גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש רכבים שמציעים אבזור, כוח ומחיר טובים יותר, אבל הרכב הזה בכל זאת מנצח אותם

הקרוס־אובר הספורטיבי החשמלי של ב.מ.וו הוא כלי יקר, שיש זולים, חזקים וארוכי־טווח ממנו בשוק ● אבל יש לו נוכחות כביש שמקפיצה אותו גבוה בסולם הסטטוס

ב.מ.וו ix2 חשמלי / צילום: יח''צ
ב.מ.וו ix2 חשמלי / צילום: יח''צ

תהליך קבלת ההחלטות על ייצור דגם חדש של חברת רכב הוא עסק מורכב, יקר וממושך. הוא כולל דיונים אסטרטגיים בהנהלה, הקצאת תקציב מסגרת, תכנון מספר אופציות עיצוב ובחינתן בפאנלים של לקוחות, תכנון הנדסי בהתאם לפרמטרים שנבחרו והקמת פס ייצור.

יבואני רכב בישראל נערכים למתקפת סייבר, עקב פגיעה בארה"ב 
למה דווקא עכשיו? גל חדש של מותגי רכב סיניים בדרך לישראל 

כל התהליך, שאורך לעיתים יותר משנתיים ועולה מאות מיליוני דולרים, נועד להקטין למינימום את האפשרויות לטעויות. אבל טעויות קורות, אפילו במשפחות הכי טובות.

קחו למשל את הדור הראשון של ב.מ.וו X2, שהושק ב־2017. מישהו בהנהלת החברה החליט אז, שיש לה מקום בהיצע למיניוואן קומפקטי ועגלגל בין הקרוס־אובר השמרני X1 ובין סדרה 1 הקומפקטית. אבל התוצאה הייתה לא לכאן ולא לכאן; הרכב אומנם היה שימושי למשפחות, אך נראה מגושם ואנונימי, ומעולם לא הפך ללהיט מכירות.

עיצוב חיצוני

לפיכך, כשהגיע הזמן לדור החדש, החברה "הלכה על בטוח" והתאימה אותו לרוח התקופה. העיצוב העגלגל הושלך למכל המיחזור של ההיסטוריה, ובמקומו הגיח כלי גדול אגרסיבי ו"רועש" יותר. מלפנים לרכב יש חרטום מסיבי עם גריל ענק ומודגש, שטיפוסי לב.מ.וו, פגושים עמוקים, פתחים מושחרים ופנסי חזית גדולים.

מהצד בולטים חלונות צרים וקו גג קמור, שזורם לעבר עמוד אחורי רחב הנוטה לאחור בזווית חדה נוסח ב.מ.וו X4. את העיצוב משלים זנב גבוה ומוחצן, שבחלקו העליון שמשה צרה עם ספוילר בולט בתחתיתה. זה רחוק מלהיות עיצוב מעודן אבל הוא מייצר ברחוב "רעש", שמעלה אותו חיש קל לחשבונות האינסטגרם של העוברים והשבים ומזכה אותו בהרבה "לייקים". אם תרצו, המקבילה המוטורית של ידיעת קליקבייט רכילותית.

פנים הרכב

תא הנוסעים חוזר למקורות של הפרימיום הגרמני בקווי עיצוב מוצקים ומאופקים וצבעים ועיטורים סולידיים. סף הכניסה מתוכנן היטב לכל הגילים, והגג הגבוה מספק לנוסעים גבוהים מלפנים מרחב ראש בשפע. תנוחת הישיבה טובה, עם אפשרות להתאמה מלאה של גובה המושב וההגה, ומושבי הספורט העמוקים נראים מצוין ותומכים היטב בגב.

המושב האחורי מתאים לשני מבוגרים גדולי־ממדים בזכות מרחב רגליים מצוין ומרחב ראש טוב, ויש גם אפשרות לא נפוצה להטות את גב המושב האחורי לאחור. גם המושב האמצעי מאחור רחב מספיק עבור מבוגר, אולם היושב בו יצטרך להתמודד עם בליטה די גבוהה במרכז הרצפה שבין רגליו - רמז לכך שהרכב תוכנן במקור עבור מנועי בנזין.

נפח תא המטען הוא 525 ליטר, כמה עשרות ליטר פחות משל גרסת הבנזין, אבל הוא רחב ושטוח ומסתייע בסף הטענה נמוך יחסית, לטובת העמסה קלה. קיפול המושב האחורי משדרג משמעותית את יכולת הובלת המטענים של הרכב, וכגיבוי יש גם חלל לא קטן לאחסון חפצים מתחת לקונסול המרכזי.

מערך הפיקוד טיפוסי לדגמי הדור האחרון של ב.מ.וו, ובמרכזו צמד מסכים אופקיים משולבים, שיוצרים רצף מידע מתוחכם עם רזולוציה גבוהה ובהירות רבה, שמאפשרות תצוגה ברורה גם תחת שמש מלאה. ב.מ.וו השקיעה לא מעט בממשק האנוש, שהוא אחד הטובים בענף, עם תפריטים וקיצורי דרך קלים מאורגנים היטב.

