תודות למרחב ראש נדיב, משטחי שמשות גדולים ומושבי ספורט רחבים שאוחזים היטב את הגוף. מרחב הכתפיים מאחור מרווח דיו לשלושה מבוגרים, אך הנוסע במרכז יתפשר על משענת גב נוקשה. הגג המשתפל נוגס במרחב הראש של נוסעים גבוהים מאחור ומרחב הרגליים סביר לרכב בגודל כזה אם כי יש נדיבים ממנו. תא המטען בנפח 525 ליטר יאכלס את רוב המטען הטיפוסי של כלי רכב כאלה.

עיצוב הפנים נועד לשלב בין טכנולוגיה עדכנית למורשת הנוסטלגית של אלפא והמשימה מוטלת על לוח מחוונים דיגיטלי, שמעוצב בשני מעגלים ששקועים בתוך מעטפת גלילית - ממש כמו באלפא של פעם. יש אפילו אפשר לבחור בגרפיקה שמכונה "מורשת" עם פונטים של מכוניות אלפא ישנות.

הנדסת האנוש "מסורתית" עם מוט הילוכים גדול, צמד להבי מתכת מלוטשים על עמוד ההגה לצורך שליטה ידנית בהילוכים, וכמות מכובדת של מתגים ידניים לצורך שליטה על מערכת האקלים והקול. אנחנו מעדיפים את הנדסת האנוש הזו על פני הקונספט נטול המתגים, אם כי יש עדיין מה לשפר - למשל תגובה קשיחה ולא מדויקת של מוט ההילוכים. תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה תצפית טובה לפנים ולצדדים אבל הראות לאחור תיאורטית למדי ודורשת שימוש תכוף במצלמה לנסיעה לאחור.

רמת הגימור ואיכות החומרים השתפרה מהותית לעומת הדור הראשון, כולל בידוד רעשים מצוין ותחושה מוצקה של הדיפונים. עם זאת פה ושם אפשר להיתקל במתגי פלסטיק זולים למגע ואלפא עדיין מתעקשת להיצמד למרקם "גרגרי" מחוספס בדיפוני הפלסטיק.

מולטימדיה ומצלמות

לצד לוח המחוונים ממוקם מסך מולטימדיה רוחבי וחד, בגודל מתון יחסית. מלבד תפריטי המגע יש גם מתג סיבובי לשליטה בתפריטי המסך ויש גם מערכת פיקוד קולי, אם כי היא מפגרת בשני דורות אחרי זו של הגרמנים. האבזור התקני בגרסה הבכירה בה נסענו (שמכונה "טריבוטו") נדיב וכולל מערכת קול רצינית, מושבי ספורט עם שליטה מקיפה, גג חשמלי, ערכה מקיפה של מערכות בטיחות ושלל ריפודי עור.

מנוע וצריכת דלק

כל הגרסאות המיובאות לישראל מצוידות במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 280 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. זהו מנוע יעיל ונמרץ שמייצר תאוצות סבירות - 5.8 שניות מאפס למאה - למרות משקל נכבד של כ-1.75 טונות לפני נוסעים. במצב התכנות הרגיל התגובה הראשונית של המנוע ללחיצה על הדוושה די מתונה כדי להפחית את הפליטה והצריכה. במצב התכנות הדינמי התגובה מתחדדת, התיבה מעלה ומורידה הילוכים בזריזות וצבירת המהירות מרשימה.

צליל המנוע "המוזיקלי" של מכוניות אלפא המסורתיות הוחלף כבר מזמן בהמהום סתמי, אך מי שלא ישלים עם הגזירה ימצא בשוק האביזרים שלל אמצעים לשדרוג "הנוכחות האקוסטית". רגל רגועה במצבי התכנות המתונים תחלץ מהמנוע צריכה ריאלית של כ-10 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית "כמו באיטליה" תתקשה להשיג יותר מ-8 ק"מ לליטר. יש כיום בשוק מתחרים הרבה יותר חסכוניים.

על הכביש

אלפא היא אולי אחת החברות האחרונות שמתייחסות ברצינות ל-S (ספורט) שבראשי התיבות SUV. ואכן הנהיגה בסטלביו המחודש החזירה אותנו לעידן שבו כלי רכב תוכננו להנאה ולא רק להנעה. ההיגוי מהיר ומגיב מיידית לפקודות, ההיזון החוזר מהגלגלים מצוין, תנודות הגוף על כבישים מתפתלים מרוסנות היטב, ההנעה הכפולה מעבירה בדיוק את הכמות הנכונה של מומנט לגלגל בזמן הנכון ואם יוצאים לדרך הררית ומפותלת ללא "מטען מגביל", כמו נוסעים במושב האחורי, אפשר ליהנות מנהיגה ספורטיבית כהלכתה.

חלק מהקרדיט מגיע לחישוקי 21 אינץ' מאסיביים עם צמיגים נמוכי חתך ולבולמים בעלי שליטה אלקטרונית, שמשנים את קשיחותם בהתאם למצב התכנות. אבל אלה לא חישוקים אידיאליים לאספלט הישראלי המשובש ומעבר על מהמורות עירוניות במהירות נמוכה יטלטל את תא הנוסעים. בנסיעה בין עירונית הנוחות משתפרת.

מחיר

מחיר הסטלביו המחודש מתחיל ב-370 אלף שקל ומגיע עד 400 אלף שקל בגרסה המשודרגת. אלה מחירים די שאפתניים ויש בפלח לא מעט מתחרים חזקים, מהירים ומאובזרים לא פחות מבית מותגים נחשבים. אבל לאלפא עדיין יש קסם איטלקי, שבא לידי ביטוי גם בעיצוב וגם בנהיגה נמרצת על הכביש. גם נוסטלגיה היא מקדם מכירות רציני. מ-0 ל-100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3

390 אלף שקל לגרסת 20i של ב.מ.וו X3. תא נוסעים מרווח ונוחות נסיעה טובה. מנוע 2 ליטר טורבו מייצר 186 כ"ס. גרסת הפלאג-אין, עם 292 כ"ס, עולה 440 אלף. דור חדש בדרך.

ב.מ.וו X3 / צילום: יח''צ

אאודי Q5

381 אלף שקל לגרסת 45 של אאודי Q5. מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 265 כ"ס, האצה ל־100 ב־6.1 שניות. תא נוסעים מרווח ועתיר טכנולוגיות והתנהגות כביש הדוקה.

אאודי Q5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

מאפל ועד אנבידיה: 4 סטרימרים שכדאי להכיר

הסטרימרים מביאים כוח נוסף לטלוויזיה, ולעתים ממשק המשתמש שלהם עדיף משמעותית מזה שהיא מציעה באופן מובנה ● בדקנו את הביצועים של 4 מכשירים בשוק

ספינה צבאית איראנית באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

תעלומה: מי אחראי להטבעתה של ספינת המלחמה האיראנית

ספינת המלחמה ששקעה למצולות הפכה למבצעית לפני שש שנים בלבד ● בעבר היא התפרסמה כספינה הראשונה שהגיעה לאוקיינוס האטלנטי מבלי כל צורך לעגון בדרך ● מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשך הלחימה ומניעת הברחות נשק: אלו העקרונות למו"מ עם חמאס

לשכת רה"מ פרסמה הודעה שבה נתניהו הבהיר: כל עסקה תאפשר לנו לחזור להילחם, לא נאפשר חזרת אלפי מחבלים לצפון הקצועה - ונמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו מהשבי ● רס"ן ג׳לאא אבראהים נפל בקרבות בדרום רצועת עזה ● 3 פצועים מנפילת טיל נ"ט במרחב זרעית ● הפלסטינים מדווחים: בכיר בחמאס חוסל בעיר עזה ● עדכונים שוטפים

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר בבני ברק, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מדד הקאק הצרפתי עולה ב-0.5%

מדד ניקיי עלה בכ-0.5%, מדד הנג סנג צלל ב-2% ● מיטב: "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" • בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

בנין בית המשפט המחוזי ירושלים / צילום: איל יצהר

נכס בירושלים נמכר ב-3.2 מיליון דולר. כמה מס ישלמו הרוכשים?

שאלה זו עמדה בלב ערעור מס שסבב סביב עסקת מכר של מקרקעין ברח' אל-שעיה במזרח ירושלים לארגון אמריקאי הפועל למען ישראל ● ההבדל בין הסיווגים השונים של הנכס משקף הבדל של כמה אחוזים במס רכישה ובמס שבח, שיכול להתבטא בעשרות ואף מאות אלפי שקלים ● מה קבע ביהמ"ש?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה מתמחרת הפסקת אש: תל אביב סיימה יום אופטימי במיוחד, ואלה המדדים המובילים

המגעים לעסקת חטופים דחפו את מדדי המניות כלפי מעלה ● מדד ת"א 35 עלה בכ-2.3% ● בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה מחר ובקבוצת הפניקס מעריכים כי יאותת על הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● עונת הדוחות בוול סטריט תיפתח בשבוע הקרוב ● בפוריה פיננסים מתייחסים לשאלה האם זה הזמן להשקיע באג"ח אמריקאיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בפתיחת המסחר בת"א; מדד הנדל"ן יורד ב-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ● בעלי המניות של נייס דחו את מענק הפרישה של המנכ"ל הפורש ● היום אחר הצהריים החלטת הריבית, מיטב: "בנק ישראל יכול וצריך להוריד ריבית, אך כנראה שלא יעשה זאת. וגם, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" ● בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

תקיפה של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap

צה"ל תקף אתר צבאי של חיזבאללה ומחסני אמל"ח בעומק לבנון

קצין לוחם מגדוד 82 נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה • בלבנון מדווחים על פיצוצי משנה רבים כתוצאה מפעילות לילית של צה"ל במרחב • מטוס קרב יירט מטרה חשודה שלא חצתה לשטח ישראל • צה"ל תוקף במרכז רצועת עזה • עדכונים שוטפים

מיכה קליין, עופר פלדמן, דפנה הר לב ודרור פלדמן בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

יזמי הנדל"ן: "מבצעי המימון יגמרו בקרוב. אי אפשר למשוך את זה הרבה זמן במאזן"

בפאנל "איך קונים היום דירות" בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, נרשם קונצנזוס סביב ההערכות שמחירי הדיור ימשיכו לעלות ● מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "אנשים מבינים שהעתיד בשוק יהיה יותר גרוע" ● וגם: הקשיים לקדם התחדשות עירונית בפריפריה

ההפגנה סמוך לקריה, הערב / צילום: איציק בן לוי

"עסקה עכשיו": צעדות מחאה, הפגנות וחסימות כבישים

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ולעסקת חטופים ● המונים מפגינים בשער בגין בקריאה לעסקת לשחרור החטופים ● עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר שבשבי חמאס: "אני רוצה את מתן בבית וגורלו תלוי בגורל נתניהו, המפתחות לכלוב החטופים בידי נתניהו"

נשיא צרפת עמנואל מקרון, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Christian Hartmann

תוצאות האמת בצרפת: השמאל ניצח בבחירות, אך אין רוב לאף מפלגה

למרות הניצחון המפתיע בסיבוב השני של הבחירות, נגד המדגמים והתחזיות, לאף גוש לא צפוי רוב בפרלמנט, וצרפת נכנסת לטריטוריה לא-מוכרת מבחינה פוליטית

אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית שדרות: "אם נחכה להחלטה של מישהו - בסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר"

כיצד יש לבנות מחדש את הצפון והדרום של ישראל? ראשי עיריית עכו, קריית שמונה ושדרות, ביחד עם מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור, ניסו לענות על השאלה הזו במסגרת פאנל מיוחד שהתקיים בוועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי סוף שבוע סוער: מה צפוי בשוק המט"ח?

השקל התחזק בחדות מול הדולר בסוף השבוע בעקבות אופטימיות בנוגע לעסקת חטופים אפשרית ● האם המגמה תימשך גם השבוע?

משרד החקלאות וביטחון המזון

ביטחון המזון: בדקנו איך משרד החקלאות הטעה את הציבור לטובת הייצור המקומי

שינוי השם של משרד החקלאות זכה בעיקר לביקורת בשל התזמון ● לנו זה הזכיר שתחת השר דיכטר המשרד מגלה לא פעם העדפה לייצור המקומי כדי להשיג את אותו "ביטחון מזון" ● הבעיה היא שכדי לשכנע את הציבור, המשרד מציג נתונים שלא תמיד נותנים תמונה מהימנה ● המשרוקית של גלובס

שטח חקלאי בגדרה. תוכנית המתאר מ־2019 מרחיבה את השטח הבנוי של היישוב / צילום: תמר מצפי

שוק של 1.5 מיליארד שקל: הזינוק בתחום הנדל"ני הזה, והסכנות

כ־3,100 עסקאות מתבצעות בממוצע בכל שנה על קרקעות חקלאיות, בעלות ממוצעת של 1.5 מיליארד שקל ● אלא שלמרות הביקוש הגדול לדירות - חלק גדול מהקרקעות רחוקות מהפשרה, ופוטנציאל הרווח שהמשקיעים מקווים להשיג לא קרוב למימוש

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

רפורמת היבוא: מחפשים פתרון לסתירות שמחוררות את ההצעה

במקרים רבים ההצעה להחיל את הרגולציה האירופית מתנגשת עם חוקים ישראליים והדיון בחריגים אלה יועבר לוועדה ממשלתית, שתהיה סגורה לנציגי ציבור

אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך מתוך חדשות

הכיסא שהתפנה בחדשות 13, החששות והמינוי הזמני

בחדשות 13 החליטו למנות באופן זמני את אוהד כהן לתפקיד סמנכ"ל התוכן, במקומו של ליאור לנדנברג שימונה לתפקיד ראש חטיבת החדשות ב"כאן 11"

מדוע רוכשי הדירות בישראל משלמים לבנק הרבה יותר / אילוסטרציה: Shutterstock

הממוצע מטעה: כל המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים

ההתעוררות במכירת הדירות והתחדשות עליית המחירים, מחזירות למרכז הבמה את ההלוואה הכבדה ביותר של רוב משקי הבית ● כך מורידות הלוואות בפריפריה ולשיפוצים את גובה המשכנתה הממוצעת, שבמרכז הארץ מגיעה כבר ל־2 מיליון שקל ויותר ● וגם: איך קורה שאתם משלמים לבנק יותר מכפול מסכום ההלוואה שנטלתם כדי לרכוש את הדירה, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההחזר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מה צפוי היום בהחלטת הריבית של בנק ישראל?

למרות הקונצנזוס בדבר השארת הריבית על כנה היום, בשווקים דרוכים לקראת מסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה ● נתוני המאקרו מאפשרים הורדת ריבית אך בנק ישראל מתמקד באלמנטים המושפעים מהמלחמה ● מה ישתנה בתחזית הכלכלית?