יבואני רכב בישראל נערכים למתקפת סייבר, עקב פגיעה בארה"ב

בישראל נערכים למתקפת סייבר בענף הרכב, על רקע מתקפה נרחבת על ענף סחר הרכב בארה"ב במהלך החודשים יוני ויולי • היונדאי החדשה שנחתה בארץ • והמותג שעובר מבנזין לחשמל ומגיע לארץ לקראת סוף השנה

אילוסטרציה: Shutterstock / צילום: יח''צ
אילוסטרציה: Shutterstock / צילום: יח''צ

ענף הרכב הישראלי "מעלה כוננות" לקראת תרחיש של מתקפת סייבר נרחבת וממוקדת בענף. השינוי בסטטוס מגיע בעקבות התרעות שהתקבלו בשבועות האחרונים ממערך הסייבר הלאומי לגבי ניסיונות להתקפות על מערך המיחשוב של מספר יבואנים, שככל הנראה נחסמו, ועל רקע מתקפה נרחבת על ענף סחר הרכב בארה"ב במהלך החודשים יוני ויולי. כרגע האיום המיידי הוא על יבואני הרכב.

שאלות ותשובות | חובת הרישום של קורקינטים יוצאת לדרך: מה כדאי לדעת 
למה דווקא עכשיו? גל חדש של מותגי רכב סיניים בדרך לישראל 

המתקפה בארה"ב החלה ב־19 ביוני על חברת התוכנה CDK Global, שמפתחת ומספקת מערכות ניהול נתונים בענן לכ־15 אלף סוכנויות סחר רכב גדולות בארה"ב. עקב המתקפה הושבתו מערכות הנתונים באלפי סוכנויות ונפגעה יכולתן לקחת הזמנות לרכב חדש, לספק כלי רכב ללקוחות, לתאם טיפולי תחזוקה ולשלם משכורות. המתקפות מיוחסות לקבוצות האקרים רוסיות, שתובעות כופר מהגורמים המותקפים, אם כי לא ניתן לכך אישור.

על פי דיווחים מארצות הברית, המערכות חזרו לתפקד באופן מלא בתחילת יולי, אולם הפגיעה במכירות במחצית השנייה של יוני, שנחשבת תקופת מכירות חזקה במיוחד, גרמה לנזק כספי ישיר ועקיף שמוערך ב־4־16 מיליארד דולר. כמו כן חלה ירידה של כ־2.3% בכלל מסירות הרכב החדש בארצות הברית, כתוצאה מדחיית מכירות של עשרות אלפי כלי רכב.

הרגולציה שחסרה בישראל

בישראל עברו בשנים האחרונות כל יבואני הרכב למערכות ממוחשבות מתקדמות. אלו שולטות ומנהלות את כל האספקטים התפעוליים של הסוכנויות ־ כולל שיווק אונליין של כלי רכב וסליקת תשלומים עבורם, קבלת הזמנות בסוכנויות, שירות ומעקב לקוחות ואף קישור למערכי המיחשוב של האוצר ומשרד התחבורה.

רוב היבואנים וחברות הליסינג עושים שימוש מקומי במערכות הגנת סייבר מסחריות, כאשר חלקם מפתחים פתרונות ייעודיים. אולם עד כה לא היו הנחיות ברורות וענפיות בנושא, למרות שענף הרכב נחשב יעד אסטרטגי רגיש למתקפות גם ברמה הלאומית. זאת בשל האפשרות לפגוע באמצעותו בתחזוקה הסדירה של מאות אלפי כלי רכב פרטיים וציבוריים, כולל כלי רכב ביטחוניים ורכבי חירום.

יצוין כי בשנים האחרונות גם עלו על כבישי ישראל עשרות אלפי כלי רכב "חכמים" בעלי קישוריות נתונים, שגם הם מחוברים ישירות למערכי המיחשוב של היבואנים והיצרנים לצורך עדכוני נתונים ואיסוף נתונים מרחוק. הגנה עליהם הוא תחום שנחשב כיום די פרוץ מבחינת הרגולציה בישראל, ורק לאחרונה החלו הרגולטורים באירופה ובארצות הברית לטפל בו ברמת היצרנים. 

נחתה בישראל: יונדאי סונטה הייבריד 2024

חברת כלמוביל, יבואנית יונדאי, החלה לשווק בישראל את מודל 2024 המחודש של יונדאי סונטה הייבריד. הרכב עבר שורה של שינויי עיצוב, שמתמקדים בעיקר בחרטום שקיבל ערכה חדשה של פגוש גריל ופנסים.

גם תא הנוסעים עבר שדרוג מקיף ומצויד כעת במסך תצוגה פנורמי כפול עם מסכי 12.3 אינץ', ממשק תפעול חדש ואבזור תקני מקיף כולל מערכת בטיחות אקטיבית עם ביצועים משופרים. כל הדגמים מגיעים עם ריפוד עור, חלון גג חשמלי פנורמי, מצלמות היקפיות ועוד.

יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח''צ
 יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח''צ

החברה טוענת גם לשדרוג של בידוד הרעשים והיכולות הדינמיות. מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי ומשלבת מנוע 2 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללה קטנה בהספק משולב של 192 כ"ס. הרכב מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־9.2 שניות, ורושם צריכת דלק מוצהרת של כ־20 ק"מ לליטר. המחיר מתחיל בכ־214 אלף שקל.

אאודי מציגה את הדור החדש של ה־A6 עם הנעה חשמלית לחלוטין

חברת אאודי חשפה השבוע בעולם את הדור החדש של מכונית הסאלון A6, שתשווק בשלב הראשון בגרסה חשמלית בלבד. הרכב עוצב מחדש עם עיצוב אווירודינמי מתקדם בתצורת "פאסטבק" ובתצורת סטיישן, וניצב על פלטפורמה חשמלית חדשה, שפותחה בשיתוף פורשה.

בשלב הראשון המכונית תוצע עם סוללה בקיבולת 100 קילוואט, ובעתיד תוצג גם גרסה עם סוללה של 83 קילוואט. את המכונית ניתן לקבל עם מנוע בודד בהספק 363 כ"ס, או עם שני מנועים בהספק של עד 543 כ"ס. טווחי הנסיעה בין טעינות נעים מ־647 ק"מ בגרסת הביצועים ועד כ־756 ק"מ.

Audi S6 / צילום: יח''צ
 Audi S6 / צילום: יח''צ

הרכב תומך בטעינה אולטרה־מהירה בקצב של עד 270 קילוואט. מערך הפיקוד חדש לחלוטין וכולל רצף רוחבי של מסכים. מכוניות ראשונות עשויות להגיע לארץ עוד השנה. המחיר בישראל לא ידוע אולם באירופה הם צפויים להתחיל בכ־68 אלף אירו לדגם הבסיס, מחיר זול בכ־6,000 אירו מהמחיר של ב.מ.וו I5 הבסיסית, שעולה בישראל כ־580 אלף שקל.

המותג ALPINE עובר מבנזין לחשמל ויגיע לארץ לקראת סוף השנה במחיר נגיש יותר 

המותג ALPINE מבית רנו, ששיווק עד כה בישראל רכבי ספורט מקצועיים במחירים של כ־500 אלף שקל ומעלה, יבצע תפנית לקראת סוף השנה ויהפוך למותג "חשמלי" במחירים נגישים יחסית. לקראת סוף השנה צפויות לנחות בישראל המכוניות הראשונות מדגם A290 של המותג בתצורת האצ'בק קומפקטית עם הנעה חשמלית.

אורכה של המכונית 3.99 מ' ורוחבה 1.82 מ'. היא משווקת בשלב הראשון באירופה ובשווקי הייצוא בשתי תצורות הנעה.

Alpine / צילום: יח''צ
 Alpine / צילום: יח''צ

גרסת הבסיס מצוידת במנוע בהספק 177 כ"ס עם תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־7.4 שניות, וסוללה של 55 קילוואט־שעה עם טווח של עד 380 ק"מ ב־WLTP. לגרסה הבכירה יש הספק של 218 כ"ס, תאוצה ל־100 קמ"ש ב־64 שניות וסוללה באותה קיבולת עם טווח מוצהר של עד 364 ק"מ. לשתי הגרסאות יש שלדה ספורטיבית ותא נוסעים תואם, והמחירים באירופה מתחילים כבר בכ־39 אלף אירו, מחיר שאותו ניתן לתרגם לפחות מ־180 אלף שקל במיסוי הנוכחי. חברת קרסו צפויה להתחיל לשווק את המותג באולם תצוגה ייעודי.