יש גם מערכת פיקוד קולי מצוינת שמקבלת פקודות בשפה טבעית (לא בעברית). אבל לטעמנו המעצבים לקחו רחוק מדי את הטרנד האופנתי של "בלי מתגים", והשליטה במערכת האקלים מתבצעת רק עם תפריטי מגע. זו עשויה להיות בעיה בקיץ הישראלי, שבו השימוש במערכת מאוד אינטנסיבי.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, כמקובל אצל ב.מ.וו, כאשר מתג ההילוכים ובורר מצבי הנהיגה נמצאים על קונסול מרכזי מורם במרחק הנפת אצבע. איכות הייצור מותירה רושם ראשוני יוקרתי ומוקפד, עם ריפוד עור נאה ומתגים חרישיים ומוצקים. אבל מבט בוחן יותר מגלה לא מעט משטחי פלסטיק קשיחים, שלא היינו מצפים למצוא ברכב שנושק ל־400 אלף שקל.

האבזור התקני מקיף בהחלט וכולל דלת אחורית חשמלית, מערכת ניווט מובנית ועוד. נראה שהגרמנים מתחילים סוף סוף להפנים שבעידן רכבי "הכול כלול" של הסינים, גם לקהל של פלח הפרימיום האירופי נמאס לשלם (הרבה) על "חבילת תוספות" כדי לקבל פריטי נוחות וטכנולוגיה אלמנטריים.

מנוע וטווח נסיעה

את סדרת ה־X2 החדשה אפשר לקבל עם מנועי בנזין ודיזל, אולם למבחן התייצבה הגרסה החשמלית לגמרי, המכונה IX2. מפרט ההנעה החשמלי די בסיסי, וכולל מנוע בהספק 204 כ"ס, עם מומנט צנוע של 25.5 קג"מ וסוללה בקיבולת 64.7 קילוואט־שעה. הרכב מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.6 שניות, ואמור לספק טווח של עד 450 ק"מ. הביצועים סבירים, אם כי לא תואמים את הציפיות שיוצר העיצוב החיצוני הקרבי־אגרסיבי.

המכונית צוברת מהירות בקצב סביר ביציאה מעמידה ברמזור ובעליות עם נוסעים, ומעפילה די בזריזות למהירויות שיוט מכובדות על כבישים בין־עירוניים. במצב התכנות הספורטיבי גם תגובת הדוושה ללחיצה די זריזה, אם כי בפלח המחיר הזה יש כלים הרבה יותר חזקים ומהירים. בידוד רעשי הרוח טוב כל עוד לא חוצים את אזור ה־130 קמ"ש, ולמשועממים יש גם "צליל מנוע וירטואלי", שנשמע דרך הרמקולים ברכב.

כמו בהרבה דגמים חשמליים, הטווח המוצהר מתייחס לתנאי אקלים אופטימליים, ולא לגיהינום המהביל המכונה "יולי אוגוסט" בישראל. בנסיעה בחום היוקד המזגן עובד במלוא העוצמה והמאוורר ממשיך לקרר את הסוללה במשך זמן לא קצר אחרי כיבוי המנוע. כל זה מתבטא בטווח ריאלי של כ־320־350 ק"מ בין טעינות. מערכת מיחזור אנרגיית הבלימה ראויה לצל"ש, והיא מספקת מספר מצבים, שהקיצוני שבהם מחזיר לא מעט קילומטרים לסוללה.

על הכביש

בנסיעה ה־IX2 מרגיש די הדוק ומחובר לכביש, כראוי לב.מ.וו, אם כי היינו שמחים להיגוי קצת יותר כבד ומדויק. העברות המשקל די רהוטות למרות משקל שנושק ל־2 טונות, ואפשר להרגיש שהשלדה כוילה על ידי מהנדסים שיודעים את מלאכתם.

הבאג העיקרי הוא קשיחות המתלים, שנועדה כנראה לפצות על המשקל הרב. מהמורות עירוניות נתקלות בתגובה די קשיחה של המתלים, ועל כבישים משובשים הנוסעים מאחור מיטלטלים לא מעט. לפחות לחלק מהתופעה אחראים חישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בחתך 45 ספורטיבי.

מחיר

המחיר של IX2 מתחיל ב־360 אלף שקל, ומגיע עד 390 אלף שקל, בהתאם לרמת הגימור. זה מחיר נכבד מאוד, ובמונחים של מפרט־לכסף יש לא מעט מתחרים חשמליים שמציעים בפלח מחיר זה יותר מרחב, כוח, טווח ואבזור. אבל במונחים של "סטטוס־לכסף", העיצוב הנראה למרחוק והסמל של ב.מ.וו בחרטום עדיין לוקחים את הרכב די רחוק בסולם החברתי הישראלי. וזה כנראה חלק מהתמחור.

חלק מהמתחרות

לקסוס RZ450

360 עד 400 אלף שקל עולה הקרוס־אובר בעל העיצוב הספורטיבי ותא הנוסעים המפואר והמרווח. המנוע מאיץ את הרכב ל־100 ב־5.3 שניות והטווח המוצהר הוא עד 436 ק"מ

לקסוס RZ450 / צילום: יח''צ

אאודי Q4 איטרון ספורט

346 אלף שקל עולה גרסת ה"ספורטבק" של ה-Q4 המחודשת. הרכב מעט קצר מהב.מ.וו אבל תא הנוסעים מרווח. המנוע מאיץ ל־100 ב־6.7 שניות והטווח עד 534 ק"מ

אאודי Q4 איטרון ספורט / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה