יש שתי דרכים להסתכל על ה"סייברטראק" של טסלה. מעריצי החברה ומעריצי אילון מאסק שעומד בראשה טוענים כי זהו רכב "משבש" (DISRUPTIVE), ש"מתמצת את הרוח המרדנית של טסלה ושל מאסק". מעין קריאת תיגר נועזת ושוברת מוסכמות של עיצוב, טכנולוגיה והנדסה, שתאלץ את תעשיית הרכב כולה לחשב מסלול מחדש.
● טסלה על הכוונת: החשמליות שבדרך לישראל ובמחירים לא רעים בכלל
● בישראל עוד לא מפנימים: אמברגו על סוללות ליתיום עלול להיות הנשק הכלכלי הבא
אחרים, והם לא מעטים, טוענים כי מדובר בעוד גימיק יקר במיוחד מבית היוצר של מאסק, אומן ביצירת יחסי ציבור ובטיפוח המניה של טסלה. לטענתם הרכב דורש הרבה יותר מדי פשרות הנדסיות וספק אם הוא יהיה רווחי לחברה. כך או כך אין ספק, שבכל מקום שאליו מגיע הסייבטראק לראשונה הוא יוצר סביבו תשומת-לב על גבול ההיסטריה הציבורית, וכעת גם אנחנו נכללים במועדון הזה, אחרי שרכב בודד הגיע לארץ ביבוא אישי על ידי חברת סחר רכב. ננסה לענות כאן על כמה מהשאלות.
איך נולד הרכב?
הרעיון להציג פיקאפ חשמלי "מהפכני" הוצג לראשונה על ידי מאסק ב-2012, אם כי אז עוד כונה הרכב "סופרטראק". הפרויקט הוטמע לראשונה רשמית בתוכנית העסקית של טסלה באמצע 2016, ורכב הקונספט בעל העיצוב החריג הוצג פיזית לציבור בנובמבר 2019 באירוע מדיה ענק, שבו גם הומחשו יכולות "העמידות" שלו בפני חדירת גופים חיצוניים.
ההדגמה נכשלה כאשר אחת הזכוכיות התנפצה לאחר שהוטח בה כדור מתכת, אולם האירוע השיג את מטרתו: חשיפה תקשורתית אינטנסיבית בקנה מידה גלובלי. בתוך יום וחצי מהאירוע נרשמו לרכב 146 אלף הזמנות של לקוחות, שכל אחד שילם מקדמה של 100 דולר, למרות שלא היה אז מועד אספקה.
שלושה ימים לאחר מכן כבר נרשמו לרכב 250 אלף הזמנות, והנתון האחרון מדצמבר 2023 מדבר על כ-2 מיליון הזמנות צבורות, אם כי כמובן לא ברור כמה מתוכן הן הזמנות "רציניות" לאור המחיר הסופי של הרכב, שנסק בינתיים. טסלה גם הגדילה ב-2023 את המקדמה שהיא דורשת ל-250 דולר.
למה כל כך קשה להשיג אותה?
כמו הרבה הבטחות "גדולות מהחיים" של מאסק, גם לוח הזמנים לייצור ואספקת הסייבטראק לקה בפערים לא קטנים בין המובטח למציאות. באירוע ההשקה בנובמבר 2019 נטען כי המכוניות הראשונות "יסופקו ללקוחות בשלהי 2021, עם מחיר התחלתי של 39,900 דולר".
אילון מאסק / צילום: Shutterstock
באוגוסט 2021 הודיעה טסלה כי לא תוכל לספק את המכונית ב-2021, עקב "קשיים בייצור". המסירות נדחו לתחילת 2022, אבל בינואר 2022 שוב נדחה הייצור הסדרתי "עד סוף 2022", בשל "אתגרי ייצור שונים".
אב הטיפוס הראשון מייצור סדרתי ירד מפס הייצור בטקסס רק ביולי 2023, אבל צופים חדי-עין ציינו כי הוא סבל מבעיות ייצור, כמו דלתות שאינן מיושרות כהלכה. באוגוסט 2023 דלף מייל פנימי של מאסק לעובדים שבו הובע חשש כי בשל העובדה שהרכב עשוי ממתכת נוצצת עם זוויות חדשות, "שינויים באחידות הממדים יבלטו מאוד".
בתחילת דצמבר 2023 החלו סוף סוף המסירות, והחברה פרסמה מחירון מחייב לרכב עם תג מחיר התחלתי של 60,990 דולר. "קצת" שונה מהמקורי. הייצור עדיין מתבצע בכמויות קטנות, אם כי ב-2025 הוא צפוי לצבור תאוצה, אם הכול יתנהל כמתוכנן.
אילו סימני שאלה מרחפים סביב הרכב?
בפברואר 2024 הכריזה טסלה על RECALL (קריאה בטיחותית לתיקון) באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק לכ-2.2 מיליון כלי רכב, כולל רכבי הסייבטראק שכבר יוצרו.
