בעוד עשור, נמל התעופה בן גוריון יגיע לסף הקיבולת שלו. רק לאחרונה, לאחר שנים של דחיות וועדות, דוחות והחלטות, הממשלה סיכמה על תקציבי תכנון להקמת שדה תעופה ברמת דוד או בנבטים. אלא שכעת שר הפנים משה ארבל מעוניין לקדם שדה תעופה בכלל סמוך לבית שאן - חלופה שכבר נמצא כי אינה ישימה.
● המענק למפונים הופסק ביולי, ומשרד האוצר מסרב לספק הסברים
● הנוסעת המתמידה: מירי רגב רק חזרה מצרפת, זה היעד הבא שלה
● תביא להוזלה? רפורמת היבוא אושרה במלואה במליאת הכנסת
בשנת 2011 קבעה הממשלה להכיר ב"צורך הלאומי הדחוף" בהקמת שדה תעופה נוסף בישראל כשדה משלים לנתב"ג. בשנת 2014 ציינה הממשלה שהמיקום המועדף הוא רמת דוד, בכפוף לשיקול־דעת מוסדות התכנון. המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלה בשנת 2016 בבחינת חלופות, שעלתה על הכתב בדוח ועדת שפרן. הוועדה המליצה על קידום התכנון ברמת דוד ובנבטים, אך הדגישה כי "לרמת דוד יש עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי, לנבטים יש מגבלות אוויריות אך עדיפות מבחינת השפעה סביבתית בהיבט רעש. מכיוון שטיפול ברעש הוא נושא פתיר, ההמלצה היא לקדם בשלב ראשון תכנית מפורטת לשדה משלים ברמת דוד", נכתב.
שאר החלופות נבחנו, ונקבע כי אינן ישימות. באשר להקמת שדה התעופה ברמת דוד, התנגדויות נשמעו מקיר לקיר. ראשי רשויות בקרבת שדה התעופה המתוכנן התנגדו, ואילו ראשי רשויות בדרום דרשו לקדם שדה תעופה בנבטים, בסמוך אליהם, חלופה שאליה במשרד הביטחון מתנגדים.
עם הקמת הממשלה הקודמת בשנת 2021, היא קיבלה החלטה לבטל את ההחלטות הקודמות, ולערוך שוב סקירה מקיפה אודות שדות התעופה המומלצים. שוב הוקמה ועדה בראשות משרד התחבורה, אך הדוח הסופי שלה בן כ-600 העמודים לא נחתם והופץ - ייתכן כי הסיבה לכך היא ששוב ההמלצות כללו את חלופת רמת דוד.
בממשלה הנוכחית הוצת הוויכוח מחדש. שרת התחבורה מירי רגב תמכה בחלופת נבטים יחד עם ראשי הרשויות בדרום, במשרד הביטחון התנגדו ליוזמה, ובמשרד האוצר פעלו להביא את חלופת רמת דוד.
גורמים בענף מסבירים כי הבחירות המקומיות שנערכו השנה לא אפשרו לרגב לרדת מהעץ, שכן קידום רמת דוד מהווה פגיעה בראשי הרשויות בדרום. בכל אופן, הממשלה קיבלה החלטה בינואר לקדם את חלופת רמת דוד ואת חלופת נבטים במקביל, ואף הוקצו 20 מיליון שקל לתכנון.
"דמגוגיה זולה"
ההחלטות עומדות כעת לפתחה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. אבל בתוך כך, שר הפנים ארבל הנחה לפי גורמים בענף לבחון הקמת שדה תעופה בבית שאן. בלשכתו טוענים כי הם רק דרשו להבין מדוע פסלו חלופה הסמוכה לבית שאן. זאת, 13 שנה לאחר הקביעה כי יש להקים שדה תעופה נוסף ו-8 שנים מאז הוחלט שהוא צריך לקום ברמת דוד.
במקביל, בשבוע שעבר סערו הרוחות בוועדת הפנים של הכנסת, כשלבקשת ח"כ מטי צרפתי־הרכבי (יש עתיד) הוועדה דנה בהשלכות התכנוניות של שדה ברמת דוד. ראשי הרשויות הסמוכות טענו כי כבר עתה הם נדרשים לעמוד במגבלות תכנון ובנייה ב-23 רשויות מקומיות. במקביל, ראש עיריית דימונה הפציר להקים את השדה בנבטים.
מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, דחה את טענות ואמר כי המינהל ממשיך לקדם שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג, הן ברמת דוד והן בנבטים, זאת לאחר שנבחנו באופן מקצועי כלל החלופות. "לא ייתכן שמדינת ישראל תישאר עם שדה תעופה אחד, כשהתחזית היא 75 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050. אם רוצים שנצטרך להזמין מקום בנתב"ג שנה מראש, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא", הזהיר אלמליח.
עוד הוא אמר כי "שטח שדה התעופה המתוכנן ברמת דוד מצוי על שטח שדה התעופה הקיים (הצבאי), כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או על עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".
מלשכת שר הפנים משה ארבל נמסר: "השר ארבל ביקש ללמוד את סיבות פסילת הקמת שדה התעופה ליד בית שאן, ולא ביקש לקדם שום נמל תעופה נוסף על מה שהחליטה הממשלה בעת הזו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.