גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1דרמות אלקטורליות

הטור הזה נחתם שעות אחדות לפני שנודעו תוצאות הבחירות בבריטניה. הסקרים הסכימו שמפלגת הלייבור באופוזיציה תנחל ניצחון עצום, ואחדים צפו התכווצות חסרת תקדים של המפלגה השמרנית השלטת. ביום שישי בצהריים יהיה לבריטניה ראש ממשלה חדש, קיר סטארמר. לא צריך קואליציה, והשלטון עובר בתוך שעה אחת.

עושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה
כותרות העיתונים בעולם | חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים
WSJ | "סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

הצרפתים ייאלצו לחכות עד יום ראשון בערב כדי לדעת מי יעמוד בראש ממשלתם הבאה. השבוע בצרפת עמד בסימן ניסיון טבוע בחותם של חרדה עמוקה ליצור ברית של שמאל מתון, שמאל קיצוני, מרכז וימין מתון כדי למנוע את הימין הקיצוני, הגזעני, האנטי־אירופי, הפרו־רוסי מלהגיע לשלטון.

קיר סטארמר. לא צריך קואליציה / צילום: ap, Phil Noble

למרבה ההפתעה נראה שזה עובד. מועמדים מן הקטגוריות הנ"ל פרשו מן המירוץ כדי להקל על שנואי נפשם, בעלי הסיכויים העדיפים להביס את הימין הקיצוני. עכשיו נראה אם המצביעים ייענו לנוסחה המסובכת הזו.

כמה שהפוליטיקה מסתבכת.

2ביידן או לא

בארה"ב, הר הגעש הפוליטי מעשן, ואולי מתקרב להתפרצות. מי יודע, אולי כאשר נכתוב את הטור הבא, בעוד שבוע, ג'ו ביידן לא יהיה עוד מועמד מפלגתו לנשיאות. מתעצם והולך הלחץ עליו להסיק את המסקנות מחולשתו בוויכוח הטלויזיה עם טראמפ לפני שבוע.

יואב קרני, פרשנות | גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

הלחץ רחוק מלהיות כללי וגלוי, אבל קולות בולטים כבר הורמו לטובת הסתלקותו של הנשיא ממועמדותו, לא מנשיאותו; וקולות בולטים עוד יותר התחילו להביע הבנה כלפי הספקנים. הבית הלבן עומד על דעתו שהנשיא לא יפרוש ויהי מה.

השבועון 'אקונומיסט' מפרסם את ההסתברויות בשוקי ההימורים. ב־2 ביולי הוערכו סיכויי ההסתלקות של ביידן ב־25%. ב־3 ביולי הם הגיעו כבר ל־75%. אותו אחוז, 75%, ציין בסקרים את מספר האמריקאים החושבים שביידן זקן מדי וצריך לפרוש. שלושה סקרים הראו השבוע, כמעט בו־זמנית, שיתרונו של טראמפ התייצב על 6%. קשה לראות מי יוכל לשנות את הכיוון הזה חוץ ממישל אובמה. היא מכה את טראמפ בסקרים בהפרש של 11%.

3עפר רגליו

הודו חוותה השבוע אסון מירון משלה. רבע מיליון מאמינים נאספו בשטח פתוח במדינה הצפונית אוטאר־פראדש, כדי להתבשם מסגולות הריפוי של מטיף מקומי, הטוען שהוא מסוגל להקים את המתים לתחייה. הם התחלקו לעזרת גברים ולעזרת נשים. כאשר המטיף עזב, הנשים ניסו לאסוף את עפר רגליו. התפתחה פאניקה, ובהיעדר פיקוח משטרתי הולם, בחום כבד, הנמלטות נדחקו, נדחפו, קרסו ונחנקו. 121 מתו, בנות כל הגילים. המשטרה התירה מלכתחילה את התכנסותם של 80,000, אבל המספר תפח פי שלושה.

שוטרים במקום האסון בהודו. 121 מתו, בנות כל הגילים / צילום: Reuters, Anushree Fadnavis

לרוע המזל, כינוסים פולחניים בהודו מושכים המונים, בתנאים מזעזעים, ללא פיקוח. הם מסתיימים לעתים קרובות באסונות, אם כי זה של השבוע התקרב לשבור שיאים.

4בריל השתגעה

כל שבוע מן השבועות האחרונים זימן שיא חדש באסונות אקלים, המאשרים על פניהם החמרה בלתי פוסקת: חום חסר תקדים בכל חצי הכדור הצפוני (בו העונה כעת היא קיץ), שטפונות חסרי תקדים וסופות חסרות תקדים.

הנזק מסופת בֶּריל, בברבדוס. פינוי האוכלוסייה בטקסס החל / צילום: ap, Ricardo Mazalan

השבוע פוקדת את הים הקריבי, בדרך אל ארה"ב, סופת ההוריקן הקשה ביותר זה עשרות שנים. ניתן לה השם 'בֶּריל', והיא הסופה הראשונה בשלב כל כך מוקדם של עונת ההוריקן, שעוצמתה דורגה ברמה המקסימלית של 5. היא החריבה איים קטנים בלב הקריבי, לפני שנחלשה לרמה 3. אבל היא הוסיפה לדהור על פני ג'מייקה במהירות של 200 קמ"ש. ממשלת ג'מייקה הכריזה עוצר של שבוע. בֶּריל עומדת להגיע ביום שלישי הבא לפנות בוקר (שעון ישראל) אל חופי טקסס, ופינוי אוכלוסייה כבר התחיל.