באפריל, לאחר שמספר משתמשים דיווחו על בעיות בדוושת התאוצה, עצרה טסלה זמנית את מסירות הרכב ובאותו חודש הכריזה על ריקול פיזי (החזרה למוסך) של המכוניות, כתוצאה ממקרים שבהם דוושת התאוצה נתקעה. ביוני 2024 החזירה טסלה את הסייברטראק ל"ריקול" נוסף (רביעי במספר), הפעם בשל בעיות גימור.
האם ניתן להזמין את הרכב מחוץ לארה"ב וכמה הוא עולה?
טסלה עוד לא החלה את המכירות הבינלאומיות של הסייברטראק, וגם בארצות הברית כל כלי הרכב שמיועדים לייצור ל-2024 כבר הוזמנו והרשימה נסגרה. מדובר בכמויות קטנות בהרבה מהמתוכנן, ועל פי הריקול האחרון ביוני נמסרו בסביבות 11 אלף יחידות ללקוחות.
נכון להיום האספקה ללקוחות מזמינים חדשים מתוכננת ל-2025 (ללא תאריך ספציפי) אם כי במרץ 2024 הודיעה החברה כי בעלי מניות של טסלה מוזמנים לקבל "סדרה מוגבלת" של כלי הרכב המכונה Foundation Cybertruck, במסירה מוקדמת.
ה"קאץ'" הוא, שהרוכש צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים כמו הוכחת בעלות על 500 מניות של טסלה (לכל הפחות), ומחיר שגבוה ב-20 אלף דולר ממחיר הבסיס הרשמי של גרסת הבסיס. לא פחות מ-88 אלף דולר.
נכון להיום גרסת הבסיס עם הנעה אחורית עולה כאמור באתר החברה כ-60,990 דולר, גרסת ההנעה הכפולה עולה 79,990 דולר וגרסת-העל עם שלושה מנועים, המכונה CyberBeast, עולה 99,990 דולר.
איך מתנהג שוק היד השנייה?
ה"ההייפ" העצום סביב הרכב, והאספקה המוגבלת שלו ביחס לביקוש העצום ולחשיפה (הרכב חביב מאוד על "מגה-סלבס" בארה"ב), חלחלו גם לשוק היד השנייה, ומשכו לא מעט סוחרים ומחפשי רווחים, שרכשו את הרכב רק כדי להציע אותו בשוק היד השנייה במחירים גבוהים בעשרות אלפי דולרים ממחיר הרכישה.
טסלה ניסתה לבלום את התופעה אך הצליחה רק חלקית, ונכון להיום מוצעות בארה"ב מכוניות יד שנייה בכ-110 אלף דולר. זו עוד נחשבת ירידה משמעותית במחיר לעומת כלי רכב משומשים שיצאו לשוק עם תחילת המסירות, במחיר גבוה ב-100 אלף דולר ממחיר המחירון. המחירים צפויים לרדת ככל שיותר מכוניות יעלו על הכביש.
מה המכונית מציעה?
הסייברטראק הוא טנדר בגודל מלא עם אורך של 5.88 מ', רוחב 2.02 מ' וגובה של 1.9 מ'. הוא מתוכנן להסיע עד שישה אנשים (כולל הנהג) ומשקלו העצמי כ-3 טונות. תא המטען מאחור מצויד בכיסוי בד נגלל חשמלית, וכאשר התא מכוסה הוא יכול לשאת מטען בנפח של כ-2,850 ליטר. הגרסאות החזקות אמורות לגרור מטענים במשקל של עד כ-5 טונות.
טווחי הנסיעה נעים בין כ-400 ל-550 ק"מ לערך, בהתאם לדגם ולגודל הסוללה, והטעינה היא בקצב של עד 350 קילוואט. את הדגמים עם שניים ושלושה מנועים אפשר לרכוש עם "מאריך טווח", שמוסיף כ-50 קילוואט לקיבולת הסוללה על חשבון נפח תא המטען. "הגימיק" המרכזי של הרכב הוא גוף שעשוי מפלדת אל-חלד בגימור מתכתי "טבעי", ללא צביעה חיצונית.
האם הרכב חסין כדורים ולמה זה מפריע לו לקבל רישוי בארץ?
טסלה מעולם לא טענה רשמית שהמכונית חסינת כדורים, אם כי טענה שהזכוכיות הן "חסינות ניפוץ עד דרגה של כדור בייסבול שפוגע במהירות של 70 מייל לשעה". עם זאת, מבחנים לא מבוקרים ולא רשמיים שונים הוכיחו, שמשטחי הגוף עמידים בפני קליעים בקליבר מסוים ובטווח מסוים.
למשרד התחבורה בישראל זה הספיק כדי לא להעניק רישוי למכונית הראשונה (והיחידה) שהגיעה עד כה לארץ, ביבוא אישי, ולדרוש שהיא תקבל אישור מיוחד, שנדרש למכוניות חסינות ירי. ככל הידוע, לטסלה ישראל אין כוונות לפתוח את היבוא הסדיר לרכב בעתיד הנראה לעין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.