5היפו מעופף

הרעיון שבעל חיים, השוקל שני טון ויותר, יוכל לעוף, מצריך הרבה דמיון, ושייך לקטגוריה של מיתולוגיה מצוירת, הלוא כן.

לא, לא כן. מחקר מדעי המתפרסם השבוע מראה כי היפופוטם, הידוע במהירות ריצתו, עשוי לרוץ כה מהר עד שכל ארבע רגליו מתרוממות מעל פני הקרקע למשך שלוש עשיריות השנייה. איש לא הבחין בזה עד מחברי המחקר, מאוניברסיטה בריטית.

המחקר נעשה בשמורת טבע בריטית וגם באמצעות וידיאו על יוטיוב, ונבחנו בו 32 היפופוטמים. ספק אם יש איזו משמעות מעשית למחקר הזה. קטן למדי הוא הסיכוי שהיפו מעופפים יחליפו מטוסי תובלה בזמן הנראה לעין.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בכספים הקואליציוניים לא נגעו: קיצוץ רוחבי בתקציבי החינוך והרווחה

הקיצוץ יחול על התקציבים החברתיים והאזרחיים, כאשר חלק מהמימון יבוא גם על חשבון יישום הסכם השכר עם מורי התיכונים ● לעומת זאת, תקציבים שמוגדרים ככספים קואליציוניים יוחרגו בחלקם הגדול מהקיצוץ ● ח"כ לזימי: "הממשלה פוגעת בשירותים החברתיים הכי בסיסיים, בזמן שהיא מאשרת מאות מיליונים למשרדים המיותרים ולמקורבים"

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

בינה מלאכותית לא מחסלת ג'ובים? ספרו את זה לפרילנסרים

יש כעת נתונים התומכים במה שהפרילנסרים טוענים כבר חודשים

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

מפגינים חוסמים את צומת הכניסה למכון ויצמן ברחובות

"עסקה עכשיו": צעדות מחאה, הפגנות וחסימות כבישים ברחבי הארץ

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה זו נערכות שתי צעדות מחאה בת"א לכיוון בניין ההסתדרות ● במקביל, מאות מפגינים חוסמים את צומת הכניסה למכון ויצמן ברחובות ● מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "9 חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם השבוע את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות ● כעת בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים להורדה אחת או שתיים בשנה הקרובה

בכיר חמאס איהאב אל-ע׳צין, שחוסל בעיר עזה / צילום: N12

דיווחים ברצועה: בכיר בחמאס חוסל בעיר עזה

חיזבאללה שיגר 20 רקטות לשורת יישובים, בהם: כפר נהר הירדן, מצפה נטופה, אבטליון, פקיעין וכפר זיתים • במד"א מעדכנים על פצוע אחד באורח קשה שפונה לבית החולים • השיגורים הגיעו בצל החיסול אתמול בעומק לבנון • רויטרס: חמאס ממתין לתשובת ישראל - שצפויה להגיע תוך ימים בודדים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

ספינה צבאית איראנית באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

תעלומה: מי אחראי להטבעתה של ספינת המלחמה האיראנית

ספינת המלחמה ששקעה למצולות הפכה למבצעית לפני שש שנים בלבד ● בעבר היא התפרסמה כספינה הראשונה שהגיעה לאוקיינוס האטלנטי מבלי כל צורך לעגון בדרך ● מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

דירקטוריון שיכון ובינוי מינה את סמנכ"ל הכספים למ"מ מנכ"ל

המינוי מגיע לאחר שבשבוע שעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, הודיע כי הוא עוזב את החברה לאחר 6 שנים בתפקיד • ברקע ההחלטה: כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא

נחי פינקלשטיין / צילום: תמונה פרטית

שכונות החוף של חיפה: "הדירות הישנות יכפילו וישלשו את ערכן"

דירות שמיועדות לפינוי בינוי מגלמות מהר מאוד במחיר את התקווה לדירה חדשה וגדולה יותר ● האם בנווה דוד ושער העלייה עוד אפשר למצוא מציאות? ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

שימפנזים. מעמידים גם שומרי ראש / צילום: Shutterstock

מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו

עשרות שנות מחקר לא הותירו מקום לספק: השימפנזים מנוסים ביסודות המלחמה, וגם יודעים להטיל טרור

פנינה אלה, רן קוניק, מיכל רוזנשיין ויעקב אטרקצ'י בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

בעל השליטה באאורה: "בעוד 6-5 שנים, 80% מהבנייה בישראל תהיה בהתחדשות עירונית"

יעקב אטרקצ'י התייחס בוועידת הנדל"ן של מזרחי טפחות וגלובס למצב הענף בצל המלחמה: "אנחנו מדינה משוגעת, בזמן מלחמה וריבית גבוהה אנשים ממשיכים לקנות דירות" • ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "מדוע נבחרתי, אם בסוף הוועדה המחוזית היא שקובעת איפה יהיה גן ילדים חדש?"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה השנתית של מזרחי טפחות יוצאת לדרך היום (ראשון), במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות ● היא תעסוק בסוגיות הבוערות ביותר של הענף ובשאלה איך יוצרים ודאות בתקופה של אי ודאות

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

למרות החולשה במניה, מנכ"ל גאוזי אופטימי: "זו נקודת אור כשחברה ישראלית, בזמן מלחמה, מנפיקה בנאסד"ק"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הפרקליטות מתנגדת לדחיית עדותו של נתניהו: יש לקבוע לנובמבר

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק שבו האינטרס הציבורי מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט" ● עוד צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה